Auton ajettavuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Leppälän Manu, 12.1.2020.

  1. Leppälän Manu

    Leppälän Manu 1st gear

    Tämä sopisi monen kategorian alle, mutta laitan sen tähän kun epäilen apulaitetta (liian tehokasta ohjaustehostinta).

    Ongelma on tämä: moottoritienopeuksissa ajettavuus heikko. Autoa saa oikeasti ajaa, jotta kestää yhdellä kaistalla.

    Kyseessä -65 farmari Chevelle, joka tehty kokonaan uusiksi. Keulilla ls2, joka on kevyempi kuin orkkis 283: n. Uusia etujousia on lyhennetty 40mm, jotta auto on vaaterissa. Kaikki nivelet + puslat uusia edessä ja takaa. Takajouset myös uudet. Samoin iskarit, takana hijackersit ja edessä jäykät konit. Simpukkaohjaus vähän harvempi kuin orkkis. 3,5 kierrosta laidasta laitaan. Etupyörät suunnattu Imatran Vianorilla kolmesti ja nyt on paras ajaa, aurausta milli. Renkaina nyt uudet Hankookit nastoilla. Takana 70 sarjalaiset, edessä 60.

    Auto on hyvin takapainoinen ja puskee helposti.

    Onko kyse Corveten tehostimesta, joka on liian raju simpukkaan, kevyestä keulasta, renkaista, jousituksesta vai mistä ihmeestä? Vai eikö simpukkaohjauksella kykene parempaan? Hammastankoko sitten?
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Onko minkälaiset vakaajat edessä ja takana?
    Onko ohjaus väljän olonen vai veteleekö auto vain omiansa?
    Onko ohjaus Mopar tyylinen, että ei mitään tuntumaan keskellä ja pikkurillillä voi pyöritellä rallirattia?
    Jos epäilee et tehostin on liian tehokas, voisi prikalla yms kokeilla rajoittaa simpukalle menevää painetta.
     
  3. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Simpukkaohjaus ei ole ongelma, itsella oli vuosia sitten farkku-BelAir, jolla pystyi ajamaan pari sataa talvikelillä maantiellä. Konit joka kulmassa. Sun tapauksessa jotenkin tulisi mieleen etu- ja takaiskarien epäsuhta, löysätoimisemmat takana "irroittavat" takapään. Miten casterit ja camberit edessä ja etu- sekä taka-akselin keskinäinen linjaus?
     
  4. Holley

    Holley Gearhead

    Simpukkaohjaus ei sinänsä todellakaan tee GM-autoista epämääräisiä suoraan ajettavia, on kokemusta "satojatuhansia kilsoja" midsizestä full-sizeen yhteensä ja muistakin autoista - > GM:n simpukkaohjaus on juuri maantieajossa pirun hyvä, kestää vertailun muihinkin. Se, mitä lisäsivät ehkä myöhemmin olka-akseleihin 70-luvulla, on caster, jolla suuntavakautta saa. Iso casterkulma tavallaan raskauttaa ohjausta ja samalla keskittää. Tyhmä tarkennus, mutta "kaikki nivelethän" sisälsi siis myös APUSIMPUKAN? Se ainakin jos on yhtään huono, silloin vaeltaa ihan takuulla. Tietty sinulla on farmari, joka normaalisti on jo täyskorisessa ainakin optimaalisella 50:50 jakaumalla ja nyt kun kone on kevyempi, autosi taitaa olla takapainoinen ja minulla ei ole omaa kokemusta isosti takapainoisesta jenkkiautosta.
     
  5. Weijari

    Weijari Gearhead

    En tiedä millainen tukivarsigeomnetria on Chevelkessä, mutta:

    Noi yleisesti tuossa olla voi Camber-ongelmaa. Jos keventyneen keulan nousemista on kompensoitu droppi-spindleillä, voi tukivarret olla huonossa kulmassa silleen että tulee positiivista camberia kun auto vähänkin kallistuu. Samasta syystä voi ilmetä myös bump-steeriä.

    Jos on mahis säätää, niin yleesä etuvakaimen löysääminen lisää etupään pitoa ja takavakaimen jäykistäminen tekee saman. Mitkä renkaat siellä on alla ja paljonko on paukkuja?

