Loppu Kauhavalla Nitrojen EM lyhyeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Ugalabugala, 4.10.2019.

  1. supo

    supo Double Gearhead

    Avauskisa Koskisen vahvistama näin ja varmasti saamme pian tietää miten loput kisat menee!
     
  2. BUICK:it

    BUICK:it 3rd gear

    Pe-la kisoista oli jo juttuu syyskokouksessa....kuulemma kokeillaan "1-2 kisaa". No,nythän on perinteisesti nitrot/ finaalit olleet ns. arki kisoja ja siihen parit kokeilut niin voi ehkä olla 1 normikisa (la-su). Tällä haetaan säästöö ? ei vaan oo auennu missä kohtaa se säästö tulee? Ne päättäjät ovat vissiin unohtaneet että kaikki kisailijat ei ehkä voi olla aina arkisin pois työstä,saati sit katsojat josta pitäisi rahavirtaa tulla tapahtumiin. Mut jos ajatus on että kisamaksuilla pitää sirkuksen pyöriä ja sähkömaksuilla kustantaa kaikki sähköihin liittyvä nii sit on iha sama millon kisat pidetään.
     
  3. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    No nyt näyttää järjenvalo loistavan päämajassa. Kerrankin hyvä päätös.

    Normaali työssä käyvällä on kaikenmaailman pekkasia ja mahdollisuus sopia vapaapäivistään. Yrittäjästä puhumattakaan.

    Loistava kokeilu. Jos porukkaa kiinnostaa drag race, tulee ne paikalle vaikka keskellä viikkoa. Sen näki viime kesänäkin ruotsin Street weekillä. 200 kisaajaa ja 10000 katsojaa.
     
    1purehell tykkää tästä.
  4. pile

    pile Gearhead

    Toivotaan että koskee vain aloitus kisoja tuon messu tapahtuman takia. Toivotaan että Fhra on saanut hyvät kaupat tään suhteen. Että on varaa vaikka menettää muutama osallistuja tään takia. No nähtäväksi jää. Itse pyrin kyllä olemaan mukana.
     
  5. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Jopas. Itselleni tuo olisi (nykyisessä työtilanteessa) varmistus että kisoihin ei pääse, perjantain (saati sitten torstainkin) ottaminen vapaaksi kun ei ole ihan helppoa. Street weekillä, tai vaikkapa Classic car weekillä, on toki porukkaa kuin pipoa keskellä viikkoa, mutta ne ovatkin ruotsalaiseen loma-aikaan.

    Harvinaisen järjetön päätös - mutta yritetään olla tuomitsematta.
     
  6. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Kyllähän tämä puuhastelu alkaa mennä takaisin entisille laduille.Silloin " ennen vanhaan" ainakin kevätkisa ja tais olla myös finaalit ajettiin Räyskälässä ja vieläpä niin,ettei paikalle päässeet muut katsojina kuin FHRA jäsenet.Korjatkaa,jos olen väärässä.
    Jonain vuonna finaalit jouduttiin ajamaan maanantaina,kun sunnuntai satoi pois,eikä haluttu SM- sarjasta 2 vai oliko 3 kisan tynkäsarjaa!Jos Putte eläisi,niin olisi suht helppo tarkistaa.
    Tuomisen Eki kyllä tietäs,mutta ei ole enää kuvioissa.
    Pitäisi muistaa,ettei olla jenkeissä ja tämä ns. SM-sarja ei ole mikään ammattilaissarja.
    Yrittäjät pääsee ehkä helpommin perjantaina tai torstaina,mutta ei se ole niin peace of cake,itsekin olen yrittäjä.
    Mikä on vienyt Suomen Drag Racingin tähän tilanteeseen...siinäpä kysymys?
    Onko meidän ikäluokka 50v. vaan niin saatanan vanhaa,ettei ymmärrä vaihtaa lajia vaikkapa frisbee golfiin? Se varmaan sopis,vaikka dementia kohta iskeekin,jos joku hieman jeesaa.
    Onko kaikki vain rahasta kiinni?
     
