Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Itse aion laittaa ihan nr-ristikkopalkin omaa parveani tukemaan (13m pitkä ja 2,5m leveä) ni ei tarvii välitolppia. I-palkkina voi olla että hinta nousee tähtitieteelliseksi o_O
     
  2. fudge85

    fudge85 Gearhead

    Tehet kaajot ja kaivon mutta sinne kaivoon joku esim 40litranen astia minkä voi tyhjentää vaikka portaille.. luulis toimivan jos vain sulamisvesistä kyse ja ei tartte sen kummempaa viemäröintiä.. jos sähköt antaa myöten niin laita ilmalämpöpumppu talliin niin saat pietettyä +5 ja nostettua lämmön tarvittaessa ja se myös hyvin kerää osan kosteudesta pois.
     
  3. valpas

    valpas Gearhead

    Ilmalämpöpumppu ei lämmitysasennossa kuivata, kuin siten, että lämmittää sitä ilmaa, ja saa siten suhteellista kosteutta alennettua, ellei ole vettä lattialle. Sitä se ei kuivata. Ilman kuivain kuivattaa lämmintä ilmaa, tai Ilmalämpöpumppu jäähdytys, tai kuivatus asennossa, mutta silloin se ei lämmitä, vaan jäähdyttää.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jeps, absoluuttinen vesimäärä ei ilmasta häviä ilman reilua ilmanvaihtoa tai jäähdytyskennolla olevaa ilmankuivainta. Lämmitys laskee vain suhteellista kosteutta.
    Tää on yks niistä jutuista, joka ei taho mennä joillakin päähän edes takomalla. Ja samat ihmettelee, miks työkalut ruostuu lämpösessä tallissa...
     
    mikaa7146, Turre11, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Ihan just näin! Hyvä, että edes yks on ymmärtäny, mistä on kyse.
    Tosiaan, tuulettamallakin saa kosteutta pois, mutta ei pelkällä tuulettamisella, jos ilma otetaan ulkoa sateella, eikä lämmitetä sitä yhtään (nyt syksyllä).
    Jotta sisältä saisi kosteutta pois, niin se ei tarvi kallista (energiaa haaskaavaa) tuuletusta, vaan ilman kuivattamisen konstilla, jos toisella.
    Nyrkkiesimerkki: Ilmankosteus 100%/lämpötila 10 Astetta. Sama ilma lämmitetään, (ilman tuuletusta) 20 Asteiseksi, niin suhteellinen kosteus alenee 50%:iin. Vettä on ilmassa edelleen sama määrä. Sitä voi vähentää kuivaimella, tai jos sisälle saadaan kylmempää ilmaa (100% suhteellisella kosteudella, siinä onvähemmän vettä), ja sen lämmitää 20 Asteiseksi.
    Pakkasellakin ilman suhteellinen kosteus voi olla 100%, mutta vettä siinä on tosi vähän. Se lämmitettynä kuivattaa.
    Ilmankuivain on ihan välttämätön, jos hallissa lämpötila on välillä alhainen, ja välillä korkea varsinkin, jos lämmitys tehdään nestekaasulla, tai muulla poltovehkellä, joka lisää kosteutta. Siis, jos haluaa pitää vehkeensä kuivana.
    Itellä pysyy hallissa suhteellinen kosteus kurissa, kun mulla on nyt Mitsun Ilmalämpöpumppu, ja tasainen 18 Asteen lämpötila. Aikasemmin annoin lämpötilan pudota, ja nostin sitä sitten 70kW:n nestekaasupuhaltimella. Nyt lämmityskulut on samat, kuin ennen Ultimatella, ja nestekaasulla leikkiessä.
     
    fudge85 tykkää tästä.
  6. JP78

    JP78 1st gear

    Rakentamisen kustannuksista. Monesti kuulee lähes ilmaisesta rakentamisesta ja ajattelin kertoa tähän oman kokemuksen viimeisimmästä projektistani. Tein tämän vuoden kesällä 13x9,5m tallin joka alkaa olla lähes valmis. Liimapuurunko, t-saksiristikot, 120mm peltiuretaanipelti seinät, reunavahvistettu laatta, 6x3,3 nosto-ovi, erillinen kulkuovi. Lämmitys ilmalämpöpumpulla, kaksi lattiakaivoa, ei vesipisteitä, hyvä valaistus ja riittävästi pistorasioita. Ainoa ostettu työ oli ilmalämpöpumpun asennus, maatyötkin tein itse veljeltä lainaamallani kaivinkoneella. Kaikki työkalut oli jo entuudestaan, ei tarvinnut niitä ostaa tai vuokrata. Kustannukseksi muodostui 55ke, eli noin 450e/m2. Vaikea kuvitella mistä olisin voinut vielä merkittävästi supistaa kustannuksia. Rakennettu taajamamaan, yksi seinä EI30.
     
    Muokattu: 23.12.2019
    urho3, Inlinee, päivystäjä ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Miksi ei vesipistettä kun muuten tuntuisi olevan fasiliteetit kohdallaan?:odroll:
     
  8. JP78

    JP78 1st gear

    Vettä varten olisi pitänyt kaivaa pihan poikki ja samalla olisi mennyt talon LVI-putket, sähkö ja valokuitu jne poikki väkisinkin. Lisäksi olisi tarvittu LVI-vastaava jota ei nyt tarvittu. Saituus iski ja säästin muutaman tonnin.
     
    valpas, päivystäjä ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  9. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Mistä ostit liimapuurungon ja seinäelementit?
    Toki myös niiden hinnat kiinnostavat.
    Itse olen päässyt neliöhinnassa alle 200 € kun ei ole laskettu maansiirtotöitä.
    Toki olen aina laittanut lattialämmitys putket.
     
