North No Prep?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja superbird, 23.11.2019.

  1. GS

    GS Gearhead

    Kyllä, nimenomaan näin.
     
  2. GS

    GS Gearhead

    Ei sillä ole väliä jos kerran leima on paperissa.
    Runkonumero ei tässä konseptissa määrää voittajaa, mutta voimassa oleva ote kertoo siitä että sinulla on....leimassa oleva ote.
    Sen jälkeen tyyli on vapaa, tai sitten rakennellaan satasivuisia sääntökirjoja ja pudotetaan 95% leimapeleistäkin skaban ulkopuolelle.
    Johonkin on raja aina vedettävä ja nyt rajanvedon ei pidä tapahtua rajaamalla mahdollisimman paljon autoja ulos lähtöviivalta, vaan päinvastoin.
    Tämä toimii jenkkilässä ja tämä oikeasti toimii täälläkin.
    Otteessa ei kuitenkaan sallita kenellekkään sliksejä, joten True Streetin 1/8-mile ja katurenkaat tasoittavat lähtöviivalla kyllä satojakin hevosvoimia.
     
  3. GS

    GS Gearhead

    Edelliseeni viitaten:

    Tarkoittaa sitä että Streettiä ei voi säänöin kaluston puolesta ahdistaa yhteen muottiin, koska kalusto on mitä on, eli ns.”sekalaista seurakuntaa”.
    Aina putoaa pois paljon potentiaalista kalustoa kun sääntökirjaan kirjataan jokin typerä keinotekoinen rajoitus ja sen vuoksi kalustoa pitää voida olla laidasta laitaan ja kynnys lähteä ajamaan/kokeilemaan sillä omalla kiululla, mahdollisimman matala.
    Tämä takaa isot osallistujamäärät ja sen että lajiin koukkuun jääneitä on tulevaisuudessa maksimaalinen määrä.

    Vauhtien noustessa turvallisuuteen on toki pakko säännöstöä rakentaa, mutta tätäkin helpottaa huomattavasti tuo 1/8-mile ajattaminen, koska loppunopeudet ei nouse 1/4-mile tasolle.
    Kisojen järkkääminen 1/8:lle on paljon helpompaa ja kalustoa säästyy moottorivaurioilta paljon enemmän. Tarkoittaa sitä että kaudet ei lopu niin helposti konevaurioihin, eikä autojen kehittäminen ja niihin panostaminen katkea kalliiseen moottorivaurioon niin helposti kuin että ”rallatetaan” lämä tiskissä viimeiset 200m kiertokangen kurkkausta odotellessa.
    1/8-mile vastaa rasitukseltaan tuollaista normaalia penkkivetoa ja on itse asiassa koneen keston kannalta lähes kymmenkertainen ”huoltovarmuustekijä” verrattuna varttiin.
    Kun tiimien rahat ei kulu turhien konerikkojen paikkailuihin, pääomia jää vuosittain käytettäväksi auton kehittämiseen ja koko ajan nopeammaksi saamiseen.
    Lisäksi, kun jengi huomaa kuinka pienetkin alustamuutokset parantavat/huonontavat 1/8 kokonaisaikaa, alustaan panostetaan automaattisesti nykyistä enemmän ja pitoa alkaakin löytymään ihan katurenkaistakin.
    Eli enään ei lähdetä kaasu pohjassa ”sahapukkialustalla” eka 100m sutien ja loppu tasaista rallatelle maaliviivaa odotellen, vaan nyt auto täytyy oikeasti ”nykäistä” heti liikkeelle, hyväksi käyttäen ihan fysiikan lepo ja liikekitkan välisten erojen lainalaisuuksia.

