North No Prep?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja superbird, 23.11.2019.

  1. MJF

    MJF Double Gearhead

    Semmonen mielikuva mulle on tässä tullut että ne jotka tekee tehokkaampia autoja, menee sinne missä on pitoa. Testipäivillä aina ei ole se paras mahdollinen rata käytössä => mennään west coast cuppiin missä on parempi rata käytettävissä. Mutta sitten kisoissa ei pääse ajamaan kuin muutaman lähdön, ei hyvä sekään, paras lähtö (ja aika) jää aina saamatta. Toki on heitäkin jotka haluavat ajaa kilpaa, mutta silti taitaa suurin osa haluta sen parhaan mahdollisen ajan paperille mitä kalustolla voi saada.
    Pari vuotta sitten kun fyyra ja west coastit jäi Kalajoelta pois, radalle ei tehty oikeastaan mitään. Joka suunnalta alkoi kuulumaan ettei sinne voi tulla ajamaan kun on niin liukasta, vaarallista hommaa ja turha lähteä suttaileen.
     
    che350 tykkää tästä.
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Näin se usein menee, ja vielä niinkin et ne jotka hehkuttavat et pitäis ajaa tollasta ryhmää mis pienemmälläkin vehkeellä pärjää, alkaa kysellä sen pidon perään ku laite kehittyy ja tulee lisää voimaa. On näit nähty, aikojen sivu. Ei säännöt ole koskaan, kenellekään 100% miellyttävät. Kuin korkeintaan hetken. Ne ajaa jotka aja, loput spekuloi.
     
    Herje, cutlass cruiser ja valtope tykkäävät tästä.
  3. Minä kuule voin ajaa vaikka 100m kisaa, nyt ei ole kelpaamisesta kyse. Jos kisa on 1/8mile tai 1/4mile , se on kaikille sama. Tuota en ymmärrä että jos autoon vaihtaa katusliksit se on heti niin mahdoton laite että sitä ei kannata enää katsastaa kadulle....

    Hienot säännöt on tuossa alla, mutta kun niitä nyt on maan parhaat fundeeraajat tuossa ihmetelleet ja tulleet siihen johtopäätökseen että tässä ne on, niin sitten se varmaan on niin. Ihmettelen tuota True street hommaa että mikä vitun rengasnumero pitää olla. Jos mulla on peltiauto, sisustat paikoillaan, konekuitu ainoa veneosa, mikähän siinä on että DOT hyväksytyillä renkailla ei tuommosta leimattua autoa saa True street ryhmään. Pitääkö mun myydä pois tuo paskaläjä ja ostaa 7000euron ritsa, jossa on vanhat kovettuneet 255 general rabberit alla. Sittenkö se rehellisellä katuautolla kisaaminen on rehellistä katuautokisaamista?

    Olen aina elänyt siinä uskossa että DOT hyväksytyt renkaat on katulailliset. Ainakin ne saa olla poliisiratsiassa paikoillaan, katsastuksessa ..... Sun pitää mennä ajamaan kaasulla lipsuttelemaan. Se on hienoa ja kun sen kerran osaat. Minä en viitsisi enää 35vuoden jälkeen palata siihen mitä se oli Hangossa 80luvun puolivälin tällä puolella. Ainoa ilo oli loppunopeus josta laskemalla mietittiin että tämä voisi olla 12sekunnin camaro, jos ois pitoa ykkösellä kakkosella.......ja silloinkin kaikilla oikeasti ajavilla oli jo katusliksit, mutta meikä kun oli ekakertaa ja ajamalla mentiin, joten nälkä ei ollut vielä kasvanut ja eikai sitä vittu tiennyt edes mitään katuslikseistä. Autosetin luetteloa luettiin ja ihmeteltiin että mistähän kaikkea tuota voisi saada (jos ois rahaa...).

    ah

    ps. katselin vieäl tuota kovempaa ryhmää, outlaw street. Luulen että siellä taas on normikisakatsastus eli kaikki jotka tuohon ilmoittautuu, saa ajaa. Takarungon on oltava alkuperäinen tai alkuperäistä vastaava.... eipä taida monessa olla niin ja silti ajavat tässä. Joten nämä säännöt on vähän semmosia että "tule ajamaan, ei me niin välitetä kun on vähän sinnepäin".


