RE85 Muutostuki ja vanhemmat autot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja xarper, 29.1.2018.

  1. LPV

    LPV 3rd gear

    Laita pullo oktaanibuusteria takaluukkuun jemmaan, niin saa hätätilassa oktaanin kohdalleen.
    Noita E85-asemia on kyllä melko tiheässä jo: https://eflexfuel.fi/e85-asemat
    Ainakin kooklekaupasta saa apsin, varmaan i-diot-founeihin myös, jolla löytää asemat tienpäällä. Vaatii toki äly-foonin, mutta niitä nyt on kai jo melkein kaikilla. Jopa mulla, vaikka olinkin periaatteesta vastaan... o_O
     
  2. rb

    rb Double Gearhead

    Äly... Mikä!... :odeek:

    No apparilla on ja sehän sitä autoa ajaa....
     
    Muokattu: 2.1.2020
    Pertti K tykkää tästä.
  3. sbc350

    sbc350 Gearhead

    Kohta kuusi vuotta oon ajellu s10:llä etanolilla, about 30tkm vuodessa. Hyvin on riittäny polttoaine pidemmillekkin reissuille, kun kattoo etukäteen missä joutuu tankkaamaan. 70 litranen tankki ja kulutus 14-15L satasella. Ruotsissa gotlannissa ja ö-lannissa käytiin viimekesänä. Ruotsissa viinaa saakin käytännössä melkein joka asemalta. Norjassa parit 5000-6000km roadtripit piti vetää bensalla, kun siellä ei etanolia tunneta..
     
    xarper tykkää tästä.
  4. LPV

    LPV 3rd gear

    SIKSI; ...melkein kaikilla. !!! ;)
    Mulla on kans ollu tuo 94 Roadmaster nyt vuoden pelkällä viinalla, kerran vissiin laiskuuttani en viitsinyt etsiä viina-asemaa ja tankkasin bensaa.
    Halpa "Aliexpress-spesiaali" on toiminut hyvin.
     
  5. rb

    rb Double Gearhead

    No sulla kun alkaa olla jo kokemusta, niin miten moottoriöljyn kanssa.

    Saako vaihtaa kuinka tiuhaan, ettei värjäydy Pinacoladaksi?

    Vai onks toikin vähän moottorikohtainen, paljonko etskua pääsee kampikammioon ja sit kaiken veden absorvoituaan värjää öljyn harmaaksi.
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Seokset ku kohillaan ni aika vähän sitä sinne menee, ja joku oikeesti lämmin termari ni se haihtuu aika tehokkaasti poiskin sieltä samalla.
    En tiiä kilsoista miten usein vaihellu mut aina se on tuoksunu viinalle kyl mut ihan öljyltä näyttäny silti.

    Jollai 70C termarilla ku ajeli kesälläki ni sillon kyl värjäs öljyt aika vauhilla.
     
    MadMike tykkää tästä.
  7. sbc350

    sbc350 Gearhead

    Oon vaihtanu öljyt n. 5-7k välein. Ei oo huomannu et olis etanolia seassa. Mulla on työmatka 24km suuntaansa, ehtii lämpenee hyvin moottori talvellakin. Ja viikon välein pidempää siivua kerralla.
    Ekat vuodet meni 2.8 v6:lla. 500tkm kohdalla vaihdoin moottoriksi 3.4 kutosen mihin nostin puristuksia mäntien vaihdolla vähän päälle kymppiin. Ihan paras toi tbi ei ole kylmänä toiminnaltaan e85 kanssa. Joutu aika rikkaalle säätämään kylmärikastukset, ettei ala tökkimään enempi kaasua painetaessa. Aika nopeesti se kyl lämpenee sen verran, et pelaa hyvin. Tosi kovilla pakkasilla laitan viis litraa bensaa tankilliseen käynnistymisen parantamiseks.
     
    Gary Grand ja xarper tykkäävät tästä.
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Itellä ongelmana E85 kanssa että seokset ihan mitä sattuu kylmänä ei tiedä onko laihalla vai rikkaalla vai molempia, ei siedä kaasua kylmänä, mutta kun antaa sen 5min käydä niin pelaa kuin buickki.....
     
  9. sbc350

    sbc350 Gearhead

    Kylmänä höyrystyy huonosti tuo etanoli. Kauan sain itsekkin hakea tbi säätöjä, et pystyy heti kylmänä lähteä liikkeelle. Talvikelillä ekan kilsan aikana ei kannata painaa kaasua yli puolen välin.. lohkolämppäristä tai kesäkelillä toimii kyllä heti normaalisti. Onko sulla seosmittaria? Laitoin itelle laajakaistalambdan, helpottaa säätöä kummasti.
     
