MB 190E 2.3-16 - Museoauto projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja EVO X, 25.2.2019.

  1. splitti

    splitti 2nd gear

    isalmela tykkää tästä.
  2. EVO X

    EVO X Gearhead

    Aurinko on alkanut paistaa täällä aivan todenteolla, niin ei vaan pystynyt vastustamaan kesärenkaiden allelaittoa :lol: Nuo 15-reikäset kun ei ole olleet aiemmin alla, niin nehän piti testimielessä heittää alle. Kyllä ne vaan perhana aika nätisti istuu tollaseen, ei mahda mitään.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    mukko, Pande_K, LPV ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. splitti

    splitti 2nd gear

    Perfect
     
    LPV tykkää tästä.
  4. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Joko tämän kohta bongaa duunin parkkikselta? Voi käydä vilkaisemassa
     
  5. EVO X

    EVO X Gearhead

    Nyt on aika paljon tuota etätyötä tiedossa sattuneesta syystä.. muutoin olen odottanut hyviä kelejä, aamuisin kuitenkin on vielä olleet tiet jäässä ja jopa kymmentä astetta pakkasta. Ei millään viitti lähtee riskeeraamaan. Mutta eikö se joku päivä siellä pihalla könötä huhtikuun puolella.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Jeah, aamuthan tässä on vielä kohtuu karuja. Mulla työsuorite ei oikein onnistu etänä niin siellä ollaan alahallissa veivaamassa kunnes joku sairastuu tai homma menee ohi.

    Tarkoitus laittaa monte carlo liikenteeseen tänä viikonloppuna niin pidä silmät myös auki jos bongaat parkkikselta.
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. EVO X

    EVO X Gearhead

    Missä sulla on paikka? Mä oon nyt pitänyt siellä R&D häkissä ja virallinen paikkakin siirtynee sinne kevään aikana. Vastahan sitä on 8-vuotta jonotettu.
     
  8. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Autoa pidän parkissa roclankujan puoleisella isolla parkkiksella, itse olen AGV osastolla asentajana jossa duunaan pääasiassa isoja AWTm koneita ja yleinen metallinvääntäjä, sellainen reilu 11 vuotta ollu osastolla, firmassa aloitin 2006.
    Nythän meillä tulee muutto isoon halliin suoraan pääovien eteen muutaman viikon sisällä. Tai näin meille ainakin väitetään...
     
    Muokattu: 21.3.2020
  9. rekkamies, Gary Grand, EVO X ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Kevään ajelut jo alkaneet kun olosuhteet parantunu?
     
  11. EVO X

    EVO X Gearhead

    Joo mä kävin viimeviikolla työmaalla tolla pikavisiitillä. Olisko ollu torstai. Olin vaan puoli päivää ja muutenkin vähän extempore reissu. Muutenhan sillä on tossa tullut liikuttua jonninverran.
     
    maverick999 ja Isamu tykkäävät tästä.
  12. EVO X

    EVO X Gearhead

    Onpa mukavaa, kun tällaisella helteellä voi lähteä ilmastoidulla harrasteautolla liikkeelle!
    Se ilmastoinnin kuntoon saaminen hieman sitten vastustikin, mikä toki oli vähän odotettavissa. Ensimmäisen omistajan mukaan ilmastointi ei ollut toiminut enää hänen aikanaan lopuksi, joten siitä on se 20-vuotta kun suulakkeesta on viimeksi puhaltanut kylmää.
    Tosiaan uuden kennon löysin vuosi sitten Kyprokselta. Veholta sen olisi saanut vielä hulppeaan 1400€ hintaan, mutta tarvikkeet oli jokapaikasta loppu, paitsi yksi oli jäänyt hyllyn tuonne Saarelle. Hauskaa että vinkki tuohon tuli Bankokilaiselta 16v harrastajalta. Maailma on pieni. Motonetista ostin sitten uuden Behrin kuivaimen ja marmorilta uudet tiivisteet letkuihin.