     
    Muokattu: 28.11.2019
  4. Ei sen vehkeen tarvi olla mikään kehittynyt kun on jo pito-ongelma lentokentällä, jos ei ole katusliksejä tai ihan tuoreita uusia goodrichejä alla. 300-350hp, tuuli jäämereltä kesäkuussa, manuaali tai vähän kovemmalla stall speedillä oleva tomaatti...... Ai niin voihan sitä ajaa vaikka niin että turbiini luistaa kokoajan, mutta onko se sitten drag /street racingia...... taitaa olla su ajelua.

    Muutenkin näissä kyläkisoissa pitäisi enemmän panostaa turvasysteemeihin. Huolestutti viimekesänäkin kun olimme SM finaalin ja vaasalaisten järjestämän kisan yhteydessä kauhavalla ajamassa omia juttujaan. Kummankin tapahtuman katsastusmiehet ei paskaakaan kiinnostuneet liittimistä, letkuista, vöistä, ajovarusteista, sammuttimista, niskatuista,.... En minä niitä ainakaan osta turhan takia ja vaikka auto ei mene edes 250kmh ostin Hans pro rage niskatuen kaikkien muiden uusien päivitysosien (vyöt, kypärä, sammutin systeemi...) lisäksi.
    Kummassakin kats.miehet sanoi "ei tarvi näyttää, on sulla kaikki kunnossa".... toivottavasti ei näin sanota kaikille.

    Sääntöjä odotellessa.

    Aulis
     
    Muokattu: 28.11.2019
  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Kuinkas lujaa niilla DOT katuradiaaleilla on ajettu...8. jotain? vai peräti 7. jotain?...eli sen takia on koitettu rajata vähän niitä tehokkaampia pois tosta True Streetista... ja mikset voi ajaa outlaw streettia...ai niin kun sulla on katsastettu auto (tosin laiton) ....

    No joo tehkää kukin mitä tykkäätte ja toin vaan esille että tollaset luokat on olemassa jos joku haluaa noilla säännöillä tulla ajamaan... ilmeisesti ei halua kun ne ei nyt sitten olekaan ihan optimit juuri sille omalle autolle... (jossa on tehoa ihan vi**ti mutta joka ei kulje mihinkään että pärjäis "isoille pojille"...mutta elämä on.
     
    Camino'79 ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  6. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Taisit ajaa black listia?
    Siellä kun ei ole katsastuksia lainkaan.
     
  7. GS

    GS Gearhead

    Ne ravit tuskin sinunkaan tapauksessa muuttuisi ajanotolla mielenkiintoisiksi?
    Pointti on kuitenkin siinä että raveissa käy osallistujia ja katsojia suomessa mininkymmenkertainen määrä väkeä kuin Drag Racingissä, joten jokin siinä yleisöä ja kilpailijoita vetää?
    Eli ymmärrän hyvin että kyllästyt kuoliaaksi jos ei ole omaa rahaa kiinni lähdöissä, ei katsomossa eikä kilpailijana ja samalla kilpailijat/koko laji tuntematon.
    Tässä meillä on käsissä kuitenkin ihan sama juttu, että lentokettäkisailu ei muutu ”No Prepiksi” vain ajamalla huonolla/muuttuvalla pidolla 1/8-mailia.


    Niin, ei jaksaisi moni muukaan, mutta toinen puoli katsomosta nimenomaan haluaa ja haluaa nähdä autojen/tiimien välistä todellista kilpailua mies miestä vastaan.
    Jos taas olet sitä mieltä että kisassa pitää olla vauhtia, meteliä ja vaarallisia tilanteita, siinä tapauksessa meillä pitää olla edes luokka olemassa mikä tämän mahdollistaa.
    Eli me emme pääse siitä mihinkään että ”Streettiä” ei voi pakottaa vain yhteen luokkaan, jos paikanpäälle halutaan kaikki mahddolliset potentiaaliset kilpailijat ja katsojat, sekä lajia seuraamaan mahdollisimman suuri joukko lajiin kalleellaan olevia.
     
  8. GS

    GS Gearhead

    Itse asiassa Dot katuradiaaleilla on Bill Lutz tässä juuri ajoi ”katuautolla” 1/4-mile tasan 6.00sek ja 1/8-maililla on ajettu muiden toimesta jo 3.6sek kantturoihin:

    [​IMG]

    Nyt vain on niin että 275 radialit vaatii todellakin natikkatason ratapreppauksen, joten näitä ei voi verrata lainkaan suomen lentokenttäolosuhteisiin jossa 275-radial on aika hukassa.
    Eli tästä ei nyt muodostu minkäänlaista uhkaa kilpailun tasaisuuden suhteen.