  7. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Kannattaisko täälläkin sitten ajaa kaikki kisat loma-aikaan. Tai eikö ne ajetakin. Loma-aika kun sattuu olemaan 2.5-30.9.
    Melko vähän on maassamme kiihdytyskisoja tämän aikaikkunan ulkopuolella.

    Maamme drag racing on ajautunut tähän tilaan ihan omasta syystään. Alastarolla pari katastrofaalista EM kisaa peräkkäin(2012-2013) kylvi yleisökadon simenen.

    Yhtä paha tuholainen on ollut kaikki nämä sperit ja petit ja vakio moottoripyörät ja sun muut höpö höpö luokat. Kuka tuollaista viitsii lähteä 50km päähän katsomaan, saati 500 km.

    Jos Sm kisoissa on ollut 100 ilmoittautunutta, niin niistä on n 12kpl sellaista kalustoa joka kiinnostaa joitain muitakin kuin itse tiimiä ja kavereita.

    Sitten tämä jatkuva kitinä osallistumismaksuista. Kalustoon satsataan kymmeniä jopa satoja tuhansia ja sitten jostain 300 € ilmoittautumismaksusta pidetään hirveetä mekkalaa ja parhaassa tapauksessa jätetään koko kausi ajamatta.
     
    three hundred tykkää tästä.
  8. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Tämähän ei suoranaisesti aiheeseen kuulu mutta selitänpä hieman. Ruotsissa on ollut sellainen perinne kuin "industrisemester", ts. tehtaantpistettiin (heinäkuussa) viikoilla 28 - 31 kiinni, ja silloin otettiin loma. Nyt tilanne on hieman muuttunut, mutta vieläkin liki puolet työntekijöistä ovat lomalla tuohon aikaan. Esimerkiksi itse kun olen ollut sairaalassa töissä niin juuri noina viikkoina on hiljaisimpia osastoja pistetty kiinni, vastaanottoja yhdistetään jne. Toki lomakausi on pidempi, mutta prosentuaalisesti suurin osa kansasta on vapailla juuri heinäkuussa (vertailun vuoksi vaikkapa juhannusviikolla vain noin 12% on lomalla). Ilmiö on jokatapauksessa selkeämpi kuin Suomessa.

    Kisojahan nyt on pitkin kevättä, kesää ja syksyä, mutta keskellä viikkoa olevat ovat (Tierpin torstain ja perjantain lajittelut poislukien) tuon lomakauden aikana.

    Toki on porukkaa jotka suunnittelevat lomansa drag race -kalenterin mukaan, mutta jos haluaa maksimoida potentiaalisten katsojien määrän niin suuri, keskellä viikkoa järjestettävä yleisötapahtuma on järkevintä järjestää noina viikkoina. Kyllä niitä toki saa muulloinkin pitää, mutta sitten paikalle tulevat vain ne aktiivisimmat harrastajat. Ehkä se riittää, ehkä ei.
     
  9. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Joo maassa missä on mailman pisimmät vuosilomat ei lomien jyvittely kisaviikon perjantaiksi syö kovin montaa päivää n 30 päivän kokonais lomamäärästä.

    Eikä niitä katsojia muutenkaan SM kisoissa ole ollut. Hyvä jos 60 maksanutta ja niistäkin puolet kitisee palstala korkeista lipun hinnoista. Ei tuossa kisan järjestäjä korkealta voi pudota.
     
  10. pile

    pile Gearhead

    Niin katsojat ,mutta kuinkas kisaajat. Ilman niitä ei tuu koko kisaa. Vaikea paikka kaiken kaikkiaan. Sanonta sanoo.” Ei kerta homoksi tee” mutta jos koko kausi niin eri asia. Ja kun ei ole kymmentä kisaa kesäs niin se ei ”nollaannu” niin kuin sanonta sanoo.
     
  11. supo

    supo Double Gearhead

    pe-la päivistä puhutaan avauskisasta.
     
