Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    meininki on kuin vappucruisingissa...komeata kalustoa. Nykypäivänä olisi vaan audia ja mersua letkassa...
     
  2. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Powerstroke tykkää tästä.
  3. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    jarkko359 tykkää tästä.
  4. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Upea filmi kaupunki- ja maaseutunäkymineen sekä vaivalla lavastettuine kolareineen, jopa junan ja linja-auton törmäys kuvattu.

    Se mikä tekee tämän ajankohtaiseksi on, että just tällä viikolla uutisoitiin että vuonna 2019 liikenteessämme kuoli 204 ihmistä. Filmin mukaan 1947 liikenteessä kuolleita oli 353 henkilöä. Aivan käsittämätön kehitys kun ajattelee nykyistä liikenteen määrää verrattuna sodasta toipuvan maan liikenteeseen. Yksityisautojakin oli tuolloin todella harvalla, ja vaikka olisi ollutkin niin tuossa vaiheessa oli vielä puute renkaista ja polttoaineesta. Mutta kyllähän tuosta filmistä sen ajan meininki näkyykin: työukkoja kuskattiin kuorma-autojen lavoilla, huonoilla teillä matkustettiin täysissä linja-autoissa, autojen kolariturvallisuus oli olematonta jne.
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Jep, meininki oli erilaista silloin. Oleellisia eroja mm.; tiet olivat kapeita ja heikkokuntoisia, autoissa ei turvarakenteita, eikä edes turvavöitä. Joissain autoissa lasit vielä tavallista teräviksi säleiksi rikkoutuvaa lasia. Ja teillä vapaat nopeudet. Vielä 70-luvun alussa olivat kolarikuvat paljon hurjempia. Kunnon mällin jälkeen auto melkoista silppua. Ei mitään mahdollisuutta selvitä ilman vakavia vammoja, jos yleensä edes hengissä.

    Mutta minusta tuossa filmissä on parasta ajankuva; Tavat, pukeutuminen, kaupunki- ja maalaismaisema oli vielä aikalailla samanlaista kuin ennen sotia. Jotenkin enempi "ihmisen kokoista". Mistähän syystä maisemat, rakennukset, kulkupelit ja esineet olivat kauniimpia ja tyylikkäämpiä kuin sitten 70-luvulta eteenpäin?
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. esmi

    esmi Gearhead

    Lahdessa pyritään kaventamaan katuja!, hyviä leveitä katuja, keskustassa perustellaan, että saadaan aikaan lisää parkkitilaa?, varsinkin Vesijärvenkatu maksulliset parkkipaikat/liikehuoneistot ammottaa tyhjillään samoin parkkihallit! Tämä Lahdelle ilmaista mainosta! :confused::eek::rolleyes::):D
     
  7. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Pande_K tykkää tästä.
  8. tinareki

    tinareki Double Gearhead

  9. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Vedettessä oli ranskalaiseen tapaan edustava varustelauta, selostaa Carl-Erik Creutz.

    Olisi kiva tietää, mitkä näyttelyn autoista jäivät maahan. Olihan -52 kohtuullisen hyvä tuontivuosi, mutta filmillä näkyy melko paljon avoautoja jne., ehkä osa oli tuotu vain näytille. Pisti silmään Volkkari-pakun keulassa ollut tyhjä ympyrä, siis ilman VW-kirjaimia. Liittyyköhän siihen kun muistaakseni oli joku tavaramerkkiriita kun joku oli ehtinyt rekisteröidä VW-logoa muistuttavan logon Suomessa tms.

    Ilmestyiköhän tuosta -52 näyttelystä näyttelyjulkaisua/luetteloa? Helsingin -55 näyttelyn kirjanen minulla on, mutta en muista että olisin vastaavaa -52 julkaisua nähnyt.

    Messukeskuksessa oli toki autonäyttely montakin kertaa. Vuoden 1939 näyttelystä kuva Museoviraston kokoelmasta, kuvaaja Pietinen.

