Totuus moottorien virittämisestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja C5_Z06, 8.1.2020.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Lambdat just mutkan jälkeen saavat pakokaasut lähinnä ”väärältä” puolelta.
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Siinäpä se.

    GM:n ja monen muunkin V8-valmistajan ohjainlaitteet toimivat siten, että moottorin vasemman puolen sylinterit ja oikean puolen sylinterit käyttävät kummatkin omia lambdojaan ja täten seoksetkin säätyvät itsenäisesti per puoli.

    No nyt kun kuvan autossa lambdat olivat X-putken risteyksessä, kävi niin, että aina tietyillä kierroksilla/kuormituksella pakopulssit päätyivät väärän puolen lambdan haisteltaviksi.

    Sama efekti tapahtuu, jos vaikkapa nyt peltisarjojen asennuksessa etulambdojen piuhat vedetään epähuomiossa ristiin. Corvetessa näin voi käydä varsin helposti ja siksipä netti on pullollaan kysymyksiä miksi auto käy huonosti peltisarjojen asennuksen jälkeen. Tämä olikin eka etädiagnoosini, eli pyysin tarkistamaan menevätkö piuhat varmasti oikein.

    Paria päivää myöhemmin tuli vastaus että ovat oikein. Koska tilanne vaikutti järjettömältä, pyysin kuvia pakoputkistosta, joista sitten sainkin lopullisen diagnoosin aikaiseksi. Lambdat eivät olleet peltisarjojen kollektoreissa - kuten pitäisi olla - vaan kotikutoisessa X-putkessa.

    Moottorinohjaimen kannalta käy niin, että seosta ensin rikastetaan jommalta kummalta puolelta ja vastaavasti laihennetaan vastakkaiselta puolelta. Lambdasignaalien mennessä ristiin toinen puoli moottorista suorastaan ui bensassa ja toinen puoli taas käy tolkuttoman laihalla, jos ollenkaan. Sitten tilanne kääntyy toisin päin ja jossain kohtaa hetkellisesti seokset on ookoo, mutta korjaus vaan jatkuu tappiin asti eli pahimmillaan +-50% muutos seokseen. Näin tilanne jatkuu ja jatkuu. Ei ihme että nykii ja lykkää mustaa savua..

    Auto tuli siis kuntoon laittamalla lambdat oikeisiin kohtiin.

    Ikävää vaan, että auto vuosia myöhemmin lopulta paloi. Ja senhän tietää miten siinä käy, kun lasikuitupulkka leimahtaa liekkeihin.

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued.
     
    Holley, Srki ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. Mosse

    Mosse Gearhead

    Mukavia tarinoita :)
     
    Sounderi tykkää tästä.
  4. hiacekuski

    hiacekuski Gearhead

    Todella pitkästä aikaa tulin forumille ja löysin tämän ketjun. Niin elämän ja harrastamisen makuista tarinaa, kuin olla ja voi. Kansa vaatii lisää!!!!
     
    onoff road ja Sounderi tykkäävät tästä.
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    12. "Sadan millin diili"

    Olin aikanaan töissä Kalifornian Piilaaksossa useamman vuoden. Tosi mukavaa aikaahan se oli ja tapasin samalla työn ohessa kansallisuuksia varmaan yli sadasta maasta ja elintasokin oli San Franciscossa aivan toista kun siellä mistä aikanaan lähdin maailmalle.

    [​IMG]

    Matkalla kohti Stinson Beachia...:

    [​IMG]

    ...jossa iki-ihana Sharon Stone väijyi seuraavaa uhriaan elokuvassa Basic Instinct..:

    [​IMG]



    Catherinen residenssi oli kävelymatkan päässä osoitteesta jossa itse asuin ja tulihan siellä talon edessä käytyä aina silloin tällöin iltalenkillä.

    Aikansa kutakin, enkä kadu sitä vaikka sieltä palasinkin takasin tänne maalle; maahan josta Eppu Normaali niin mainosti kertoo kappaleessaan Murheellisten laulujen maa.

