Impalan tärinä/jurina

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Joukojs, 31.10.2019.

  1. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Elikkäs ongelma Seuraava 1964 impalassa->
    327 ja 4speed

    Auto täristää/jurisee ajossa

    Kardaani tasapainoitettu, ristikot vaihdettu myös kannatinlaakeri vaihdettu. Tasapainoituksessa kun kävi roihupellossa niin kaveri siinä kertoi luovuttaessa että eivät meinanneet saada kardaania punttiin koska kardaanin keskellä tukilaakerin kohdalla johon ristikot prässätään paikoilleen niin ovat reijät väljät. (kuva alla mitä kohtaa tarkoitan #4 kuvassa) kehoitti hankkimaan uuden kardaanin tai sitten nuo ristikon kohdat uusittava.. meneekö nuo kans sitten yoke nimellä myös. Mutta!! olivat sitten kumminkin saaneet punttiin ja luovuttivat minulle kardaanin tasapainoitettuna.


    Noh.. Ongelma ei tällä poistunut, edelleen jurisee/tärisee. Kun ajelee alle 30-40km ei tärise/jurise ja kun kytkimen laittaa pohjaan niin myös häviää?

    Yksi herrasmies tuossa myös sanoi että hänellä on ollut näitä kyseisiä 63-64 impaloita 15kpl ”yleensä näissä kun alkaa tärinä ja jurina niin se on peränlaakeri” mitä laakeria nyt niistä ikinä tarkoittikaan? pinoinin kö?? Vähän neuvoton olo nyt tämän kanssa että mistä lähtisi etsimään vikaa, kardaani siis nyt ehkä tasapainossa ? koska ensi kesänä en jaksa enään kuunnella jurinoita ja tärinöitä. Käden kun saan tästä leikkauksen jälkeen taas toimimaan niin alan autoa ihmettelmään.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 31.10.2019
  2. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mites noi kardaanin kulmat?
     
  3. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Jos ristikoiden reiät on väljät, niin ei siinä paljoa tasapainotukset auta.

    Kardaanin halppis tukilaakeri saattaa mennä heti romuksi, vaikka olisi uusi. Pellistä prässätyt on surkeasti hitsattu. Kestävämmäksi saa, kun hitsaa saumat uusiksi ja lattaraudan ympärille.

    [​IMG]

    [​IMG]



    Perästä jos joku laakeri on mennyt ja avaamaan joutuu, niin samalla toki vaihtoon kaikki. Korjaussetiksi kannattaa valita laadukas heti alkuun. Hemmetin hyviä ohjevideoita löytyy netistä, joten aloittelijakin onnistuu.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  4. rb

    rb Double Gearhead

    Joo.... Sen peltikuorisen tukilaakerin tilalle on kyllä parempaakin saatavana..

    [​IMG]
     
    Seevu tykkää tästä.
  5. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Mulla on nyt tämä ollut kesän käytössä, joten vielä ei voi ihmeempiä johtopäätöksiä vetää.
     
  6. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Seevu tykkää tästä.
  7. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Tässä video murikan remppaamiseen (eka osa). "Hankalin" homma tuossa on pinjonin mutterin kiristys. Vaatii hippasen momenttia.


    Kuvassa oma alkukesän projekti, kun asensin lukottomaan 3.55. murikkaan Auburnin lukon ja samalla vaihdoin kaikki laakerit. Perään kannattaa samalla vaihtaa pyöränlaakerit ja laittaa öljyn tyhjennysproppu. Huomaa pro-mallin asennuspukki :D

    [​IMG]
     
  8. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Katsoin nuo samat videot läpi tossa noin vko sitten :) Myös vilkaisin jonkun vähä kotikutoisemman perämurikka remppavideon. Hyviä videoita, varsinkin tuo jonka myös linkkasit. Asennuspukki näyttää ihan asiallisesta:D
     
    Seevu tykkää tästä.
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Belly tiputtelee alleen sitä tahtia jo nyt, että perän avaus alkaa oleen pakko.
     
  10. boomboom

    boomboom Gearhead

    Kattelin jotain jenkkien foorumia jossa jupistiin kanssa jurinoista ja värinöistä ym niin siä oli ohjeet et perän kulmaa pitää säätää plus kardaanin tukilaakerin alle laitettiin shimmiä enemmän tai vähemmän riippuen vauhdista ja kuormasta missä jurisee. En muista foorumia mut kai se ettimällä löytyy. Ja siis juurikin x runko letukasta oli puhe.
     

Kerro tästä muillekin!