LVM:n esitys: yli 40-vuotiaille ajoneuvoille katsastusvapaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja rocketman, 23.1.2019.

  1. mcmies

    mcmies Gearhead

    Toki. Se että niillä saa melko rauhassa huristella ilman pelkoa jatkuvasta virkavallan sikailusta - joka oli vielä 2000-luvun alkupuolella arkipäiväistä - johtuu pitkälti kopterilaista. Tai oikeastaan paremminkin siitä duunista ja tiedon määrästä, joka kopterilakia valmisteltaessa tuli tehtyä.
     
    Slant Sickness ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Niin, lobbarit sai estettyä sen, että täydellistä katsastusvapautusta ei tullut. Missäs harrasteautojen lobbarit on...? o_O Aika hiljaista. FHRA? Moottoripyöräpuolella tää asia on ollut jo vuosia hyvässä hanskassa, mutta autopuolen etujärjestöt on mitä on. Ihan harrastajien oma syy.
     
    Dataviilaaja, mopar72, cutlass cruiser ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. deeäxä

    deeäxä Gearhead

    Tuntuu olevan joillakin elämän ja kuoleman kysymys konttorilla käynti, tai lähinnä se ettei tarviisi käydä. ;)
    Pointti mulla oli se, että suurin osa harrastajista pitää kalustonsa kunnossa juu, mutta aina sekaan mahtuu näitä purkkaviritys miehiä jotka pitää itseään viimesen päälle harrastajana.

    Minä käyn mielelläni konttorilla pyörähtämässä oman autoni kanssa, kunhan nää purkkaviritys vehkeet pysyy pois liikeenteestä, kunnes ne on korjattu asianmukaisesti.
    Se, että kuinka usein ja millä perusteella se katsastusväli olisi hyvä, on eri asia. Samaten sen kustannus.

    Vaikka se totta onkin, että loppupeleissä jokainen on vastuussa omasta kulkineestaan ja sen turvallisuudesta, sekaan mahtuu näitä mätämunia jotka vaarantavat muut liikenteessä liikkuvat. Onhan näitä selityksiä, käydään vaan nopeasti tuossa kylällä, puoltaahan se jarruttaessa mut älä tee äkkijarrutuksia nii ei tu mitään ongelmia...

    Minua ei haittaa pätkääkään, jos joku purkkavirityksineen ajautuu kallioleikkaukseen, mutta jos se ajautuu mun keulaan, tai jonkun muun syyttömän, se alkaa jo haittaamaan. :mad:


    Ajatellaanpas pieni hetki katsuri vs. poliisi tarkastamassa autoa...

    Katsuri tekee ammatikseen vain tätä, on nähnyt paljon erilaisia laitteita ja ymmärtää jotain tekniikastakin, ainakin toivottavasti. ;)

    Mites se poliisi sitten tienpäällä toimii, ottaako epäillyn laitteen koeajoon, kuten moponkin? Toinen sinivuokko painaa munaskissa alamäkeen ja toinen tutkaa paljo kulkee meiningillä? :p
    Poliisi välttämättä ei omaa teknistä tietämystä riittävästi arvioidakseen auton kuntoa.
    Poliisilla ei tienpäällä ole mitään testilaitteita käytettävissä, kuten katsurilla.

    Paljonko niitä "vikoja" löytyisi, kun sattuu sopiva auto sopivalla porukalla kohdalle, kun vuokolla on paha päivä ja kukkahattutätit häiriintyy torin reunalla...:eek:

    Sitten tullaan vielä tähän V8 volvo pv:ssä asiaan. Onhan se selvä asia, että näitä tämän tyyppisiä laitteita alkaisi näkymään kaupungilla, vaikka se miten laitonta olisikin ja vaatisi muutoskatsastuksen.
    On niitä, jotka tekee sen ns. kunnolla laittaen rungot, jarrut, kaaret ehkä, vastaamaan edes jotenkin kasvaneita tehoja. Muutoskatsastus jää tekemättä, koska se on mahdotonta, tai muusta syystä. Vuosikatsastusta ei ole, joten riski on todella pieni, niinkauan kun mitään ei tapahdu.

    Mutta, sitten löytyy myös tämä porukka, jotka vetää kenkälusikalla sen kasin sinne, ja lähtee räppäämään kylille vakiojarruilla, orkkispuslista puolet vielä paikallaan repsottaen... :eek:

    Ohhoh, tulipas vuodatus... :p
     
    Karpov, belair54, J.J ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Oon tavannu simpukoita, jotka on tuurilla kiinni. Murtotähti joka pultin ympärillä palkissa, viisteet onneksi kahdessa niinpäin, ettei heti putoa. Omassa pikapissa sektorivarsi hepissä, kun unehtunu vaihtajalta mutterin kirraus.
    Vanhassa Fordissa ei tartte kummosta kasausmokaa, niin kaasuvipu jää export bracen alle kiinni WOT asentoon.
     
