Toyotan sisä jarrupalat kuluu loppuun nopeasti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Ss18ss, 12.2.2020.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead



    Korjaus sarjaa saa ostettua tarvikkeena jossa kaikki pikku hilpetöörät.
     
  2. Ss18ss

    Ss18ss 2nd gear

    Ai kun olisi noin helppoa että vika olisi liukutappien voitelussa tai kumiosissa niin tämä sisäpalojen kulumis ongelma olisi ratkennut kerta heitolla. Mutta liukutapit ei ole jumissa.
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    no ei kait siinä voi olla kuin männät jumissa tai sit joku vika nestepuolella että jättää painetta takapiiriin. Pakkohan niiden on laahata jos kuluu liian nopeesti?
     
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Viet toyotan merkkihuoltoon niin ne laittaa kuntoon ja ne antaa siellä jumitus takuudenkin... ei ne uutena häviä ilmaan, ilman vikaa...

    Jos nää on poissa listalta
    -Käsijarru
    -Liukutappi
    -Mäntä ei jumita
    -Rosteripellit on siellä.

    Jos se vika ois nestepuolella silti ne ei kuluis epätasaisesti(molemmat kuluu tai ei ollenkaan). Joko se toimii tai ei toimi....
     
  5. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Kun jompi kumpi puoli kuluu enemmän kuin toinen, ei jää muuta vaihtoehtoa jäljelle kuin liukutappien/satulan jumitus. Kun satula on irti ja liukutapit liikkuu hyvin, ei se kuitenkaan ole sama asia kuin satula paikallaan ollessa, kun vaikka mäntä vääntää satulan vinoon koska pala on kulunut vinoksi. Kuluneilla paloilla turhaa kasata uudestaan. Mielestäni mahdollinen laahaaminen pitää testata kun jarrut on kasattuna paikallaan ja autolla on ajettu ja jarrutettu reippaalla poljinvoimalla, sitten auto tasaiselle alustalle, polkaistaan jarrua kunnolla ja yrität työntää autoa hieman, sen kyllä tuntee työntäessä laahaako vai ei.
     
  6. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Ehdit just ensin, mutjoo, jos satula liukuu niinkuin sen kuuluu, niin männästä (== nestepaineesta tai käsijarrumekanismista) se laahaava voima ei voi tulla, koska se jakaantuisi samoin molemmille paloille (koska se satulan liukuminen jakaa voiman tasan kummankin puolen paloille). Joku kampeaa satulaa toispuoleisesti ulospäin.
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Totta. Ripulinen keksintö jokatapauksessa.
     
  8. JJ

    JJ Gearhead

    Mites se jarrupaineensäädin siellä auton alla, toimiiko vai onko jumissa?
     
  9. Ss18ss

    Ss18ss 2nd gear

    En tiedä siitä mitään.
     
  10. JJ

    JJ Gearhead

    Voisiko olla jämähtänyt siihen asentoon, että jarrut olisi takapainoiset eli ensin jarruttaisi juuri noilla takapaloilla.
     
  11. Ss18ss

    Ss18ss 2nd gear

    Mitkä on rosteripellit
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Männän ja palan välissä olevat metelin poisto levyt. En tiedä voiko ne aiheuttaa tommosta, mutta mielestäni ei.
     
  13. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Liikkuuko palat varmasti ankkurissa hyvin/helposti? Palojen ja anukkurin väliin kosketus kohtaan kuuluu myös rosteri peltipalat,niiden peltipalojen alle ankkuriin tulee nopsaan ruostetta ja palat jää päälle,eivät palauta. Siinä välissä kupari tahna vähän huono aine,ainakin kylmässä kohmettuu ja reagoi suolan kanssa tönköksi. Minä töissä käyttänyt keraamista jarrurasvaa..
    Tossa kuvassa ,palojen kanssa näkyvät hilppeet.
    http://www.catcar.info/toyota/?lang...2MD09MDAyfHxncm91cF9pZD09NDcwN3x8cGFnZTcwPT0w
     
  14. wonderbaum

    wonderbaum 1st gear

    Kokeile, satulan ollessa irti, kääntää käsijarru vipua.
    Männän pitäisi tulla ulospäin sylinteristä n. 1 mm ja kun palautat vivun että se toppaa vastimeensa männä pitää palautua takasin.
    Tarkkaan ku kattoo, liikkeen huomaa.
    Jos näin ja vaijerit liikku, käsijarru pelaa, olettaen että palat, liukutapit liikkuu.

    Vaijerien sisälle voi päästä vettä joka jäätyy. Kulunu vaijeri liikkuu irti ollessaan, suorana, hyvin mutta paikalla autossa monelle mutkalle käännettynä takertelee.

    Käsijarrun säätö automaattinen, mutta kun mäntä on sylinterin pohjassa esim. palat vaihdettu, jalkajarrulla pitää painaa sylinteri ulos ennen kuin vetää käsijarrusta. Jos vetää käsijarrusta ensin, automaatti säätö pukkaa männän liian pitkälle ja mäntä ei pääse palautumaan tarpeeksi sylinterin sisälle.

    Joku syy jättää jarrunesteen paineen sylinteriin, jarruneste ei pääse palautumaan.
    - onko letkujen kudokset hajalla jotka tukkii letkut, yleensä tulee pullistuma.
    - paineensäädin.
    Täs ny jotain, mitä tuli mieleen.
     
  15. Ss18ss

    Ss18ss 2nd gear

    No nyt on laitettu firmassa uudet levyt ja palat taakse, säädöt tarkastettu dynamolla... Käyty katsastamassakin... No odotellaan kolmekuukautta miten käy... Onko hyvät säädöt..
     

Kerro tästä muillekin!