Lämmityslaitteen läppien modaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Karpov, 31.10.2019.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No vähän yleispätevä otsikko


    Potilas on camry automaattisella ilmastointipaneelilla. Siinä napeilla voi valita puhallusasennot ja puhaltimen nopeuden, rullasta cold-hot lämpö 16-28 on c asteilla.

    Ongelma on, että tuo sköndä rupeaa viilentämään sisäilmaa vaikka automaattiasetus ei ole päällä. Aiemmin kriittinen kohta on ollut 25.5c. eli jos pitää 25c niin sisällä on ruvennut haalenemaan mutta 25.5 jälkeen tullut kuumaa.


    Säädöt pelaa muuten ka cold ja hot tarjoaa aina nimensä mukaista, vikakoodeja ei tarjoa.


    Nyt ongelmana on rajan siirtyminen. 27c alkaa jo puhaltamaan haaleeta vaikka hytissä ei taatusti ole edes 25c.


    Tein tutkimuksia. Lämppärinletkussa on hana jota lämpötilasäädin kääntää. Tuo 27c haalea puhallus kun on käynnissä niin hana on melkein auki, hot asennolla aukeaa vielä piirun lisää.


    Eli systeemin sisällä vielä joku läppä mitä tämä kätöstys nyt säätää viilentääkseen. voikos tämän läpän lukita auki? Vaikka moottorista virrat ottamalla.



    Hanaa säätämällä saan ainakin lämpöä säädettyä, kesällä voi olla eri juttu mutta silloin läpän voi laittaa takaisin kuntoon?


    Eikö kuitenkin ole lämmityssysteemejä missä on vain läppä tai vain hana säätämässä kylmää/kuumaa?



    Tätä systeemiä ei löytynyt edes shop manuaalista koska se lie sitten usa markkinoille tarkoitettu ja usassa tämä autom ac on vain lexuskamaa.
     
  2. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    En ole aivan varma mitä tässä haettiin...
    Mutta sen voin omasta kokemuksesta todeta, että "uudemmissa" autoissa on yleistä, että jäähdytinnesteen kierto on rajoittamaton lämmityslaitteen kennon läpi ts. sitä ei säädellä millään hanalla. Lämmönsäätö tapahtuu läpällä, joka ohjaa ilmavirtaa kokonaan/osittain/ei lainkaan lämmityslaitteen kennon läpi.
     
  3. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Tuo varmaan jollain jipolla haistelee millaista sisäilma on?

    Miten kyseinen anturi voi?

    Tuollainen suora nesteen kierto löytyy jo niinkin uudesta autosta kuin Taunus :)
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kai tuo hana riittää talvella lämmönsäätöön? Kesällä varmaan hyvä ois läpän toimia että ac pelaa tehokkaasti?


    Onneksi tietokone pilluttaa nyt vaan läppää eikä hanaa. Kun sais tästä tehtyä ns manuaalisen lämmönsäädön osalta eli jos haluan semikuumaa, se on semikuumaa kunnes itse lämmönsäätimestä haalennan tai kuumennan entisestään.



    Vai onko tämä niin fiksu systeemi, että jo vaikka läpän moottorin töpselin irrotamalla jotain halvaantuu ja pitäis mieluummin koko läppä irroittaa....


    Kokeilemalla juu kaikki selviää, mutta on siinä varmasti könyyminen ennenkuin läpän moottorinkin löytää.
     
  5. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Juu ,läpillä. Kantsis vaikka aluks putsata lämpöä haisteleva anturi,löytyy jostain kohtaa kojelautaa,todennäköisesti tukossa...
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mulla ei ole hajuakaan tojotan tavasta tehä toi homma. Mutta nestepuolen hanoista on luovuttu ihan syystä, ne on erittäin huonoja säätämään ilman lämpöä lämppäriltä. Siis epätarkkoja ja heitteleviä. Siksi sekoitusläppä. Ja kun on hana, se toimii vain sulkuna AC tai AC MAX asennossa, muuten sitä ei "säädellä".