    Muokattu: 11.11.2019
  12. RamiEspoosta

    RamiEspoosta 2nd gear

    Kisojen muuttaminen (yhdistettynä siihen, että Prof. Luokat mestaruustasolla poistuu) 1 päiväisiksi tapahtumiksi (Käytännössä La, jossa mukanamahdollisesti muutama lajittelunierros perjantaina) muistuttaa valitettavasti hyvin paljon sitä mikä johti vähän aikaa sitten IHRA:n suureen kuihtumiseen (monella tavalla kuollut USA:ssa) merkittävänä järjestönä.

    Nekin (IHRA) päätti järjestää näitä superpäivä kisoja (jopa 2 kpl viikonlopussa) ja samalla alkoi myös Nitro ja muiden Proluokkien Kilpailijoiden poistuminen/poistaminen... Nyt käytännössä IHRA on täysin marginaali organisaatio ja ennen sen alla kilpailleet on siirtyneet ajamaan muualle tai lopettaneet homman kokonaan.

    Valitettavasti pelkään, että tämä sama kehityssuunta hävittää (tai ainakin näivettää olemattomiin) FHRA:n kisatoiminnan hyvin pian.
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Harvassa firmassa saa loman tai lomapäiviä/pekkasia milloin haluaa, joten ole onnellinen jos teillä saa.
    Jos tuostakin 60 katsojan määrästä paikalla on enää 20 tai 30, niin minusta se on kaikki tappiota.
    Lippujen hinnoistakaan en ole kitissyt, vaan maksanut sen mitä portilla pyydetty silloin kun kisoihin päässyt...niin monta kymmentä kertaa ajanut 30 vuoden aikana kisapaikalle 400km vain katsomaan pelkkää sadetta ja parhaimpina viikonloppuina useammankin kerran.
    Nykyään mahdollisuus käydä kisoissa on aika lailla rajoittunut siihen sunnuntaihin ja se on ollut hyvä niin...olisihan niitä lajittelujakin kiva katsoa, mutta kun ei vaan pääse.
    Kilpailijoiden kannalta saattaa olla hyväkin päätös ajaa To-La, mutta katsojien kannalta se ei ole millään sitä, ei se ainakaan lisää niitä.
    Sitä en tiedä saako jotain melulupia tms. helpommin "arkipäivinä" ?

    Tuo ettei avauskisa ole Motoparkissa on myös melkoinen pettymys, mutta samapa tuo jos kisat olisivat sielläkin jo lauantaina, sen voi unohtaa.
     
  14. Nyt kyllä nostan hattua sille markkinointimiehelle, joka nostaa mainos ja muun myynnin oikealle tasolle. Aina vaan huonommaksi menee avut tehdä tuo temppu. Kyllä aikamoista eioota tulee olemaan SM sarja, mutta onneksi sen voi katsoa ilmaiseksi läppäristä kulmasoffalla lököillen. On kuin panisi rahaa pankkiin kun ei tarvi mennä sinne ajamaan tai ostamaan lippua. Kuten edellä joku sanoi, tosiasia on se että sillä SM kisassa on se + - 10 mielenkiintoista autoa ja siitä pitäs vielä maksaa tai tuhota lomapäivä sen takia....

    3-5auton SM mitalien jakoa ei kyllä voi ymmärtää. Ei semmosia SM luokkia saa olla olemassakaan.

    Katuautoista ei ole kuulunut mitään, liekö nyt FHRA:lla tähtäin suuremmissa voimissa, kuten ruohonleikkurikisoissa tai mopokisoissa?

    Aulis

    Onneksi FHRA:lla on Malmi ja AmericanCarShow. Niillä tekee nappulaa, muuten taitaa olla persneton puolella..... Paitsi jos ilm.maksun nostai vaikka 500e niin sieltä saa ehkä vähän lisää nyhdettyä epätoivoisilta kuskeilta joilla ajohalut polttelee ..... hahaa!
     
