Erikoiset asunto/matkailuautot sekä asuntovaunu yhdistelmät Suomessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja redneck1, 24.11.2019.

  1. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ite oon nyt täs pallotellu ja pyöritelly sitä omaa kiimaliiterihommaa. Itelle kävis yhä telttamatkailu, mut perheelle ei. Ja ikäni taas matkailleena matkailuvaunulla/teltalla, mua ei taas hotelli/ lentomatkaaminen kiinnosta ei sitten yhtään.

    SMV on ollu yks pallotellun kohe. Ne on ihan makeita, valmiit maksaa reippahasti ( ja syystäkin, työ maksaa, ja pitääkin maksaa). Toinen pallottelun kohe on sit ollu joku muu. Suomen markkinoilta ei oikein saa mitään vanhaa, ne on suurin osa läpimätiä, eli nekin ois siltä osin täysiä projekteja. Saksassa olis jo eri tarjonta, ja esim joku vanha Eriba ois ihan makee. Seki äkkiä vaan maksaa kun tulee hakukustannuksetki päälle, kaasujen muuttaminen jos niitä meinaa käyttää ( siellä oli pitkään eri kaasunpaine kun Suomessa) ja sekin voi sitten olla perillä jotain ihan muuta.
    Jenkkivaunu ois jees jenkin perään, johon se tuleekin, mutta on sit sen hintasiakin että oma pussi ei nyt vaan taitu.

    Täl hetkel ykkösenä listal pyörii tämmönen. Hyvä aihio + se ois ihan uus ( ku ostas uuen).
    Tuollasenaan melko kammottava, mut tosta sais tekemällä ihan makeen näkösen, ja just sellasen kun meinaa.
    Eikä ois mikään jättikokonen + vois käyttää peräkärrynä muutenki tietyin varauksin.
    Sinänsä tuo ei ongelmaa ratkase, että tollaseen saa järkevästi nukkumapaikat kahelle, mutta suurimmaks osaks se nukkumapaikat kahelle riittäiskin, ja jos jonnekki ulkomaille menee, mä voin ihan hyvin nukkua yhä teltassa, ei haittaa yhtään. Pitää nyt pyöritellä vielä, mutta houkutteleva vaihtoehto.

    Googlesta löytyy kuvia tuommosista mitä ne jenkeissä värkkäilee melko samanmoisia, 5x8 camper yms hakusanoin. Ne off-road camperit onki sit iha eri juttu ja tarina.

    [​IMG]
     
    Pande_K ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Inlinee tykkää tästä.
  3. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    ...toisaalta joku Kabe näyttäis tehneen saman näköisiä valkopunaisia kiimaliitereitä 80-luvulta, ettei tarvis kun takavalopaneeli vaihtaa vanhan mallisesta, niin menis täydestä.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuo Respo on oikeastaan ainoa kaupallinen täällä, vähän kulmikas ja pelkistetty tuollaisenaan, lähinnä umpikärry, jossa patjat lattialla ja irrallinen minikeittiö...noita näyttää olevan uusia ja käytettyjä myynnissä.

    Pieniä pisaramallisia jenkkityylin campereita tullut joskus itekin katseltua.
    Jossakin vaiheessa Nettikaravaanissa oli myynnissä Caretta Off-Road versio, siis täällä Suomessa.
    Noita löytyy euroopan puolelta ja taitaa täälläkin olla joku edustaja, aika hintavia laitteita vaan.

    Tuolta voi katsella myös sisäkuvia
    https://carettacaravan.eu/caravan/caretta-off-road/

    [​IMG]

    Onhan pisaravaunuja tehty täälläkin, tunnettu rodi-mieshän niitä väsäili aikanaan...samalla tavalla voisi kätevä mies tehdä moisen jonkun vanhan perävaunun rungolle.
    Muutamia projekteja löytyy jossa vanha "Muuli" saanut uuden käyttötarkotuksen retkeilyvaununa.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Juu on nuita tosiaan paljonkin, Suomenmaalla hiukan vähempi. Carettakin on tuttu. T@B ei nappaa, uus Eriba maksaa kanssa helvetisti. Poksi ei nappaa.
    Respon kun maalais auton väriin kaksväriseks, jenkkityyliset vanteet ja peltiset lokasuojat, niin näyttäis jo aivan erilaiselta.