    Jossain vehkeissä oon tavannu et sisälämpöanturilla on oma ilmapumppu, joka imee sille ilmaa jonnekin kojelaudan sisään. Ilmeisesti tarkoituksena on ollut estää säteilylämmön vaikutus mittaukseen, ehkä. Jos se pumppu hyytyy tai kanava menee pölystä tukkoon, niin kuumahan sille anturille aika äkkiä tulee.
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    VW automaatti ilmastoinneissa on pari lämpötila-anturia ympäri autoa, millä se haistelee sisälämpötilaa.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos hana kerran surkea niin se monimutkaistaa asioita. Liikkuu se tosiaan lämmönsäätimen kanssa käsi kädessä mutta läpällä lie sitten isoin työ.


    Anturien paikkakin on ihan ? kun tietoa ei löydy. Tuulilasin alareunassa joku, mutta vaikka sinne ei puhallusta laita niin kohta tulee jo haaleaa eli ei mun logiikalla voi se olla.



    Toki ac kärsi viime kesänä vähän samoista oireista, sai olla max cold asennossa kun muuten rupes haalenemaan. Ääripäillä saa kikkailla eniten siis ja puhallusta himmailla "lämmönsäätimenä".
     
  9. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Mulla tekee paroni samaa. jos säätää johonki +23 ast. ni menee hetki ni alkaa aina puhaltaa kylmää, sitte ku nostaa sitä hieman ni tulee taas lämmintä, sitte ku tulee kuuma taas ni pudotetaan pyyntiä ja kohta tuloo jälleen kylmää. Näkyy olevan maaginen raja +26 ast. ja alkaa pysymään lämmön tulo tasaisena. En oo vielä oikein tutkinu edes asiaa ku pärjäähän tuolla, saattaa vaan tulla oikeesti ajankohtaseksi vian ettiminen jos nyt talvella alkaa puhaltaa kylmää kokoajan. Saattaa käpy alkaa käryää jos joutuu parta kuurassa ajelee.. :D
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu perseestä! Ois muutenkin kiva, että automaattitoiminnolla vasta hoitais automaattisesti lämmönki vaan ei.
     
  11. 3964

    3964 3rd gear

    Sisälämpötilan tunnistin tukossa.Putsaa se.

    Automaatti ilmastoinnin tarkoitushan on se kun ostat auton valitset sopivan lämpötilan ja sen jälkeen siihen ei kosketa,tosin kaikissa ei onnistu nuin osa ei talvella suostu puhaltamaan kylmänä ennen kuin moottori lämpeää.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pitäs vaan löytää se/ne. Ja voihan se systeemi silti olla vähän krouvi, ei se kaikissa ihan ihmisen mielenä toimi.


    Passatissa pelas ok mutta siinäkin se mieluusti viilensi rajusti ja sitten taas lämmintä.
     
  13. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Esim. Paronissa on juuri ilmapumppu, sähköinen, joka imee ilmaa matkustamosta anturin ohi. Näin saadaan melko tarkka tulos kabiinin oikeasta lämpötilasta. On muistaakseni suunnilleen kuskin oikean polven korkeudella reikä anturille ja siellä takana pumppuhässäkkä. Aikoinaan purin tuon systeemin ja rasvasin pumpun koska se alkoi vinkumaan pahasti. Pumppu pitää kyllä muutenkin selkeää ääntä jos läheltä kuuntelee virrat päällä.
     
  14. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    ^ jos pumppu ei toimi niin systeemi luulee matkustamoa lämpimämmäksi kuin oikeasti on.
     
  15. 3964

    3964 3rd gear

    Bmw. Osassa on keskikonsolissa tosi pieni ritilä ja takana anturi puhaltimella.
    Jossain vanhemmassa oli molemmissa jalkatiloissa anturit ja veti alipaineella ilmaa läpi.
     
  16. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Ahaa, pitääpä tuossa joku päivä tutkia ja kuulostella onko siellä elämää. Kiitti vinkistä!

    Hieman jo odottelinki että joku Paroneita enempi ropannu tunnistaa ongelman.. :D
     

Kerro tästä muillekin!