    Tossa iltalukemista:
    https://www.musclecardiy.com/performance/gm-muscle-car-handling-and-performance-upgrades/
     
    Muokattu: 12.1.2020
  6. 3964

    3964 3rd gear

    Mitä siellä on pyöränkulmat nyt,aurausta milli,camber ?,caster?

    Casteria niin paljon kuin saa,vakio kamoilla ei saa liikaa luultavasti ei tarpeeksi.
    Camber joku -0.5°
    Auraus varmaan se milli ok

    Itsellä oli gm a-body agr nopealla simpukalla ja se oli hieman ylitehostetun oloinen vaikka pudotin paineitakin

    Toinen vastaava gm omalla nopealla simpukalla oli selvästi parempi.
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jotain vikaa on säädöissä juu, itellä oli -72 camino joka on alustaltaan käytännössä sama. Ja sillä pystyi ajamaan yli 200km/h ongelmitta. Takaa heivaisin noi hi-jackerit pois ja tymäkkää konia sinnekkin.
     
  8. Leppälän Manu

    Leppälän Manu 1st gear

    Edessä orkkis vakaaja, takana ei ollenkaan. Auto vetelee omiaan ja ohjauksen missään kohdassa ei ole tuntumaa.

    Caster v. -1,14.
    Caster o. -0,47
    Ero -0,26

    Camber v. -0,30
    Camber v. -0,09
    Ero -0,21

    Etu- ja taka-akseli keskenään ok. Auto kulkee täysin suoraan.

    Apusimpukka on uusittu myös vaikka vanhakin oli ok.

    Keulan nousemista on kompensoitu katkomalla jousia juuri sen takia ettei tukivarret jää huonoon kulmaan. Ei droppi spindlejä
    Renkaat on 205/60-15 Ja 215/70-15. Paineita 2,2bar
     
  9. Weijari

    Weijari Gearhead

    Ei toi nyt pahalta vaikuta kulmat eikä oo mitkään mahottomat kumitkaan.. Eihän oo ohjausakselin alanivel tai rättinivel väljänä?
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Onko etuvanteissa joku outo offsetti, rengaskoko ei sinänsä ole paha mikä aiheuttais mitään. Casteria vois jokatapauksessa koittaa lisätä, jos ohjaus on kevyt ja tuntumaa ei ole.
     
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ls2 pumpun pitäisi tuottaa vähemmän painetta kuin vanha orkkis että tuskin siinä vika. Hotrod lehdestä lainattua

    "All power steering pumps generate volume and pressure, but according to Roethlisberger, the older Saginaw pumps push especially large volumes—20 gallons per minute (gpm) at 5,000-rpm shaft speed. Unfortunately, much of this volume is internally bypassed inside the power steering pump, requiring more horsepower and in turn converting that excess work into heat absorbed by the fluid. The late-model Type II power steering pump generally moves around 15 gpm, which translates to less heat. "

    Kuinka kevyt ohjaus on muuten esim paikallaan?
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tuotostahan noi puhuu eikä paineesta. Ja pumppu ei tee painetta, virtauksen kuristaminen tekee.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Juu korjaan tuottoa mutta jos tuotto on liian iso niin se tehostaa kyllä ihan perkeleesti. Kun laitoin impalaan hammastangon ja tehostin puski liikaa tuottoa niin oli hirveä ajettava.
     
  14. Leppälän Manu

    Leppälän Manu 1st gear

    Kaikki nivelet on uutta, offsettiä en ole tsekannut mutta näyttää normivanteilta. Samanlaiset edessä ja takana.

    Ohjaus on kevyempi paikallaan, kuin alkuperäisellä pumpulla. Pyörii pikkurillillä tyhjäkäynnillä. Vanhasta pumpusta jouduin ottamaan lähdön, jotta kävi vanhanmallin letku. Vanhassa on muuten suurempi reikä.
     
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kaikki orkkiskuntoiset jenkit mitä mulla on ollu tai oo ajanu, ohjaus on ollut kevyt. Siis tommonen pikkurillillä pyöritettävä. Casteria mä koittaisin tohon lisätä.
     
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Lisää casteria ja vähentää tehostusta, noilla korjannu pari moparia ainaski mitkä ihan hirveitä ajettavia matkassa kun yliherkkäohjaus eikä casteria yhtään.
    Moparin pumppuja saa ainaskin rajotettua sitä tehostuksen määrää prikoila tms.
     