    Oon itseasiassa itekkin suunnitellu tuommosta pisaramallia/ vähän Respon tyyppistä, piirustuksia myöten, ja yksittäishyväksynnät, aisa yms säännötkin on hanskassa.
    Tein vaan laskelmia, niin ite tekemällä semmoselle tulee aika hurjasti painoa, kun ei osaa tehä sitä "tarpeeks heikoks". Ja hintaakin äkkiä kertyy kun laskin kaikki materiaalit yhteen, itsekkin tehden aika paljon. Tuo Respo on aika kokonaisedullinen ratkaisu, varsinkin ite Virosta se hakemalla. Kaikenhan sinne tosiaan sisälle sais/ joutuis tekeen itte.

    Toki taas tullaan siihen, että sillä rahalla sitten saakin jo mm. niitä SMV:itä, mutta siinä on silti se uus/ vanha elementti, ja ite en kummonen puuseppä ole siinä kohen kun pitää alkaa kaarevien seinien/ katon tukipuita vaihtamaan, ja ristus mikä savotta se onkhaan ku katellu joittenki entisöintiprojekteja.. Kerran jo meinasin ostaa projetkikuntosen SMV:n aikoinaan, onneks en sotkenu käsiäni siihen; se oli halpa; mut ois siinä ollu sitä työtäki.
     
  6. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Minulla on 590 SMV. Ruotsista ostessani sen luulin, että se ei ole laho, mutta erehdyin täysin.
    Ei siinä sitten, kun korjaamaan. Olen korjannut etuosaa ja kattoa. Myöskin kaarevia osia. On muuten helppoa. Kaupasta oksatonta sisustus listaa, sirkelilla 7mm siivuksi. Tukevalle vesivanerille järeistä nauloista "jiki" johon taivutat kerroksina ruuvipuristimilla ja urtsiliimaa hyvää tulee. Pirullisinta on katon korjaus, kun siellä ei oikein seisoskella. Minulla on ollut kaksi rakennustelinettä ja alumiinitikkaat niiden välissä. Käy polvien päälle. Nyt on lahot korjattu. Pellitys pitäisi ruveta tekemään. Teen kokonaan uudet katto "pellityksen". Kunhan löytyisi jostain sopivat alumiini naulat pellityksen kiinnitykseen.
     
    pantera, isalmela ja Inlinee tykkäävät tästä.
  7. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Enpä aiemmin hoksannukkaa et perkele nehä o ku kaks marjaa. Noit Kabei näky aikoinaan tosi paljon, ja pitkäänki. Varsinnii Ruotsis.
     
  8. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Osta Poksi. Siinä on kanssaeläjät ihmeissään kun parkkiin tultuas nostat katon ylös, silloin mahtuu jo normaalipituinen sisällä seisomaan (siis mies, muna jos seisoo niin sitten on ahdasta sivusuunnassa).

    Noiden styrox- ja uretaanikoppien laho ja homevaurioiden korjauksia kun töissä sivusta seuraa jatkuvasti, niin ei tulis mieleenkään ostaa sellaista itselle, ikinä.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ai vittu et nauroin tolle munahommalle :rotfl:

    Joo, onhan nuo melko järkkyi. Eribassa muuten kans o putkirunko ja pellit, ei o homeliitereit+ niissäki nouseva katto. Noita nousevia kattomekanismejahan myyän uutenaki ite istutettaviks, eikä o hirmu kalliita.
     
  10. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

  11. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    tsipi, isalmela, malvasto ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. malvasto

    malvasto 3rd gear

  13. Inlinee

    Inlinee Gearhead

  14. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Joku hitsaa puolijauhona ultra lahoa peltikoppia (a, c. y, e, jne-bodya), ja joku leipoo ratkennutta lasikuitupulkkaa. Jokaisella omat mielen piintymänsä.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  15. malvasto

    malvasto 3rd gear

  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Voipi jäädä leimaamatta tänne, jarrut ja akselit menee vaihtoon ja mitenkähän tuo vetoaisa, tuskin kelpaa sekään vai tulkitaanko ehkä rungoksi ?
    Lisäksi tollasessa on järkyttävä aisapaino kun akselit noin takana...koskaan käsittänyt miksi jenkeillä on ne noin ?
     
  17. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

  18. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    yli 20ke kipuu kun pistää rahdin ja tullin/alvin päälle että on härmässä.
     
  19. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Suomessa tämmöinen oli viimeksi myynnissä muistaakseni 28 tonnia, ja mitä asiaa ehdin kattelemaan, niin rahteineen 20 tonnia olisi riittänyt. Ja jos kuvat sekä sepustus kopperon kunnosta pitivät paikkansa, niin snadilla fixillä olis ollut aika hyvät mahdollisuudet museoida se ilman älytöntä jumppaa.
     
  20. hmr66

    hmr66 Gearhead

Kerro tästä muillekin!