LVM:n esitys: yli 40-vuotiaille ajoneuvoille katsastusvapaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja rocketman, 23.1.2019.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    oon miettinyt että miksi katsastus nähdään vain on-off tyyppisenä asiana.

    Kun mun mielestäni jos on tosiaan pelko jostian jarruttomista autoista, voisi olla vaikka vuosittain pakko käydä jarrutestissä mutta isompi katsastus tehdään harvemmin.

    Kenties myös jatkuvista läpipääsyistä voisi palkita pidemmällä katsastusvälillä. Esim. jos pääsee kahtena peräkkäisenä vuonna läpi, saa 2 vuotta ajo aikaa. Tämä kannustaisi ihmisiä pitämään autostaan huolta itsenäisesti eikä vaan aja viallisella "koska on leima".
     
    deeäxä, 1purehell, Poke ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. shr1

    shr1 Gearhead

    Hyvä homma, jos oikeasti näin on. On ollut tuuri matkassa sitten monella. Parin vuoden välein tehtävä tsekkaus ei pitäis olla paha rasti, ei taloudellisesti eikä kai mitenkään muutenkaan. Aika huoletontakin väkeä kun tuolla autoilee...
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jenkeissä paljon osavaltioita missä ei katsastusta. Ihan hyvin ne pärjää sielläkin. No ehkä tämä holhouksen kaipuu vähenee sukupolvi kerrallaan, vähitellen. Ei liian paljoa saa muuttaa kerralla. Mitä siitäkin tulisi.
     
    f34, billy the kid, Vuokralainen ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Oikeassa olet, se on pieni marginaalinen ryhmä jotka tietoisesti ajaa niillä purkkavirityspaskoilla...ja hyvä että edes osa niistä saadaan katsastuksessa pois liikennettä vaarantamasta.... mutta sitten se osa jotka tietämättään ajaa viallisilla autoilla...miten luulet että se octavia kuski tietää missä kunnossa auton jarrut tai nivelet on... no huollossa katotaan...entä sitten ne nuukemmat jotka vie auton pelkkään öljynvaihtoon?
    Mites se poliisin valvonta sitten toimisi...millaiset resurssit poliisilla olisi suorittaa edes kohtuu tehokkaasti valvontaa...varmaan tapahtumien liepeillä kytättäs niitä linttoja entistä innokkaammin...mutta mites ne octaviat...päältäpäin kun ei auton kunnosta voi sanoa juuri mitään...ja sitten taas jos kaikki octaviat kytätään joka viikko , nii sellaista määrää poliiseja ei ole missään.
     
    deeäxä tykkää tästä.
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Miksei moottoripyöriä katsasteta? jos joku tietämättään ajaa vaarallisella pyörällä kun ei kukaan kerro sille miten huonossa kunnossa se pyörä on?
     
    J.J., Camino'79 ja Pikuppeilija tykkäävät tästä.
  6. esmi

    esmi Gearhead

    Jospa seuraavaksi saataisiin helpotusta yli 40 vuotisille autoille käyttöveroista, tuskin kukaan joka päivä niillä ajelee, ja joka tauon aikana niitä seisontaan laittaa.
     
    deeäxä ja cutlass cruiser tykkäävät tästä.
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tästähän on jotain tilastoa. Se on helvetin harvoin kun henki lähtee teknisen vian takia.
     
    Poke, Volvo_5.7 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  8. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Uskotteko että yli neljäkymmentä vuotta vanhoissa autoissa saattaa olla oikeasti vaarallisia vikoja...sellaisia joita omistaja ei ole huomannut vaikka harrastaja onkin.

    Ainaki sellaisiakin on tullut vastaan esimerkiksi löysiä kääntövarsia...tai simpukan kiinnityksiä, onpa sellainen tullut vastaan jossa aisa oli melkein poikki simpukan kiinnityksen kohdalta...tai vaikkapa rungosta irtirevennyt tukivarren kiinnike...ja uskotteko että yli 500 heppaisessa autossa jumittuva kaasuvivustokin saattaa olla tuvallisuusriski...

    Ehkä moottoripyörän huono kunto on helppo mieltää hengenvaaralliseksi...voisin esittää vastakysymyksen, miksi moottoripyörillä ajaa vähemmän rattijuoppoja...ja kuinka suuri prosentti niistäkin lakkaa ajamasta.
     
    Imusihti, Jussi289, deeäxä ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Sitä vois joku halukas kaivaa tilastoja kuinka paljon yli 40v autoilla ajetaan kuolonkolareita.

    Katsastuslobbarien yritys saada katsastus moottoripyörille torpattiin kylmillä faktoilla. Olikos se Mmaf joka teki duunin.
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jep, juurikin koko homman juju!

    Ja kyllähän niissä vanhoissa ja uusissa autoissa löytyy vaarallisia vikoja katsastuksessa ja korjaamoilla ja harrastajien omissa pajoissakin.