    ”Street Race" on ihan nimensä mukaisesti aidoille leimatuille katuautoille tarkoitettu kilpailu ja kaikki saivartelu siitä mitä tai miten se ote on mihinkin autoon leimattu, on tarpeetonta, koska vaatimuksena on se leima, ei muita reunaehtoja.
    Jos auto on laillinen suomessa yleiseen liikenteeseen ja tästä on todistuksena leimainssin hyväksyntä, se silloin riittää.
    Ja ei, kaikki leimatut katuautot eivät lähde leimattunakaan samalta viivalta, mutta sitä varten meillä on 1/8 ja katurenkaat. Tämän jälkeen jos tasaisuutta haetaan vielä lisää, kanttaa vaihtaa fyyran puolelle näihin Pettiryhmiin jarruttelemaan, se ei enään kuulu siihen kysymyspiiriin, kenellä on suomen NOPEIN katuauto.

    Race Street autot ovat sitten eri juttu ja jos sitä voimassa olevaa leimaa ei paperista löydy, tässä luokka/luokat niille. Simppeliä.
     
    JYR tykkää tästä.
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ei se leima paperissakaan mitään merkkaa.
    Aika harva stripillä käyvä auto täyttää lain kirjainta, vaikka olisi minkä instanssin leimat lapussa... Aletaanko sitten testaamaan, ettei vaan mene teho/painosuhde yli sallitun ja auotaan joka mosa päivän päätteeksi, että löytyy samat speksit kuin otteesta? Tietty täytyy mittaa myös polttoaine ja ahtopaine jos ahdistettuja on rivissä mukana.

    Jos taas kelpaa, että sama auto on leimalla eri setupilla kuin stripilllä, niin en mä siinäkään näe mitään järkeä. Jos napista tulee 1000 kaakkia lisää, niin samahan se on sitten vaihtaa koko tekniikkakin semmoiseen millä ajetaan kisaa leimakoneen sijaan.
     
    C-Body Polara tykkää tästä.
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Eli auto on katsastettu prosenttisäännönmukaisesti 350 hp, katsastuksen jälkeen asennetaan 1000 hp kisakone, ja ollaan kuin ei oliskaan?
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mikä ero on siihen, että säädetään stripille ahtopaine leimassa käytetyn puolen kilon sijaan kahteen ja puoleen ja siinä sivussa miljoona muuta "pikkujuttua"? Ei se ole silloin leimakunnossa viivalla. Mitä hiton väliä sillä leimalla siis on?
    Jos ei esim. ahdetun auton tartte olla viivalla leimakunnossa, niin miksi sen sitten jossain muissa tapauksissa pitäisi olla?
    Jenkkien "katukisoissahan" voittajat ajaa käytännössä promodeilla, mutta pientä fiksausta on ennen kisaa :D
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Out of the box, mutta jos lähdettäiskin ajattelemaan niin päin että leimalla ei ol vitunkaan väliä koska kuten edellä on mainittu niin se on vaan se pakollinen paha jos meinaa tulla ajamalla paikalle.

    Mun mielestä se tekee jo sen "streetin" että renkaat on katurenkaat ja olkoon raja sit vaikka se 275 mikä on semiyleisesti käytössä ja sit se 1/8maili. Koska sillon se autonsa tunteminen ja lähdön hallitseminen voi ratkaista sen kisan tosiaankin sille 300hv cutlassille vaikka vastassa ois 1000hp putkirunko-"auto". Ennemmin jos haluaa lähteä jostain vääntämään niin esim. Minimipainosta kuin siitä että tarvii ollaa sen höveleimmän katsurin leima papruissa.

    Ja tosiaan kaikille oman elämänsä auliksille löytyy niitä kisoja jo valmiiksi yllinkyllin mihin saa niitä jo tilattuja renkaita ym. Tauhkaa tahkota mutta miksi olla paskajarruna jos tuoreempi sakki haluaiskin "paluuta juurille" mies vastaan mies tyyppisellä jutulla?
    Mun mielestä (koska mielipiteitähän täällä kyseltiin) se pointti on siinä että olosuhteet tekee sen haasteen eikä lompakko millä mällätä. Siksi kaikki sliksien perään itkijät voinee siirtyä race-luokkaan tai kokonaan eri kisoihin jos se sutiminen pelottaa? o_O