    Kaikki keinotekoiset True Street rengasvaatimukset rajaavat paljon jengiä ulos ja järjestäjän joulukuusen alla on ihan tarpeettoman paljon tunkkeja.
    Se mikä kelpaa laillisesti kadulle ja otteeseen, pitää kelvata myös radalle.
     
  9. GS

    GS Gearhead

    Jos tässä nyt viitataan avaukseeni No Prep:stä yleensä, niin siitä nyt tuli juuri tasan kaksi vuotta kun postatin tänne OD:lle ekan oman topikin No Prep keskustelulle?
    Tuossa kohtaa koko laji oli lähes kaikille täysin tuntematon ja jo lajin oikea kirjoitusasu oli monelle täysin ylivoimaisen vaikea.
    Ihan ensimmäinen vuosi ko.topikin keskustelua meni pelkästään minulle vittuillessa ja naureskellen, eikä kukaan todellakaan ollut liikkeellä muutakuin viestintuojana.

    Ymmärrän että odottavan aika on pitkä, mutta ei No Prep jenkeissäkään tyhjästä syntynyt nykyiseen laajuuteensa vuodessa eikä kahdessakaan.
    Tässä jos missä pätee kuitenkin kysynnän ja tarjonnan laki ja jossain kohtaa käy monelle muullekkin niin kuin sinulle, että ihan oikeaa No Prepiä odotetaan jo kovasti malttamattomana ja siitäkin saa aiheen vittuilla minulle.
    Vaihtoehtoja saa toki kukin esittää ja olisi kovin toivottavaa että kritiikki olisi rakentavaa jos kerran niitä omiakin vaihtoehtoja on?

    Aitoa No Prep:iä ei tässä maassa kuitenkaan ajeta ennen kuin laji on nykyisten toimijoiden suhteen sisäistynyt ja sitä kohti ollaan vasta menossa.
    Laji tarvitsee tässä maassa ennen kaikkea yhtenäisyyttä ja yhteistä köydenvetoa oikeaan suuntaan niin että jos omistat Street Race auton, ajamisen ja kaluston säännöt on samat ajat missä tahansa suomessa. Tämä mahdollistaa kilpailujärjestelmän rakentamisen, pelkän omien enkkojen ajamisen kulttuurista.

    Pointti vain on siinä että suomi ei tule jäämään maailmassa erillissaarekkeeksi Street Drag Racingin osalta, vaan No Prep vakioituu täälläkin Streetin valtavirraksi.
    Nämä kaikki keskustelut, keskustelun sävy ja ennen kaikkea sen taso käytiin jo läpi 10-vuotta sitten jenkeissä, joten tässä ei ainakaan minulle ole mitään uutta, vaan keskustelu pyörii ihan tismalleen saman muutosvastaisuuden ja oman änkyröinnin ympärillä kuin jenkeissä tuolloin.
    Tällä hetkellä siellä ei tietenkään kukaan enään kyseenalaista sanallakaan ko.konseptia ja laji kasvaa ja laajenee käsittämättömällä volyymilla.

    Eli, jos suomessa ei osattu 2-vuotta sitten vielä edes kirjoittaa No Prep:iä oikein, eikä kukaan tiennyt lainkaan mistä oli kyse, voi tietenkin antaa vain respektiä siihen suuntaan jos sinä olet odotellut lajin nousua jo ”vuositolkulla”.

    Olen tämän jo aiemmin tuonut monasti esille, mutta aitoa No Prep kisaahan ei tässä maassa ajeta ennen kuin meillä on hyvin järjestynyt ja MOTIVOITUNUT organisaatio.
    Seuraava vaihekkaan ei todellakaan ole kisojen järjestäminen, vaan oikeiden ihmisten löytäminen tuottamaan sisältöä digitaalisille alustoille ja saada laji+tiimimarkkinointi käyntiin.
    Eli paljon ennen ensimmäistäkään kisaa meillä pitää olla konsepti joka motivoi kilpailijoita samalle viivalle ajamaan oikeasti kilpaa ilman aikakortteja ja motivoituneita seuraajia eri somealustoille.
    Tämän baletin pitää pyöriä ja tuottaa myytävää ja levitettävää sisältöä jo ENNEN ensimmäistäkään kisaa.
    Ensimmäinen aito No Prep kisa ajetaan vasta kun meillä on sille rahalliset ja markkinoinnilliset edellytykset.

