LQ9+LS3 kannet, nokka arvuuttelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja wallu64, 29.2.2020.

  1. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Nokka tarjontaa tuntuu olevan niin kysytään nyt täältäkin mielipiteitä. LQ9 kone rakenteilla ja tulee omilla tasapäämännillä ja siistityillä ls3 kansilla. Männät tulee noin 0.15 yli dekin, ruttu noin 10.5. Nesteen kuppilaa silmällä pitäen ois kiva jos teho alkais vitosella. Tämmöistä settiä miettinyt: https://www.summitracing.com/parts/sum-8707-2-bhv Tekeeköhän tolla mitään? Autohan painaa 1300kg, manuaali laatikko ja autolla myös ajetaan, kotoo töihin yms.
     
  2. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Aika miedohkohan tuo nokka vielä on mutta en mä ajoautoonkaan kovin rajua pistäis. Ylä vireinen tuo LS jo vakionakin. Se että alkaako viitosella niin on monesta kiinni. Vakio sarjoilla ei taida onnistua.
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    6.0 kone Ls3 kansilla ja .600" nostoisella nokalla, ei huono! Varsinkaan kevyessä manuaalivaihteisessa autossa.
     
  4. Roc

    Roc Gearhead

    Mikäs imusarja tulee?
     
  5. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Imari on vakio ls3 ja pakosarjat lyhkäset 44 millistä putkee. Voi olla että noi pakosarjat tossa ahistelee, mut mennään nyt alkuun niillä. On toi konehuone niin ahaskin ettei sinne ihan helpolla paljon parempia tee. Toivottavaahan olisi että kulutus pysyisi siedettävänä ja parin tonnin kiekoilla pystyisi kruisaamaan. Onko noista summitin nokista kellään mitään sanottavaa? Hintahan noissa houkuttaa
     
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Se vähäinen kokemus mikä itellä noista "moderneista" moottoreista on, niissä on melkosen hyvät kannet vakionakin, ja sitä kautta ne reagoi nokkaan ihan toisella tavalla ku noi esi-isänsä, dinosaurukset. Mun mielestä tuo on jo suhteellisen iso nokka tollaseen kombiaatioon, sellanen 20-30 astetta voi huoletta laittaa .050" arvoihin lisää vanhoihin verrattaessa.
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tarkoitat vissiin että vanhoissa pitää olla sen 20-30 enempi että ollaan samoissa tehontuotoissa? Mitenköhän sitä arviois paljonko uudessa saa olla asteita että alakierrosten toiminta säilyy katukelposena?

    Tsekkasin Circle Track 525hp koneen speksejä, niin siinä on 226/236@.050 ja .525" nostoa. Eli kyllä ton summit nokan pitäis helposti puhkasta se 500hp rajapyykki kun muut asiat on kunnossa.
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Varsinkin Ls-koneissa pelataan enemmän nokkien välisen kulman, kuin asteitten kanssa. Niihin kun on tarjolla keppejä joissa lsa on 108:sta jonnekin 125:een välillä.
    Ja kevyt venakoneisto 1.7/1.8 vipoilla mahdollistaa nopeet venttiilin liikkeet ja hyvät nostot, ei tarvi "turhia" asteita. Kannet huolehtii kierroksista.
     
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Juu, eli vanhoihin se 2-30 astetta lisää ni vastaa likimain. Ja tosiaan LSA:t nois tuppaa olemaan selkeesti isompia ku mitä yleensä käytetään perinnemalleissa.
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Isompi lobe separaattori ilmeisesti "miedontaa" nokkaa jos ruvetaan yleistämään? Vai onko se päästöjen takia myös? Katoin oman -00 C5 LS1 koneen arvoja ja asteita todella miedot 198/209, 115.5LSA ja .500/.500 nostoo. Tossa olis kyllä kans varaa kiristää ilman että mikään alue huononee. Mutta kuinka paljo?! :)
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    2 piippunen juttu sekin, enempi kai kyse siit et noi ei oo niin riippuvaisia isosta overlapista ku astmaattisemmat esi-isänsä.
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Eli tavallaan voidaan johtopäätöksenä todeta että sinne voi laittaa jonkun nokka-akselin ja sitten tapahtuu jotain jos on tapahtuakseen? :rotfl:
     