    Ja tämä nyt edelleen täysin ulkopuolisen näkökulmasta ja sillä mielellä että nuorille saatais "kiihdytysajon rokkiralli-luokka" missä kestäis ehkä perse ilman toisen munuaisen ja esikoispojan myyntiäkin ajaa o_O
     
    cutlass cruiser ja hantta tykkäävät tästä.
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Pitkälti samaa mieltä, mutta tuo max rengaskoko antaa ylivoiman Escorteille ja Bemareille :)
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Kuka estää ostamasta ekkeriä tai bemaria? Eikait koskaan oo kukaan kieltäny valitsemasta koria jolla on paremmat edellytykset pärjätä? Ja toisaalta jos otetaan onkeen minipaino-asia niin sillon sekään ei aiheuta niin suurta ylivoimaa ;)
     
  10. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Kyllä niille bemareillekin jotenkin pärjää vaikka teho/paino suhde aika hyvin niiden puolella. Tai ainakin vielä toissa kesänä oli niin..
     
    Camino'79 ja Herje tykkäävät tästä.
  11. Blower334

    Blower334 2nd gear

    Kyllä se rata tasapainottaa tehopaino suhteet. Sama katurenkailla. 1/8 maili suomen lentokenttä radoilla kutistaa nopeimman hitaimman eron pieneksi
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  12. Blower334

    Blower334 2nd gear

    Streettinrenkailla tarvitaan kuskilta hyviä hermoja ettei heti survo kaasua pohjaan ja peli menetään suttailun vuoks. Eli kisa on täysin kuskein välinen. Ei niinkään on 300hp vai 500hp pellin alla.slikseillä sama homma. Rata on yleensä alkuun liukas ja perä on herkästi poikittain jos ahnehtii liikaa. Mutta ihan kuin GS sanoi. Huonoinkin rata paranee päivän mittaan. 1/8 maili antaa ihan omat haasteensa turbo autoillekin. Yleensä turbo laitteet lykää loppupäässä rataa lujaa ja väännöllä. 1/8 maililla tilanne muuttuu
     
    GS tykkää tästä.
  13. GS

    GS Gearhead

    Lisää rautalankaa...

    Se leima paperissa merkkaakin vain että ”leima on paperissa”.
    Ei kyse ole siitä täyttääkö auto lain kirjainta. Todellisuudessa aika harva varsinkin vanhempi auto sitä lain kirjainta täyttää, mikäli oikeasti aletaan kaivelemaan.

    Eli TAAS KERRAN, mikä ihme ja kumma tässsä on tämän ymmärtämisessä että jos ainoa sääntövaatimus on leimattu rekisteriote, se on se vaatimus, eikä se miten auto lainsäätäjän vaatimukset kulloinkin täyttää???
    Eli jos kerran vaatimus on voimassa oleva leima, silloin EI VAADITA näyttöä mm.täyttyneestä tehopainosuhteesta, ei mittailla todellisia ahtopaineita eikä muutenkaan tehdä mitään katsastustarkastuksia koska vaatimushan oli vain voimassa oleva rekisteriote!!

    Miten vaikeaa tämä ymmärtäminen oikeasti on?
    Street luokassa katurengasvaatimus pitää kyllä huolen siitä että nämä utopistiset tekniikkajumpat aina leiman jälkeen on täysin turhia, koska ihan leimatekniikalla saadaan kyllä se teho minkä latu kestää muutenkin.
    Eli kannattanee jumpata vaikka mielummin niitä alustapalikoita leimojen välissä, jos nopeutta haluaa lisää.

    Se ei kuitenkaan tasoita peliä että leimavaatimus poistetaan kokonaan, koska silloin meiltä vain puuttuu tämä Street ja ajetaan taas pelkkää Racea?
    Kuitenkin, taas jää ilmaan kysymys, kuka on suomen nopein katulaillisen auton omistaja?
    Race Streettiin taas on turha lähteä ns.”puolivaloilla” jos voitoista haluaa ajaa, jolloin taas ollaan tilanteessa jossa ollaan käännetty selkä sille todella suurelle leimattujen pelien True Street skaballe?

    Se kilvettömyys EI TODELLAKAAN tasoita peliä, kuten nyt nähdään(vrt.Top Street autoa, kilvelliseen kadunmiehen kisojen autoon).
    Meillä on kuin onkin oltava yksi luokka aidoille leimatuille katuautoille ja kaikki loput on Race.
     
