Akun siirto konttiin ja plussan toteutus konehuoneeseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja xarper, 8.10.2019.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Viisi metriä 50mm2 kuparia painaa ilman eristeitä noin 2,2 kg ja sama pituus alumiinia 75mm2 koossa kuoretonna noin kilon. 8,9kg/dm3 ja 2,7kg/dm3.

    Ohmiensa puolesta nuo on toistensa täydellisiä korvikkeita. Kuparin ominairesistanssi on 0,0175 ohmimetriä ja alu 0,0265.

    Alukaapeli on jo kankea taitella startin muovissa olevaan terminaaliin tuossa koossa. Toisaalta kiinalialaisten tuottamissa kuparikaapeleissa saattaa kuparin määrä olla suuntaa antava. Eli ei ole ihan kuparin veroista. Olen joskus maadoitusjohtoja tutkinut, kun meni vikakokeessa turhan kuumaksi eli paloi poikki.

    Säikeet oli mikrometrillä mitaten toleranssin alareunalla ja niin oli myös kokonaispoikkipinta. Tinan värisen kuparin leikkuupinnasta ei tahdonur löytyä mikroskoopillakaan punertavaa, eli metalli on seostettu niin pitkälle halvemmalla aineella kuin standardi sallii.
     
  2. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    No juu,kunhan nyt aikani kuluksi vain teorisoin painon säästöllä.Saattaa olla kiloissa pieni,prosenteissa isokin?
    Tommonen laskuri löytyi,mää en jaksa nyt laskeskella.
    Paljonkos muuten on normihenkilöauton startin teho ja sen ottama virta?
    https://www.jkauppi.fi/kuparikaapeli-poikkipinta-laskuri/
     
  3. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Kannattaa laittaa pienin kaapeli joka juuri riittää niin ei painoa tule. Väittäsin että 35 kupari riittää. Kaikki ylimääränen paino pois kuten myös se päävirtakytkin. Ja runko/ kori toimii maana niin hyvin että minimaalisen lyhyet pätkät vaan tarvittaviin paikkoihin. Ja alumiini/kupari liitos kestää kuivassa pitkään ku survoo vaan vitusti liitinrasvaa siihen.
     
  4. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Mitenkähän intialaisten kytkimien ja johtojen laatu? Vai oisko austraalialainen laturi kuitenkin parempi?
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    50mm2/5m kuparikaapelissa jää 300A starttivirralla noin puoli volttia jännitettä kaapeliin. Jos on helposti käynnistyvä moottori, niin varmaan voi ohentaakin neliöitä.
     
    Camino'79 ja xarper tykkäävät tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Intialainen autokomponentti bongattu! Ihan kotomaisesta vauhtiputkasta ostin. Se oli joku startin rele moparia varten. Huono oli, ei kestänyt kymmeniä vuosia kuten alkuperäinen.
     
    Diktaattori tykkää tästä.
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Juu tuo seostaminenhan se näissä nykykaapeleissa on se paskin puoli... Varsinkin autohifipuolella halvimmat kaapelit poikkeuksetta kuparoitua alumiinia--> tuplaa neliöt. Mutta sitten kun otetaan hopeoitua kuparikaapelia ni alkaa amppeerit liikkumaan ;)
     
  8. Gerball

    Gerball Gearhead

    Monta sivua juttua homman toteutuksesta ja monta aiheen vierestä.
    Itseäni jäi mietityttämään homman mielekkyys omalla kohdallani. Tietysti jos konehuoneeseen lisää tilaa haluaa, tuo on yksi keino.
    Harkinnassa on siirtää akku takaboksiin paremman painojakauman toivossa. Lisää pitoa kaipasin talviliukkaille ja miksei kuivalle asfaltillekin. Lukkoperästä huolimatta odottelen taas talven liukkaita kauhulla.
    Onko siis n, 20kg akun siirto etuakselin etupuolelta taka-akselin taakse vaivan väärti? Onko missään mitään testaus- tms tuloksia olemassa? Paraneeko liikkeellelähtö liukkaassa ylämäessä hitustakaan ?
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Taitaa suurempi ilo olla kunnollisista renkaista ja hiekkasäkistä kontissa ;)

