LVM:n esitys: yli 40-vuotiaille ajoneuvoille katsastusvapaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja rocketman, 23.1.2019.

  1. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Mutta minulle kuuluisi vaihtoehto, että en ole insinöörin kouluttaja vaan saan juoda sitä kahvia.

    jos en opeta inssiä, lopputuloksena autoni on joko rikottu tai aiheetta hylätty.

    Homma ei toimi, mutta kukaan ei tunnusta ongelmaa vaan tarjotaan samaa lääkettä kuin tähänkin asti.

    Jos saan kunnon korvauksen opettaessani insinööriä tekemään työnsä oikein, voidaan päästä asiassa eteenpäin.
     
    sdfsd, 0rs0n ja Pikuppeilija tykkäävät tästä.
  2. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Jos Kekkonen eläisi niin varmaan toteaisi että.....Maksetaan nyt pojat parikymppiä jokainen vaikkei tarvikkaan enään katsastaa PAITSI yli 40v itäautojen omistajat.
     
  3. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Tokihan katsastajan tulee tuntea ja muistaa jokaisen automallin metkut ja vimpaimet. Ei niitä varmaan ole kuin miljoona erilaista tehty sadan vuoden aikana.
     
    Muokattu: 28.12.2019
  4. wilburi

    wilburi Gearhead

    On se hyvä että mulla o harrastaja leimamiehenä ni osaa ajaa näillä vanhoilla vehkeillä

    Kerran jouduin ajaa koko katsastuksen ajan kaverin autoo ku leima mies ei saanu liikkumaan eteen eikä taakse :D
    Kyseessä oli vm 50 skoda ja leimakin tuli pikku jarrujen säädön jälkee siinä konttorin pihassa
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. GULF

    GULF Gearhead

    Todellisen elämän kommentteja nuo olivat...
    Kysykääs asiaa joltain muulta kuin autoharrastajalta tai korjaajalta.
    Yhtään yleistämättä 99% vastaa juuri noin. Ja kenen vikä että meni rikki?
    Katsastajan tietenkin:):) koska jostain muualta kuin itsestä pitää syyllinen löytää
    aina.

    Ei ole kerta kun asentajana olen saanut palautetta miksei auto ole esim jarruista mennyt
    katsastuksessa lävitse kun juuri korjaamolla ollut. Vaikkakin karrikoidusti sanoen autoon
    on ennen leimaa vaihdettu vain öljyt...
     
    dart -66 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Itte ainakin kiittäny katsuria kolmen eri auton jarruputken rikkoutumisesta katsastuksessa. Kyllä se vaan on niin että inssit hakee ne viat/piiloviat ja sitte ne PITÄÄ korjata.
    Itte oon erittäin tyytyväinen ettei sitä katsastus vapautta yli 40v tullu. Jos ei sitä muutamaa kymppiä löydy että käy katsastukses niin millä sitä bensaa sitten ostaa?? Useimmilla on vaan se yks tai kaks autoa mutta itte yritän leimailla mahdollisimman monen noista omista että tulis ajeltua.
    Natikasta meni leima umpeen kun tarttis hommata yks tukivarren nivel ku alkuperäinen vuodelta 1969 on nyt jo väliä :eek::eek:
     
    jariha, deeäxä, Pikuppeilija ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Itse olen jokunen kerta sanonu asiakkaalle et jarruputket tosi happaman näkösiä. Et pitäis vaihtaa. Hajoaa pian. Money tarvi ku ei vuoda. Siitä katsastukseen ja.........avot. Putki poks......... sitten raivoamaan takas korjaamolle. Et pe.....n inssi. Rikko tahalleen jarru putken. Ja pitäs talkoona tehä jarru putki. Kun huomasin sen olevan hapan.

    jarruputket ovat semmonen asia. Mitä 95-99%. Harrastajista. Ei lähde huvikseen vaihtamaan. Ellei vuoda? Vai kuinka moni rehellisesti myöntää vaihtavansa putket. Kun ovat enempi ruostuneet? Siis ilman että teet koko auton uusiks.........
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    On kyllä ihmeellisiä katsastuskokemuksia osunut väelle täällä kun ehjät jarruputket poljetaan rikki ja avaimet revitään virtalukoista... Itselle osunut pääasiassa asiantuntevia katsastusmiehiä kohdalle joilta saanut jopa neuvoja, viimeksi Volvon kanssa tuli vinkkiä että "kannattaa sit laittaa XC60 tolpan yläpäät, ne on kestävämmät", jaahas enpä tiennyt tuotakaan... BMW M3:n kanssa talvella inssi tiesi että "näissä on katit aika kaukana niin pitää lämmittää vähän pidempään", eiköhän M3:t ole piilofarkkuja harvinaisempia kuitenkin. Ja kyllä ne hitto vie tuntuu tietävän mistä autot tykkää ruostua myös... :D
     
  9. GULF

    GULF Gearhead

    jarruputket ovat semmonen asia. Mitä 95-99%. Harrastajista. Ei lähde huvikseen vaihtamaan. Ellei vuoda? Vai kuinka moni rehellisesti myöntää vaihtavansa putket. Kun ovat enempi ruostuneet? Siis ilman että teet koko auton uusiks.........[/QUOTE]

    Hep!