    [​IMG]

    Vuoden 1960 näyttelynkin kuva on Museoviraston kokoelmasta, kuvaaja Erkki Voutilainen.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 11.1.2020
    Powerstroke ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    ^Vielä vuonna '52 oli raha todella tiukassa Suomessa. Aika todennäköistä, ettei kaikille erikoiskoritetuille löytynyt ostajaa. Kaipa maahantuoja palautti niitä paremmille markkinoille?
    Toisaalta, aina välillä kuulee tarinoita todella erikoisistakin autoista. Viimeisin taitaa olla se 1948 Dodge convertible coupe, joka ilmaantui näytille viime kevään Am. Car Show'ssa. Suomiauto!
    [​IMG]
     
    Powerstroke, Pande_K ja isalmela tykkäävät tästä.
  11. Bukero

    Bukero Gearhead

    eniten tuossa mainiossa ajankuvassa pistää "korvaan" maininta tukkikuorman koosta..300-400 kuutiota.
    eikai nyt sentään, kun nykyään nuppikuorma on noin 20 kuutioo/mottia.
    eli mikä mittayksikkö on tuohon aikaan mahtanut olla käytössä?
     
  12. Nupa

    Nupa Double Gearhead

  13. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Tuskinpa vain sillä 300-400 standarttia olisi ihan mahdoton määrä, toistatuhatta kuutiometriä.

    Entäs kuutiojalka? 300-400 kuutiojalkaa olisi 8-12 kuutiometriä, onkohan se liian pieni määrä autokuormaksi? En vanhoistakaan mittayksiköistä keksi paremmin sopivaa.

    Yksi mikä tuossa tukinajofilmissä että monessa paljon myöhäisemmässäkin filmissä tai kuvassa pistää silmään on työvaatteiden ja -varusteiden kehitys. Ennen raskaita ja vaarallisiakin duuneja painettiin sarkapusakassa, nahkasaappaissa ja lippalakissa. Nykyään jokaisessa fyysisessä duunissa on kuhunkin hommaan sopivat, erilaisilla suojilla varustetut vehkeet ja kaikenlaiset suojaimet.

    Tässä samaa aihetta sodanjälkeiseltä ajalta. Museoviraston kokoelmista Matti Poutvaaran kuva Kemijärveltä vuodelta 1951.

    [​IMG]
     
    jarkko359, TwistOla, isalmela ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

  15. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Näyttää olevan sodan aikaisia Kemsuja. US armeijalta jäi rähinänä tauottua Eurooppaan valtavasti kalustoa, jota sitten myytiin vissiin kohtuu edullisesti maan tasalle hävitetyn Euroopan jälleenrakennustarpeisiin. GMC-sotamalleja näkyy paljon 50-luvun alun kuvissa eri rakennustyömailta. Suomessa mm. tienrakennuksessa maansiirtoajossa.
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  16. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Voisi olla kyse amerikkalaisesta kuutiojalasta? 300 sq.ft olisi noin 8,5 kuutiometriä, 400 hieman alle 12 kuutiota. Muistelisin, että noihin aikoihin pitkään puoliperävaunuun olisi enimmillään kuormattu reilut 20 kuutiometriä puuta, kun ajettiin paremmin kestäviä teitä. Noilla talviteillä 10 kuutiota saattoi olla jo mainitsemisen arvoinen kuorma?
    EDIT: Pande kerkesikin jo ehdottaa kuutiojalkaa - komppaan!
     
    Muokattu: 11.1.2020
    isalmela ja Bukero tykkäävät tästä.
  17. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    jarkko359 tykkää tästä.
  18. Larry

    Larry Double Gearhead

    jarkko359, Pande_K, tinareki ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Vanaja noita Whitejä kunnosti ja muunsi siviilikäyttöön sodan jälkeen. Tämän jutun mukaan Yhteissisu Oy hankki niitä peräti 425 kappaletta. https://www.tekniikkatalous.fi/uuti...kiautoja/3c80a5aa-5b6e-3f59-9bc4-efb90367c205

    [​IMG]

    Kuvateksti: White M2 -puolitela-auto testattavana Yhteissisun tehtaalla Vanajalla keväällä 1947.

    Oliko Mobilistissa tai jossakin muualla juttua noista salaojakoneistakin? Niitäkin taidettiin Whiteistä tehdä ihan sarjatyönä, mutta oliko niiden valmistaja Vanaja vai joku muu toimija, sitä en muista.
     
    tinareki tykkää tästä.
  20. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    ^Tuo White onkin aikamiesten kampes! Löytyi pari videota näytösojituksesta Isossakyrössä.
    Ei saa olla pitkä letti eikä liehuvia huiveja, kun tuota käyttelee. On kardaania ja ketjua johon huolimattoman hihat saattaa tarttua...
    Tästä entisöidystä on vissiin juttu "Vanhat Koneet" 2/2010 lehdessä.

    http://www.vanhatkoneet.fi/180/pala-historiaa-–-white-salaojakone


     

Kerro tästä muillekin!