Scanian ilmavaiva

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja hra47, 14.12.2019.

  1. hra47

    hra47 3rd gear

    Tapahtui seuraavaa: Scania 94G mallia -99, tankki alkoi vuotaa ja vaihdoin sen uuteen. Kaikki kävi hienosti ja käyttelin autoa muutaman minuutin ja sammutin avaimesta ja jotenkin tuntui että se mietti pienen hetken ennenkuin sammui. Käynnistin uudelleen ja sama homma. No en jäänyt sitä kummemmin miettimään mutta ajoon auto ei suostunut parin päivän päästä, lupaili aluksi ja lopetteli senkin. Ilmaaminen ei onnistu sitten millään, polttoaine ei tunnu tulevan läpi sammutusventtiilin sisältävästä jakotukista läpi vaikka solenoidi toimii eikä kara tunnu olevan jumissa. Irrottaessa suodatin oli ehkä puolillaan ainetta. Täytin suodattimen löpöllä mutta käsipumpulla paluupuolelle sai vain jotain roiskeita tulemaan. Ja suodatin oli mystisesti taas reilusti tyhjentynyt? Tässä vaiheessa asensin uuden siirto/ käsipumpun. Uusi suodatin piripintaan löpöä. Tuloputkesta alipainepumpulla mittakupillinen ainetta läpi. Paluupuolelta alipainepumpulla kupilline läpi, verraten ilmattoman oloinen lopulta. Auto käyntiin, aivan saatanan pitkä vieteri mutta lopulta antautui ja otti kierroksia normaalisti. Tässä vaiheessa keskittyminen herpaantui ja lähdin sisälle sulattamaan sormiani. Sammunut oli kotvan päästä joutokäynniltä, en tutkinut mutta oletan suotimen olevan taas tyhjä. Ihmettelen käsitoimisen ilmauspumpun toimintaa, se on kuin tulpaton mopo vrt. kuin pumppaisi ilman virtoja eli sammutin päällä. Tietämykseni ei nyt riitä ja jorma kasvaa otsaan.
     
  2. -31

    -31 Gearhead

    Onko tankilla letkulähdot anturissa. Jos näin niin voiko olla lähtö ja paluuletkut mennä ristiin. Näin "onnistuu" tekemään ainakin K114 linjurissa. Paluu ei tankin sisällä mene pohjaan asti.
     
  3. hra47

    hra47 3rd gear

    Tätä epäilin ensimmäisenä mutta aine siis tulee imemällä tankista moottorille asti.
     
  4. tukkijulli

    tukkijulli Gearhead

    Liekkö tuossa sama ku isommissa tonikäsissä,et piti olla virrat päällä ilmatessa käsipumpulla.Ei muute kulkenu aine.Oisko maholline haitta silläsuunnalla?
     
  5. hra47

    hra47 3rd gear

    Joo virrat täytyy olla päällä, solenoidi toimii ja karakin tuntuu liikkuvan meisselillä kokeiltaessa. Vieläpä erillisellä alipainepumpulla kokeiltaessa käsipumpulta suodattimelle menevän putken liitoksesta ilma ei kulkenut ellei virta ollut kytkettynä joten jotain älyä siellä on.
     
  6. tukkijulli

    tukkijulli Gearhead

    Saako korvausilmaa.
     
  7. 7Days 7Nights

    7Days 7Nights Gearhead

    Mites nariseeko paluulähdössä oleva takaiskuventtiili? Jos se ei pidä paineita niin joutuu kyllä starttaamaan pitkään ennen ku käynnistyy.
     
  8. hra47

    hra47 3rd gear

    Korvausilmaa varmaan saa, takaiskuventtiilille ei saa ainetta saati painetta edes tulemaan, tässä ongelman ydin
     
  9. pe-le

    pe-le 1st gear

    jos tuo vika tuli tankin vaihdon yhteydessä kannataa tarkistaa se tankkivaruste, tuon ikäisessä on kai sellainen peltinen tankkivaruste, ne vanhemmiten ruostuu puhki,
    tuo "huono" sammuminen voisi viitata vuotoon paluu puolella tai suureen määrään ilmaa järjestelmässä, kun virrat katkaistaan, se ehab venttiili kääntää aineen kulkusuunnan ristiin, ja jos se silloin saa paluu puolelta ainetta, moottori käy jonkin aikaa,,, samalla se tyhjentää imupuolen linjaa tankkiin päin, ja seuraava käynnistys on sitten vaikea.
     
