Jarrujen ilmauksen ihmeellisyys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Zamppa V2, 6.9.2019.

  1. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    T-mallisella vääntimellä itse vääntäisin nippoja, ja etenkin vähän vanhempaa nippaa saa ihan ranteella poikki, et en väkisin vääntäis. Mielipiteitä tietty ja jokainen tekee tyylillään, itsellä syinä liika voima lenkillä, sekä vinosti kohdistuva voima herkästi poikkasee nipan.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niinpä, tarkennan vielä että otan esmes 1/4 vääntimellä ja hylsällä niin että peukalo, keskarija etusormi on lyhyen jatkon ympäri. Tällöin vipuvarsi ja voima jää sellaiseksi ettei ole katkennu eikä jengat korkkaantunu. Näissäkin jutuissa kun voi käyttää maalaisjärkeä.
     
    Custom_Rod, sleepercooler ja caprice305 tykkäävät tästä.
  3. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Ihan hyvä tarkennus, kun sivustolla on varmasti monia jotka ei ole nippaa ikinä avannut, heille toi luettu antaa ymmärtää että sopii vetää aikamiehen voimilla kiinni, kun jos "peukalolla" kiristetty ei riitä, on nipassa/satulassa vikaa. Ja peukalolla enkä edes koko sen voimalla itsekin kiristän.
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Itseasiassa käytän joissain pikkuruuveissa (6mm) saakka kai samaa ”peukalokiristys” tekniikkaa kun tarkemmin miettii. Tullut luontaisesti kun ei o kukaan näyttäny enkä kuullu vertaiskokemuksia aiemmin ku nyt. Se tuntuma kiristykseen syntyy kokemuksen kautta tai kuten minulla, vuosikymmenien aikana. Kuten sekin että miten ja mihin voi lyödä. Yks työkaveri valitti että forkkalin oven takakulma osui betoniin ja taipui sisäänpäin. Otin kuminuijan ja löin kovaa kaks kertaa. Se kysyi millä se oikaistiin eikä uskonu että pieksin nuijalla ku viimeistä päivää ku siitä tuli ku uutena. Maalikin jousti eikä lohjennut nääs.
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    On ollu uusia (kiina)nippoja mitkä ei pidä vaikka kiristäis hikirajoille. Joutunu kaivaan vanhan esiin, pitää heti.
     
  6. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    niissä ollu erilainen kartiokkuus
     
  7. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    itse olen entraillu silloin, kun nippa on poikki. ts. porannu vanhan pois ja vähän syvemmälle ja vääntäny suuremmalle nipalle kierteet ja hyvin on tiivistynyt poran tekemään kartioon. sulla, kun ei ole nippaa jumissa niin voit sopivalla poralla tehdä tuoreen kartion siihen satulaan. kierrä poranterän ympärille kaistale alumiiniteippiä siten, että jätät vain kärjen näkyviin niin et tuhoa satulasta kierteitä.
     
    caprice305 ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Vinosilmällä katsoen ei eroa varmaankaan ollut.
     
    Jussi289 ja Custom_Rod tykkäävät tästä.
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Aiemmin kertonu, mutta kertaus on opintojen äiti. Alumiini pyöräsylinteristä korkkas ilmaruuvin jenka. Vedin m8 normijenkan, ainut mikä löyty pakista silloin 30v sitten. Sitte laakerikuula ekaks ja pultti perään. Hyvin piti ja ilmaus tapahtui jenkan kierteitten välistä. Legendaarisen Imatran Auto-Urheilun omistaja antoi vinkin.
     
    Poke, renttu81, caprice305 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. juhhi

    juhhi Gearhead

    Tässä ja propovalve keskustelussa on muillakin ihmettelyjä ja hyviä vinkkejä, mutta sitten ei ole siitä ratkaisusta kerrottu mitään. Mulla alkaa jo hermot mennä oman projektin kanssa...
    Asensin -73 Vegaan uudet olka-akselit, jarrulevyt (A/G body, S10) vastaamaan siihen asennetun S10 taka-akselin rumpujarruja.
    Asensin myös S10 jarrupääsylinterin ja levy/rumpu propotion valven.
    En vaan saa jarruja millään toimimaan, poljin painuu pohjaan niin kuin ilmaa olisi.
    Lähes kaikkia konsteja on koitettu. Jarrusatulat on oikeinpäin, propovalven ilmaustyökalua on käytetty, pääsylinteri on erikseen ilmattu jne... Kokeilin sulkea pääsylinterin lähdöt ja poljin on silloin kova kuin kivi. eli pääsylkkä kunnossa? Kaikki jarruosat on uusia, putkia myöten. Eli koko järjestelmä on ollut tyhjänä, mutta nestekin liikkuu kun polkemalla yrittää ilmata...
    Mitähän tässä nyt...
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Entä jos heittää alkuperäsen propovalven kuikkaan ja laittaa manuaalisen tilalle?
     
