6/71 2t diesel

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Akseli von Gardan, 18.12.2019.

  1. urho3

    urho3 Gearhead

    Mistäs minä tiedän paljonko käsi kestää. Ja olennainen osa on myös montako ilmakehää se Scania imee, ilman noita tietoja hankala asia todentaa. Ainakaan 6 John Deere ei ime kovasti kun laittaa käden tiiviisti imuaukkoon, mitenkä se enää siinä vaiheessa imisikään.
     
  2. petrus

    petrus Gearhead

    Alipainetta ei voi olla normaali-ilmanpaineeseen verrattuna enempää kuin -1 bar. Sit on tyhjiö ja sitä pienempää painetta ei voi olla. Samasta syystä vettä ei voi imeä letkulla 10 metriä korkeammalle, vaikka olisi kuinka tehokas pumppu.
     
    f34, Jouni_K, saresks ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Yli- ja alipaine asiat on mielenkiintoisia. Yhdessä ohjelmassa, jätkä katkaisi ohuen laudan lyömällä siihen. Ai mitä oli toisessa päässä lautaa? Sanomalehti leviteltynä.
    Nykyään on monessa kerrostalossa poistettu sisäänpäin aukeava välliovi ulko-oven edessä, koska jos huoneistossa sattuu tulipalo, niin lieväkin ylipaine huoneistossa estää sen välioven aukaisun... pinta-ala + lievä ylipaine, niin eipä aukee.
     
  5. fennia

    fennia Gearhead

    Petrus on asian ytimessä. Periaatteessahan alipaine on vähän hämäävä käsite, koska sitä ei varsinaisesti ole. Tyhjiössä on nolla paine ja ympärillä ilmakehän paine. Erotus käsitetään alipaineeksi.
     
    Muokattu: 21.12.2019
    f34 ja Jouni_K tykkäävät tästä.
  6. dr.drunkenstain

    dr.drunkenstain 1st gear

    Säiliöiden pohjaventtiilejä alipaine härvelillä testanneena ja kyseisellä laitteella pelleileenä, sanoisin että toi 2t diisselin imutorvi on käytännössö vain iso satisfayer.

    Mutta ihan vakavissaan miellyttävämpi se varmaan on sammutuspeite sinne kitaan heittää.
     
  7. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Normaali pölynimuri tekee sellaisen 0.8 baria alipainetta. Että sillähän kukavaan voi kokeilla imeytyykö käsi putkeen kuinka helposti, vai repeääkö nahka kädestä.
     
  8. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Isolla kämmenellä voisi nippanappa saada tukittua 10 cm:n pyöreän reijän. Sellaisen pinta-ala on 78.5 cm2 ja jos alipainetta olisi imurin verran eli o.8 bar niin se vetäisi kämmentä putkeen reilun 60 kg:n voimalla. Nahka ei repeä mutta aika kipeästi kämmen puristuisi putken päähän. Tuskin pysyvää vammaa aiheutuisi, jollei tunge nyrkkiä pyörivään ahtimen turbiiniin. Ite olen sammuttanut neljän litran puolikaasulla pyörineen dieselin kämmenellä, ei muuten tuntunut juuri missään mutta hetken aikaa näkyi ohutseinämäisen peltitorven puristama punainen rinki ihossa. Alipainetta oli varmaan kuitenkin sen verran mitä mikään moottori saa aikaan.

    Ja jos mennään takaisin aiheeseen, niin ruiskutussuuttimet varmaan kannattaisi tarkastaa. Mulla ei kyllä ole hajuakaan että miten se tapahtuu pumppusuuttimien kyseessä ollen. Vaatiiko jonkinlaisen testipenkin, vai voiko tavallisella testauspumpulla pumpata paineen jostain reijästä sisään.
     
    Muokattu: 21.12.2019
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Ylisyötöllä tulee mustaa putkista.
    Ettei vain tuo harmaa johtuisi jäähdytysnesteestä?
    Mutta suuttimien testaus ei ole kovinkaan hinnakasta dieselkorjaamoilla, kun vie ne valmiiksi irrotettuna.
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Joo, mutta lämpöä pitää olla kunnolla (puristukset ok, kone lämmin).

    Tuossa värimaailmaa kylmästartissa, on valkoista, harmaata, ruskeaa ja mustaa, pytystä riippuen. Lopussa käy nätisti.
     
    Jussi289 ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  11. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Väärä ajoitus myös aiheuttaa savutusta. Saattaa olla pyttyjen välillä heittoa tuollaisessa vanhassa louskussa pumppusuutinkoneessa. Tästäkään en sen enempää ole selvillä että mitä on tehtävissä.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    No kai Akseli on kokeillut käyttää moottorin lämpöiseksi ettei harmaus varmaan johdu kylmästä komeesta?
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    En tiedä.
     
  14. Herje

    Herje Double Gearhead

    Nyt oli puhetta huuhtelupumppu moottorista ei turbosta. :rolleyes:
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Oletan itsekin näin kun on sen verran vanha, mutta hyvin yleisesti on turbo tai pari sen pumpun lisäksi.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  16. Herje

    Herje Double Gearhead

    Otsikon perusteella olis ainakin huuhtelupumpulla oleva 2t Diesel .eikä nokka kaaniia joka syö koko käden kun alkaa pyöriä pelkällä öljyllä. :rotfl:
     
    Mikkis, stana, kuula ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Sikäli olet oikeassa että tarkkaan ottaen turbolliset on T merkinnällä eli 6-71T, tai TT jos on kaksi turboa. Toki niissäkin on huuhtelupumppu, ja usein se T unohdetaan pois, joten sen puuttumisen perusteella ei paljon voi sanoa.
     
    Muokattu: 22.12.2019
    Herje tykkää tästä.
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Puuttumatta nyt siihen, kuin ikävältä se imu nahkassa tuntuu, niin pölynimuri turbiineineen ei sovi oikeen verrokiksi. Kun sen imumäärä hyytyy samaa tahtia imettävän ilmamäärän kanssa. Se kun on ilmalinko ja jos ei ole kovin ilmaa, niin...
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  19. nova71

    nova71 Gearhead

  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tässä varmaan oli joku vitsi?
     

Kerro tästä muillekin!