  10. hra47

    hra47 3rd gear

    Tankkivaruste on kyllä ehjä. Rottelo on toiminut täysin moitteetta tähän asti, sitten seistessään hajoaa? Onko kellään hajoituskuvaa tuosta klunssista jossa sammutin ja pa-putket risteää?
     
  11. Bukero

    Bukero Gearhead

    itse olisin tätä kanssa arvellut, sekoittaa muuten aika pahasti ja ilma saa aikaan hyvinkin mielenkiintoisia(lue:vittumaisiavikoja)oireita..
    saattaa tosiaan olla pienenpieni ruostekraateri tankin imuputkessa, ei olis eka caania missä näin ollut. nyt kun sitä on kolisteltu ja liikuteltu tankin vaihdon yhteydessä.
     
  12. 7Days 7Nights

    7Days 7Nights Gearhead

    Kokeileppa muoviletku suoraan tankista siirtopumpulle, joskus polttoaine letkuihin voi olla tullut hankautuma ja kun ne vähän liikahtaa niin ilmoja ottaa välistä.
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tai imuputki kanisterista siirtopumpulle, ja kokeilee sillain.

    Kauheesti en kaatelis mistään kannusta suodattimeen aineita, ainakaan niin että sitä menee suodattimen sisäkehälle, kaikki paksat päätyy pumppuun ja suuttimiin tuolla tyylillä.
     
    kapa73 tykkää tästä.
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ruoste putkessa ei kattele ajetaanko sillä. Osaa ihan seistessäkin tehä ilmareiän.
     
    Bukero tykkää tästä.
  15. lordC

    lordC Gearhead

    Ilmalle ääni täältäkin. Ehab oireilee juurikin pitkällä sammumisella, kun siellä on ilmaa. Toki voi se hajota muutenkin. Korjattua sitä ei kyllä vissiin saa mitenkään...
    Kerran vastaavassa tapauksessa jouduin paineistamaan tankkilinjat, ennen kuin vuoto löytyi taka-akselin päältä, kyseessä oli siis linja-auto, mutta tämäkään ei vuotanut ulos päin startatessa yhtään.
     
    nv-550 tykkää tästä.
  16. hra47

    hra47 3rd gear

    Kiitokset asiallisista vastauksista. Nyt on jo jonkunlainen kokonaiskuva hahmottumassa ja lähdetään tältä pohjalta ratkomaan.
     
    Rotten tykkää tästä.
  17. hra47

    hra47 3rd gear

    No nyt oli aikaa hetki touhuta selkiytyneiden ajatusten kanssa ja vedin erillisellä letkulla tankin korkin kautta linjan ja lähtihän se siitä laulamaan. Pitkä vieteri oli vieläkin, uusittu käsipumppu mieluummin laski aineet lävitseen ulos kuin paineisti takaiskuventtiiliä? Kiitokset vastauksista, oli vaikea uskoa että silminnähden ehjissä osissa olisi yhtäkkiä vikaa.
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ei ollu scania vaan oisko ollu sisu tai volvo
    Imuputkessa tankkivarusteessa oli niin pieni reikä ettei sitä nähnyt saati oikeen nestettä läpi saanut
    Lääkeruisku ei jaksanut muuta ku kostuttaa sen putken läpimenokohdan

    8bar ilmaa ja korkki päässä sit paljasti kohdan poksahduksen saattelemana kun ampu nuppineulanpään kokoisen ruostepalan irti

    Miksi aloin ihmettelemään, oli et se kumiletku oli haurastunut murenaksi
     

Kerro tästä muillekin!