  10. JP78

    JP78 1st gear

    - Runko ja kattotuolit maksoivat 7400e rahteineen. Tässä on ylihintaa siihen mitä pelkkä materiaali olisi maksanut. Hinnassa mukana rakennesuunnittelu.
    - Seinäelementit + listat + ruuvit + saumatiivisteet + rahti 8100e. Tämä kustannus olisi pienentynyt selvästi 2-laadun materiaalilla mutta koska halusin tietyn värin ja EI30 ostin uutta. Samalla hukkaa vähemmän ja elementit valmiiksi määrämitassa.
    - Kattopellit tiilikainen 50v + rännit + l.istat ja ruuvit + lumiesteet molemmin puolin koko matkalle 3300e. Tämä mielestäni oli yllättävän edullinen. Jos erikseen ostaisi 30m lumiestettä olisi se jo aika kallis.
    - Perustukset ja laatta kalleimmat osat rakennusta.

    Kustannuksia olisi saanut alemmaksi mm seuraavilla tavoilla:
    - laittamalla kaksi pienempää ovea yhden ison sijasta. Nosto-oveksi normaali 40mm 80mm sijasta.
    - Nyt eristys on sama kuin lämpimällä rakennuksella eikä puolilämpimän.
    - Kasvattamalla rakennuksen kokoa. Neliöhinta pienenee kun lupakustannukset, rakennesuunnittelu, rahdit jne eivät kasva vaikka tila kasvaa.
     
  11. JP78

    JP78 1st gear

  12. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Mihin päin Suomea rakensit? Teemme rakennushommia ympäri vuoden ja nuo hinnat tuntuu
    tosi koville. Täällä Imatra- Ruokolahti suunnalla tuolla hinnalla tekee lähes ok-talon,jos kerran itse rakentaa.Nuo kattopellit hieman eri profiililla ja muuten samat tarpeet ei tosiaan maksa lähellekkään 3000 euroa.Meillä nytkin kattotarjous sisällä ja n.300 m2, pellit tarpeineen ja rahteineen maksaa n.4000 eur.Nuokin lumiesteet eivät ole kalliita,vaikka ostaa erikseen.
    Samoin tuo runko ja kattotuolit,kovat on hinnat.Eikö muka löydy kaveria/tuttua,joka tekee nuo rakenne suunnitelmat,ei maksa paljon mitään.
    Kun vielä kyseessä autotalli,niin 55000 ????
    No,ne maksaa kenellä on varaa.Itse tein talon laajennuksen ja kaikki kaivut,sorat,betonit ja puutavat,villat,jne.makso n.15000 eur.Kaveri teki sähkötyöt ja itse kaiken muun myös LVI hommat.Tuli 2 mh,wc,kodinhoito huone,käytävä jne.
    No,joo puutavarat otin omasta saha/höylä varastosta,laskee hintaa.
     
  13. JP78

    JP78 1st gear

    Kaikki on suhteellista. 55ke ei saa edes uutta premium autoa. Sanontahan on että köyhälle kaikki on kallista.
     
    urho3 tykkää tästä.
  14. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Omakotitalo 450e/m2?? Otatko urakoita, tehään vaikka pari kappaletta alkuun.
     
    päivystäjä, JP78 ja isalmela tykkäävät tästä.
  15. GBS

    GBS 2nd gear

    Tähän väliin sopii erään viisaamman ja jo edesmenneen miehen sanonta. ” Joskus se omaisuuden rakentaminen vähän maksaa”
     
    JP78 tykkää tästä.
  16. urho3

    urho3 Gearhead

    Minkälainen valaistus tuli talliin?
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Nyt olen korvannut toimimattomia kaksputkisia loisteputkivalaisimia LED-työvaloilla. 20W:nen korvaa minun mielestäni täysin, koska valo suuntautuu paremmin. Mulla niissä on vielä lähestymiskytkinkin, niin sammuu itestään sitten, kun ei tarvetta (toi on jo hifistelyä). Maksaa vähän toista kymppiä/valaisin.
     
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Led putkessa itsessään lähestymiskytkin?
     
  19. JP78

    JP78 1st gear

    12kpl halpoja 2x22W 1,5m ledputkivalaisimia yleisvaloksi.

    https://www.airam.fi/fi/tuote/v10919-10917/4107613/generic-ip65-2x22w-840-2x2100lm/389/1
    Erikseen pitää kumminkin olla työvaloja. Ohjaus liiketunnistimilla ja kytkimellä.

    Ulkoseinille löysin kirpputorilta muutamalla eurolla samoja valaisimia kuin talossakin, onnea mukana kun niitä ei enää valmisteta.

    Sähkökeskukseen tuli panostettua enemmän kuin oikeasti tarve, seurausta siitä että töissä sähköalalla. Oma energiamittari tallille, oma vvsk kaikille lähdöille ja laajennustilaa vaikkapa sähköauton latausta varten.
     
    Muokattu: 29.12.2019
    päivystäjä tykkää tästä.
  20. cdi

    cdi Double Gearhead

    Otitko huomioon että oli laajennus? Puuttuu ulkoseinää ja mahdollisesti muutakin.....
     

Kerro tästä muillekin!