    En ole koskaan osannut varsinaisesti koodata, vaikka sitä lukiossa 80-luvulla opetettiinkin ja sain harjoitustyöt tehtyä, ihan ilman suoranaista kopiointia. Idea koodaamisessa tuli toki selväksi, kuten sitten myöhemmin keskiasteen ja korkea-asteen opinnoissakin, joissa piti jotain väsätä aina silloin tällöin.

    Koodaaminen ei kuitenkaan ollut koskaan mun juttu. Eikä se ole vieläkään.

    Suuryritysten maailmassa koodaamisella on jännä bisneslogiikka. Muistan kun meitä koulutettiin laskemaan myytävän softan hintaa sen mukaan, millaista arvoa se tuottaa ostajalle, eikä niinkään sen mukaan, mitä se maksaa meille kustannuksina.

    No, tässähän ei ole sinänsä mitään ihmeellistä.

    Siirretäänpä esimerkki reaalimaailman myytäviin tuotteisiin. Vaikkapa nyt kananmunaan.

    Kanankasvattaja myy munia, eikä yhdestä munasta voi veloittaa kuin markkinahinnan verran. Softassa taas kopiointi ei maksa mitään, jolloin jos virtuaalinen kananmunankasvattaja saa myytyä sadan miljoonan edestä virtuaalimunia, ei sen mahdollistavasta softanpätkästä pidä - eikä kannata - veloittaa pelkästään yhden munan verran. Vaan aika helkkarin monen virtuaalimunan verran.

    Makes sense, right?

    Virtuaalimunia mikrosekunneissa luova softanpätkä saattaa siis olla softanmyyjälle 10 miljoonan arvoinen vuodessa. Vaikka sen softanpätkän väsäämiseen menisi alle viikko, testaamiseen 3 viikkoa (sisältäen kaikki mahdolliset variaatiot ja integraatiot) sekä ison firman overhead siihen päälle.

    Jokin Pizzaonline lienee hyvä käytännön esimerkki. Myynti lienee parhaimmillaan 3000 pizzaa tunnissa, ja perustuu siis softaan. Toki sama overhead siinäkin on ollut.

    No se softabisneksestä.

    Jatkakaamme säätöbisneksestä.

    Säätäminen on softan älykästä käyttämistä, ei softan koodaamista. Vastaavasti tämän tekstin kirjoitan (jeesuksen vanhalla) Wordilla ja virisäädöt taas teen HPTunersilla. Ja laskelmat Excelillä.

    Toisten koodaamista pääsee harvemmin tutkiskelemaan, eikä ole tarviskaan. Ei minua kiinnosta miten Word tai Excel on koodattu. Mutta se usein kiinnostaa, miten potilaaksi tuotua autoa/moottoria on säädetty (jos on). Eli siis miten säätösoftaa on käytetty.

    Varsin usein muiden säätöjä pääsee katselemaan, ellei niitä ole salattu. Suomessa en muista, että sellaista olisi tapahtunut. Eikä seuraavassakaan tapauksessa.

    Potilaana oli vinokalla varustettu LS-mootori. Aiempi säätäjä oli sitä käpistellyt Suomessa. Asiakkaan mukaan auto ei kuitenkaan toiminut kunnolla ja soittaessaan minulle hän samalla kysyi, saanko sen koodattua kuntoon. Vastasin, etten minä koodaa, vaan säädän.

    En tietenkään asiakkaalle alkanut esitelmöimään millaisia eroja näissä kahdessa termissä on, vaan kyselin mitä autolle oli tehty. Asiakas sitten kertoi pääpiirteet, eikä projekti kuulostanut kovin haastavalta. Lupasin ottaa auton työn alle parin viikon päästä.

    No, pari viikkoa vilahti ja asiakas toi auton pajalle peräkärryllä. Moottori ei kylmänä pysynyt juurikaan käynnissa ja auton ajaminen korjaamon sisälle vaati varmaan kymmenkunta starttia. Olin jo ehdottamassa että lykätään se nyt helkkari porukalla sisään ettei se ui bensassa, mutta firman puhelin soi juuri silloin ja jouduin vastaamaan siihen. Lopulta auto oli kuitenkin sisällä korjaamolla.

