6/71 2t diesel

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Akseli von Gardan, 18.12.2019.

  1. Onkos kellä kokemuksia tommosesta kakstahti tiisselistä?

    Meillä kimppaprojektina yks bussi jossa tollanen ,seissy vuosia ja piitkän startin jälkeen lähti käyntiin mutta pukkaa harmaata sauhua aika moisesti... Öljyt vaihdettiin ,öljukylpy ilman suodattimet huollettiin , ei juurikaan vaikutusta.

    Auto seissyt noin kymmenen vuotta ,mutta sitä on välillä käytelty paikallaan , ehkä männänrenkaat juntturassa tai suuttimet jumiutuneet auki ?

    Myyjä tietysti kehui että kyllä se siitä kun ajaa vaan ,ja voihan se toki niinkin olla mutta poliisit saattaa kyl keskeyttää ajelut savusermin takia ;)

    Ahdin saattaa olla kans väljä mikä vois aiheuttaa heikon käyntiin lähdön.

    Laitteella ajettu kuitenkin ja paaaaljon , vm kun on 47....
     
    juko7, Kylmit, Jussi289 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Videoja!?

    Kokemusta ei ole mutta kiinnostusta senkin edestä.

    Sauhuttaahan kylmä perinnediesel normaalistikin. Jos jatkuu lämpimänä niin voihan suuttimissa olla jotain, tai puristuksissa (männänrenkaat?).

    Polttoaineeseen kannattaa laittaa voiteluainetta, vaikka 2t öljyä tai atf:fää, ja voishan sillä koittaa ajaakin jos se vaikka tokenee.

    Ei tästä varmaan mitään apua ollut mutta kiintoisa projekti.
     
    Akseli von Gardan ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Männänrengas jumit kyllä tokenee käytännössä aina ajamalla.
     
    Akseli von Gardan tykkää tästä.
  4. Pikaseilla googlauksella tuli tämmöinen video vastaan, jossa on ollut jotain suutinjumppaa:



    Laitappa lisää tietoa ja kuvia teidän bussista. Todellakin mielenkiintoinen proggis.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ennenku enemmän käyttelee, jos ahtimessa on väljyyttä et öljyää käydessä kannattaa tehdä ehdottomasti tappolevy jonka imu reiän eteen pukkaa jos lähtee käymään öljyllä
    Sama homma on jos alkaa nostaa öljyä männänrenkaiden ohi

    Käden työntäminen karanneen diiselin imuaukkoon on yhtä järkevää ku sormien työntäminen epileptikon suuhun, ne hampaat menee yhteen oli sormet välissä tai ei ja se käsi menee sinne turboon vaikka ois vaarivainaan virttyny runkkanen kourassa
     
    Akseli von Gardan, Slant Sickness, onoff road ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Muistetaan kuitenkin että maanpinnalla maksimi alipaine on aika tarkkaan -1bar (jos laskenta aloitetaan normaalista ilmakehän paineesta, eli 1013 mbar:sta)
    eli imevä voima on rajallinen jota vastaan ihminen kyllä jaksaa taistella jos osaa ja älyää varautua suht voimakkaaseen imuun.
    Toki jos imevä pinta-ala on suuri niin voima kasvaa melkoisesti, mutta jos pysytään ~100mm halkasijaltaan olevissa imuputkissa.

    Ei siis ollenkaan sama tilanne kuin jos käsi tarttuu johonkin kuljettimeen joka vetää ja vetää vaan menemään...-
     
    Jouni_K tykkää tästä.
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kokeilepa, eläkä haasta teoriaa.
     
    Mudracer tykkää tästä.
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Avainsanat "osaa" ja "älyää". Lisäisin vielä yhdeksi sanan "uskaltaa".
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  9. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Ahti voi kaivata huoltoa. Rukkasen nieltyään. Minkähälainen rytinä olisi käynyt jos olisi saanut vetää loppuun asti.
     
    onoff road tykkää tästä.
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Tossa voi kokeilla kellä on sen verran isot kourat, et kämmenellä turbon edessä sammuttaa 7litrasen dieselin joka kiekuu rapia 8000rpm
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mistä sait tällaisen rpm lukeman?
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  12. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Sama se vaikka olis 25litranen kone ja 15000rpm. Alipaineen voimakkuus ei siitä enää kasva.
     
    Jouni_K tykkää tästä.
  13. Larry

    Larry Double Gearhead

    Kyllä siinä poikaset voi säikähtää jos pääsee ryntäämään.

     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kuitenkin ihan hyvä vinkki että varautuu jollain esineellä millä saa runaway koneen sammumaan, jos sellasta tarvetta ilmenee.
    Kauhuskenaariona tietty sellanen että moottori alkaa käydä omilla öljyillään, reilussa vauhdissa bussissa jossa kone takapäässäo_O
     
  15. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Tossa videossa on 4-53 moottori jonka iskutilavuus on 3,5 litraa.
     
  16.  
    Filth tykkää tästä.
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kyllä se sitten pysähtyy ku öljy loppuu koneesta. Saattaa todennäköisesti olla että leipoo kiinni ennen sitä mutta ei siitä ikiliikkujaa tule.

    isot tiisselit on kyllä makeita. On ääntä, savua, voimaa ja toksista maskuliinisuutta.
     
    juhamann ja 4d sedan tykkäävät tästä.
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kokeillaanko?

    Lainataan nokka mallin V8 scaniaa polkasen siihen 2500Rpm ja sammutat sen työntämällä käden turboon
     
    Fileeraus, Jussi289 ja xarper tykkäävät tästä.
  19. urho3

    urho3 Gearhead

    Montako ilmakehää arvelisit olevan imuaukossa?
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Olkoon vaikka 3 jos käsi mahtuu sinne turboon sisälle, ei se paljoa auta vaikka kuinka uskoo ettei siellä ole alipainetta sen enempää


    Ja kun tunnut tietävän, niin kuinka suuren alipaineen iho tai käsi kestää?
     

Kerro tästä muillekin!