Mikä voisi olla sellainen hyvä käyttöauto ~90 vuosikymmenen vaihteesta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kale-, 19.12.2019.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Saab 90/900 on etuvetonen, kaasari kulutti 8l matka ajossa 370 000 ajettuna. Lämminkin on. Vielä joku vuosi sitten sai tonnilla hyviä kun kukaan ei näitä tahdo.
     
    kale- tykkää tästä.
  2. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    90 luvun 2d Fjoord Fiesta, yksinkertainen tekniikka, varaosat halpoja, ajoominaisuudet vertaansa vailla:D:D mantiella.

    Mulla oli noita useampi 5v aikana, aina tuli leima laakista, ikinä ei jättänyt tielle, aina lähti käyntiin, oli keli mikä tahansa, tosin kuin nääpureiden uudet hienot kalliit autot...
     
    leivonharri tykkää tästä.
  3. rb

    rb Double Gearhead

    [​IMG]

    Otsikossa seisoo, että "mikä olisi hyvä 90 luvun käyttöauto"

    Siihen vastasin Karpoville, että sen ikäiset käyttikset on yleensä vain niillä, jotka ovat jonkun sortin harrastajia.
     
    Muokattu: 20.12.2019
  4. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Kyllä noita -80-90-luvun vaihteen kippojakin aika paljon on liikenteessä tässä kotinurkilla. Eikä ole todellakaan autoharrastajia.. .
    Jotain ne harrastelee, mutta osalla on hevosia ja kissoja, osalla viinapannuja, jotkut käy ihan töissäkin(harrastuksen vuoksi..)! Useimmat kuitenkin tykkää viinasta..
    -90-lukuisia onkin käyttöpeleinä aika monella.
    Tärkein kriteeri monelle on alle 500€ hankintahinta ja leima. Mitä halvemmalla, sen parempi..

    Omiakin autoja kattelin vähän tarkemmin ja meillähän on :pinup: kanssa yhtä "uudet" käyttikset!! Mulla tuo -02 italialais-ranskalainen mopari ja hänellä -02 skeida.. Noiden ikä vaikuttaa jo autokannan keski-ikää nostavasti, eikä todellakaan ole mun tai muutaman naapurin mielestä vanhoja autoja.:odeek: ..justhan tää vuostuhat alko..:odeek:

    Käyttöharrasteiden ikä onkin sitten vähän korkeampi.. -65 Vallu ja -86 Caprice. Näillä ei enää ajeta, jos ei harrasteta autojakin.:poff:
     
    redneck1 ja Karpov tykkäävät tästä.
  5. rb

    rb Double Gearhead

    Gary Grand tykkää tästä.
  6. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Otin satunnaisotannalla muutaman kymmenentä ilmoitusta ja niiden perusteella tieliikennekelpoisuus jäi kyllä kauas oletetusta.

    Lahovikaa, öljynkulutusta, alustavikaa, käyntihäiriöitä, laakeri- ja voimansiirtovikoja, ruostetta, halkinaisia tuulilaseja, vanha leima, katsastus umpeutuu pian, pakoputkivikaisia, jakohihna vaihtamatta, ei käynnisty, jarruvikaa tai jarrut muuten jumissa, keskuslukitus ei toimi, sähkövikaa, laittomat valot, akku sökö, ei starttaa, starttaa mutta ei pysy käynnissä, tavaratilan luukku jumissa, varoitusvaloja abs/turvatyyny, yhdet huonot renkaat, öljyvuotoja, nestevuotoja, savuttaa, kolisee, sisäpuhallin sökö, kattoluukku vuotaa, puskureita halki, jne

    Edit: Siis ainakin tämmöisiä vikoja, mitkä ostaja löytänee itsekin, paljonkohan jää vielä kertomatta....

    Aika moni hinnat-alkaen-auto on täysi vessa, vain paperiteline puuttuu :confused:
    Tässä valossa vuosittainen katsastus onkin ihan hyvä asia o_O

    Ei valmiiksi rikkinäistä kannata kyllä käyttöautoksi ostaa, vaikea hintaluokka tuo alle 500€.

    Nettiautossakin voisi tuon liikennekelpoisuuden lisäksi olla Katsastus-voimassa-valinta
    (vai onko mutta en vaan osaa käyttää :rolleyes:)

    IS
     
    Muokattu: 20.12.2019
    Karpov ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  7. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    On siellä ilmon jätössä ei pakollisena tietona, katsastettu kk/vuosi.
     
