LVM:n esitys: yli 40-vuotiaille ajoneuvoille katsastusvapaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja rocketman, 23.1.2019.

  1. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Olisi kyllä suotavaa ja useimmat näistä vanhuksista pidetään kunnossa jo oman itsensä takia. Toki joukkoon mahtuu porukkaa jotka saattaa ajella ilman jarruja esim.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei se kunnossapito ole sen vaikeampaa näille >40 vuotiaille nelipyörävanhuksille kuin on moottoripyörillekään. Ja jälkimmäinenhän jo toimii. Voi olla että poliisi muodostaa erityiset varustetut valvontaryhmät vrt moottoripyöräpoliisi motoristeille on, joilla riittää silmää, taitoa ja aikaa poimia "mustien lampaiden" joukko, edellä ilmoittautuneita, liikennevirrasta.
     
    xarper tykkää tästä.
  3. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Aika monta kertaa on saatettu poliisisaattueessa pois Tampereelta ja kielletty enään tulemasta (Kangasalan porukat ei ollu oikein poliisin mieleen) , Toijalaan saatiin poliisilta ikuinen porttikielto (ollu voimassa kohta 30 v),oon kyllä salaa käyny.
     
    jarkko359, miguelo ja 0rs0n tykkäävät tästä.
  4. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Pertti K, Vuokralainen, sdfsd ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Olen noin 30 vuotta touhunnut autojen parissa ja tuona aikana todennut, ettei noilla autoalan yhdistyksillä ole mitään ymmärrystä autonkäyttäjiä kohtaan. Siis heitä, jotka puuhailee näiden vanhempien autojen parissa, joita tämä asia koksee. Totta kai näiden yhdistysten pitää olla tätä esitystä vastaan, koska eihän mahdollinen katsastusvapaus vanhoille autoille toisi heille yhtään lisää valtaa tai parantaisi heidän taloudellista asemaa.

    Mutta mitä? Hetkinen... Mitä autontuojat ry:n lausunnon loppupuolella sanotaan? "Toisena vaihtoehtona esitämme erillisen katsastuksesta vapautetun harrasteajoneuvoluokan perustamista." Nyt joku saa varmaan yhdistyksestä potkut kun tuollaisia kirjoittaa. Eihän vanhoja autoja saa harrastaa.

    Tämä lause lausunnossa osoittaa kuinka Muumilaaksossa nämä autoalan yhdistysihmiset elävät: "...katsastuskustannusten poistuessa yli 40-vuotiailta autoilta niiden käyttöön on olemassa taloudellinen kannustin"
    Tälläkin kylällä on katsastusasema josta saa vanhempaan autoon vuosikatsastuksen usein hintaan 19 e. Siis tuo on autoalan yhdistysten mielestä se taloudellinen kannustin, että ihmiset alkavat ajelemaan päivittäiset ajonsa jollain vuoden 1975 Taunuksella ?? Ihanko totta?
     
    signet, juk1, jpalvima ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Joo, luulisi Autotuojien varsinkin ymmärtävän, että 40 vuotta vanhalla ajaminen käyttöautokilometrejä on varsin vaikeasti taloudellisesti perusteltavissa. Menikö Kuitunen noille töihin, sillähän oli näitä aasinsiltoja?
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    kiitokset HarriS että kaivoi tuon paperin tohon.

    Täyttä käsienheiluttelua koko paperi. Melko vähällä taidolla näemmä noita virallisia kannanottoja väsätään...eihän toi paskalappu edes ole minkään asiakirjamallin mukainen?

    Keskiarvo ajosuoritte ei ole hyvä mittari ajosuoritteelle koska "osa autoista on laajemmassa käytössä". Kuitenkaan eivät kerro mitään siitä heidän mielestään oikeasta ajojakaumasta ja ajosuoritejakauman oikean hännän merkittävyydestä tai edes jakauman muodosta (oletus lienee silti normaalijakautunut??). Eli eivät anna mitään perusteluja miksi ei keskiarvo olisi sovellettavissa oleva tunnusluku ajoneuvoryhmälle.

    Jännä logiikka myös, 15 vuotiaista autoista hylätän enemmän kuin 40 vuotiaita. Johtopäätös: 40 vuotiaiden autojen katsastusta ei saa höllentää. Selittävänä tekijänä ei tunneta esim. 40 vuotiaalla autolla ajavan harrasteisuutta kulkupeliinsä. Ainoana syynä nähdään ajosuoritteiden erot, mitä ei edes kerrota kuinka suuria ne ovat. Avainsanoja "joidenkin" "osa" eli perustavana logiikkana on se että jos on olemassa yksikin sellanen joka ei huolehdi autostaan, kaikki pitää rankaista.

    N2 ja M2 luokan ajosuoritteita ei kerrota kuinka paljon vähäisempiä niiden ajosuoritteet ovat.

    "Yhteiskunnallisia säästöjä arvioitaessatulee huomata, että ajosuoritteen kasvaessa myös kustannus onnettomuuksien lisääntymisestä nousee"

    ei anneta arviota kuinka paljon nousee. Mistä tällänen oletus on edes revitty että ajomäärät nousisi niin paljon että onnettomuudet kasvaisi mitenkään tilastollisesti merkitsevästi?