    Just tehdään pojalle muutaman vuoden seisonutta ford sierraa ajoon.
    Kaikki muu tuli uutta paitsi pääsylinteri ja tehostaja... Kerran se kirpaisee ja pitkään
    palvelee...
     
    0rs0n, wilburi ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Minä oon 2 kertaa saanut hylätyn aiheesta eikä vielä ole saatu mitään särettyä, paska auto jos hajoaa katsastuksessa.
     
  11. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Kyllä noiden omien ritsojenkin putkia tulee välillä taivuteltua.. Jos rutisee, niin uusiksi.
    Just kattelin emännän -02 skeidan takajarruputkia, että joutuu ne varmaan keväällä uusimaan, kun on hilsettä sen verran pinnassa.:confused: Ei ne ikuisia ole! 20 vuotta on mun mielestä jo hyvä ikä alkaa tosissaan niitä tutkimaan, jos ei aiemmin ole huonoilta näyttäneet.o_O

    Yhtään "ehjää" jarruputkea ei ole katsastusmies polkenut multa rikki. Eikä kyllä muitakaan..:D
     
    0rs0n ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  12. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    2017 keväällä katsastin '91 Capricea niin kotimatkalla katkesi tankin panta ja tökkäsi tiehen kiinni, tais olla iskaritesti viimeinen niitti. Hylky tuli kyllä muutenkin.

    2018 katsastuksessa samasta autosta katkesi jarruputki, ja auto hinattiin korjaamolle. Hylky ja ajokielto.

    2019 Edelleen sama auto. Mitään ei hajonnut. Hylky.

    Ei liity juurikaan tähän aiheeseen mutta ajattelin kuitenkin jakaa sen kanssanne.
     
  13. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Lieköhän itellä kuinka monta (kymmentä) autoa joitten jarruputkista ei ole katsastuksessa sanottu mitään, mutta sitten ihan itse huomannut että perkele katkesi käteen kun koskin siihen. Tosi mäihä pitää olla että konttorilla hajoaa, ei ole mulle tullut vastaan vaikka autoja ollut kai 60 ja parhaimmillaan omillekin toistakymmentä katsastusta vuodessa.

    Mutta pointti että ei inssit oikeesti juuri ikinä pistä ruosteisia putkia uusiksi. Tai muutenkaan ole koskaan löytänyt oikeesti vaarallisia vikoja mun huonosti pidetyistäkään autoista, ihan ne on tullut muutoin vastaan.

    Ja hyvin saa peitettyä massalla senkin seikan, että puolet korikiinnikkeistä on mädäntynyt irti. Vitut ne mitään huomaa. Ei huomanneet edes että jousen norra oli korjattu huonolla hitsillä ja lattaraudan pätkällä.

    Hyvä idea autojen leimaaminen on sinänsä, mutta käytännön syistä vaan kuollut asia näitten museovehkeitten kanssa, tai ei oo sen haitan arvoinen. Joku fiksumpi kuvio pitäisi ettiä tulevaisuudessa.

    Joka kaipaa kaverin autolle pakkoleimaamista konttorilla joka ei ole auki kuin arkisin ja virka-aikaan, ei ansaitse kuin nyrkin nenuun. Vitun kommarit.
     
    sdfsd, Dataviilaaja, jarkko359 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kahdesta autosta katkennut jarruputki ajossa.... ei ne sokeet inssit mitään näe. :p
     
  15. leemu

    leemu Gearhead

    Tuo aukioloaika-asia on muuten täyttä totta.
    On melko kallista touhua jos (kun) joutuu olemaan töistä pois sen tähden
     
  16. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Useimmat ehtii 08-18 välisenä aikana konttorilla poikkeamaan kerran vuodessa/auto.
     
    dart -66, Inlinee ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  17. GULF

    GULF Gearhead

    Lauantaisin kyllä muuta tekemistä eli silloin en mene...
     
  18. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    joissain paikoissa yhtenä päivänä pidempään
     
  19. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    On noita lauantaisinkin auki, mutta todennäköisesti isommilta paikkakunnilta löytyy palvelu ainakin 08-18 välillä ja silloinkaan ei pitäisi ylipääsemättömiä ongelmia tuottaa ehtimisen kanssa..
     
  20. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Jo on vaikiaa, jos ahistaa leimalle meno nii ostaa kerran vuoteen katastetun romun ja ruuvaa kilvet siihen millä ajaa, ei se vastaantuleva kilpiskanneri tiä missä korissa se leimatun kilpi on...
     
    mikaa7146 ja xarper tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!