  12. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Letukan jarrujärjestelmä on kieltämättä välillä viheliäinen. Olen viettänyt sen parissa monta monituista epätoivon siivittämää hetkeä aiemmin.
    Nykyisin ilmaan järjestelmän siten, että olen tehnyt pääsylinteriin erillisen ilmauskannen. Paksuhko metallilevy, joka kiristetään pääsylkän päälle ketjulla tiiviisti (kumitiiviste välissä). Kannessa on venttiili, josta painan varovasti paineilmaa, jolloin säiliöiden neste valuu piirille ja putkahtaa aikanaan työsylinterin nipasta päivänvaloon.
    Ajoittain pitää toki varmistaa, että säiliössä on lientä, ja sitä varten kannessa on myös täyttöventtiili. Sillä olen saanut joka kerta jarrut tehtyä about kerrasta Camarooni (levyt+rummut).

    Mutta tässäpä harrastukseni aluajoilta dokumentoitua tarinaa näistä epätoivoisista hetkistäni...
    http://bensakrematorio.suntuubi.com/?cat=11
     
    Muokattu: 24.1.2020
  13. juhhi

    juhhi Gearhead

    Joo olen lukenut...
    Seuraavaksi kokeilen tuota paineilmahommaa
     
  14. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Tsekkaappa YV
     
  15. FFreak

    FFreak Gearhead

    Jos pääsylinterissä riittää tuotto uusille jarruille, niin riittääkö polkimen tangon pituus ja liike? Mulla on säädettävä tanko polkimelta, jota piti säätää puoli senttiä pidemmäksi niin löytyi jarrut. Ei saa kuitenkaan painaa pääsylinterin mäntää pohjaan.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Käytin litran pullon jarrunestettä Sportsterin takajarruun. Noissa pyrkii toisinaan ilmausvaiheessa satulan mäntä/-männät edestakaisin liikkeeseen, minkä ansiosta pedaalia painellen neste ei häävisti siirry eteenpäin, eikä varsinkaan pedaaliin saa mitään tuntumaa, vaikka kuinka pumppaisi. Satula oli ollut tyhjänä ja kasattu uusilla tilkkeillä. Eräänkin kerran, kun olin orkkisosien mukana tulleella jarrurasvalla tilkkeet asentanut, tuo eestaasliike teki ilmauksesta niin haasteellisen, että lopulta pesin rasvat pois ja pyyhin kuivaksi tentulla.

    Tällä kertaa oli DOT4 käytössä. Litran pullo alkoi olla ehtoopuolella, joten täytyi vaihtaa menetelmää. Otin tosi ison 60ml lääkeruiskun ja ohutta kumiletkua. Kertatuuttaus ilmausruuvista ja kaikki kuplasto porisi pääsylinteristä pois.

    No, tulipahan järjestelmä huuhdeltua. Se oli näes DOT5:llä ollut aiemmin... Onni onnettomuudessa tai jotakin semmosta.
     
  17. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Kun kerta jarrupuolta aiheessa kolutaan niin "aikuisten oikeasti",saako silikoninesteeseen tahriintuneet takajarrukengät enää puhtaaksi eli käyttökelpoisiksi vai suosista vaihtoon?
    Kyseessä ihkauudet kengät museoautossa mutta takasylinteri oli vuotanut ja tiedätte lopputuloksen.
    Onko silikoninesteen ja normaaliin jarrunesteeseen sotkettujen kenkien puhdistamisessa eroja aineissa+lopputuloksessa ja luonnollisesti kaveri käski tämmöisiä kysellä..
     
    Muokattu: 4.6.2020
  18. DX

    DX Double Gearhead


    kiilat palojen ja levyn väliin
     
  19. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead


    Joskus eräässä harrastevehkeessä pyöränlaakerit vuoti peräöljyä jarrurumpuihin, kengät oli paksun saven/lietteen peitossa kun rummut nyppäsin auki. Laakereita vaihtaessa annoin painepesuria jarruille+ kunnon rasvispesu perään, meni monta vuotta tämän jälkeen ja menis vieläkin jos en olisi vaihtanut levyjarruja tilalle.
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä oon kans pessy öljyset jarrukengät ja ihan ok ne on lähteny pitämään.
     

Kerro tästä muillekin!