North No Prep?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja superbird, 23.11.2019.

  1. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Komppaan kyllä Aulista tässä asiassa. Jos pohjoisen autoja halutaan viivalle, niin No Prep 1/8 -mile ei ole ratkaisu niiden saamiseen pois talleista.

    Kyllä itse ja tutut haluaa ajaa enemmän seuraavilla spekseillä;

    * 1/4 mile
    * pitorata
    * aikakortti omaan taskuun vs. kisailu

    Onneks Kemin No Limit -kerho, Rovaniemen/Ranuan Boosti -veljet ja Pudiksen Teppo on luonut yo. toimintaan mahdollisuudet. Ja onhan noista lappalaisten kylähöpinöistä noussut pari todella nopeaa autoa myös näihin Amerikan Tosi Teeveen -tyyppisiin kisoihin.

    Kalajokea en tässä mainitse, kun se on niin etelässä.

    Tässä on vähän saman tyyppinen homma kuin FHRA:n American Shown huutokaupassa. Ei siitä Mecumia eikä Barret-Jacksonia saa, vaikka kuinka orkkiskonsepti näyttää mukavalta teeveessä. Suomi on pieni maa, valitettavasti. Toivottavast olen kuitenkin ankarasti väärässä.
     
    Muokattu: 27.11.2019
    che350, XJR, MJF ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Blower334

    Blower334 2nd gear

    Meinaa jutut. Vähän lähtiä laukalle mutta hyvähän se on että tulee mielipiteitä. Kyllä sen aika kortin saa 1/8mailille ja se kertoo jo aika paljon suorituskyvystä vartillekkin. Perimmäinen ajatushan tässä on saada vähän lisää väriä lajiin ja kuskien välistä kanssa kilpailua. Suht pienellä osallistumis maksulla on mahdollisuus voittaa päivän kulut takaisin.
     
    GS ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  3. GS

    GS Gearhead

    Ok, eli tämän topikin aloittajan ongelmaa ei taaskaan olekkaan, kun muutama sivu päästiin aihetta eteenpäin. Kaikkihan on ihan fine jos kerran pohjoisen miehet rientää ladulle näillä ehdoin:

    * 1/4 mile
    * pitorata
    * aikakortti omaan taskuun vs. kisailu
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  4. GS

    GS Gearhead

    Mikä ihmeen ”putkirunkomies”...eli mistä ihmeestä sinä ”höriset”?

    Tässähän on rautalangasta väännetty jo muutama kilometri että tähän maahan tarvitaan laajempi konsensus siitä että meillä nimenomaan pitää olla ihan oma luokka leimatuille KATUAUTOILLE (= True Street luokan nimellä kulkee muualla maailmalla)!

    Joku muu on ollut näissä keskusteluissa eri mieltä ja vaatinut mm.leimavaatimuksen poistoa jne. mutta en suinkaan minä.
    Tämän maan koko Drag Racing tarvitsee ehdottomasti yksin säännöin toimivan lajiin sisäänvetoluokan ja se tapahtuu vain ja ainoastaan silloin kun millä tahansa kilvellisellä katuautolla katurenkain pääsee kisaan mukaan.

    Tämä ei kuitenkaan mitenkään poissulje sitä etteikö ihan yhtä hyvin tarvita luokka/pari tätä ylemmäksi, jotta lajissa luonnollista kehitystä oleva vauhdinnälkä saada tyydytettyä myös silloin kun vauhtia halutaan kasvattaa ja siitä katuautosta halutaan ulosmitata enemmän, kuin mitä vuosittainen leimasetä tahtoo antaa.
    Näitä nopeita omassa Small/Big Tire luokassa olevia Racestreettereitä haluaa myös toinen puoli yleisöstä ja sitä kautta myös kilpailun järjestäjät, joten miksi ihmeessä ne nyt olisivat näitä ihan omassa luokassaan ajavia ja kuitenkin kisasta ulossuljettavia ”putkirunkomiesten” autoja?
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Olen täysin eri mieltä asiassa. Oleks katellut mitä ne jenkeissä tekee "katukisoissa" autoille?

    Ole sinä tuota mieltä, minä olen sitä mieltä että leimavaatimus on täysin turha.

    Kaiken lisäksi se suosii ainoastaan niitä muutamia, jolla on joku hämärä V8 tuplaturbolaite, mikä on saatu aikoinaan leimattua, tai sitten näitä "kasvatetaan konetta joka vuosi 20%" -porsaanreikäautoja 80-90 luvulta (kuten eräs Swinger).