    Päästyäni takaisin auton luo, lukaisin autossa olleet virisäädöt ja vertasin niitä vakiosäätöihin. Olihan sinne tehty muutos. Peräti yksi. Tyhjäkäyntiä oli nostettu parisensataa kierrosta; jonka toki virinokka ottaa mukisematta vastaan. Mitään muuta ei sitten oltu tehtykään.

    En enää muista kysyinkö asiakkaalta mitä säädöt myynyt taho oli luvannut kuittia vastaan. Dynossa auto ei ollut käynyt. Itse en myisi säätöjä virinokalla varustettuun moottoriin dynottamatta sitä samalla, mutta kukin tyylillään.

    Miettikääpä, jos jossain Kivinummen tai Santalan tai kenen nyt vaan dynossa kaasutinmoottorista säädettäisiin pelkästään tyhjäkäynti sopivaksi virinokalle ja sanoittaisiin, että se on sit siinä.

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued..
     
    LPV, PauliR, Holley ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. t800

    t800 3rd gear

    Ihan mielenkiinnosta, mitä sitten softan(hptuners) käyttäminen on? Excelillä laskettujen parametrien asettamista perustuen auton antureilta saatavaan tietoon (toki mukaanlukien millainen moottori kyseessä?
     
  7. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Hp tunersilla tai muulla säätösoftalla muutetaan boxin tietokoneohjelman parametreja. Kone laskee edelleen samalla tavalla, mutta eri parametriarvoilla.
     
  8. Tuumer

    Tuumer Gearhead

    Vertailun vuoksi; paljonko muutoksia piti lopulta tehdä, jotta auto saatiin säädettyä?
    Veikkaisin että aika monta vaikka otettaisin huomioon vain lopulliset muutokset.
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Nojoo, tulihan niitä.

    Tässä siis ero alkuperäiseen ja muutettuun. Aivan kaikki eivät ole kovin olennaisia, mutta samalla kun säädöt tehdään niin menkööt sitten ns. oikean kaavan mukaisesti. En minä niistä pikkujutuista lisäextraa veloita.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    fenix tykkää tästä.
  10. Holley

    Holley Gearhead

    Nämä tekstit ovat tosiaan palauttaneet uskoa tähän palstaan, jatka vaan edelleen!
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    13. "Kaikkien alojen erityisasiantuntija"

    Harrastetaanpa hieman matematiikkaa ala-asteen tyyliin. Paljonko on (2 x 5) + 2?

    No eikös se ole 12. Laitoin tuohon vielä sulut, että tulkinta olisi mahdollisimman helppoa. Ja moni osaakin laskea oikean vastauksen ihan itse. Koska oikesti osaa laskea. Se kyky on opittu, kiitos Suomen mainion koululaitoksen.

    Kaikkien alojen erityisasiantuntija ei sen sijaan osaa laskea. Hän lunttaa oikean vastauksen. Ja se onkin nykypäivänä äärettömän helppoa. Siksi myös kaikkien alojen erityisasiantuntijoita on joka paikassa. Tälläkin palstalla. Ja eipä siinä mitään. Ei se minua haittaa. Mutta siitä pidän kiinni, etten luota heihin. Mielummin luotan oikeaan eritysiasiantuntijaan. Sellaiseen, jolla ei ole pätevyyttä kaikilta aloilta - vaan juuri siltä omalta alaltaan.

    Olin ekan kerran netissä syksyllä 1991. Silloisen Tampereen Teknillisen Korkeakoulun useimmat PC:t olivat yhteydessä lähiverkkoon ja luonnollisesti korkeakoululta oli myös yhteys eri maiden yliopistojen julkisille palvelimille. Kyseessä oli tietenkin Internet, IPv4-protokollaan perustuva verkko. Korkeakoulun PC:tten kovalevyiltä löytyi tietenkin kräkättyjä pelejä, joita joku tai jotkut olivat sinne ladanneet, sekä myös listoja IP-osoitteista, joissa sijaitsi avoimia palvelimia. Niihin pääsi lokkautumaan anonyyminä käyttämällä FTP-protokollaa suoraan DOSsin komentoriviltä. Ihan sattuman kauppaahan se oli, mitä mistäkin hakemistosta milloinkin löytyi. Mukavaa pikku ajanvietettä, jota tuli harrastettua aina silloin tällöin.

