Mopar 520cid nokka

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Keränen, 1.11.2019.

  1. Jza

    Jza Double Gearhead

    Itellä 4.25 iskuisessa muskelimoottoriracingin setissä, yksi veivin mutteri vaan otti lohkoon kiinni ja tartti vinguttaa ehkä milli pois. Tosiaan kuten artsikin sanoi, niin letukan kaulalla on ainakin nuo.
     
  2. vekku

    vekku 2nd gear

    Auton mukana tuli nokka-akseli ja siitä kyselisin mitä nuo kirjoitukset nokan päässä tarkoittaa? Edellinen omistaja oli moottorin tarkistuksessa huomannut nokassa pienet kolot, ei siis käytössä huomannut mitään, mutta oli laittanut varalta uudet keinut, tönärit, nokan ja jouset. Meneeköhän nokka vielä käyttää (yhdessä kuvassa näkyy kolot) ja kertooko kuvat mitään jousista tai keinuista, mitään merkkiä nuissa ei näy.
    Nokassa siis merkintöjä: Crane TR-262/4167-8, 68-8-94 (262 varmaan asteet .050)[​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
  3. Toi 4167 tarkoittaa nostajannostoa:

    Lobe lift is .4167", providing a gross valve lift of .708", with standard 1.7:1 ratio rocker arms.

    Elikkä se kerrotaan keinuvivun suhteella, niin saadaan venttilin nosto.
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuo on Crane 688211: perusasteet 300/300, 262/262@.050", nosto .625/.625", lsa 108.

    Jos nuo jouset on ne mitä nokalle suositellaan, niin ne on 99874 triplat, 208lbs@1.938", 644lbs@1.250.

    Näyttäähän tuo yks nokka jo aika huonolle, mutta kyllä tuossa nostajan rulla varmaan vielä pyörii.. :D
     
  5. Korjataan niitä nokka-akseleita hitsaamalla ja hiomisella. Kannattavuudesta en tiedä.
     
  6. grantorino

    grantorino Gearhead

    Oletko paljon hitsaillut nokka-akseleita kuntoon?
     
  7. En ole. Mutta täyttöhitsausta niihin silti tehdään ja kun joskus hiotaan lisää asteita, niin silloin myös. Onko siinä jotain kummallista?
     
  8. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Ite korjautin just mekaanisen rullanokan. Halvemmaksi se tuli kun ostaa uusi.
     
    Diktaattori tykkää tästä.
  9. vekku

    vekku 2nd gear

    Kiitoksia vastauksista, sehän selvis äkikiä
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ Sattui olemaan tollanen Cranen kataloogi vuodelta 1993, se on nettiä luotettavampi! ;)
     
  11. vekku

    vekku 2nd gear

    Minä jo ihmettelin kun en löydä tuosta katalookista enkä tyyppinumerolla mistään nuilla arvoilla nokkaa. Ei sitä ihan kaikkea netistäkään löydy ainakaan meikäläinen.
     
  12. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Alkuperäistä aihetta sivuten alkais varmaankin olemaan aika kurkistaa mitä mun 440 stroukkikoneen sisälle kuuluu. Viime kesänä tyhjäkäynti oli jo ontuvaa, ja seokset ja alipaineet heitteli miten sattuu. Oma veikkaus olis että joku venttiili tai useampikin vuotaa. Johan sillä jo yhdeksän kesää tuli ajeltuakin ilman mitään remonttia. Sourcekannet lähtee siis remonttiin, eikä olisi yhtään pahitteeksi jos niistä samalla löytyisi hiukan lisää virtaustakin. Asiansa osaavaa ja järkevän hinnoittelun omaavaa kansien remppaajaa saa ehdottaa vaikka yksityisviestillä. Itseäänkin saa tyrkyttää :D
    Sitten itse asiaan. Täällä kun löytyy vaikka kuinka paljon kokemusta erilaisista ison Moparin kokoonpanoista, niin haluaisin kuulla mielipiteitä mitä tästä paketista kannattais muuttaa kun lisätehoa tekis mieli. Kone on n.2300kg C-bodyssa, jossa on n.2800rpm stallinen turbiini, TF727 ja 3,23 lukkoperä.