    Leima otteessa kertoo ainoastaan siitä, että sulla on leima otteessa. Kelpaaks sulle minkä maan leima hyvänsä, jos vaikka ulkolaisetkin haluaa osallistua?
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  6. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    No, en tunne Jimmyn ongelmia sen paremmin, mutta mun viesti on se, että Pohjoisen ukot haluaa nuo em. 3 asiaa ennenkuin ajaa Black List Northia tai No Preppiä. Se on ihan vaan fakta, koska tunnen Pohjoisen raceukoista hlökohtaisesti varmaankin noin about 91.23% ja nämäkin asiat tästä ketjusta on jokuseen kertaan käsitelty. Onneksi on myös 016 -poikkeuksia kuten Vega-Martimo ja DiuDiu-Hirvonsalo. Savolaisia tunnen vaan kourallisen ja Pohjois-Pohjanmaan ukkoja samoin rajallisen määrän eli heidän puolesta en uskalla puhua ja ehkäpä juuri he täyttävät No Prep -kaaviot.

    Ja vielä, Pudasjärvellä ja Ranualla on ajajia kyllä riittänyt eli sekin fakta puhukoon puolestaan.

    Ja kuten sanottua jo aiemmin. Toivottavasti olen kovasti väärässä tämän Amerikan sarjan suhteen. Itsellä on uusi (hidas) auto valmistumassa ja käyn sillä siellä missä on hyvät pidot ja kuumimmat kisamakkarat.
     
    Muokattu: 27.11.2019
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mä olen kerran käynyt raveissa ja meinasin kyllästyä kuoliaaksi. Maalin kuivuminen seinässä on viihteellisempää katsottavaa kuin kopukoiden meno varttikaasulla. Kyllä, varttikaasulla, menisivät edes laukkaa saatana! :D

    Sikäli kyllä osuva vertaus, että ikinä en tuommoista kisaa itse jaksaisi lähteä katsomaan jossa on vain todellisia katuautoja ja liimaamaton rata. Minusta hommassa pitää olla vauhtia ja meteliä. Sen sijaan liimaratoja on kierretty aika pitkään monessa eri roolissakin.

    En tiedä olenko yksin mielipiteiteni kanssa, mutta minusta kiihdytysajossa on kyse jostain muusta kuin raviurheilussa. Ja otaksun että yleisö on myös vähän eri lähtökohdista paikalla. Ratamoottoripyöräily taas ihan helvetin jees, kun on vauhtia ja vaarallisia tilanteita.

    Mutta sillähän se selviää, kun vuokraat radan ja pistät kisat pystyyn. Kenen tahansa toteutettavissa, niin ei tartte jeesustella että kuka oli oikeassa.
     
    MIAMIDRAGRACING ja three hundred tykkäävät tästä.
  8. Tässä kävi niin että pohjoiseen yritetään saada kisaajia mukaan KATUAUTOKISAAMAAN, niin etelän miehet on eniten kertomassa mitkä säännöt tulee olla. Minä olen nyt vuositolkulla odottanut sitä NO PREP sarjaa, jossa ei kukaan maksa mitään, vaan on uudenlainen "konsepti" vähän kuin Golden products verkostomarkkinointi tai virtuaali valuutta. Molemmat outoja mulle ja niin on NoPrep kisaaminen Suomessa. Amerikassa semmonen voi menestyä, mutta mistä saatas semmonen kisa kirjoitteluasteelta oikein näkyväksi kisaksi? Deadline on minkälainen? Eikö siitä ole täällä jo semmonen topiikki, jossa luvataan kaikki muut paitsi karjala takaisin?

    Voin sanoa että jos esim. Kalajoella on joku No Prep kisa ja on normaali 10-15asteen lämpötila, siinä saatta suttailla ja kaikilla on hirveän mukavaa, mutta lujaa ei mene kukaan. Minä jos joku tiedän kalajoen radan, olen ollut edesauttamassa sen syntymistä ja tekemässä rataa ekoina vuosina ihan päivätolkulla että siitä sai kiitettävän kisabaanan.

    200m katuautoilla on kyllä niin pitkästyttävän näköistä hommaa että ei paremmasta väliä. Kovat vehkeet vielä menee, joilla on +200km h 200m kohdalla, mielellään +250kmh.
    Mistä yleensä tullut tuommoinen idea että yhtäkkiä aletaan ajamaan pohjoisessa 200m kisaa? Onko niin että koneet kestää pidempään? vai mikä siinä on?