    mikaa7146, Gary Grand ja cutlass cruiser tykkäävät tästä.
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mutta hei, nythän ne purkkaviritykset paljastuu kun sitä katsastusvapautusta ei tullut, maailma pelastuu.
     
    mikaa7146, saresks, Pikuppeilija ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    siis ei niitä virityksiä ikinä ollutkaan, koska katsastus.
     
    billy the kid, Pikuppeilija, esmi ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. jarkko359

    jarkko359 3rd gear

    Sano muuta , ....tana !!! . Eräskin tuttu museokatsastaja yhtä hymyä kun näin kävi !!!! Vai onko vielä saumaa tätä lakia korjailla ( kumoaa edellisen lain , jne ) .;)
     
  8. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Tämähän on asia joka ei koskaan osu omalle kohdalle...ja sitä sattuu niin harvoin että ei haittaa....
    Saattaisi mieli muuttua jos edes vähän ajattelisi asiaa siltä kantilta mitä voi sattua...ja vielä omaan lähipiiriin.
    Sekin vähän pysäyttää miettimään kun saa puhelun onnettomuustutkintalautakunnalta..."onko sulla mitään havaintoa että autossa olisi ollut jotain onnettomuuteen vaikuttavaa vikaa"...
    Ei ollu ...
    Mutta kuten sanottu olin itsekin sillä kannalla että nämä katsastukset olis voinut poistaa...mutta turha on kenenkään väittää etteikö sillä olisi vaikutusta turvallisuuteen...on sillä, mutta niin uskon ettei kuitenkaan merkittävästi...
    Mutta kuten täältäkin on luettavissa...joillakin asenne on sellainen että ehkä tämä nykyinen ratkaisu saattaa olla kuitenkin oikea.
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Paree pysyä kämpillä ettei satu mitään.
     
    Pikuppeilija tykkää tästä.
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Valtioneuvosto tarkkaili OD:llä käytyä keskustelua päätöksen teon tueksi. Päättäjät totesivat päätöstä tehdessään, että harrastajat, joilla asiasta on eniten kokemusta, ovat todenneet liikenneturvallisuuden merkittävän laskun mahdolliseksi ja vielä varsin todennäköiseksi siinä tapauksessa, että heidän iäkkäät harrasteautonsa eivät enää kuulu pakollisen katsastuksen piiriin. Tällä perusteella valtioneuvosto päätti hylätä katsastusvapautuksen yksimielisesti.
     
    saresks, Dataviilaaja, dart -66 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Eli pitäiskö mielestäsi lanseerata suomalaisityyppinen vuosikatsastus niihin maihin joissa katsastusta ei ole? Liikenneturvallisuuden nimissä.
     
    Pikuppeilija tykkää tästä.
  12. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Oletko ihan idiootti?

    Nii näinhän se volvomies sanoi: "Mä en usko että autojen katsastaminen lisää liikenneturvallisuutta millään mitattavalla tasolla"

    Eli kyseessä on pelkkä usko asiaan, ei mitään faktaa.

    Ja saat sä olla mitä mieltä tykkäät, mutta silloin ei kannata väittää että tutkimukset osoittaisivat jotain, mikä on vaan sun mielipide.
     
    Muokattu: 21.12.2019
  13. GULF

    GULF Gearhead

    Niin kauan kuin tavallisten ihmisten tapana on etsiä jokaiseen asiaan syyllinen/ vastuussa
    oleva ulkopuolinen saati että ottaa jostain itse vastuun suosittelen auton katsastuspakkoa
    vaikka joka kuukaudelle...
     
    Vuppe, faikku66, Inlinee ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    varmasti olen idiootti kaltaisesi neroon verrattuna.

    nyt kun se on käsitelty pitäiskö siis katsastuksia lisätä että liikenteessä olisi turvallisempaa?
     
    J.J., Pikuppeilija ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  15. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Ei suomen päättäjiä ole koskaan kiinnostanut liikenneturvallisuus pätkääkään. Siitä todisteena on autovero minkä johdosta täällä on aina ajettu vanhemmilla ja turvattomammilla autoilla kuin muissa maissa. Väitän että autovero on aiheuttanut moninkertaisen määrän liikennekuolemia ja vakavia loukkaantumisia, kuin mitä katsastukset pystyvät ikinä estämään.
     
    sdfsd, cutlass cruiser, mikaa7146 ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. jarkko359

    jarkko359 3rd gear

    SE ON JUURI NOIN KUTEN KERROT !!!!!!;)
     
    mikaa7146 tykkää tästä.
  17. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    No mun jo eteenpäin myyty Buick oli esimerkki "säilymäihmeestä", joka oli ollut saman piirikunnan alueella uudesta lähtien. Ja käsittääkseni Alabamassa ei taida pahemmin vuosikatsastuksia olla.
    Buick oli ikäisekseen (1970) todella hyvässä kunnossa, alkuperäiset maalit ja kaikki, mutta:
    -Jarrut oli täysin olemattomat. Hihnat ihan lasittuneet, eli ei mitään tehoa niissä.
    -Ylätukivarren puslia ei käytännössä ollut.
    -Ristikkäiset jouset poikki, oli "korjattu" vetämällä ehjät jouset puristimilla nippuun.
    -Jokaisesta renkaasta runko poikki.