  8. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Eli osasin sittenkin käyttää :D, nettiauton puutteiksi jäävät siis edelleen hinnoittelemattomat (ylihintaiset) ja katsastamattomat ajoneuvot :oops:

    IS
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Oikean suuntaista, kestävää kehitystä. Keskimääräinen paalausikä ainakin joku aika takaperin oli 18 v. Eli siitäkin pitänyt vielä 12 v huiputtaa kohtaloaan.
     
  10. kale-

    kale- 1st gear

  11. g-series

    g-series 1st gear

    Karpov tykkää tästä.
  12. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Sillä tonnilla saa valita noita citroen xsaroja ja pösön 306:ia ja yllättävän sopivasti niillä on ajettu yleensä. Yllättävän hyvät yksilöt rouvalle sattuneet kun halpoja autoja on etsitty, kummallakin päästelty menemään aikamoisia kilometrimääriä ilman liian suuria huoltoja. Pösössä oli vielä 1.6 kasiventtiilikone, se meni pienimmillään 5,2 litran keskikulutuksia, sitikka uudemmalla kuustoistaventtiilisellä kuluttaa lähemmäs kutosta. Kannattaa vaan muistaa että mitä vanhemmaksi autot alkaa mennä, sitä huonommin saa nykyisin varaosia hyllystä.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  13. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Volvo 850/v70 mk1 10-venttiilisellä, yllättävän pieniruokainen, alatukivarsia menee muutaman vuoden välein muuten ok.
    G-astra 1.6 8-venttiilisellä, rouvalle ostin 400 eurolla, muutama vuosi ajettu ja yksi paikka helmaan+tuulilasi vaihdettu. Konekin taitaa olla vapaastipyörivä jos hihnanvaihto tuppaa unohtumaan;)
     
    kale- tykkää tästä.
  14. rb

    rb Double Gearhead

    kale- tykkää tästä.
  15. JL-

    JL- 3rd gear

    Tämä. Ei paljon helpommaksi ja halvemmaksi mene huolto ja ylläpito tuosta. Ja tosiaan vapaastipyörivä kone ja simppeli jakopää. Osia ja tietoa netti täynnä. 500 eurosta ylöspäin kunnon ja tuurin mukaan. Löytyy uudempia ilmastoinnillakin, suurin osa ilman ja yksinkertaisuushan kannattaa tuollaisissa. Ja nimen omaan 1.6 8V, ei 16V.

    Esim tässä vaijerikaasulla ja yksipisteruiskulla, onhan tuolla hintaa G-astraksi mutta voipi olla melkoisesti edullisia kilometrejä edessä.

    https://www.nettiauto.com/opel/astra/10996464
     
    Pertti K ja kale- tykkäävät tästä.
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Opel ja edulliset kilometrit :poff:


    Kaverin piti väkisin g astra saada. Käytiin kolmea koeajamassa ennenkuin uskoi, että ei.
     
  17. stana

    stana 3rd gear

    No ei kyllä ole meillä muuta kuin halpoja kilsoja g astmalla, olisko hallitus vasta 7-8 vuotta moisella veivannut. Volkkareita ollut myös, on laitoksia.. eikä hyvällä tavalla.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En sitä epäile, mun kokemukset opelista päinvastasia. Toki suurin murhe 16v ecotecit.



    Japsi e carinaa 4afe koneella alottajalle vaan. Ne ei niin rajusti mädi kuin vanhat corollat.
     
    malvasto tykkää tästä.
  19. JL-

    JL- 3rd gear

    Älä sekota niitä sekotykkejä noihin 8V OHC patoihin...
    Toki noi japsit on hyviä mutta itellä kun ei niistä ole omaa kokemusta niin halusin vaihtoehtona tuoda nuo 8V opelit ilmi, kun ovat niin varmoja ja edullisia ylläpitää.
     
    Sounderi ja kale- tykkäävät tästä.
  20. JL-

    JL- 3rd gear

    Mikä hänet sitten sai lopulta uskomaan että ei kannata? Kannattaa ottaa huomioon se että auto on niin yleinen, että seassa on niitä paskojakin. Toimii aika huonollakin pidolla pitkään.
     

Kerro tästä muillekin!