    Palkintorahat on aika turha tämmösissä pikkukisoissa. Mieluummin sekin raha niille jotka järjestää ajanoton että homma toimii. Ei kenelläkään ole pikkukisassa kiinni muutaman kympin ilm. maksusta tai siitä että saako sitä nyt takaisin vai ei.

    No, tehkää säännöt niillä mennään. jos on 200m tai muuta höpöhommaa, siinäpä ajatta. Minä meen sitten vaikka sinne Ihan pohjoiseen (meiltä katsottuna), kun siellä on sentään semmonen rata, että voi vaikka keulakin nousta lähdössä....

    eikä tarvi lähteä liikeelle 23/64 osa kaasulla, vaikka se onkin kuulemma jännää hommaa ja vaatii osaamista.
     
  9. superbird

    superbird Gearhead

    Uskallan olla tästä vahvasti eri mieltä. Kaksi kautta ajettiin North Blacklistiä, matkana oli 1/4 maili. Molemmilla kausilla Pudasjärvellä, sielläkään ei näkynyt pohjoisen kuskeja ruuhkaksi asti. Kaksi kautta mielestäni oli riittävästi näyttää pohjoisen aktiivisuus.

    Mikä No Prepistä varttimailin matkalla tekisi niin mielenkiintoisen että autot saisi radalle?
     
    chevy 2 ja GS tykkäävät tästä.
  10. superbird

    superbird Gearhead

    che350, chevy 2, GS ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    1/8 tuo kilpailuu siihen sitä kilpailua enemmän, ei kestä nukkua lähdössä tai muutakaan räpeltää, itse olen "hävinnyt" testipäivillä kun takaa on tultu 350m kohdalla voimalla ohi ja myös voittanut samalla tavalla epäonnistuneen lähdön takia. Toki eihän testipäivillä kilpaa ajeta :O

    Mutta kokeilkaa jos jollain riitää intoa touhuta, kilpailun kulku niinkuin tvssä ja kilpailjat laittaa pottiin vähän rahaa että siinä joku porkkana mitä tavoitella. Sääntöjä ei varmaan kannata kauheasti pähkäillä ennenkuin siellä on edes autoja ajamassa.
     
    superbird, Camino'79 ja Blower334 tykkäävät tästä.
  12. Blower334

    Blower334 2nd gear

    Oot täysin oikeassa :)
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  13. GS

    GS Gearhead

    Juuri näin.
    Se on kumma juttu tämä muutosvastaisuus, kun edes ongelmaa nykysysteemissä ei nähdä, vaan vanhaa pitäisi toistaa maailman tappiin ja odottaa ”yht`äkkiä” eri lopputulosta?
    Tällaiselle toimintakaavalle oli oma nimikin, mutta jääköön nyt.

    Jos tilanne käytännössä on se että ajot loppuu kokonaan, mikäli uutta verta ladulle ei tule, niin mielummin dissataan jotakin uutta tarjoavia, kuin annetaan itse vaihtoehtoja sille että laji saataisiin kasvu-uralle ja pohjoiseenkin lisää jengiä viivalle?
    En ole nähnyt yhtään tarjottua vaihtoehtoa vanhalla tyylillä jatkamisen lisäksi, kuin aloittajankin jo mainitsema No Prep / jokin variaatio tästä?
    Varmin juttu päteä ja tuntea olevansa "voiman oikealla puolella” on kivittää viestintuojia ja olla itse tarjoamatta mitään uutta ja toimivaa näihin lajin kehityskeskusteluihin.

    No Prepin puolesta kuitenkin puhuu se miten laji/”genre” on jenkeissä nostanut streetin ihan uusiin sfääreihin ja jopa isoimmaksi ja näkyvimmäksi Drag Race luokaksi.
    Sille on syynsä miksi tämä toimii jenkeissä niin isoissa kuin pienissä kaupungeissa, metropoleissa ja punaniskojen mailla jne.
    Täällä nyt jengi jotenkin lähtee ajattelemaan nykyisen totutun suomistreetin kautta No Prep:iä, vaikka kyse on oikeastaan kokonaan ihan eri lajityypistä.
    Meiltä puuttuu tässä kohtaa koko lajin somekulttuuri tiimien loputtomine vääntöineen jota taas tuhannet ihmiset seuraavat jenkkilässä.
    No Prep on ennen kaikkea julkista ja julkisesti tiimi/autovetoista, jolloin sillä on oikeasti merkitystä kuka tiimeistä skabassa voittaa. Tätä luonnollisesti täällä ei tajuta lainkaan.

