Voiko olla jako 180 poskellaan?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sibe70, 7.3.2020.

  1. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kyseessä suora kutonen, GM.
    Kone remppa tehty koneelle ja nyt henkiin herätys.

    Merkit kohdalleen ja jakajan pyörijä kohti ykköstulpan johtoo.

    Ei edes lupaa.

    Sytytysjärjestys: 153624

    Käänsin tulpan johdot niin, että ykkönen on kutosen paikalla, jne...

    Käynnisty ja toimii, mutta sytytys merkkejä ei näy...

    Voiko nokka olla 180 poskellaan jakopäästä ?
    Jos näin niin onko muuta merkitystä kun ajoitus merkit kadoksissa ja ajoitus korvakuulolla...
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Merkkien pitäisi näkyä yhtä lailla otitpa signaalin 1 tai 6 pytyltä. Olisko jakaja tullut asetettua puoli kierrosta pieleen? Eikös se sovi niinkin paikoilleen? Mutta missä ovat merkit, sitä en tiedä.
     
  3. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Juu, meinaan että jos ajoitusmerkit on kohdallaan ja pyörijä näyttää suoraan kohti ykkös sylinterin johtoa. Kone ei käynnisty, mutta jos vaihdan tulpanjohdot jakajan kannessa niin että ykkösen johto on kutosen paikalla ja siitä sytytysjärjestyksessä niin kome käy.
    Silloin vauhtipyörässä ole kolmiomerkki (alakuolokohta ?) on ajoitusosoittimen kohdalla.
     
  4. SauliK

    SauliK Gearhead

    Jos alakuolokohdan merkki näkyy niin jakajahan olis sillon varttikierroksen pielessä
     
  5. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Juu näkyy, pitää ny vielä katsoa että pyörijä todellakin osoittaa ykköstä....
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Tai sit vaan dampperissa on merkit pielessä, ei olis eka eikä vika kerta.

    Kato TDC heittokellolla ja tee merkki oikeeseen kohtaan.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  7. l062059

    l062059 Gearhead

    Niin, nelitahtimoottoreissa jokainen sylinteri sytyttää kerran kahden kampiakselin kierroksen aikana.
    Tarkoittaa sitä, että jokatoisen ykk hetken aikana on sytytys ja jokatoisen kohdalla pako- ja imutahtien vaihtohetki. Jos syttyjärjestys on 153624, niin 1ja 6, 5ja2 sekä 3ja4 ovat vastinsylintereitä eli kierroksen päässä toistensa sytytyshetkistä ja muissa tahdeissa sama juttu.... ja jakajahan pyörii vain puolet kampiakselin kierroksista... Niin vielä siitä jaon pielessä olemisesta... Jakaja voi olla puoli kierrosta eli 180 astetta pielessä kampiakseliin nähden eli kierroksen kampiakselilla. silloin sytytyshetki sattuu just tuohon pako ja imutahdin väliseen vaihtohetkeen eikä varmaan käy, vaan paukahtelee miehekkäästi kaasarissa ja putkessa.
     
    Muokattu: 7.3.2020
    JR35 ja juko7 tykkäävät tästä.
  8. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Mutta voiko jako mennä sekasin konerempan yhteydessä jakopäässä, vai onko vain mahdollista laittaa jakaja 180 astetta väärään asentoon.

    Meinaan jos kampuraa ja nokkaa asennettaessa kuitenkin ajoitusmerkit ovat kohdallaan.
     
  9. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Ne ajoitusmerkit on ollut 6sen kohdalla, muissakin merkeissä sattunut kohdalle.
    Pyörijan akselin voi laittaa kahteen asentoon, johdot on vain kiinitettävä vastaavasti.
    Ei silloin välttämättä mene tehtaan kaavion mukaan.
     
  10. fmila

    fmila Gearhead

    Jos Damperi on kaksiosainen, eli sen ulkokehä on vulkanoitu sisäkehään (keskiöön) kiinni, niin ne ovat voineet liikkua toisiinsa nähden, jolloin merkit voi olla pielessä paljonkin. Sen vuoksi ei Damperia pidä liottaa missään liukkarissa, eikä pistää missään tapauksessa pesukoneeseen muhimaan. Vanhuuttaan se vulkanointi hapristuu ja imee liukkarit ja kuumat pesuaineet itseensä, sen jälkeen voi pyörähtää minne vain. Konetta kasatessa olisikin aina hyvä tarkastaa merkkien paikkansa pitävyys vielä kun kansi (kannet?) on irti, mutta alakerta muuten nipussa.