    Muutamaa vuotta myöhemmin tuli notkuttua ns. nyysseissä aika paljon. Nyyssit lienee ensimmäisiä suosittuja keskusteluyhteisöjä, joiden rinnalle myöhemmin tulivat foorumit kuten Overdrive. Nyysseissä oli legendaarisia kirjoittelijoita, kuten kaikkien tuntema rekkakuski "mickey", joka satunnaisesti tälläkin palstalla vierailee. Sekä vaikkapa nyt Henri Helanto, jonka GT-R:ää kaikki salaa ihailivat. Ja olinhan siellä minäkin...

    Eka nettiselain eli Netscape Navigator oli tietenkin se, joka mullisti maailman. Netin selailu kävi sillä helposti ja samaan aikaan valtavasti tietoa virtasi nettiin. Samoihin aikoihin myös ensimmäiset kaikkien alojen erityisasiantuntijat ilmestyivät. Ei tarvinnut enää lähteä kirjastoon selailemaan pölyisiä kirjoja tai lehtiä saadakseen tietoa.

    Josta päästäänkin asiaan. Letkulämmittimen asentaminen autoon. Miten vaikeata se voi muka olla? Jos tekisi itse ja säästäisi? Eiköhän se riitä, että katsoo Youtubesta videon, jossa näytetään mallia.

    Ilmeisesti joku kaikkien alojen erityisasiantuntija oli näin tehnyt ja asentanut letkulämmittimen moottoritilaan. Taipuisaan letkuun, joka loppumatkaltaan muuttui alumiiniseksi putkeksi. Syy miksi auto tuli meille oli se, että kyseinen letku pyydettiin vaihtamaan uuteen. Ja samalla täyttämään ilmastointijärjestelmä R134a kylmäaineella.

    Siis hetkinen. Miten letkulämmitin ja ilmastointi liittyvät toisiinsa?

    Siten, että letkulämmitin oli asennettu siististi ilmastoinnin letkuun... Talvella se ei tietysti haitannut mitään, josko lämmittikään mitään muuta kuin oman vastuksensa rikki. Mutta kesällä olisi varmaan ollut kiva käyttää ilmastointia.

    Alla olevan kuvan tapauksessa oli ilmeisesti hätä keksinyt keinon, eikä kyse ollut kaikkien alojen erityisasiantuntijasta. Tai sitten joku propellihattu oli päättänyt kokeilla vastaiskumoottorin periaatetta moottoriöljypolttoisena:

    [​IMG]

    Jatketaanpa turboilla. Omaan autooni niitä on odottamassa kaksi kappaletta, eikä itselläni ole aavistustakaan, millä perusteella ne on valittu - muuten kuin että ahtopaineen pitää nousta todella helposti. Varmaan muitakin syitä on pitkä litania, mutta en minä niistä mitään tiedä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Olen toki lukenut aiheesta paljonkin, alan kirjallisuutta löytyy kotoa ja jotain Youtube-videoitakin olen nähnyt. Mutta en minä aikuisten oikeasti todellakaan osaa valita turboja.

    Mutta sitten on niitä, jotka osaavat ehdottaa turboa sillä perusteella, että turboja löytyy Suprista ja monista muistakin japseista ja että jenkkilässä niitä on laitettu veekaseihin ja että lue tuosta googlatusta linkistä lisää.

    Niin. Harvemmin ne linkit kuitenkaan kertovat perustellusti mistä syistä tietynlainen turbo tai turbot on valittu tiettyyn moottoriin. Ne linkit kertovat kyllä mitä on valittu, mutta eivät miksi.

    Jolloin kyse on lunttaamisesta. Ei osata laskea, luntataan. Ei osata mitoittaa turboja, luntataan.