    Muokattu: 26.11.2019
  14. GS

    GS Gearhead

    Me kaikki tiedämme että ne tehot radalla ovat ihan jotakin muuta kuin otteessa, oli auto radalla mikä hyvänsä.
    True Street ei ole kilpailua rekisteriotteen tehoilla, vaan autoilla joissa on voimassa oleva leima. Kukaan ei vaadi mitään muuta, eikä ilman mitään lisäsääntö millään otteessa lukevalla ole mitään merkitystäkään, koska sitä ei säännöissä kysytä(mikäli esim.rengaskoko ei ole sama kuin otteessa, tai ahdin otteessa, tms.).

    Se että sinulla on leima paperissa, tarkoittaa sitä että alla on jotakin muuta kuin vaikkapa 10-vuoden race kisaamisen ja sen tuoman evoluution tulos.
    Se että vuosittain se leima on haettava, tarkoittaa sitä että kisassa on vastakkain huomattavasti ainakin tasaväkisempää kalustoa kuin että tätä vaatimusta ei olisi.
    Ne katurenkaat ja 1/8 tasoittaa joka tapauksessa ja tällaiset ....”vaihdetaanmottijokakilpailuun”...ovat lähinnä pikkuisen huvittavia pointteja isossa kuvassa.
     
  15. 1320

    1320 Gearhead

    Tuo GS:n jankkaama True Street löytyy jo WCSC kisoista. En muista montako laitetta oli kesällä viivalla kun en hirveästi ehtinyt kisaa katselemaan, ei tainnut kuitenkaan hirveän montaa olla? Mielenkiintoinen luokka joka tapauksessa, jossa tosiaan teholukema ei välttämättä ratkaise peliä.

    No Preppiähän taas ajetaan kilpaa ainakin Hyvinkäällä Street Slidessa ja Kiikalan Burnout Partyssa, varmaan muuallakin. Tosin Kiikalan suosiota taitaa hieman rajoittaa se täysin älytön ilokaasusääntö... Jos noita kisoja järjestetään lisääkin, niin käyn varmasti katsomassa ja kun katuauto joskus valmistuu, niin ajamassakin (vaikka ei sillä tuu kyllä pärjäämään).

    JOS tällaisia kisoja tulisi lisää tai jopa oma sarja joskus, niin toivottavasti kyseessä ei ole sitä No Time saastaa jota Jenkit tuntuu suosivan...Autot on nopeita ja näyttäviä, mutta seuraamisessa ei oikein ole mitään mieltä kun ei tiedä mitä ne laitteet kulkee... Tiedän kyllä miksi aikoja ei näytetä, mutta tuon takia ainakaan itse ei pahemmin kiinnostaisi käydä kyseisiä kisoja katselemassa...
     
  16. GS

    GS Gearhead

    Mehän ei olla tässä maassa oikeasti nähty vielä yhtäkään No Prep kisaa, eikä siis kukaan osaa arvioida mitä oikea/aito No Prep siihen kuuluvineen markkinointipanostuksineen ja tiimien välisinä oheishypetyksineen tuottaa radalle ja katsomoon.
    Jos aikojen seuranta on se ”must” juttu, tai se tuntuu siltä nyt, silloin ei osata edes kuvitella sitä mitä se oikea No Prep on kilpailutapahtumana.
    Treenikierroksilla ajanotto on toki jenkkilässäkin usein käytössä, mutta ei silloinkaan aina.
    No Prep katsomot jenkkilässä täyttyvät siitä syystä että halutaan nähdä kuka on nopein/voittaja, joista "hurjimmat" lyövät jopa vetoa.

    Eli otetaan esimerkiki ravi tai minkä tahansa muun moottoriurheilun ratakilpailut.
    Se kierrosaika raveissakin on aika toisarvoinen silloin kun oma panos ja mielenkiinto on kulloisenkin lähdön voittajassa.
    Ratamoottoripyöräilyn kisassa aika harva on kiinnostunut kisasta sen kierrosaikojen vuoksi silloin kun ukot painaa kylki kyljessä kiinni?

