Mikä voisi olla sellainen hyvä käyttöauto ~90 vuosikymmenen vaihteesta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kale-, 19.12.2019.

  1. JL-

    JL- 3rd gear

    Mikä tässä on hyvää? Noiden osien vaihto + työ vastaa samaa kuin se remmin vaihto. Samalla tulee esim vesiä vaihdeltua edes joskus.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Olisko vähemmän remonttia/huoltotarvetta kun se ketju kestää 400-700 000 kilsaa. Rattaat toki vielä paremmat jos nokka akseli on lohkossa niinkun se yleensä oikeissa moottoreissa on. Rattaat ei yleensä tarvitte mitään vaikka epäonnistumisia on niissäkin nähty.
     
    mopperi1970 ja hantta tykkäävät tästä.
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    On nuo ratasjakopäät melko harvinaisia ohc- koneissa ;)
     
  4. JL-

    JL- 3rd gear

    Ei oo taidettu tässä topikissa suositella montaa laitetta joka noi kriteerit täyttää. Ainakaan vakavissaan.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eipä ohc koneessakaan mitään vikaa ole jos on järkevästi suunniteltu ketju, toki myös joitain hyviä hihnakoneita on esim. volvo vinokkne.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mun muistaakseni jossain vag paskassa tollanenkin hirvitys oli. Menee kategoriaan epäonnistuneet ratasdesignit.
     
  7. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Nimenomaan tästä on kyse, kiristinrullan ainoa tehtävä on hihnan kireyden varmistaminen ja vesipumpun tulee lisäksi välittää vaihteleva kuorma jäähdytysvesikierron pyörittämiseksi. Vesipumpun akselilla on suuremmat hitausvoimat kuin kiristinrullalla ja siksi se ei ilmeisimmin kestänyt. Monet noista ovat hajonneet juuri vaihdejarrutuksessa ja oli miten oli, konstrukstio ei ollut kovinkaan kestävä.

    Miksi se ei voisi samalla kestää sitä 100tkm vaihtoväliä kun se muilla valmistajilla on ollut arkipäivää jo vuosikymmenen ajan? Halvoilla varaosilla ja huolloilla on turha leijua kun matka jatkuu hinausauton voimin tai narun jatkona.

    Vikaherkkyys on suuri ja johtaa poikkeuksetta viivästyksiin ja lisäkuluihin. Maksoiko Opel/GM hotelliyöpymisen jossain syrjäkylällä jakohihnan rikkoutuessa, tuskin.

    Normihannu ei osaa arvostaa helppoa jakohihnan vaihtoa eikä osien halpuutta.
    Luotettavuus on yksi tärkeimpiä auton valintakriteerejä tavalliselle autonostajalle, joita auton ostajista on se 99%. Ei kai kukaan osta uutta autoa korjatakseen sitä.

    Tuo 60tkm on paskapuhetta, vaihtoväliä pudotettiin 40tkm:aan eivätkä ne hihnat kestäneet sitäkään. Kun moottori alkoi pitää sirittävää ääntä, vaihtelivat noita pahoin kuluneita hihnoja myös öljynvaihtohuoltojen yhteydessä vähin äänin.

    Se on hyvää, että ei tarvitse olla huolissaan ensimmäisen 400tkm aikana, jolloin auton pitäisi olla valmistajan arvion mukaan kierrätettynä. Yhtälailla kannentiivisteen vaihdon helppous on turha argumentti kun hyvin suunnitellussa moottorissa ei tarvitse tehdä välttämättä kertaakaan.

    Rahalla saa ja hevosella pääsee, pienellä budjetilla saa pienen budjetin kulkineen kaikkine ominaisuuksineen. Satsaamalla sen 1500 euroa, voi saada hyvän ja toimivan auton kuluttajalle suunnatuilta markkinoilta.

    IS
     
  8. JL-

    JL- 3rd gear

    Taas päästään siihen että tonnin autossa hyvä hihnakone on se mikä kestää 60tkm, remppaantuu 50 eurolla ja yhdellä tunnilla, ja pahimman sattuessa eli remmin katketessa mitään muuta ei rikkoudu.
     
  9. JL-

    JL- 3rd gear

    Tämä on sitä paskapuhetta:D
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei hyvässä ketjukoneessakaan ketju yllättäen katkea. Ihan turhaa vähtiä vaan jokku hihnan vaihdot.
     
    mopperi1970 tykkää tästä.
  11. JL-

    JL- 3rd gear

    Väitätkö tosissaan, että G-astroilla ei sitä 60 tuhatta pääse remmillä. Tarvii varmaan alkaa kyselemään ja tekemään tilastoa.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Taitaapa olla vesipumppu aika olematon kuorma nokkaan verrattuna.
     
    rb ja Sounderi tykkäävät tästä.
  13. JL-

    JL- 3rd gear

    Keskustelu on kyllä osaltaan mielenkiintoista, mutta alkaa mennä topikin aloittajan kysymyksestä aika kauas. Jotenkin sääli että osa varmaan nyt luulee, että opelin ohc koneiden jakopäät ei yleisesti kestä neljääkymmentätuhatta pitempään, joka on muiden kuin 16Sv kohdalla täyttä paskapuhetta. Kyllä tuo olisi hiukan yleisemmin tietoisuudessa jos näin olisi. Yhtä mutulla voisin väittää että jos ajettaisiin hihnan tai vesipumpun hajoamiseen asti, niin 9/10 moottorista yltäisi yli 100tkm. Ei kyllä jaksa puolustella enempää, kun alkaa tulla niin ihmeellisiä juttuja.
     