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Innovative MTXL mutta sekin kun ei toimi vasta kuin 10sec käynnistyksestä. Ja kun painaa kaasua näyttää välillä liian laihaa ja sitten taas heti perään että sais liikaa. Mulla on 1300cc suuttimet vielä jotka saavat tekevät säätämisestä vielä vaikeampaa. Itsellä kun autolla ei ajeta kuin +5 tai lämpimämmässä säässä vielä. Moottorin lämpö kun saavuttaa sen 60+ astetta niin sitten se toimii.
     
  11. sbc350

    sbc350 Gearhead

    No joo tollasilla suuttimilla on varmasti haasteita saada kohdalleen..
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ei viiti laittaa pienempikään kun penkissä oli kuormitusaste luokkaa melkein 60%
     
  13. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Amiksella ei tullut viimekesänä paljoa ajeltua viinalla laatikkohaasteista johtuen, ehkä n 1000km mutta puikkiin tuli sentään 9000km, parhaimmillaan tuo mennyt 13,7 sadalla maantiellä.

    Taannoin olin reissussa tuolla amx:llä ja viina-asemaa ei löytynyt, tankkasin bensaa ja MTX-L meni ihan tappiin rikkaan puolelle, ehkä sata km jouduin ajelemaan ennen kuin sain laihennettua taas viinalla, anturi otti vissiin tuosta itseensä ja näyttö jää jumiin kunnes menee häiriölle.
     
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Hah, mulla samalla tavalla toi mun innovate MTX-L sille ei voi vissiin mitään? Tosin mulla taas se sekos kun siirryin E85. (En ole sen jälkeen tankkiin tuossa laitteessa yhtään bensaa laittannu)
     
  15. xarper

    xarper Gearhead

    Liekkö nuo Innovaten vehkeet yhtä paskoja ku PLXki sit?
    AEM laajakaistat vissii jopa toimii ja kestää käytössäkin.
     
  16. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  17. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    E85 laskee öljynlämpöjä ja sinä laitat paksumpaa öljyä? ite saattaisin yrittää saada öljyä ja moottoria lämpenemään mahdollisimman nopeasti, mulla 3 etanoliautossa 0W-20 tai 10W30 öljyjä kun moottorit 70, 87 ja 03.
     
  18. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tollasilla öljyillä on tossa moottorissa öljyt pihalla org. öljyt on 20w-50 huoltokirjassa jossa on sinkkiä 1000 ppm. Yksikään noin 0w-20 tai 10w-30 ei sisällä sinkkiä. Venttilikoneisto on paskana 10tkm ajon jälkeen sinkittömillä öljyillä. Muutenkin tiivisteet eivät pidä mitään 0-20 öljyjä sisällä. Takomäntien välyskin on niin iso että ei tommonnen öljyt pelaa. Mulla oli 5w-50 mobilia viimeeksi dynossa on tuppas huohottamaan pihalle sen takia siirryin muuhun öljyyn.

    Jotkut Z-rodit tai dominator öljyt varmaan sopis 10w-40 mutta jos vaihdan 1.500-3.000km välein niin ihan liian kalliita en sijoita öljyn vaihtoon mitään 100-120€ per vuosi. Dominator öljyissä ei ole toiseksi peseviä aineosia joten en siksi laita niitä.

    Muutenkin meinasin siirtyä nyt 72- asteisesta termarista 82 termariin. Olisin halunnnu 78 termarin mutta sellasta en löytänny. Dynossa veden lämpötila oli jotain 82-84 astetta tunnin huudatuksen jäljeen (72 termari) iso visko pitää moottorin kylmänä.

    Niin tällä autolla ei ajeta ollenkaan jos lämpötila on alle +5 astetta.
     
  19. xarper

    xarper Gearhead

    @Vermilion Aivan liian kylmä termari ensinäkin aina, varmasti puuroutuu öljyt vauhilla ihan sama mitä sinne laitat, ei haihdu etanoli eikä kosteus varmaan normiajossa tommosella.

    En oikeen kokenu ite mitään merkittävää väliä mitä öljyä siellä on, ihan yhtälailla tuntu kaikki sotkeentuvan ajan kanssa, Mobil 5W50 ajelin kesäsin ite ku sattu tulemaan konkkapesässä sopivasti sitä mukana, 10W60 kokeilin kerran enkä huomannu mitään eroa paineissa tai missään muussakaan vaikka luulin että näkyis selvästi mittarissa kyllä.

    Tohon LM7 suoraan 0w30 tai 5w30 mikä sinne kuuluukin.
     
  20. dart -66

    dart -66 Gearhead

    @Vermilion Aivan liian kylmä termari ensinäkin aina, varmasti puuroutuu öljyt vauhilla ihan sama mitä sinne laitat, ei haihdu etanoli eikä kosteus varmaan normiajossa tommosella.

    Itsellä Mondeossa kuumin mahdollinen (92) ja silti lämmöt pysyy hieman alle puolivälin. Viskositeettina käytän 470tkm ajetussa edelleen 5W30, öljynvaihtoväli ympäri vuoden 10tkm ja lisäystarvetta ei ole.
     

Kerro tästä muillekin!