    Fyyrallahan on paljon luokkia missä ajellaan aikoja ja ajellaan jopa tarkasti aikoja, mutta fyyralla ei olekkaan No Prep:iä. Tästä syystä katsomojen ja radan pitäisi suorastaan pullistella osallistujista ja katsojista, mikäli se ajanotto olisi välttämätön.
    Jos/kun ajetaan aitoa No Prep kisaa ja näin ollen radan olosuhteet muuttuvat koko ajan, ajat sinällään ovat melkoisen yhdentekevät jos/kun kisaa kuitenkin käydään lähtö lähdöltä mies miestä vastaan?
    Tässäkin on kuitenkin pointti ”kadunomaisissa olosuhteissa” ja kilpailun järjestämisen kulujen+vaaditun talkootuntien minimoimisessa ottamatta mitään pois itse kilpailullisista ulottuvuuksista.
    Kilpailun järjestäjä voi toki halutessaan tarjota ajanottoa, mutta siinä kohtaa kun ajetaan oikeaa No Prep:iä, sen ”pointti” on pikkuisen hakusessa, tai ehdottomasti PITÄÄ olla.
     
  17. 1320

    1320 Gearhead

    Kyllä tuollaisen No Time kisan seuraaminen paikanpäällä on melko ankeaa. Joo, tiedän että ajoilla ei sinänsä ole merkitystä, vaan eka maalissa voittaa ja noista voittajista löydään vetoa niin tiimien kuin katsojienkin kesken. Mut katsojana tuollaisesta kisasta jää olennainen puuttumaan, eli se, mitä ne laitteet oikeasti kulkee...

    Joku voi olla eri mieltä, mut tällainen havainto itseltä kun parissa kisassa jossa käytiin, missä myös noita No Time laitteita oli ajamassa.
     
  18. "Streettinrenkailla tarvitaan kuskilta hyviä hermoja ettei heti survo kaasua pohjaan ja peli menetään suttailun vuoks."

    Yläpuolelta lainasin tuommosta lausetta. Mitäs kiihdytysajoa on se kun lähdetään 9/32" osakaasulla ja 60jalankohdalla voi panna jo 13/16" osakaasun päälle ja jos luoja suo, 50metrin kohdalla täyskaasun.

    Minähän kirjoitin yllä että tästä tulee 20sivuinen sääntöjankkausjuttu. Olen ehdottomasti sitä mieltä että säännöt pitää tehdä jokaiselle sopivaksi eli jokakuski ajaa omilla säännöillä....hahaaa!

    Sanokaas ny viisaampina että mikä tässä on päin persettä jos on luokat:

    1) Street. Katsastettu, leima voimassa, DOT renkaat.
    2) Outlaw street. ei putkirunkohässäköitä, mutta ei tarvi leimaa ja rengastus vapaa.

    Eikö tässä nyt kuitenkin yritetä katuautokisa eikä "pro mod jr" kisaamista luoda.
    Miten voit lähteä preppaamattomalla radalla vajaalla kaasulla. Jokainen tietää että jos on esim. tomaattilaatikko ja korkea stallspeed (esim. 5000) ja auto painaa, kuten aika monet katuautot jos ei ole hirveästi kevennelty sisustan ja peltiosien osalta. Jos lähdet vajaalla kaasulla on 60jalkaa "kaasua hiljaa lisäämällä jotain 1,8sekuntia. Jos tiputat lähtökierroksia ja kun päästät braken, lyö rengasta ja pito irti eli pitäs kuitenkin lähteä mahdollisimman lähellä staal speediä olevilla rundeilla jos et halua kapealla renkaalla liikaa "lyöntiä" .