    Muutamissa nyky vehkeissäkin on joitakin "ongelma moottoreita", joissa tämä on mahdollista, jopa alle 10 vuotiaita löytyy. Toi ulkokehän irtoaminen "vauhdissa" voi aiheuttaa jopa rankempia vaaratilanteita.

    t. AM
     
  11. fennia

    fennia Gearhead

    Jos sulla on ollut nokka/kampura merkit kohdallaan on jako ok. Jakajan saa kyllä 180 pieleen helposti.
     
    juko7 tykkää tästä.
  12. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Jep, kiitos avusta.

    Jakaja 180 astetta pielessä
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  13. tapsah

    tapsah 2nd gear

    :D:D:D:D:D voi,voi
     
  14. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Heittokellollahan ei näe yläkuolokohtaa vaan männän topparilla mutta jos kone käy niin korvakuulolla sytyn säätö tai saahan tulpanreiästä suunnilleen tdc kohdan selville jolla näkee onko merkit lähelläkään oikeaa.
     
  15. xarper

    xarper Gearhead

    Miksei näkis?
     
    DX tykkää tästä.
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se heittokello liikkuu tosi laiskasti kuolohohtien tienoilla ja lisäksi on koneen välykset, jotka voivat sekoittaa mittausta. Kun tavalla tai toisella stoppaa männän mekaanisesti jonnekin 20-30 astetta (voi olla muukin määrä, mutta ei ihan lähellä ykk) tienoille ja veivaa koneen stoppariin eessuntaas ja merkkaa molemmat, niin ykk on niiden merkkien puolivälissä.

    Voi kokeilla uudemman kerran ja kas taas tulee ihan sama tulos. Mutta heittokellolla on vaikeaa.

    Soveltaen tommosen stopparin saa kyhättyä tulpanreikään ruuvattavaksi (varoen kuitenkin venttiileitä vaurioittamasta) ja voi tarkastaa merkit ihan kansi paikallaan.
     
  17. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Onnistuu heittokellolla samalla lailla kuin stopparilla. Arvioi karkeasti missä on YKK ja nollaa kellon siihen. Sitten pyörittää konetta siten että kello näyttää esim. 10 satkua enne YKK, kirjaa astelukeman ja pyörittää YKK:n yli samat 10 satkua ja katsoo lukeman. YKK on astelukemien välissä. Murheena tietty se että miten sen heittokellon saa tungettua kasattuun koneeseen.
     
    JR35, Jussi289, fennia ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. DX

    DX Double Gearhead

    juu, noin suunnilleen heittokellolla nokkakin ajotetaan

    voi ottaa pyörityssuunnissa huomioon myös laakerivälyksen vaikkei sillä mitään älytöntä merkitystä taida olla


    ja periaatteeshan kelloo ei tarvi edes nollata, riittää, että pyörittää yläkuolokohdan molemmin puolin kellon samaan lukemaan,
    tai vaikka nollaa kellon ekan merkin kohdalla ja pyörittää sitten ykk toiselle puolen nollaan
    ja merkkaa nää kohdat kampuraan ja mitä kauemmas toisistaan,
    sitä tarkempi mittaus.

    mutta juu, ykk on sitten keskellä näiden merkkien välissä, ihan niinku topparillakin kattoessa.
     
    Muokattu: 11.3.2020
    juko7, xarper, Jussi289 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Moottoriguru Jappe Malin kävi muinoin meidän tallilla ajoittamassa kaverin stroukkerin nokan ja ehdottomasti vaati stopparin ja astelevyn dampperiin. Ei kuulemma saa tarkkaa ykk,ta muuten. Uskottiin moninkertaista pro stock bike mestaria.
    Itse en ota kantaa.
     
    SBChevy tykkää tästä.
  20. 69

    69 Gearhead

    Mää tein stopparin vanhasta tulpasta, 6mm ruuvi sisään ni on säädettävä.
     
    SBChevy tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!