Sbc350+edelbrock 1405 rikkaalla/käyntivika

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja oceanic7, 5.12.2019.

  1. pako

    pako 1st gear

    Mulla sbc vortec kansilla jossa ei lämmityskanavia imusarjaan. Kaasari 1406 ei koskaan ollu lämpöongelmia ja toimii hyvin talvellakin. Tossa 1405 on vakiona 100 suuttimet ja 70/47 neulat mulla ainakin menis tosi rikkalle pintakaasulla. Noissa neuloissa ja jousissa on eroja jos tarkkaan mittailee itse päässyt parhaaseen lopputulokseen vakio 98 suuttimilla ja 75/47 neuloilla noista neuloista pikkasen hionut pois nyt 72/47 ja toimii todella hyvin. Itte oon aina pitänyt Holleytä parempana mutta nyt valitsisin Edelin.
     
  2. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Tommosta pätkinää se pitää:



    Idle mixture niin että parhaat imut ja perusajoitus 14:sta:


    Vähän parani mut jäi se tuonne vielä taustalle. Tulpanjohdot?
     
  3. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Tulpanjohdoissa mä olen kuparijohtojen kannattaja, syystä että tulpanjohdot ovat hyvin eri pituisia eli vastusarvo kasvaa pituuden mukana jolloin eri tulpille tulee eritehoinen kipinä.
    Häiriönpoisto vastukset kun on tulpissa niin jokaisella on sama vastusarvo ja yhtä tehokas kipinä.
    Jos on vastusjohdot niin sitten ainakin tulpat vastuksettomat.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  4. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Kakkossylkystä löytyi tämmöinen tulppa:

    [​IMG]

    Kuukausi sitten vaihdettu uudet tulpat. Muissa vaaleanruskeat mutta tämä aika huonossa mallissa. Kakkosesta on kyllä kuulunut jotain ihme naputusta. Pakopuolen venttiili näytti tekevän jotenkin aika velttoa liikettä mut jos jousi olisi poikki niin kai se käynnissä näkyisi enemmän.
    Kävin keinut läpi ja välys nollaan plus vartti+vartti. Katotaan mitä tapahtuu.
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Venttiilijousi voi olla kuoleutunut vaikka ei poikki olisikaan.
    Jos seetipaine on aivan olematon, venttiili voi jopa kantaa kun hydraulinostin painaa sitä auki ja sotkee näin tyhjäkäynnin, mutta kierroksilla toimii. Tällaisia tapauksia on ollut.

    Kokeile painella venttiileitä auki, onko jousien jäykkyydessä selviä eroja.
     
  6. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Otin perusennakkoa takaisinpäin kahteentoista kun kuumana starttaaminen meni vähän vaivalloiseksi. Nyt kone käy siististi ja ilman sivuääniä, putkesta kuuluu tasainen humina mutta se tupsis töpsis juttu on edelleen läsnä. Hyvät vedot on sikses. Onkohan mulla kuitenkin väärät tulpat, voiskohan se tehdä tommosta. Pitää vaihtaa lämpöarvo 17-->14.
     
  7. -tl-

    -tl- Gearhead

    Venttiilivuotoa tuo tupsutus mun mielestä on.
     
  8. Weijari

    Weijari Gearhead

    Ton näköset oli tulpat ja samanlainen tsuppausoire kun oli nokasta kulahtanut pari nokkaa pyöreäksi ja jakoketju venynyt. Nämä molemmathan aiheuttava venttiilin vuotamista väärällä hetkellä. Tämäkin toimi paremmin kierroksilla.
     
  9. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Nokka on vaihdettu muutaman vuoden sisään kun edelliselle nokka-akselille oli käynyt ilmeisesti juuri näin eli nokka sileeks. Silloin autoa ei oltu saatu käymään enää oikein mitenkään. No tuo olisi kyllä hyvä syy päivittää keppi ja hilut uuteen ja vähän reippaampaan. Nypin huomenna tulpat taas pois ja katselen vähän onko mennyt taas mustaksi.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä ihan ehjäkin kone vähän väljällä vanhalla kärkijakajalla tsupsahtelee välillä. Varsin, jos vielä kaasari ja ennakot on hieromatta ihan just kohalleen. Hyvä tyhjäkäyntikin vielä tulee vähän eri säädöillä, mitkä sopii ajoon.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  11. Weijari

    Weijari Gearhead

    Ei kai se pieni tsupauttelu kuitenkaan tulpasta tuon näköistä tee?
     
  12. VooDoo

    VooDoo Gearhead


    Meinaako joku oikeasti että se jokunen kiloohmi vaikuttaa kipinätehoon huitulanhevonttua? Tulpan päässä kuitenkin hypätään ilmassa luokkaa milli. Mittaappa yleismittarin ohmiasetuksella ilmaa niin että mittapäiden välissä on milli tyhjää. Todellisuudessa ei vaikuta käytännön tasolla mitään. Jos vaikuttaa niin laitteistossa on orastavaa vikaa.
     