    Sama pätee vaikkapa nokka-akselin valintaan. On suorastaan hupaista seurata keskustelua nokan valinnasta, jossa keskusteluun osallistuu ilmiselvästi henkilöitä, jotka eivät ole koskaan mitoittaneet nokkaa, mutta kertovat sujuvasti mikä olisi juuri kyseiseen moottoriin sopiva. Mielipidettä vahvistetaan linkillä, jossa valittuna on samanlainen nokka, mutta jossa ei kuitenkaan kerrota miten nokka on valittu. Jotenkin koomisinta on seurata jenkkiläistä keskustelua, jossa yksikään keskustelijoista ei ole koskaan valinnut nokkaa - saatikka edes rakentanut autonsa moottoria - mutta jotka suosittelevat oman moottorinsa nokkaa erityisen hyvänä...

    Sattumoisin olen muutamana päivänä ollut sähköpostikeskustelussa erään jenkin kanssa, joka työkseen rakentaa moottoreita ja jolla on oma dyno eli tekee säätöhommia myös. Keskittyy pääasiassa GM:n laitteisiin. Kerroin millaiset turbot autooni on tulossa ja kommentti oli, että kyyllä noilla 2 baarin ahtoihin päässee. Vastasin että hyvä kun puoleen tuosta ja että näin on sanallisesti kerrottu sellaisen tahon toimesta joka osaa ahtimia mitoittaa. Jenkki kysyi sitten vielä ahtimen laipan koosta ja kuultuaan sen, totesi että onhan tuollaisilla täällä päästy 1.6 baarin ahtoihin, although not very smart...

    Voiko moottorien virittämistä oppia katselemalla Youtube-videoita ja lukemalla alan lehtiä? Ehkä, mutta ilman käytännön kokemusta osaaminen saattaa olla heppoisella tasolla. Lunttaamisen tasolla.

    Entäpä voiko autojen vikoja löytää katselemalla Youtube-videoita? Ehkä, eikä se ole keneltäkään pois. Käytäntö onkin sitten joskus varsin hupaista.

    Meillä korjaamolla oli eräs hankala tapaus, jossa nuorin asentajista toimi tehtaan vianhakuprosessin mukaan, tutki kytkentäkaaviota, mittasi sähköjohtoja ja googlasi tietenkin nettiä ja katseli Youtube-videoita ainakin työpäivän verran. Ei vaan löytänyt vikaa. Toinenkin asentaja testaili testerillä, eikä päästy vian alkulähteille.

    Lopulta vähiten nettiä ja läppäriä käyttävä kokenut asentaja tutki vuorollaan autoa kymmenisen minuuttia ja sanoi että täältähän on johto poikki. Autodatan kytkentäkaavion mukaan kyseisessä paikassa ei olisi edes pitänyt olla johdotusta - ilmeisesti kaavio oli väärä. Siksi vianetsintä oli lähtenyt heti aluksi väärille raiteille. Kokenut asentaja luotti omaan kykyynsä ratkaista ongelma ja todellakin löysi vian ja vieläpä erittäin lyhyessä ajassa.

    Päteekö sama sitten virittämisessä? Miten pitkälle Youtube-videot ja nettiartikkelit riittävät, jos ei ole omaa kokemusta?

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued.
     
    Muokattu: 12.2.2020
    Geeämmäläinen, Holley, LPV ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mitä tulee turboihin niin kaksi on aina vaikeampi tehoalueenn osalta kuin yksi... mutta toisaalta V moottori antaa synergia etuja kahdelle... itsellä tosin on yksi vaan ja sillä mennään.

    Se joka osaa oikeasti laskea mikä ahdin on mihin sopiva on todellinen erikoiosaaja tarvis osata laskea miten pääseen sinne parhaan hyötyösuhteen aluelle.... 77% tms...
     
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Mäki kun tota omaa ahdinhommaa mietin ni tuntu vaan että mitä enemmän tutki asiaa ni sitä enemmän meni sekasin ni piti vaan ottaa jotain ja toivotaan että toimii.
     