    Pointti on joka tapauksessa siitä että näillä osallistujamäärillä pohjoisessa tuskin pyörii listat maailman tappiin, mikäli imua viivalle ei ole enempää.
    Jos ratkaisu ei siis ole se No Prep tai sen johdannainen, mitähän se siinä tapauksessa on?
    Se EI ole 1/4-mile, preppaus ja aikakortti, sehän tiedetään jo nyt, eli mikä se siinä tapauksessa on...sitähän topikin avaaja tässä tiedusteleekin?
     
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Lyhyesti ...tossahan noi on ...ai niin aulikselle ei kelpaa kun on vaan 1/8 maili.
    Ja mitä katurenkaisiin tulee, niillä ajaa ne jotka osaa...se kun on oikeesti paljon vaikeempaa kuin slicseillä kaasu pohjassa liikkeelle.

    Ja sit kun kaikilla ei ole sijoittaa siihen autoon 10k euroo ja enemmän... niin silloin on aika vaikea kisata tasapäisesti niiden rahalla tehtyjen autojen kanssa... siksi katukumit tai bracket.
    Mutta ei se ajaminen köyhällä sen helpompaa ole...

    "Outlaw Street (300-400) - Heads up luokka - Kilpailumatka 1/8maili, eli 201m
    - Voimassa olevaa rekisteröintiä ja tieliikennekatsastusta ei vaadita
    - Moottorin koko vapaa
    - Ilokaasut ja ahtimet sallittu (myös samanaikaisesti)
    - DOT hyväksytyt renkaat
    - Rengaskoko vapaa
    - Sähköauto sallittu
    - Täysputkirunkoautot kielletty (alkuperäinen eturunko vaaditaan)
    - Takarungon oltava alkuperäinen, tai alkuperäistä vastaava. Takarunko muutokset sallitaan palkkiputkella, pyöreä putki kielletty takarungossa.

    True Street (100-200)
    - Heads up luokka - Kilpailumatka 1/8maili, eli 201m
    - Voimassa oleva tieliikennekatsastus vaaditaan.
    - Tekniset muutokset ajoneuvossa oltava rekisteriotteeseen.
    - 4-Veto ei sallittu
    - Sähköautot sallittu
    - Renkaat oltava normi katurenkaat, minimi tread wear luku 300, ei semi sliksejä eikä DOT katusliksejä.
    - rengaskoko oltava merkittynä rekisteriotteessa, max ylitys +30mm
    - Lasikuituiset etu-, takaluukku sekä puskurit sallittu (ei koske autoja joissa alkuperäisenä muu kuin pelti)"

    Nii ja tietysti turvavarusteet.
    Että siitä ens kesänä ajamaan WCSC :a
     
    Herje, Camino'79 ja JuhaKuu tykkäävät tästä.
  15. GS

    GS Gearhead

    Sama juttu täällä, eli olen ollut jenkkilän No Prepin alkuhämäristä asti ollut aktiivisesti ns.”ajan hermolla” ja tänä aikana meille on syntynyt paljon kontakteja ja lajin ”rautalangasta vääntäjiä” ihan henkilökohtaisella tasolla.
    Seuraamme myös yli sataa sikäläistä tiimiä koko ajan ja n.10 tiimin kanssa ollaan yhteyksissä viikottain.
    Kaikki ei aja Discoveryn No Prep Kings sarjaa, mutta muutama kuitenkin sitäkin.
    Kisoja ja kisalähtöjä on tullut viimeisen 10-8-vuoden aikana katsottua loputtoman monta.

    Eli minä kyllä ymmärrän erittäin hyvin tuon jenkkilän No Prepin ympärillä oleva valtavan hypen ja rahavirrat mitä tänä päivänä ko.lajin ympärillä liikkuu.
    Onkin melkoisen turhauttavaa yrittää vääntää täällä junttilandiassa ko.lajin perusolemusta, kun jengi ei ole edes nähnyt No Prep kisoja, puhumattakaan siitä kaikesta mitä laji on somepuolella ja miten tämä taas näkyy kisoissa.
    Onkin ihan turha kuvitella että No Prep kokonaisuutena ei toimisi suomessa, koska se toimii ihan missä tahansa pomminvarmasti, mikäli siitä ei yritetä poimia pelkkiä rusinoita pullasta.

    Pelkkä 1/8-mailin ajaminen huonolla pidolla EI ole No Prepiä, ei lähellekkään, vaan se on ihan perus suomidragracingia 1/8-matkalla.

    1/8-mile on tottakai askel oikean suuntaan joka tasolla...tai sanotaan että oikea ratkaisu moneen ongelmaan niin kauan kunnes ne 1/4-artistit maksavat viulut ja ilmoittautuvat viivalle niin runsaslukuisina että esim.tämä topikki on täysin turha?