  13. Keme

    Keme Gearhead

    LS paranee aina, ku vaihtaa vakionokan joksikin muuksi :D
     
    Muokattu: 2.3.2020
  14. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Kumpi tässä sitten on tärkeämpää viitosella alkava nesteen baari juttu vai mukavan vahva katumoottori. Mulla itellä LS1 texas speedin vanhemmalla 228R nokalla ja ,588" nostolla. Omaan makuun vähän liiankin ylävireinen kombo katuajoon automaatin kanssa ja parin turbiini kokeilun jälkeen luistoa lisäten on nyt ihan mukava ajella.
    Tuolla sun pakonokan kovemmalla asteluvulla kai haetaan voimalle jatkuvuutta ylärekisterissä. 7000rpm on jo turhan rajut rundit kadulle jos siellä maksimi teho tulee. Toisaalta isompi moottori "kokee" nokat miedompana ja 1300 kg kori jeesaa myös asiassa.
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Toi Chevyn ASA-virinokka yhdessä Hot Camin kanssa on niitä harvoja, joissa nostoa on vähemmän kuin vakiossa nokassa. Yleisen käsityksen mukaanhan nostoa on tapana lisätä kun halutaan lisää tehoa.

    Circle track -dynokäppyrät lienee myös ilman mitään apulaitteita ja tuskin on ilmanputsariakaan; liekö STP-heppojakin.

    Mut joo, nykyaikaisella virinokalla 500 hepan suomitehoihin on just ja just saumat 6.0-litraisellakin LS3-kansilla.

    Katuautoon en kovin paljon tiukempaa tuolla laittaisi, jollei aja kaasuttimella tai automaatilla.
     
  16. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Tuo iso LSA toimii ls moottoreissa siksi että kannet virtaa riittävän hyvin vielä yli 6000 rpm kierrosluvuilla mihin iso LSA tehohuipun vie. Vakiotietsikan ohjausalgoritmi ei tykkää ollenkaan overlapistä, mikä on tietysti toinen syy siihen miksi lähes kaikki ls virinokat on isolla LSA:lla. Jos nokka piikittää ylempänä mitä kannet virtaa, on tuloksena melko ponneton moottori.
     
  17. fenix

    fenix 3rd gear

    Tuolla videolla vaihdetaan 240/244 lsa 112 nokka pienempään 225/235 ls6 moottoriin ja verrataan käytöstä ja tehoa.
    Tuo miedompi nokka on 0.050" asteiltaan lähes sama kuin aloittajan harkitsema, mutta muut specsit meni itseltä ohi jos niitä edes mainittiin.

     
    Muokattu: 2.3.2020
  18. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Perhana, mielenkiintoisia ajatuksia. Eihän se 500 konia mikään välttämättömyys ole, näyttää vaan ameriikan pojilla tulevan sitä voimaa niin helposti...Vähän kahen vaiheilla et onko toi ehottamani summit nenä kuitenkin hiukka liian käyrä tohon mun häkkyrään. Nää on näitä elämän isoimpia päätöksiä
     
  19. fenix

    fenix 3rd gear

    Muokattu: 3.3.2020
  20. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    HR:n juttu vuodelta 2013 LM7 koneessa testatuista vakio ja kolme Cranen viri nokkaa
    https://www.hotrod.com/articles/ls-cam-test-comparison/

    Paljon teknisiä tietoja ja isolta kierrosalueelta dyno numeroita, ihan suoraan ei tietenkään vastaa isomman koneen tuloksia.
    Alaväännnön muutoksia mitattu 2500 rpm alkaen ym.
     

Kerro tästä muillekin!