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kattoo itelleen about sopivan koon, yleensä ilmoitettu teholuokka.

    esim. 450-600 heppaa. Sitten kattoo että haluuko yhäällä vai alhaalla, (pieni ar-luku matalampi kierroslukut, moottorin koko toki vaikuttaa..)
    sitten ulkomittoja ja millä laakeroinnilla (keraamisella laakerilla isompi toiminta alua) (billet kotelolla pienempi koko ja kevyempi)
     
    xarper tykkää tästä.
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    20 vuotta sitten kun tein ekaa turbotusta 1.8v Gti Golffiin, opiskelin just turbokarttojen yms lukemista yms.. ja olihan sekavaa puuhaa kun varsinkin netistä ei vielä hirveesti löytynyt tietoa. Kyllä tietoa joutu etsimään ihan lukemalla alan perusteoksia yms ja sit haarukoida et toi vois olla ehkä hyvä.
    Kaipa siitä hyvä tuli Volvo T5 Mitsu Tdo 4 HL 15g7 ahtimella. 112hp->239hp Turbo Saabin K-jetti ruiskuna, ahtoja tais olla jotain 0.7-0.8.
     
  16. plagu

    plagu Gearhead

    tulppaan öljypohjassa voi olla ihan niin looginen syy kuin joku touho vetäny öpohjasta jengat häneksi ja tulpassa kun sattuu olemaan pidemmälti jengaa ja öljypohjassakin vielä sen verran ehjää että tulppa yltää :D moisen viritelmän itsekkin joskus todistaneena
     
    Gary Grand, malvasto, Slant Sickness ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Joskus 20v sitten volvon kaasarimotissa oli tilapäisesti lambda kiinni säätelyä varten ja sitten kallis laina-anturi mittareineen piti palauttaa ja jollain tulpata reikä. No muistaakseni oohoocee foordin tulpassa oli sama jenga ja varmasti olisi herättänyt ihailua kun olisi joku ulkopuolinen päässyt ihailemaan tulppaa ilman että olis ite ollu kertomassa miks se on siinä. Myöhemmin laitoin siihen jonkun virallisen lambda tulpan.
     
    malvasto ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  18. MJF

    MJF Double Gearhead

    Sytytystulppa mullakin on lambdan reijän tukkeena. Sillä poltetaan viimeiset kaasut mitä ei moottorissa pala :D
     