    Tässähän on se ongelma että ei ole kuskeja. Muistakaa se!!! ratkaisu ongelmaan löytyy sillä että saadaan hyvä vastaus kysymykseen: MITEN SAADAAN KATUAUTOILIJOITA KISAAMAAN . Joillekin se on kisaamista, joillekin kokeilua ja hauskanpitoa. Joillekin ensitutustuminen jne. Ei pojat tule ryntäystä radalle vaikka olisi minkälainen uusi maailmanvalloitus nimi ja idea jos se ei vastaa sitä mitä ne paikalliset ja alueelliset autoharrastajat toivovat. Täällähän meitä kirjoittaa semmoisia joita asia ei tule edes ikinä koskettamaan, mutta kun pitäs ajatella että millä se Pentti tai Kalle saadaan sillä Mark II:lla tai valiantilla sinne radalle päiväksi pitämään hauskaa.

    aulis

    Edelleen nostan korkealle hattua Hyvinkään kisan järjestäjille. Älkää lähtekö tämmöiseen kirjoitteluun mukaan. Teillä on maailman parhaat luokat ja kisat. Jos ei jollekin käy, niin..... mutta näyttää käyvän kun katsoo kuinka hienosti on kalustoa laidasta laitaan. Voi kun tuommoista saataisiin muuallekin !!! Mutta muualla on vain ET brackettiä ja maailmanvalloitusta tai jotain... Luulisi että muutkin järjestävät kerhot kopioisivat menestyvää ja hyväksi havaittua tuotetta? niin se markkinatalous muissa asioissa toimii.
     
    Lasse73 tykkää tästä.
  19. Jos tuommosta aletaan taivastelemaan niin tuo on loputon tie. Kautta aikain näin on voitu tehdä/tehty ja monessako normi siviilijenkissä on se 383cid tai 396cid kone..... aika monessa on +500cid tai jopa sata kuutiotuumaa tuota isompia ja leimalla ne käy. Tuohan on niin demariajattelua että jos mulla on lada niin sullakin pitää olla. Jos joku vaihtaa niin vaihtaa mutta ei siitä kannata yöunia menettää ja heti alkaa valittamaan pitkin varikkoa että helppohan tuon on kun on vaihtanut koneen. Kerro nimet ketkä näin tekee niin kivitetään julkisesti. Saakelin rikkurit, huijarit.

    Jokainen tietää kuin helppoa on käydä leimalla vaikka kisakoneella. Kats.miestä tuskin kiinnostaa onko siinä koneessa 400hp vai 800hp ja asioita voidaan aina säätää. Monenko ahdinpeleistä vaadittu laput joissa näkyy ahtopaine? ja kuinka helppo semmoset on tehdä....
     
    Lasse73 tykkää tästä.
  20. Mitä vittua sää höriset:

    "
    Ei kai nyt kuitenkaan koko suomen Streettiä pidä lähteä rakentamaan juuri sinun renkaitasi ajatellen?
    Eikö juuri tämän tyyppinen yhteen ja omaan napaan tuijottelu ole korruptoinut koko Street kentän hajalle ja pieniin ketään palvelemattomiin pirstaleisiin?

    Meillä on kuitenkin jenkeissä todellakin toimivaksi todettu ihan valmis konsepti "


    Kuule mun autolle ei tarvi rakentaa yhtään luokkaa, mutta me puhutaan nyt KATUAUTOISTA ja eikö katuauto ole semmonen joka on katsastettu kadulle ja jossa on lain vaatimat renkaat?
    Minä ajattelen sitä että millä saadaan ne kymmenet katuautoilijat kokeilemaan, ajamaan enkä sitä että onko joku vitun putkirunkomies tulossa sinne amerikan ihmeellä tumppi pystyssä ajamaan.... Jos jotain on jenkeissä todettu; miksi sinä et rakenna semmosta jenkki kulttia ja kisoja? Luulisi että nyt paat semmosen amerikan kisan pystyyn. vai montako kymmentä vuotta pitää odottaa sitä "amerikan kultti new wave real only and one street race" kisaa?

    Kannattaa siitä kirjoittaa ihan omassa kategoriassa ja mää tuun ajamaan sinne kun paat ne kisat pystyyn. Trust me.

    Tässä topiikissa puhutaan pohjoisen katuautokisoista. Tavuviivat voin lisätä katuauto sanaan, jos he helpottaa ymmärtämistä.
     
    Lasse73 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!