Vajaa palaminen tyhjäkäynnillä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Camembert, 9.1.2020.

  1. Camembert

    Camembert 1st gear

    Elikkäs sbc 350 kaasarilla. Aiheuttaa harmaita hiuksia päästömittauksessa, kun osa polttoaineesta menee ilmeisesti suoraan läpi. No, siitähän tulee hirmuiset HC:t. Voiko kuumemmilla tulpilla vaikuttaa asiaan?
    Ajot on rauhallista pappa-ajoa laitakaupungilla ja kesäisin maaseudulla.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tehtaan jäljiltä vakio ja pikkuisen kulunut tai säädöistä kateissa? Vai virimoottori, joka ei koskaan ole HC:n osalta vielä ollutkaan kovin puhdas?
     
  3. Camembert

    Camembert 1st gear

    Tehtaan jäljiltä vakio, uudenveroinen mitä tulee puristuksiin ja ohivuotoihin, säädöt kohdillaan, ei syö öljyä. Tyhjäkäynnillä 2:n, peltisarjan väristä päätellen näyttäisi palavan huonosti. Ja oikeanpuoleinen putki ampuu savu(höyry)renkaita. Äänettömiä, tai lievä tups...
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Paa päästölapusta kuva tai kaikki arvot tänne ni funtsitaan sit lisää
     
  5. Camembert

    Camembert 1st gear

    Konttorillehan ne laput jää. Mutta tänä keväänä tarvis saada taas uusi.
    Muistamani mukaan perussäädöillä vasen putki OK mutta oikea päästää HC n. 12oo.
    Saa olla 600.
    Laihentamalla seosta HC menee alas mutta CO kohoaa.
    Pienellä kikkailulla ollaan sitten viritetty kelvollinen lappu.
     
  6. Rex King

    Rex King 2nd gear

    Päästöjen puolieron syy pitäisi tietenkin setviä, mutta purukumikorjauksena voisit kokeilla katsastukseen pykälän tai kaksi kuumempia tulppia hieman suuremmalla kärkivälillä ja myöhäistämällä sytytystä 2-3 astetta.
    Korvaamalla osan bensiinistä RE85:lla HC putoaa.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    sytkäennakkoa pois niin saat HC alas.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tulpat on varmaan uusittu, mutta miten on jakajan kansi, pyörijä ja johdot kunnon puolesta?

    Mun rivikutosvehjes jäi tiistaina parkkiruutuun. Kostea aamu, autolla siis. Auto on haissut aika ajoin korkeita HC oireita ja käyntiinlähdössä on ollut pientä tutinaa. Mutku pistin sinne tiistai-iltana viidelläkympillä mainitut osat, niin nyt lähtee väräjämättä käyntiin kaikilla. Jakajan kansi oli päältä öljyisessä kurassa ja sisäpuolen peitti keskinastasta sorvautunut hiilipöly. Ihan kuin olisi pikkuisen paremmat vedotkin, eli voinut tehdä ajossakin sytytysvirheitä.
     
  9. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kyllä mulle annetaat lapot jossa kaikki katsastustiedot..... Miksi sulle ei ole luovutettu lappoa???????
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Se lievä tups voi olla vuotava venttiili. Mulla ainakin aiheutti häiriötä pakokaasuissa vaikka puristuspaineet oli hyvät.
     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kannattaiskohan käydä säädättämässä se kaasari? Jos toisen puolen ilmaruuvi on säädetty päin persettä ja toinen puoli ok niin silloinhan eri puolten putkista tulee erilaiset päästöt :eek: Niin ja vielä tosta katsastuspaperista niin sehän pitää nykyään olla autossa mukana eli inssien pitää antaa se sulle.
     
  12. Camembert

    Camembert 1st gear

    Mutta jos käy etukäteen mittauttamassa, niin tarkastuskorttin tulee vain merkintä: päästömittaustodistus esitetty. Lappu jää sinne.
     
  13. Camembert

    Camembert 1st gear

    Miten vuotavalla venttiilillä saadaan hyvät puristuspaineet?
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuolla aiemmin oli, että säätämällä oli saatu jotakin tulosta aikaiseksi. V8 tavanomaisin imarihan on kaksiosainen siten, että kaasarin yhdeltä puolelta ruokitaan puolta konetta vasemmalta ja oikealta puolelta. Eli toinen ruuvi ei vaikuta vain toiseen pakoputkeen vaan molempiin.
     
    LPV tykkää tästä.
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    En osaa sanoa mistä se johtui. Paineilmaa laitoin vielä pyttyihin eikä suhissut imu eikä pakosarjassa. Uudet venttiilit ja istukan koneistus lopetti vaivan. Se ongelma oli se tupsaus silloin tällöin, ei mennyt pakokaasutestistä läpi kun siinä on se aika.
     
  16. aircool

    aircool 3rd gear

    Mulla oli olds350 samalla ongelmalla. Toinen putki päästi ok ja toinen raakana. Puristukset yhdessä pytyssä aavistuksen huonompi. Ei haitannut käyttöä mitenkään. Vian aiheuttaja oli pakoventtiilin lautasessa halkeama.
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Ehkä se venttiili vuoti lämpimänä mutta ei kylmänä. Jotenkin nyt muistelisin että se venttiilin lautanen oli kallellaan mutta tiivistepinta siisti. Ehkä se lämmetessään kallistui hieman ja tupsautteli.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    herkistele se jakaja nyt pyöriväksi ja aja korjaamoon, merkkaa missä kohtaa se oli ja päästömittari perässä säädä niitä sytkäennakoita. Ei HCta säädetä seosruuvista jos muut arvot (häkä) on OK!!

    jos tosiaan kaikki perusjutut on kunnossa, siis tulpanjohdot yms. jotka voi aiheuttaa sytkäkatkoksina korkeita HC arvoja.
     
    xarper tykkää tästä.
  19. fmila

    fmila Gearhead

    Jakajan kansikin voi olla päällisin puolin kunnossa ja mittamallakin näyttäis olevan kaikki "piiput" ok. Itellä kävi näin, alkoi ampumaan toiseen putkeen ja luulin jakajassa olevan vain kosteutta. Mutta vaiva jatkui vielä kahden viikon kuivassa ja lämpimässä tallissa seisomisen jälkeenkin. Jakajankansi ei ollut edes kovin vanha, mutta niin vain löysin siitä mittaamalla vian. Läpimeno vastukset joka piipussa oli kunnossa, mutta vierekkäisistä piipuista eristystä mitattaessa, löytyi yhdestä välistä vatusmittarilla "heilahdus" läpivuodosta. Eli vastus arvo putosi hetkeksi nousten sekunnin kuluttua takaisin "äärettömäksi". Tämä vielä sattui olemaan 5. ja 7. pyttyjen välissä, jotka sytyttävät samalla puolella peräkkäin. Kaivoin arkistosta edellisen kannen, joka peräisin jostain -70 luvulta ja vaiva poistui välittömästi. Kannessa ei näkynyt mitään silmin havaittavaa halkeamaa/säröä. Sattuu vaan olemaan nyky standardien mukaista kuraa nuokin osat nykyään.

    t, AM
     
  20. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kuka ny juuri menee katsastamaan autoa jossa pakokaasut päin persettä ? Jos käy jossain korjaamolla hakemassa sen päästölapon niin pitäähän se kone säätää kuntoon. Oikeesti :oops:
     
    xarper tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!