  19. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Isä ukko laitto ekana 90 luvun alussa oisko 91 loppu vuodeista ahdinta. Laittoi sellaisesta vehkeestä kuin Lancia Intergrale. Sitä en tiedä paljonko tehoa oli loppujen lopuksi, mutta ahdin oli liian pieni. Noin ~0,8-1 bar luokkaa ahdoilla väänsi helkkarin hyvin alueelta 2000-5200. 5200rpm kohdalla meno loppui kuin seinään. Siis ahdin oli liian pieni. Ei tarvinnut edes kierrosluvun rajoitinta. (moottorin sisuskalut ois pelannu hyvin sinne 5800-6100rpm alueelle asti). Tämä ahdin oli kiinni sanotaan että 2-3 vuotta, jonka jälkeen vaihtui hieman isompi ahdin tilalle (korkea paine ahdin). Kasanen vai kuka se oli (siihen aikaa Suomen turbo guruja, RIP ajoi muistaakseni moottoripyörällä hirveä päin joskus 90 luvun lopussa), opasti tuolloin isäukkoa auton kanssa. Ekan ahdin ehti välijäähdyttimen kanssa olla about 6kk kiinni kun moottori porsi. (ehkä 220-250 heppaa) Mäntä hajos, Kjet + turbo seokset tehty näppituntumalla lisärikastamalla, ja väärät korkea kärkiset bensan säästö tulpat, korkea puristeiset männät (9.2) 98 bensalla ja ei ajoituksen kunnollista säätöä. Näistä opittuna moottorista vaihdettiin hajonneet männät, lohko ei tässä kärsinny vaan männän laki irtosi ja alkoi pitää meteliä siis ei tullut täyttä katastrofia. Uudet tasalakiset männät ja joista sorvattiin 1.5mm pois (puristus luokkaa 8-8.5). BMW:stä alipainesäädin jakajaan jollai sai tiputettua ennakkoa ahtopaineiden kanssa noin 20-22 asteeseen. Imusarjaan tuli kaksi lisärikastus suutinta KJetin suuttimien päälle. Suuttimet toimivat porrastetusti paineen mukaan. (nää kun laitto päälle niin tuli oikein musta pölly pakoputkeasta vaihtaessa vaihdetta, sai siis ainetta!)
    Uudet kylmemmät pienemmällä kärkivälillä olevat tulpat. Tulpissa kärki oli piilossa siellä sisällä joka pienentää nakutusta, nää tulpat ei oo laihaseos tulpat, mutta auttoi asiaa. Noilla muutoksilla moottori pysyi kasassa vuoteen 1998, jolloin vaihdettiin autoon isompi ahdin ja miedoin virinokka. (2000-6000rpm alueelle tarkoitettu nokka ja ahdin oli max 26-28psi specseillä). Moottori hajos sitten taas vuonna 2000 (ajettiin kuitenkin miedoilla ahdoilla oisko 1.2 bar tms) (ehkö 300-350 heppaa perstuntumalla). Mäntä meni taas rikki, ja tilalle hankittiin sitten 8.2 puristeiset mustangin männät. kansi laitettiin kuntoon, alumiini retainerit hd- venttilin jouset yms. 1998 laitetulla uudella ahtimella toiminta alue on ehkä 2800rpm kohdalla alkaa nostaa ahtoja ja laulaa sinne 6000rpm alueelle, ilman että otetaan ahtimen max ahtoja. Tällä ahdin on vieläkin autossa kiinni, tosin 2016 ahdin laakeroitiin uudelleen liukulaakerit muutettiin keraamisiksi kuulalaakereiksi, jolla saatiin hienoinen ero moottorin toimintaan.
    2013 auton Kjet muuttun läppärisäätöisekseksi ruiskuksi kun lisäruiskutuksessa oli jotain hämärää ja meno ei ollut sellaista kun piti. 2016 siirryttiin E85 polttoaineeseen ja 2017 vanha moottori nostettiin pois ja laitettiin uusi vahvistettu samanlainen moottori pellin alle (takomännät, takokanget, korsetti, sama nokka kuin aikaisemmin, rullakeinut, isompien ahtojen kera). Sitten penkissä käyty kahteen kertaa ja aina selviää jotain puutteita ja muutettavaa. (Nytkin kiinnostaisi muuttaa ahtimen kiinnitykset V-pannalle, huollettavuuden osalta ja tilan puutteen takia, parempien kansien tilaaminen "Weslake". Hieman isommat pakoputket, imusarjan/imukotelon/läppärunkgon suurentaminen/muokkaaminen, polttoaine tukin suurentaminen) Mutta pikku hiljaa hyvä tulee. Tässä vain siis kerrottuna osa mitä tarvinnu tehdä, kaikki muukin on tässä autossa porsinnu ja tarvinnu suurentaa että tähän on päästy.
     
    onoff road, Diktaattori, Roberto ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Googleviisauden kutsuminen lunttaamiseksi, sen otan käyttöön tästä päivästä alkaen. Taas on tänään edessä muutama pilapalaveri jossa osajoukko "viisastaa" parviälyä googlella löydetyillä artikkeleilla, joista a) eivät tiedä, ovatko nekään oikein ja b) menikö se hakukaan ihan nappiin..

    Lunttaajat, perkele!

    Eräällä toisella foorumilla huomasin, jotta aktiivisimmat neuvojat ovat vähiten asiasta perillä ja ne, jotka tietää, niiltä saa nyppimällä nyppiä edes "kahta sanaa". Ja mikspä ne aikaansa käyttäisivätkään netissä neuvolaa pitämällä, kun saavat siitä klinikoillaan työn ja tilin.
     
    Inlinee tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!