  13. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Irrotin tulpat ja kaikki oli ihan hyviä. Siellä oli champion rv17yc joista yks meni siis aiemmin mustaks ja nyt siellä on sitten acdelco r45ts. Irrottelin tulpan johtoja ja kaikki vaikuttaa käyntiin. Jakajan päästä jos kun koitin irroittaa niin ainakin 8pytyn jakajan natsa lyö kanteen läpi niin saatanasti. Toisesta päästä sit sormille oikein mukavasti et kipinää kyllä tulee.
    Yks juttu mikä tässä nyt selvis niin 80-90 kmh välillä ilmenevä aaltomainen jyrinä tulee moottorista kun sitä etsittiin voimansiirrosta ja renkaista. Pannussa on kierroksia varmaan kolmen tonnin hujakoilla kun jyrinä alkaa. Kai se on valmistauduttava henkisesti nyppäämään tekniikka pöydälle.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei varmaan, mutta olihan tossa ollu kaikkee pientä vähän sivussa.
    Avaruusmunassa aikanaan johdon oikea vastus oli 7kiloo, ja kun se yhdessä kasvoi 15kiloon, niin jo alko pätkiminen ja sekoilu.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  15. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Toi jyrinä askarruttaa. Voiko se olla lootan turbiini hajalla tai epätasapainossa? Se on sellainen aaltomainen jyrinä joka menee reilun sekunnin intervalleissa.
    Vaihteistossa ulisee ykkönen aika veikeästi ja kakkonenkin jo jonkin verran mutta se vielä toimii ja vaihtaa suht hyvin. Kyseessä on vanha th350.
     
  16. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Kyllä, eli johto oli viallinen, jostain kohtaa käytännössä poikki. Koska jos esim hiilijohdon normi on vaiķka kilo-ohmi per 10cm ja yhtäkkiä vastusarvo muuttuu, niin sisus on paskana.
    Jos tuon johdon olisi korvannut ehjällä 15kohmin vastuksella olevalla, niin todennäköisesti olisi toiminut. Yritän siis sanoa, että tämä ei varsinaisesti johdu vastusarvosta, vaan rikkinäisestä osasta. Yleismittarilla mitattu kohm luku kun ei oikeasti kovin hyvin korreloi tilannetta ku sisältä ajetaan kymmeniä kilovoltteja läpi. (Hiilisisus on palanut ja kipinä joutuu hyppimään johdon sisällä epämääisesti) ja tilanne ei välttämättä ilmene mittaamalla kuin muutaman kiloohmin erona.
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Turhaan sä mua koulutat. Tiedän kyllä mistä on kyse. Vaan tuossapa ei saanu esille "vikapaikkaa", jota olis syyttäny. Minkä tahansa käsittelyn jälkeen vastusarvo pysy ihan samana, johtavuuden pysyvyys oli mitattavissa myös virralla vaikka kuin väänteli ja taivutteli. Suora sisusvika tai katkos on poissuljettu.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jonkunlaiselle epätasapainolle tuo kuulostaa.
    Jos se ilmenee myös paikallaan kierroksia nostaessa, niin kokeile muuttuuko kun irrotat turbiinin vetolevystä.

    Tuollaset jyrinät myös vahvistuu jos koneen/laatikon kumityynyt rikki.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  19. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    En minäkään ala väittelemään asiasta kuinka suuri merkitys eri tehoisilla kipinöillä pytyille on, mutta tuppaa vaan olemaan kipinän kanssa ongelmia kostealla kelillä juuri niissä autoissa joissa on vastusjohot ja tulpat ja vielä pyörijässäkin vastus ja mitä mä olen noita uusia vastusjohtoja mitannu niin lyhyessäkin pätkässä saattaa olla yli 10 k ohmia.
    Näin elektroniikka harrastajana on joten selvillä jo vastuksen toimintaperiaate ja jos ajatellaan tollasta v8 konetta missä jakaja on kallelaan 1 pyttyä kohti niin siinä riittää 30cm pätkä johtoa 1 pytylle kun 8 pytylle joutuu jo laittamaan 90cm vaikka kuinka yrittää oikasta, vastus arvossa on jo huomattava ero ja myös kipinän tehossa, sen voi jakainen testata kun kokeilee kuin puola räppää kipinää ilman vastusta ja eri arvoisilla vastuksilla, silleen se vastus toimii.
    Kuparijohdot aika helppo keino kuitenkin optimoida yhtä tehokas kipinä joka tulpalle, jotkuin jopa säätää tulppien kärkivälin sadasosamillileen samaan arvoon ja jotkuin jopa shimmaa tulppien asennon niin et sivueletrodi ja kaikissa samaan suuntaan, peltipakosarjoissakin putket tehdään saman pituisiksi vaikka ihan hyvin se kone toimii vakio pakosarjallakin eri pitusilla putkilla.
     
  20. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Kumit käyty läpi, ehjät. Alan mies kävi ihmettelemässä ja epäili jotain moottorin sisäistä tasapainojuttua. Ja paikallaan tosiaan kierroksilla on niinkuin hierova auto. Jotain on hajoamassa.
     

Kerro tästä muillekin!