Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    1953, Artjärven Villikkala. Chrysler ja EMW ovat täräyttäneet nokikkain, vaikka näkyvyys vaikuttaa olevan hyvä.

    [​IMG]

    Kuvaaja Pekka Kyytinen, Museoviraston kuvakokoelmat.
     
    Ronkeli, rane58, MJF ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Rysyhän on väärällä kaistalla.onko ollu juovuksissa,ihaillu tuota peltoa tai jotain akkaa?
    EMW ihmeen ehjän näköinen.
     
    Beluski tykkää tästä.
  3. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Näissä kuvissa on yksityiskohtia runsaasti. Linja-auton kolari 27.5.1953 Helsingin Erottajalla. Helko-korisen Scanian vaurioita ei erota mutta yksi ikkuna näyttää olevan rikki. Olisiko ottanut kylkikosketusta kuorma-auton kanssa?

    Etualalla Packard AR-85, mutta mikäs tuolla rivissä on prätkähemmon ja Kuplan jälkeen seuraavana? Olisiko kaksiovinen Oldsmobile -52?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kuvaaja Foto Okkola, Helsingin kaupunginmuseon kokoelmista.

    Ja kun omasta hyllystä löytyi sopiva lähdeteos niin kerrotaanpa sekin että HKL:n linja-auto numero 204 oli tullut käyttöön 18.11.1952 ja poistettiin 13.6.1962. Alusta Scania-Vabis B 63VS, moottori D621 135 hv, 22 istumapaikkaa ja 37 seisomapaikkaa.
     
    Powerstroke ja miguelo tykkäävät tästä.
  4. Bukero

    Bukero Gearhead

    tosiaan.. eikös kaikkia itäsaksalaisia autoja tehtykään duroplastista??
     
  5. Ei edes Warrea..
     
    Bukero tykkää tästä.
  6. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Löytyi välikatosta purujen seasta 1960 vuoden Hesareita.
    "Myydään moottoriajoneuvot" -sivu ei ollutkaan kovin mielenkiintoinen, koska myynti-ilmoituksissa ei ollut lainkaan hintoja esillä! - Ei liikkeiden, eikä yksityisten ilmoituksissa.
    Laamasen Auto Ruoholahdenkadulla on ollut aikaansa edellä, kun möi vm.61 Renua jo syyskuussa 1960.
    Jokin painovirhe tai rivien sekavuus tuota ilmoitusta vaivaa; Siitä voisi lukea "Chevrolet Bel Air diesel -54", mutta veikkaan tuo diisselin kuuluvan seuraavalle riville, Peugeot 403 -57.
    403 oli M-B rinnalla ensimmäisiä suuria määriä myyneitä diesel-henkilöautoja Suomessa.
    [​IMG]
    Moottoripyörien hinnat olivat avoimesti esillä.
    Uusi piikki-Jawa (125ksm) maksoi 109.000mk, vrt. alla oleva m/v-TV hinta 109.600mk
    Isompi 350ksm Jawa maksoi sekin vain 162.000 mk.
    [​IMG]
    Tilastokeskuksen vertailuindeksin mukaan vuoden 1960 109.000 Smk vastaa noin 2590€ viime vuoden (2018) indeksiin verraten.
    Tästä voidaan siis päätellä, että TV hinta on (odotetusti) romahtanut muihin hyödykkeisiin verrattuna, mutta hieman yllättäen kevytmoottoripyörä olikin v.60 halvempi kuin nykyisin. Ei kai tuolla rahalla uutta piikkiä saisi tänä päivänä? (Ehkä jonkin muovisen kiina/korealaisen???)
     
    Muokattu: 31.12.2019
    Powerstroke ja Pande_K tykkäävät tästä.
  7. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    ...Hesarin ilmoituksissa ei tietenkään ollut kuvia, mutta nuoremmille malliksi, millaisen uuden Jaawan tuolloin sai TV:n hinnalla, oli kromia ja pitkä penkki johon mahtui Sussukin:
    [​IMG]
     
  8. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Vielä jaaritusta 1960 hinnoista; TV:n hinnalla sai noin 1100 askia Windsor-röökiä ;-)
    [​IMG]
     
  9. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Eikös nykyäänki liiket myi autoa esim -10 vaikka olisi rekisteröity 9/09.
    Täällä paikallinen jobbari kauppasi -17 mallisena mersua joka oli kilvitetty 3/16.
     