    Birdille pointsit rohkeudesta avata.
     
  16. GS

    GS Gearhead

    Nyt ollaan jo aika lähellä totuutta.

    Yksi Outlaw Street sääntökohta vaatii kuitenkin ”modifikaatiota” ja syystä että:

    - ....Takarungon oltava alkuperäinen, tai alkuperäistä vastaava. Takarunko muutokset sallitaan palkkiputkella, pyöreä putki kielletty takarungossa”....

    Miksi pyöreän putken takarunko pitäisi olla kielletty?
    Jos näin, niin tällähän rajataan kaikki SFI25.3 speksien oikeat street kehikot (huom.ei runko) kisan ulkopuolelle? SFI 25.3 vaatii kehikon takaosaan putket.
    SFI25.3 kehikko on kuitenkin nimenomaan painavien nopeiden Street-autojen kehikko ja turvallisuusasia josta ei voi laistaa pätkimällä takakehikon putket veks?
    Lisäksi, myös FHRA hyväksyy putkitakarungon ja mikäli tämä olisi voimassa oleva sääntökohta, melkoisen moni fyyran Top Street auto olisi jo tässä kohtaa kisan ulkopuolella, miksi?
    Tämän sääntökohdan tilalla pitää olla maininta alkuperäisestä tehtaan teräs/lasikuitukorista kantavine ehjine A, B, C pilarein sekä orggis helmakoteloin.
    Myös korin alustanumeron pitäisi löytyä kehikosta.

    Eli kaikki putkirunkoiset kuttaperkkakorit kielletty (Pro Mod Sucks).
    Originaali kantava eturunko pitää löytyä kaikilta niiltä osin kuin on kantava ja etupään tuennat orggis tai ko.autoon tarkoitettu aftermarket.
     
  17. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Jos ja kun tuosta no prep hommasta tulee niin isoa, onkos toi suurien palkintorahojen jaossa huomioitu tuo verottaja? Voit olla varma jos tuollaista suuremmassa kaavassa tapahtuu mitä kyllä epäilen niin haluaa kyllä omansa.
     
  18. Keme

    Keme Gearhead

    Ensin pitäs löytää se "joku" kuka tekisi jotain. Toivottavasti se "joku" löytyisi, kun tällä foorumilla on kisojen hienoutta, helppoutta ja mahtavuutta paukutettu jo pienen hetken verran. Kiinnostavan kuuloisia kisoja.
     
  19. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Jimmy, ei mikään. Siks mun listassa luki "pitorata."

    Täällä on myös Kalajoen ja Kemin kisojen puuhamiehet paikalla.

    Matti, kun ilmoitat Kalajoen testipäivistä palstoilla, niin mikä on yleensä ensimmäinen kysymys / kommentti....? Laitan omani sun vastauksen jälkeen. Se voi olla vääräkin tai vanhan muistini turruttama.

    Juha, oletteko valmiit ottamaan tähän uuteen sarjaan Kemiin "No Prep 1/8" -osakilpailun. Toivottavasti kyllä, koska teillä on siihen kaikki tarvittavat vermeet. Rata, ajanottolaitteet ja Crew. Sekä kaupungin erinomainen sijainti eteläisessä osassa North -Suomea.

    Drag Racingin vankkumattomana fanittajana olen kaiken kisaamisen puolella. Ja mahdollisuuksien mukaan myös katsomassa tai ehkä jopa ajamassa. Käsi kepillä on ihmisen hyvä olla.

    [​IMG]
     
    Herje tykkää tästä.
  20. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Asiahan ei minulle kuulu mutta..., on säännöt ja renkaat mitkä hyvänsä, aina sielt ryömii ne eteen joilla on kykyä halua ja varaa. Mitä tulee noihin rajoitettuihin pitoihin, niin ne suosivat aina kevyitä autoja. Tehopainosuhde jos on sama niin kevyt on aina nopeampi. Ei vaadita kummostakaan tehoa että suht normialustainen takavetoauto sutii 200 metrillä missä kohtaa hyvänsä jollain normi 275/60 lisuilla. Ja viimiseks, ei missään noissa vehkeissä pelata kaasupolkimella pitoa säädellen, vaan erilaisilla hilavitkuttimilla, moottorinohjauksella, voimansiirtoluistoilla jne. Se mikä äsken tuntu et on kivaa, ni ei olekaan sitä sit ku sinne tulee joku jokasiihen panostaa, osaa ja ottaa homman tosissaan. Siin karisee paska rattailta saman tien.
     
    Diktaattori tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!