    Kyllä mä tiedän tuttavapiiristäkin henkilöitä, joille auto olis kelvannut sellaisenaan ajoon. Mikään noista vioista ei näkynyt varsinaisesti päällepäin. Mutta hengenvaarallista sillä oli ajaa. Suomalaiset on sen verran ryssittynyt rotu, että täällä joillakin kunnia-asia saada asia menemään mahdollisimman rimaa hipoen läpi. Kai se on jotenkin makea fiilis, kun sai taas kusetettua itseään. o_O
     
    deeäxä, jariha, miguelo ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Rahapulaan ne veroja keräävät ja keksivät. Tosin alun alkujaan tuontisäännöstelyn purussa 1958 pyrkivät hillitsemään valuuttavarannon lipeämistä ulkomaille. Sen jälkeen oppivat, että näillä sitä saa. Kun >1/4 työikäisistä ja kykyisistä on syystä tai toisesta ”vapaalla” (työllisyysaste nyt 72%) elikkä eivät maksa tuloveroja mutta nostavat monenmoisia tukiaisia, niin autot on toistaiseksi polttoaineiden kera olleet se tehokas rahankeräys menetelmä, jolla runsaasti käytetty huilituki saadaan kustannetuksi.
     
    mikaa7146, Pertti K ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  19. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Auton katsastaminen on toki vastaavaa kuin hammaslääkärissä käynti, vaikka suunnilleen tietäisi että kaikki on ok niin silti jännittää. Käyttiksen kanssa käyn oikein mielelläni kerran vuodessa konttorilla. Mielestäni on jo iso helpotus että joka toinen vuosi riittää ja että MR-kilvillä joka neljäs vuosi. Hommaa kannattaa ajatella siltäkin kantilta, että kun edes jonkinlainen kontrolli säilyy niin ei pääse homma riistäytymään käsistä niillä "purkkaviritysmiehilläkään". Jokaisella on varmasti ollut joskus hiukan arveluttavia virityksiä autoissaan, kyllä itseltänikin muistuu nuoruudesta sellaisia joita en tänä päivänä tekisi. Jotkut menivät jopa katsatuksesta läpi. Sitten kun sellaisen takia joku vetää kuolonkolarin jossa menee hyvässä lykyssä sivullisiakin, niin koko harrastus on julkisen ristiinnaulitsemisen kohteena. Kauhulla olen katsellut näitä muutamia tarrakilpirodejakin, joissa "asenne" on korvannut terveen järjen ja edes välttävän itsekritiikin/teknisen osaamisen. Sitä voi itse kukin miettiä minkälaisen somemylläkän/lynkkauksen saa aikaan jos sellainen päätyy näyttävästi onnettomuuteen. Aika pirusti varmasti hankaloittaisi sen jälkeen laillistenkin vehkeiden rakentelua.

    Niin, aika löysää se katsastaminen on kyllä harrastepeleilläkin ollut. Silloin kun oli vielä valtion monopoli niin nitkuttamistakin oli katsastusmiesten ollessa jumalasta seuraavia(ylöspäin). Tosin silloinkin erään kerran Porin mulkuimman katsastusmiehen maineessa ollut herra osui kohdalle, kun olin Belvederea leimaamassa. Konttorin takapihalla kokeiltiin sitten 360:sen voimavaroja huolella, ilmeisesti ne katsuria miellyttivät kun leima irtosi. Jopa pistokokeena kysytty varoituskolmiokin löytyi. Hiukan tapahtuneen jälkeen satuin baarissa törmäämään kyseiseen herraan, moikkasin ja menin juttelemaan. Positiivinen asiakaspalaute oli varmaankin hänelle hiukan harvinaisempi kokemus yllätyksestä päätellen, kulkupuolta kyllä kehui edelleen... Aika monta tarinaa hiukan vähemmän tyytyväisistäkin asiakkaista on vuosien varrella tullut kuultua, semmoisiakin mistä ei edelleenkään sovi kirjoitella...

    Semmoista se oli ennen vanhaan, nykyään on homma asiallista.
     
    Dataviilaaja, miguelo, cutlass cruiser ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Sinänsä jos miettii miten paljon myynissä noita rojekteja........,pikku hitsaus jarrut ja jotain niveliä......... myydään koska ei ole aikaa eikä intoa laittaa....... nämähän olis ”ajokuntoosia”. Eikä tarttis mitään tehdä. Eikä tartte ettiä inspiraatiota. Vaan ajaa.

    ihan vaan tämmönen tuuminta
     
    Turnn, Inlinee ja 1purehell tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!