    Muokattu: 11.11.2019
  15. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    15 aikuisautoo/tiimiä ajo viimekesänä kaikki kisat. Tietty kesä oli siinä mielessä poikkeus että pisteisiin laskettiin vain viis osakisaa kuudesta. Mut ei se kyl ihan kauheen paljoa ole. Ite en edes muista aikaa ennen nykyjohtoa milloin kisoista olis jäänyt kesältä plussaa. Ehkä sellainenkin aikakausi on ollut.
     
  16. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    En kyllä muista,mitä liput maksoi 1987,mutta silloin olis ainakin kuvitellu tulevan voittoa normi SM-kisasta,kun Motoparkissa oli porukkaa ja paljon.Juhannuskisat taas oli hieman eri asia,mutta silloinkin kansaa oli kun pipoa,ainakin alkuvuosina.Muutama kaveri kertoi,että normi SM-kisa ei tarvi majoitusta,kun käyvät kotona yöpymässä...Motopark-HKI...on kuitenkin aika matka.Mutta ennen oli ennen,nykyisin mikään ei enää kannata tai tuota riittävästi voittoa.
     
  17. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Korjataas vähän tota Auliksen horinaa 3-5 auton SM sarjasta,jota itekkin ajelin eli EI tuollaisessa sarjassa mitään järkeä olekkaan varsinkin kun maksut on SM-tasoa,mutta ei SM-arvoa.
    AKK ei jaa SM-mitaleita alle 10 kilpailijan ryhmässä.
     
  18. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    No Motoparkin Street Race-kisaan maksoi lippu lauantaina 21.5.1988 30 markkaa ja International Kumi-Hydro Drag Race-kisaan sunnuntaina 12.6.1988 50 markkaa.
     
    supo tykkää tästä.
  19. pile

    pile Gearhead

    Jopas ny mennään historian puolelle voimakkaasti. Ei noita hintoja voi vertailla millään sadalla tään päivän kisoihin ja niiden kisa maksuihin. Velvoitteet ja vaateet on lisääntyneet joka suunnasta aika lailla.
     
  20. Ei noita tapahtumia voi verrata. 80luvulla elettiin lajin noususuhdannetta ja huumaa oli kuin Niilo Ylivainion kokouksissa. 80-luvulla muuten bensa maksoi enemmän suhteessa meidän nettotuloihin kuin mitä se maksaa nyt.

    Kyllä ihmettelen firmoja mitä hyötyä saavat SM sarjan kalustossa mainostamisessa. Ennen jotain vielä oli näkyvyyttä, mutta jos nyt perjantaisin käydään rälläämässä radalla, ne katsojat jotka siellä on paikalla on kaikki harrastajia tai sitten paikallisia jotka tullut katsomaan että mitä täällä mekastetaan. Niin harva lukee enää v8 lehteä jne. eli voi sanoa että näkyvyys on niin lähellä nollaa että taitaa olla enemmän sponsorointia kuin mainontaa.

    Luulisi että nyt esim. Vaasalaiset iskee kunnolla ja alkaa järjestämään kauhavalla enemmän kisoja. Tiedän että he lukevat näitä juttuja täällä ja toivon että heillä herätetään Street puolen jutut kunnolla henkiin ja tekevät luokkahommat niin että katuautokisaamiset saadaan uuteen nousuun myös täällä keskisessä suomessa. Nuo streetmanit ja ET:t "on niin last season".
    Hyvinkää on ainoa jossa on tapahtunut reilua muutosta ja kehitystä. Toki katukisoista voi tulla hyvinkin suosittuja muuallakin , kun vain pinnoituksia uusitaan kentillä.

    Kauhavaa pitäisi nyt vain kovasti käyttää, koska siellä on kuitenkin jo lähtökohtana parempi pito kuin normi korpikentällä ja paikkahan on sijainniltaan mitä mainioin. Kannattaa välillä avata karttaohjelma koneesta ja katsoa oikeasti välimatkat . Täällä niin helppo kulkea, kun melkein koko maa on tasaista kuin pannukakku.
     

Kerro tästä muillekin!