    Työllisyysvaikutukset on kyllä täyttä huutonaurua koko kappale. Mikä oletus on se että ilman katsastustoimintaa viat jäisi havaitsematta?

    Hullummaksi menee loppua kohti "harrastus ja museoajoneuvojen kohdalla tehtyjen korjausten ja huoltojen voidaan olettaa olevan asianmukaisia":rotfl::rotfl::rotfl: Eli 40 vuotiaan auton ajosuorite (2000km) määrittää heidän mielestään sen että yli 2000km ajava yli 40 vuotias auto ei ole harrasteauto josta pidettäisiin hyvää huolta ja alle 2000km ajava on harrasteauto josta pidetään hyvää huolta. Huutista!


    Aikamoista jos tämäntasonen käsienheiluttelu yläaste-essee päättäviin elimiin vaikuttaa.
     
    1purehell, jarkko359, Pertti K ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Toivottavasti ei vaikuta, nyt kun siellä on nuo luokkaretkeläiset hihittelemässä.
     
    1purehell, jarkko359, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. MudMax

    MudMax Gearhead

  10. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Tämä olis kyllä mukava homma ,jos toteutuis.Itsellä kaikki autot jo vanhempia.Nytkin uusin harrastekäyttis vm. 1967.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  11. darpen

    darpen Gearhead

    Toi olis järkevä panostus valtion toimesta. Luulisin että poliiseillekin tollanen oikean työn tekeminen olis mukavampaa.
    Moottoripyörien kanssahan poliisit on oikeasti asiallisia, olettaen että itte on myös asiallinen.

    Mutta ei taida nykyinen ministeri haluta resursseja poliiseille...
     
    Gary Grand ja Pertti K tykkäävät tästä.
  12. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Niin onko se asiallista että poliisit pysäyttelee ja tarkastaa kansalaisia mielivaltaisesti ilman mitään syytä tai epäilyä rikoksesta?
     
    deeäxä ja sdfsd tykkäävät tästä.
  13. leemu

    leemu Gearhead

    Sehän nyt on selvää, että kenen etua autotuojat ry ajaa, sehän näkyy jo yhdistyksen nimessä.
    Paperin kynäilijä lie sukua sille kaverille joka perusteli aikanaan prosenttisääntöjä suhteessa verotukseen.
    Nimittäin osuu ajatusmaailma aika likelle jos ehdotellaan harrasteajoneuvoluokkaa johon rekisteröidyllä ajoneuvolla on lupa ajaa 2000km vuodessa versus taannoinen virkamiehen lausuma "uuden autoveron lankeaminen vaihdettujen osien määrän ylittäessä 50% ei estä ajoneuvon rakentelua, vaan ainostaan rajoittaa sen käyttöä".
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei, eikä se ole "oikeas työtä" tilanteessa missä esim. omaisuusrikoksia, selviäkin sellaisia, jätetään tutkimatta koska ei kiinnosta, ei oo rahaa.
     
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Eihän se rajoita käyttöäkään kun maksaa pois. Vai tuleeko siitä samalla myös omavalmiste? Silloin vähän rajoittaa joo.
     
  16. jrasi

    jrasi Gearhead

    Mikäs harrasteauto se on, jossa on 2000km rajana... Siinä kun joku ivalolainen harrastaja lähtee Linnacruisingissa käymään, pitää pakata paluumatkalla auto viimeistään Rovaniemellä junaan, ettei pauku kilometrirajat yli
     
    1purehell ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  17. darpen

    darpen Gearhead

    Minut pysäytetään pari kertaa kesässä moottoripyörällä. Useimmiten epäilty pyörän olevan laiton, mutta kun on ollut paperit kunnossa, kuski selvä ja laite toimiva, on alettu juttelemaan harrastuksesta yleisesti.
    Mun kokemukset poliisista tien päällä on positiivisia, myös niinä kertoina kun ajotyyli on aiheuttanut maksettavaa valtiolle.

    Ja onko sit pysäytykset turhia jos kuski on selvä, ajoneuvo kunnossa ja liikennesääntöjä on noudatettu? Mun mielestä ei.
    Niin kauan kun liikenteessä on välinpitämätöntä porukkaa, valvonnalle on tarvetta.
    Ja poliisit on kuitenkin ihan asiallista porukkaa kun niitä kohtaan on asiallinen.
     
    Inlinee, wilburi, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. leemu

    leemu Gearhead

    Käsittääkseni kilpiä ei ainakaan aiemmin olisi saanut pelkästään verot maksamalla, vaan auton olisi tarvinnut täyttää myös kaikki uudelle autolle asetetut vaatimukset.
     
    dart -66 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  19. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Niin miksi pitää pysäyttää jos ei ole mitään epäilyä tai syytä? Mielestäni se on kaikkien osapuolien ajan ja resurssien tuhlaamista. Ja lisäksi hieman arveluttavaa toimintaa muutenkin, koska se antaa mahdollisuuden mielivaltaiselle kiusaamiselle, mistä tuossa edellä onkin hyviä esimerkkejä
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tai mittarivaijeri meni poikki.
     
    Jussi289 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!