    Mutta jos niitä vikoja ei kukaan löytäisi, montako prosenttia niistä vioista aiheuttaa onnettomuuden? Sehän voi hajota mihin tahansa parkkikselle tai kotipihalle tms turvalliseen paikkaan, kävelyvauhdissa tms. Ei ne pallonivelet aina tapa 4 henkilöä eikä katkennu jousi tms..

    No onnettomuuksia sitte kuitenkin tapahtuu teknisen vian takia joku kappale, niin montako prosenttia niistä onnettomuuksista aiheuttaa vakavia henkilövahinkoja?

    Eli moneltako lähtis henki tai vammautuis vakavasti ton takia vaikka vuositasolla? sen takia pitäis siis kaikki katsastaa?
     
    Vuppe tykkää tästä.
  11. shr1

    shr1 Gearhead

    Välillä meinaa vähän hymyilyttää tää fanaattinen tilastojen ja tutkimusten tuijottelu sekä periaatteellinen vastaan vänkääminen, mut tosiasia on kuitenkin se, että melkoinen osa harrasteautoistakin on aivan karmeita paskoja. :D
     
    Imusihti, jariha, Jussi289 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    varmaan hymyilyttää ihan yhtä paljon kuin toi kauhukuvien maalailu, herran pelko ja holhouksen kaipuu. No jokaiselle jotakin.
     
    Camino'79, Pikuppeilija, shr1 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Varmaankin pitänee osittain paikkansa. Näin pussihousulinjalta väitän että suurin osa muumiokatsastetuista autoista on ilmeeltään ja tekniikaltaan melko hyvässä kunnossa ja ovat lähinnä niin paskoja kuin olivat uutenakin.
     
  14. J.J.

    J.J. Gearhead

    Henkilön oma vastuu on se mikä nyt tuntuu olevan kauhea mörkö. Jos joku ei osaa ilman katsastusta pitää autoaan kunnossa niin itsehän siitä sen vastuun sitten ottaa. Jos se katsastus nyt jäisi pois niin riittävät sanktiot vioista kyllä todennäköisesti pitäisi kaluston ihan ok kunnossa.

    Kaikki vanhat autot on järjestään hirveitä paskoja vrs uusi samanluokan kiesi. :D
     
    Pikuppeilija ja Poke tykkäävät tästä.
  15. J.J.

    J.J. Gearhead

    Tilastoiduista syistä pienin syy.
     
    Vuppe ja Poke tykkäävät tästä.
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Mutta asiasta ja sen vierestä: Ei mua kyllä oo kerran vuoteen ahistanu tuo katsastelu, ihan hyvä oli että nytki kävin :odroll:

    Lähinnä vaan tuo katsastusvapaus olis kiinnostanu et voi rakennella mitä huvittaa mut leimataan kesällä sit tuo turbo LS tonne ni aika vapaat kädet neki paperit antaa sit rakentelulle jo.

    Lähinnä ois kiinnostanu joku vanha paska Volvo, Opel tms kasittaa just for fun.
     
    Poke tykkää tästä.
  17. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    No niin, tämän ketjun voikin sitten poistaa.
     
  18. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Kyllähän sen nyt arvasi vaikka täälläkin sitä jo varmana tietona taisi joku julistaa. :confused:
     
  19. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Ei tää ehdotus olis muutoskatsastuksia poistanut, joten ihan yhtä laiton se voovoo olis ollu kun nytkin
     
    Pikuppeilija, Pertti K, dart -66 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. Poke

    Poke Gearhead

    Tottahan töriset. Ja vaikka olet samoilla linjoilla katsastusPAKON poistossa, se ei taas poistaisi katsastusVAPAAEHTOISUUTTA. Vikalistanhan saisi hakea milloin vain. Lisäksi jo ehdotuksenomaisesti mainittiinkin vieläkin pitemmät katsastusvälit, 3-4 vuotta, vain vähän vuosittain ajelluille, mitkä menevät huomautuksitta läpi.

    Yleisesti muistakaa nyt ainakin se, että auton kuljettaja on ensikädessä vastuussa ajoneuvostaan liikenteessä. Omistaja tietenkin on vastuussa siitä, että autonsa on tieliikennesäännösten mukaisessa kunnossa silloin kun sillä ajetaan, eli teknisesti ehjä. Vastuu on ihan ikioma. Vastuuvapautta ei saa mistään konttorilta.

    Jossain oli uutisartikkeli täyssähköautojen olevan kaikkein vaarallisimpia niiden kiihtyvyys- ja pysäytysominaisuuksiensa vuoksi. Eivätköhän kohta aseta niihinkin kierrosrajoittimet niin loppuu se ryntäily.

    Vielä kerran sanon, että vastustan pakkoholhontaa. Mutta se maksaminen vituttaa jos sille ei löydy ylärajaa. 39€ vuositarkastuksesta ei ole vielä minulle ongelma. Yli 50€ on! Ja se tilapäinen vuosittainen ajoneuvovero vituttaa!
     
    Pikuppeilija tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!