    Joko siis alkaa olemaan painetta soittaa paita/hupparipainoon:

    [​IMG]
     
    Muokattu: 28.11.2019
  10. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Joo ei varmaan kannata montaa hupparia tilata. Noh toivottavasti olen väärässä ja homma joskus alkaa pyörimään. Tällä harrastajamäärällä suurten massojen ja massien tuleminen on aika kaukaiselta kuulostavaa tarinaa. Toki aion ite ajaa hyvinkään ja kiikalan ens kesänä ja ehkä prepatun Porinki kisan ja varmasti joskus oikean No prep kisan jos sellainen syntyy.
     
  11. XJR

    XJR 3rd gear

    Ei ole vähään aikaan tullut Kaarne mieleen. Nyt jostain syystä tulee. Samanlainen raskas olotila kuin Kaarnen ja osin myäs yhden toisen kulta-aikoina. Pitänee lopettaa lukeminen jotta helpottaa.
     
  12. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Missä muualla tätä No Prep ajetaan kuin Pohjois-Amerikan mantereella? Ko. tuotemerkin alla? Googlella ei ainakaan tunnu löytyvän mitään.
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Eikös ausseissakin oo jonkunlainen no-prep skene olemassa? o_O
     
  14. GS

    GS Gearhead

    ...ja jos nyt ihan läheltä lähdetään, niin Ruotsissa.
    Muualla tullaan tietenkin jenkkilää muutamia vuosia perässä laahaten, mutta kehitys joka puolella on aika selvää, suomessakin.
     
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ruotsissa taitaa ouppeni olla edelleen se hypetyksen aihe enempi kuin no preppi? o_O
     
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    No prep my ass. Onku Aussi hemikutonen.
    Siin no repsin sivussa vois kyl väliaikaohjelmaks ottaa satasen juoksua paljain jaloin sepelillä, tai keihään heittoo vaseliinikäsineillä. Vissiin kertonu aikasemminkin, mut jenkeis ku käytiin no repsissä ni sandaalit jäi asvalttiin paluutiellä. Periaattees ihan milelnkiintonen ajatus, mies miestä vastaan ja taitavampi voittaa, mut käytännössä erilaisia hilavitkuttimia ja se joka säätää parhaiten voittaa. Jokainen ruiskullinen vehje jos on edes alkeellista tiedonkeruuta, ja niis kaikissa on, pystyy rakentamaan erilaisia ennakkokarttoja tai seurata erilaisia toimintoja ja sovittaa ahtopainetta tms mielensä mukaan. Vuosia sitten jenkeissä hehekutettiin noita 10.5 vehekitä, kammotehot, sutii lähdöstä maaliin jne.Mä vähän ihmettelin ku yks kaveri 1980 luvun lopulla normirunkosellamoparin B-bodylla veti 1.17 0 jalkaa ja silloin ku asialla spekuloitiin ni 1.06. JA siis ei millään putkirunko tonnin painavilla hässäköillä. Sano et jo paljon ennen 60 jalkasta on kaikki pelissä. Samaa voi nois no repseissä muutenkin katella ku kattoo sen 60 jalkasen, voi miettii kuinka nou prepsii ne on ja mihin ite pääsee illäkin renkaalla. Hyvinkäällä eli oikeella nourepsillä aikoinaan, ennen uutta pintaa, ei päässyt ekalla rundilla alle kahen sekan 60 jalkasta.
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead

    Osin samaa mieltä joo, mutta ne vaaralliset tilanteet täytyy kuitenkin minimoida. Aina sitä riskiä moottoriurheilussa on, mutta tarttis se pohja olla semmoinen, ettei porukka lähde itteensä tappamaan.
    Joku raahaa kuitenkin radalle 1000+ heppaisen härvelin, joka on olemattomilla turvavarustuksilla kaukana metsässä. Kaikkihan muistaa erään BAD55:n kaadon Kauhajoella vuonna nollaviis..?. Oli suhteellisen karua jälkeä vaikka kaikki varusteet oli vimpan päälle, mutta rata prepattu vain puolimatkaan ja hivenen ehkä ylitehoinen laitos sinne. Kaarettomana kuski olisi pitänyt kerätä rikkalapiolla ja harjalla pitkin tonttia.
    Toki se on kuskin vastuulla lähteä sinne stripille repimään, mutta mä näen tässä hommassa suhteellisen monta ongelmatekijää. Edelleen. Kannattaa lukea tuo Jykän kommentti tuosta aiemmin ajatuksella.

