Sähköinen bensapumppu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja JouniK, 20.5.2019.

  1. Noista bensapumpun ohjaimista oli jossain ketjussa juttua vähän aikaa sitten.

    Onko vekulla tuossa kerääjäsäiliötä välissä? Mietin, että onko moisesta lämpiämisen kannalta haittaa tai hyötyä.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Moottori saa suhteessa lämpöisempää ainesta, koska kerääjätankissa kiertää lyhyempi kierto ja vain osa käy päätankissa.

    Pikkuriikkinen Walbron pumppu ottaa 3 bar reguloinnilla 6A ja kun nostin paineet 4 bar arvoon, meni 8A. Eli meneehän sinne polttoaineeseen 70-100W mutta on polttoainejärjestelmällä pinta-alaa, mihin jäähtyä. Palasin 3 bar arvoon suuttimia rukkaamalla - lataus alkoi olla tilanteessa, jotta valot himmenee tyhjäkäynnillä - moottoripyörä.

    Pumpun ripustustapa auttaa ääniongelmaan. Ei noissa mun rakennussarjoissa kuule pumppua kun moottori käy.
     
  3. Tämä on totta. Toisaalta jäähduttävä pinta-alan kasvu kompensoi tuota. Sitähän voisi kasvattaa vielä jollain jäähdytysrivoilla..:rolleyes:
     
  4. shr1

    shr1 Gearhead

    Mulla ollut useamman kesän, ensin A1000 sekä nyt Eliminator-pumpun kaverina käytössä tämä: https://aeromotiveinc.com/product/billet-fuel-pump-speed-controller/

    Ainakin toistaiseksi pelannut hienosti. Taisin asettaa jännitteen muuttumisen rajakohdaksi 3500rpm, eli cruisaillessa pumppu pyörii verkkaisesti, eikä lämpene juuri ollenkaan. Vipukytkimellä saan kiihtyämisradalle mennessä ohitettua controllerin, jolloin pumppa saa täyttä jännitettä jatkuvasti. Kaipa tuo pelaisi ilman ohitustakin myös radalla, mut tein sen varoiksi kuitenkin noin.
     
  5. vekku

    vekku 2nd gear

    Jaa niitä on tuommoisia vasittujaki olemassa. Ei ole minulla kerääjäsäiliötä, pumppu tankin vieressä, siinä mittari ja heti paluu ylimääräiselle polttoaineella tankkiin, konehuoneessa toinen mittari.
    Kierrosnopeuden rajoituksella ajattelin myös vähentää virrankulutusta. Jos toisen autoni entisen moottorin (n.500hv)kulutus dynossa oli n.80l/h 21gph täyskaasulla ja jos ajatellaan, että tämän toisen auton motti kuluttaisi vaikka tuplat niin siltikin pumpun tuotosta ei tarvisi kuin 10%. Tilasin kuvan mukaisen säätimen, kokeillaan ensin tuolla.[​IMG]
     
    Slant Sickness tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!