  14. JL-

    JL- 3rd gear

    Luitko aloittajan postausta. Hänellä kriteerit oli juuri nuo;)
     
    kale- tykkää tästä.
  15. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Siskon g-astraan -95/-96 piti konetta alapäästä raottaa ainakin kertaalleen. Kampiakseli meni poikki kun hihnapyörää olivat pajalla joutuneet kiinnittelemään tukevammasti. Ilmeisesti usemmassakin 1.6 8v koneessa ollut hihnapyörän kiinnityksen kanssa ongelmia? Siihen onneksi löyty 50€ hintaan 16v kampura ja uudet laakerit Tarviketorilta. Taas matka jatku puolen päivän jumpan jälkeen.

    Tästäkin aikaa ties kuinka monta vuotta.
     
  16. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Osaatko sä lukea?

    Jos se hihna poikii REISSUSSA niin vaihdatko sä sen siellä tienpenkassa otsalampun valossa? Sateessa ? Pakkasessa ? Pimeässä ?

    Paskapuheeksi laittoivat ihan kirjeenkin maahantuojan tai huoltoliikkeen toimesta muuttuneesta vaihtovälistä. En nähnyt tarpeelliseksi säilyttää kyseistä kirjettä.

    En ole perillä G-astrojen vuosittaisista tai kokonaisajosuoritteista eikä edes kiinnosta.
    Monella muulla merkillä pääsee edelleen tuplat tuohon nähden ihan vaivatta.

    Aloittaja halusi ostaa käyttöauton, ei loputonta projektia :p!

    Lopetan tän turhan jauhamisen, aloittaja ostanee sen minkä ostaa oli Opel tai ei!

    Hyvää Joulua!;)

    IS
     
    kale- tykkää tästä.
  17. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Muuta ei voi tehdä kun nostaa hattua noin kellon tarkalle ajotavalle :odeek:
     
  18. JL-

    JL- 3rd gear

    Itseasiassa vaihdan :p Jos tojota jää välille niin korjaatko sen pimeässä? En tiedä, minä kyllä yrittäisin.

    Tämä vaan on niin mutuilua kun olla voi, ei tolla lauseella ole mitään painoarvoa. Jos valitaan molemmat nyt yksi 1500 euron auto nettiautosta, ei voi kumpikaan tietää kumman matka katkee ensin. Minä olen kyllä päässyt yli vaihtovälin, liekö sitten hyvä tuuri käynyt vaan ja kaikilla muilla hajoaa.

    Kyllä oikeestaan kaikki on kiinni siitä minkä yksilön sattuu löytämään, merkistä riippumatta. Niinkuin täällä on jo monta kertaa todettu.

    Suomalaisen päätä on vaikea kääntää, kun joku on alkanut nyppimään niin se sitten nyppii maailman tappiin asti. Oli se sitten pakkoruotsi tai kummitädin kissapuolen opel johon on tullut vika.
     
    kale- ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  19. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Kun jakohihna poikii kesken matkan 99.9% autoilijoilla EI ole varahihnaa tai tarvittavia työkaluja matkassa. Käyttölaitehihna tai tuulettajan hihna voi löytyä, polttimoita tai katkojan kärjet, sytkäosat pyörijä/kansi ehkä vanhemmissa autoissa.

    Harvoin mikään tojo varoittamatta tielle jättää eikä pala varoitusvalot jo valmiiksi niinkuin jossain toisessa merkissä voi tehdä. Vanhasta autosta voi huonon huollon ja normaalin kulumisen vuoksi mennä rikki melkein mitä vain, harvoin nuo kotipihaan hajoaa.
    Jos vaikka laturin laakerit leipoo, yleensä sen kuulee jo ennakolta ja osaa hiukan varautua.

    Tuo 60tkm pääseminen yhdellä jakohihnalla on vähän kuin voittaisi väittelyn keskustelupalstalla. Ihan jees, mutta en silti leijuisi kuitenkaan asialla :rotfl:
    Sitäpaitsi kyllä hinaisin tai työntäisin ajoneuvon edes turvallisempaan remonttipaikkaan vian selvittämiseksi mahdollisuuksien mukaan tietenkin.

    Olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, ettei enää tarvitse ostella parin tonnin autoja mutta niidenkin osteluista on jonkin verran käytännön kokemusta.
    Useinkin ollut mukana ns. jarrumiehenä ja kyseenalaistajana, autokuumeen hillitsijänä :soosoo:

    IS
     
    kale- tykkää tästä.
  20. JL-

    JL- 3rd gear

    En nyt oikein ymmärrä mistä tässä enää jauhetaan. Joo, varmaan sitten voi katketa se remmi ooppelista, ei kannata ostaa missään nimessä, vaikka ois juuri vaihdettu. Oliko muita tielle jättäviä vikoja kertoa opeleista, mitkä tojotaa ei tietenkään koske. Miksei jokaisella ihmisellä ole tuollaista jumalan tekemää autoa, jos ne ovat niin ylivertaisia.
    Sun puheista saa sen kuvan että useimmiten ne ei kestä sitä 60tkm, joka on aivan täyttä paskapuhetta. Oletko oikeasti sitä mieltä, tuntuu nyt kyllä todella erikoiselta päähänpinttymältä.

    Selkeästi kokemusta ja ymmärrystä on liian vähän, kun on noin jyrkkäasenteinen.

    Edit: korjattu lainauksessa käynyttä mokaa. Voidaan väitellä näistä asioista kyllä maailman tappiin, kun ajatusmaailmat tuntuu olevan melko erilaiset. Tarvitsee varmaan siirtää keskustelu pian pois tästä topikista.
    Edit: lisätään vielä se että kyllä näköjään tuo tojotaismi on vielä pahempi sairaus kuin tämä Karpovin puheeksi ottama opelismi:D
     

Kerro tästä muillekin!