    Olisiko näissä kielletty myös rengasliiman käyttö burniksessa, kuten joskus -80 luvulla oli tapana? Tai siis millä pirulla tätäkään valvotaan jos näin on...
     
  18. raceman

    raceman Gearhead

    Eikös nuo jenkkilän No preppi radat oo kaikki parempia pidoltaan mitä Suomessa radat tai kentät. Ite haluan ajaa omalla katuautolla mielummin hyvä pitosella radalla ja DOT hyväksytyillä katuslikseillä=jotka on katulailliset renkaat. Ei niillä Dot katuslikseilläkään pääse mihinkään jos rata on paska, niin kuin oli viime kesänä Kauhavan testipäivänä 14 kesäkuuta. Joudun käyttämään lähtökierroksia +7000rpm, että saan auton lähtemään viivalta toivotulla tavalla, että vaatii jonkun verran rataa ja DOTTi rengasta.
     
  19. GS

    GS Gearhead

    Jenkeissä ajetaan käytännössä joka päivä useita No Prep street kisoja ympäri maata ja ajoalustat on ihan teollisuushallien takapihan asfaltoiduilta parkkipaikoilta Texasin edellisviikolla topikoille prepatulle Motorplexille ja kaikkea mahdollista siltä väliltä.
    Lisäksi näitä kaduilla ajettavia Street Outlaw kisoja vedetään sähköpylväiden välissä asfaltilla monituhatheppaisilla Race Streettereillä koko ajan, eikä kukaan selittele että ei voi, ei uskalla kun takarengas voi sutaista?
    Viikossa siinä maassa tulee tuhansia No Prep kisalähtöjä ja homma toimii, samalla kun täällä jännitetään ennen kuin on ajettu kisaakaan?
    Ruotsissakin ”hurjat” ajaa ja ovat maailman sivun ajaneet ihan Tukholman kokonaan preppaamattomilla kehäteillä kisaa, mutta täällä jengi päästää itkun jos rengas pikkuisen sutaisee vedossa?

    Kulttuurieroja tuntuu olevan jo mielikuvatasolla ja mammanpoikia harvoin näkyykään No Prep kahinoissa. Niille on varattu ihan muut skabat.
    Sitä tosiaan ajetaan maailmalla ja ihan länsinaapurissa kilpaa ihan vain jopa omista burnisraidoista...ja ”etutassu” nousee silti:

    [​IMG]

    Jenkeissä preppaamattomilla kaduilla ajaa ihan koko ajan kisaa jopa 3000-4000hv ”Big Tire” monsterit ja aika paljon saavat neitseellisestä asfalttipinnasta ulosmitattua pitoa.
    Ok, tässä mm.ammattikuljettaja James Finney / ”Birdmanin" 4000hv Hemi-turbo Firebird josta ei enään kannata oikeaa kylkeä maalata lainkaan, sen verran kosketusta tulee kun ukko ajaa pari/kolme No Prep ja Street Outlaw kisaa viikossa ympäri jenkkejä.
    Näillä puhtailla kylmillä katualustoilla ukko saa kuitenkin latuun jo lähtösäädöillä rapiat 2000hv millä tahansa ajettavalla alustalla:

    [​IMG]

    Näissä alustat ovat vain ihan erilaiset kuin preppiradoille tehdyissä puhtaissa Drag Race autoissa, mutta kuskitkin ovat rautaa eikä mitään pientä renkaan sutaisua pelkääviä mammanpoikia. No Prep ei olekkaan tarkoitettu jännittäjille lainkaan, eikä sitä turhaan pidetä tänä päivänä kuningaslajina jenkeissä.
     
    Muokattu: 28.11.2019
  20. Jza

    Jza Double Gearhead

    No jos ne monituhatheppaiset kapineet rantautuvat tänne, niin vaaditaanko niissä leimalla kaaret?
    Äkkiä tommoisen kiukkuisen ison ahdetun kasikoneen saa puhaltamaan toista tuhatta kaakkia ja saa leimattuakin (tapauksesta riippuen), mutta kukaan ei tule vaatimaan mitään kehikkoa ympärille, kun on vaan leima paperissa.
    Ja jos ja kun näitä alkaa radalle valumaan, niin sillä pelkällä kypärällä ja ajopuvulla ei ole hirveästi jakoa suomalaista honkametsää kohti renkaat ylöspäin lentäessä 250 vauhdissa.

    Toivottavasti te tiedätte mitä teette.
     
    che350 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!