  10. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Voipi hyvinkin olla Bel Air -54 Diesel. Koska diesel moottori oli kallis hankkia, niin niitä yleensä asennettiin kalliimpiin autoihin. Taksimiehet oli yleisin asiakasryhmä, jotka halusivat vaihtaa bensakoneen tilalle dieselin. "Paras" moottori swap, josta olen kuullut on 1955(?) Cadillaciin asennettu kuiskaavan kaunisääninen Perkins Diesel. Tämä Cadillac oli myös jossain päin Suomea taksina ja siinä hommassa V8 + automaatti oli liian janoinen.
    Perkinsin perus diesel oli muuten vaan 1,6 litranen ja kehitti 45 hevosvoimaa. En tiedä oliko tuossa Cadillacissä tämä moottori, mutta moneen jenkkipeltiin asennettiin Suomessa tuo Perkinsin 1,6 diesel.
     
    Muokattu: 30.12.2019
  11. Näissä ei kuvat näy..:(
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. esmi

    esmi Gearhead

    Lahdessa joskus 70-luvun loppupuolella pikkupoikana ihmeteltiin kun yks iso Amerikanrauta ( 60 Dodge? tai DeSoto?) pöllytti aina välillä ihan kunnolla mustaa, ja takapuskuri/perä putken puolelta mustana, isot pojat tiesivät kertoa että siinä on dieselmoottori!
     
  13. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Tuo pikku perkins oli suosittu Diesel laittaa Bensan tilalle kun ei juuri muita ollut tarjolla,sitä laitettiin mm Desotoihin ja Dodgeenkin ihan maahantuojan toimesta.Jyväskylässäkin oli -59 coronet Diesel mutta en tullut kysyneeksi oliko ihan maahantuojanlaittama kone,oli melko laiska peli sen muistan kuten oli Volgatkin joihin tuo perkins oli laitettu.Volga ei jaksanut lähteä ei niin kovinkaan jyrkkään ylämäkeen jos oli täysi kyytiläisiä,ja sitten tuon vanhan mallin Perkinsin käynistys kylmänä oli oma lukunsa, melkeimpä jos auto jäi rakennuksen varjoon niin se oli jo Perkinsille pilottiannoksen paikka hanskalokerosta.Mutta silti tuo Perkins oli parempi valinta kuin sen ajan Peugeotin indenoor diesel,näissä kun meni kansia ja tiivisteitä aika reippaasti varsinkin jos unohti ajon jälkeen käyttää tyhjäkäynnillä riittävän kauan lämpöjen tasaamiseksi.
     
    miguelo tykkää tästä.
  14. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Siskoni oli kouluretkellä Oulussa,varmaankin jotain 10 vuotias ja osti torilla arvan ja siinä oli Jawa pääpalkintoa ja osui hänelle ,mutta kun oli lapsi niin oli heittänyt arvan roskiin.Syyksi sanoi kotiin tullessaan ettei olisi pystynyt tuomaan sitä linja-autossa.Olisi ollut tuollakin summalla käyttöä.
     
  15. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Autokäsikirja 1960 kertoo De Soto Diplomat dieselin teknisiksi tiedoiksi:

    4 sylinteriä, 3,14 litraa, 58 hevosvoimaa. "Käyttöpaino" (liekö omapaino nykykielellä) 1626 kg.

    Onkohan tuo Perkins vai joku muu?
     
  16. Voisikohan olla Perkins 4.192?

    Four-cylinder, 192 cu. in. (3.1 L) indirect-injection diesel engine. Used in the MF 65 mk.1 tractor.

    Tässä semmoinen Jeepissä:

    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  17. spinout

    spinout Gearhead

    Maahantuojan Bernerin toimesta ei Perkins P4C diesel konetta DeSoto Diplomatiin laitettu. Niitä asennettiin uutena Chryslerin Belgian kokoonpanotehtaalla lähinnä taksikäyttöön.

    Kulutus 7-8 l/100km ja huippunopeus 120 km/h.

    Edit: Niitä kai asennettiin jälkikäteenkin, mutta nokivasaraa sai siis ihan uuteenkiin autoon valmiina ainakin 1958 lähtien.
     
    Muokattu: 31.12.2019
  18. Netistä löytyi tämmöinen mainos:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Ekalla sivulla mainitaan DeSoto Diplomat.
     
    Powerstroke ja isalmela tykkäävät tästä.
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    -80 luvulla v8 keskiaukeamalla ollut Olds 2d ht -57 oli käytössä -60 ja -70 luvuilla jollain Perkinsillä tai vastaavalla+ manuaali kuorma- auton metrin mittaisella vaihdekepillä :)
     
  20. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Google iski jälleen. Nyt kierrätetty pinterest kautta....
     

Kerro tästä muillekin!