    Nykyisen koneen speksit :

    - 4,25” x 4,35” , eli 505ci tilavuus
    - 27cc männät nolladekissä
    - Sourcen kannet portattuna ja 1mm laskettuna, virtaus 295cfm /0,5”, palotila 75cc
    - Puristussuhde 10,4
    - Nokka Comp XR280R solid roller, 242/248 0.05” asteet, 0,570 / 0,576” nostot, LSA 110
    - Compin 1,5 rosteriset rullakeinut
    - Imusarja Performer RPM
    - Kaasutin Holley 750 Street HP vacuum
    - Sytytys MSD Pro Billet + MSD 6AL
    - Hedman shorty malliset peltipakosarjat, 2,5” putkisto
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    LS Swappi kiinan turbo setillä ja myyt ton tekniikan mulle 100€, niin voin noutaa sen pois :D
    Vaihtasin jonkun ruiskun kaasarin tilalle, 1 taso matala imusarja, jos ei halua konepeltiä puhkoa ja kokopitkät peltisarjat.
    Jos ei ruiskua halua, niin kokeilisin 850 tai jopa 950 kaasaria, jos saa lainaan, et toimiiko tolla imarilla.
    Putkistonkin voisi vaihtaa ehkä 3".
     
  14. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Olipa niin lupaava alku, että meinasin jo lopettaa lukemisen ennen ensimmäisen lauseen loppua :). Joku dynotesti rapakon takaa (mitä en nyt enää löydä) on tullut nähtyä, jossa RPM mallinen dual plane alkaa häviämään single planelle vasta 5000rpm jälkeen. Kotimaisia dynokokemuksia asiasta kuuntelisin kyllä mielelläni. Ruiskun rakentelu maksaisi helposti pari tonnia enkä usko että sillä 20 heppaa tulee. Sen verran on ohjelmoitavista ruiskuista kokemusta, että omaan autoon sellaista ei ihan heti ole tulossa ;)
    Putkistossa olis varmaan parannettavaa, mutta C-bodyyn ei ihan kamalasti ole peltisarjoja tarjolla. Ja yhdet peltisarjat itse tehneenä toista kertaa ei enää tule...
     
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Single tarjosinkin vain tolle ruiskulle, jostain syystä osa ruiskuista ei tykkää 2 tasoista vaan menee sekasin niillä. C-bodyyn taitaa olla tasan 2 vaihtoehtoa peltisarjoiksi. Hooker ja TTI....
     
  16. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Joo ruiskun kans ilman muuta single plane. Dual planeissa kanavakohtaiset virtauserot on yleensä rajuja, jolloin ruiskumoottorissa saa sylinterikohtaiset seokset oikein kunnolla sekaisin.
     
  17. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Koneesta ei kovin helpolla taida jerkkua irti saada muuta kuin max wedge kansilla ehkä +50hp.
    3.90 tai 4.11 perävälitys ja ylivaihde loota niin alkaa viivalta irtoamaan.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  18. hukkis

    hukkis Gearhead

    Yhet jotain 4000km ajetut source kannet on just työn alla ja muutamat ohjurit aivan sairaan väljät!!
    Kiilat ja retainerit hakkautuneet aika tiukkaan...venttiilien varret näytti vielä aika hyviltä.
    Kansissa vakiojouset ja vipat, suht. mieto hydynokka, onko noissa vastaavia ilmiöitä ollu??
    Nyt tulee reilu 0,5" nokka ja sopivat jouset 10 ast kiiloilla, toivottavasti noilla rokkailee pitempään...
     
  19. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mä heitin omat sorsat vuosi sitten ootb paikalleen ja ajelin sellasen 6tkm viimekesänä. Nyt oli ihan paskana muutama ohjuri ja loput huonoja. No, teetin täysrempan niille (ohjurit, venat, seetit) sekä ne laskettiin myös 1mm ja porttasin samalla. Tuli ihan kelpo virtauslukematkin, reserviä on tulevaisuuteen vaikka nykykokoonpano mihin nuo laitan ei kyllä noita täysin hyödynnä. Vastaavilla ite kaivetuilla RPM:llä ajelin joskus 71 satellitella matalaa 11 vartilla 499ci alakerralla.

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!