    Ja millä autolla joutuu lukkoperän kanssa muka jänskättämään? Vai kesälipposillako sä päästelet talven? o_O
     
  10. Gerball

    Gerball Gearhead

    Vanilla ajellaan kesät talvet. Alla ihan uudet Nokia LT ... jotain nastarenkaat. Lukkoperä auttoi erittäin paljon asiaan. Monta vuotta koitin lukottomalla edetä, se oli tuskaa. Lisäpito olisi kuitenkin toivottavaa.
     
  11. fenix

    fenix 3rd gear

    Painonjakauman lisäksi ohjaustuntuma ja ajettavuus on omassa parantunut, kun painoa lähtenyt keulalta monta kymmentä kiloa (alukannet & akun siirto).
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Mikäs vani? Mitä kavereilla on ollu g20/g30 vaneja ni lukottomilla perillä mutta hyvillä renkailla ei oo ollu mitään ongelmia o_O vai onko sulla joku kivikova rata-alusta siellä :D
     
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Viimetalvi ku mäni tolla ränttätänttä 318 ja vakioturbaanilla ni ei ollu pidosta puutetta ku mittää tapahtunu alle 3000 rpm :rotfl:

    Nyt toi suht vakio 360 ja stallia se nelisen tonnia ton peräs ni suttaa kyl paljo helepommin.

    Ei kyl silti vielä kuolemaks taia olla toi kemppi vaikka kovasti kaikki väittää...
     
    sdfsd ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  14. Gerball

    Gerball Gearhead

    No ei mullakaan suoranaista ongelmaa ole, mut niinkuin sanoin niin mahd. tarjolla oleva lisäpito + ehkä muut hyödyt (onko niitä) akun siirrosta kiinnostaa.
    Tuo kaappi on -07 mallin 3500 versio eli ratakisko alustalla. Tuota ennen ajelin -97 mallin kaapilla 9 vuotta ja se oli selkeästi parempi nousija vaikka sama alusta olikin.
    Viime talvena esim. oli hetkiä kun jäisestä ylämäestä lähtiessä henkilöautot poistuivat näkyvistä, itse keräilin vauhtia mäen pohjalta tai sivuilta.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    laita sinne joku 20kg+ säkki tms. mihin akun ajattelit laittaa ja koita tuntuuko missään
     
    juko7 tykkää tästä.
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    3500-alustaisella tuskin huomaat edes 50kg painosiirtymää pidossa... Kummiskin sen verran jyty alusta että taitaa paras hyöty olla niissä kunnollisissa renkaissa ja lukollisessa perässä, ennakoivaa ajotapaa unohtamatta. Eli henkilökohtaisesti en usko että saavutat mitään hyötyä noin raskaassa autossa/alustassa ko. Toimenpiteellä. Toki kokeillahan saa :)
     
    juko7 tykkää tästä.
  17. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Mitä itellä ollu kevytperäisiä takavetoisia talvella, niin hiekkasäkki on ollut usein mukana, mutta suurempi hyöty kuin lisäpainosta, on ollut siitä, että oikeesti liukkaalla on voinut levitellä hiekkaa pyörien alle.. lähinnä sitä on tarvittu Pekka Saurin (vihr) rakennustoimen johtamassa kaupungissa.

    Edit: Gerballin tapauksessa painonlisäys taka-akselille lienee jotain prosentin-parin luokkaa. Ts jos sattuu juuri sellainen tilanne, että prosentin pidonlisäys auttaa, niin silloin siirrosta on apua. Yleensä kuitenkin ollaan joko reilusti yli tai alle luistorajan, jolloin tuolla ei ole vaikutusta.
     
    Muokattu: 25.11.2019
    Poke tykkää tästä.
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No, jos painojakauma on jo alkujaan huono, niin sillon tietty olemassaolevan painon siirto toiseen päähän on aina hyväksi. Sehän on tässä asiayhteydessä ilmasta painoa.
     
    Camino'79 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!