  17. Auttaisko tämmöinen:

    GM LSX Steering Pump Pressure Reduction Kit

    [​IMG]
    Swapping an LS engine into a classic GM muscle car, Mustang, or pickup truck?

    You want to use the power steering pump that came with the LS engine, but know its too much for the classic steering box?

    Some LS truck engines power steering pump can output more than 700 psi over what your steering box and lines are rated to handle!

    This kit is intended to reduce the output pressure of the LS-based power steering pump to the lower pressure of the power steering system in the recipient vehicle. This method is much safer, more precise and less permanent than snipping the flow valve spring. Installation is easy, and is fully covered by the included instructions. Unlike other kits on the market, ours includes application guidelines to give you an idea of what pump pressure you're starting with, and how much reduction you need to do, saving time and hassle.

    Includes clamping tool, 6 shims and installation instructions for lowering the bypass pressure on all GM self contained and Type II power steering pumps.
     
    xarper tykkää tästä.
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Itellä on LS1 veten pumppu ja vanha simpukka ohjaus ja en kyllä huomannut ohjauksessa oleellista eroa vs vanha perinne pumppu. Tossahan mainitaan että ”ls-trukki” koneissa on kovia paineita. Ja ketjun aloittaja mainitsee että veten pumppu hänelläkin. Mutta jos se on ylitehostetun oloinen niin paineen alentamisella tippuu maksimitehostus, simpukan sisällä oleva torsion bar tms määrää kuinka herkästi se alkaa tehostamaan.

    eihän se maantiellä paljoa voimaa ota se ohjaus. Epäilen että tuntuis yhtä synkältä vaikka ottais hihnan irti pumpulta.
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Niinpä, remmi pois tai lyhyempi tilalle että pääsee ajaan ilman tehostusta.
    Noissa vanhanmallisissakin pumpuissakin on eri paineet vaikka Vetessä, ja Pickupissa, jousella ja sen säädöllä paine valitaan sopivaksi pumpun sisältä kuhunkin kohteeseen. En kuitenkaan usko että siitä kiinni homma?
    Joskus tuli ajettua yli 100km Vanilla ilman tehostimen remmiä, ja ihan yhtä hyvä se oli ajaa suoraan kun tehostimenkin kanssa, "hiukan" jäykkä vaan kurveissa käännellä.

    Vaikka tukivarsien puslat onkin vaihdettu, niin niitäkin vielä tarkistaisin kriittisellä silmällä, niitäkin löytyy niin heikkolaatuisia esim. Moog-merkiltä että auton saa niillä liki ajokelvottomaksi. Ovat siis niin velttoa tavaraa että painuvat ajossa ihan uusiin asentoihin verrattuna mitä ne ovat kulmia säätäessä. Uretaanipuslin pääsin tästä eroon, eikä mitään ongelmia sen jälkeen esiintynyt.

    Casteria kyllä kans laittaisin lisää, ja muutenkin tekisin itse sen mittauksen alustaan kaikinpäin, viimeaikoina on tullut noita nelipyöräsuuntauksen jäljiltä olevia jotka todella pielessä, tulee mieleen että mistä mitattu ja miten?
    Eihän niissä laitteissa varmaan vikaa ole mutta niiden käyttäjät on monesti varustettu heikolla motivaatiolla, varsinkin jos säätäminen vaatii isoja toimenpiteitä.
    Just ne 5-6mm virheet kun ottaa pois niin moni ongelma ratkeaa, vaikka noilla toleransseilla kaikki oliskin "vihreellä".

    Kyllä nää vanhat amerikanautot saa hyviksi ajaa tohon normaalin liikkumiseen, vaikka vähän reippaampaankin, ja sehän riittää monelle että voi paria saataa huoletta ajaa tien sen salliessa.
    Radalle varmaan näistä simpukalla ja bump steerillä varustetuista alustoista ei ole ilman radikaaleja muutteluita, mutta kuinka moni sitä sit kaipaakaan?
     
    Muokattu: 13.1.2020
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Maantiellä suoraan ajaessa (tai yrittäessä) tehostin ei tehosta, tai ei ainakaan pitäis.
     

Kerro tästä muillekin!