    [​IMG]

    Kytkin kennon ja kuivaimen letkut vasta nyt käyttöön ennenkuin vein ilmastointia täytettäväksi. Samalla huomasin, että kuivaimen ja kennon välinen letku ei toimi, kun uuden kennon lähtö on hieman eri kulmassa. Uuden letkun mittojen mukaan Valmisti Nastolalainen ThermoTec, joka muutenkin oli isona apuna hommassa. Letku kun saatiin kiinni, niin huomasin, ettei ylipaineventtiili mene uuteen kuivaimeen kierteelle, ja taas nastolaan. Uusi venttiili paikalleen ja kaikki valmiina koeponnistusta varten. Oli puhetta, että tehdään typellä testi, mutta alipainetesti oli hyvä, joten päätimme laittaa suoraan öljyt ja RS24 kylmäaineen sisään. Ainut vaan ettei kompura lähtenyt käyntiin.. sitten kokeiltiin suoralla virralla kompuraan ja se toimii moitteettomasti. Huomasimme myös ettei flekti käynnisty. No apuvirralla saatiin järjestelmään aineet sisään ja lähdin kotiin tutkimaan ohjainlaitevikaa. Hetken googlattuani huomasin, että ilmastoinnille on oma rele alun takana. Suojamuovi pois, ja kappas, ei relettä ollenkaan. Varaosa-auto on varaosa-auto..

    [​IMG]

    Samana iltana sain Mäntsälästä puuttuvan releen ja lykkäsin paikalleen. Ja sehän toimi! Kylmää alkoi puskea ja kolme minuuttia olikin kivaa, kunnes kuului tatam ja poks. Seuraavaksi sitten katselinkin kun RS24:t vuotaa taivaan tuuliin. Vartin päästä menin tutkimaan asiaa ja selvisi että kompuran ja kennon välinen korkeapaineputki oli haljennut, kahdesti! Flekti ei tälläkään kertaa lähtenyt päälle, ja ilmeisesti tiensä päässä ollut letku ei kestänyt sitä kuumuutta ja painetta. Aiemmin viikolla vuotamaan alkanut ohjaustehostimen pumppu oli myös vuotanut öljyt letkun ja kompuran päälle. Ei siinä muuten mitään, mutta tehostimessa oli sisällä silloin AT-205 re-seal tiivisteen pehmitysainetta.. liekö mössö pehmittänyt sitten letkunkin, tarina ei kerro. Pumpunhan jo kunnostin ennen ilmastointihuoltoa, joten se oli jo kunnossa tässä vaiheessa.
    Letkun irroitus olikin sitten yks työmaa. Sen irrottamiseksi piti taas tyhjätä pumppu, sillä hydeletku oli tiellä. Samoin ac-letkun kiinnike oli pumpun kannakkeessa saman ruuvin alla. Tietysti myös kompura piti irrottaa letkun tieltä, muta sitä ennen piti irrottaa vakaajan tanko :odroll: melko työlästä. Sain kuitenkin letkun irti ja vein sen Nastolaan. Sainkin sen pari viikkoa sitten perjantaiksi, sillä oli tarkotus saada viikonloppuna kasaan. Juuri kun olin saanut lähes kaikki romut nippuun, selvisi, että varoiksi vaihdettu matalapaine yläletku oli jäänyt 5cm liian lyhyeksi.. voi elämän kevät.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sain lauantaina Nastolan miehen kiinni, ja sunnuntaina hän korjasikin letkun oikean mittaiseksi. Loistavaa palvelua. Sunnuntaina sain vihdoin auton kasaan yhtä kadonnutta o-rengasta lukuunottamatta ja pääsin kevään ensimmäisille klubin kahveille Ace cornerille.

    [​IMG]

    Seuraavaksi selvitin sitten flektin ongelmaa, ja kas kummaa, taas puuttui rele. Uusi rele ja flekti pyörii johdot yhdistämällä. Tässä vaiheessa uusin vielä varmuuden vuoksi molemmat painekytkimet kuivaimeen. Sitten olikin toisen täyttöyrityksen vuoro, ja kaikki näytti toimivan hyvin.. kunnes flekti hirtti ensimmäisen minuutin jälkeen kiinni. Aineet kuitenkin saatiin sisään ja pääsin jatkamaan ostoksia. Uusi flekti lähti matkaan Saksasta viime viikonloppuna, ja saapui juuri juhannukseksi. Uusi kenno aihetti tähänkin ongelmia, ja flektin sovittaminen oli työpäivän mittainen ponnistelu, ettei se osunut pyöriessään mihinkään. Outoa tässä oli se, että uusi flekti oli tasan samanlainen kun vanha mutta silti se ahdisti. Vaihdoin vanhasta vielä kehyksenkin päikseen, mutta ei sekään poistanut ongelmaa. Ilmeisesti uuden flektin siivet olivat hieman ulompana ja eri muotoiset joka aiheutti niiden osumisen rungon välitankoon. Shimmaamalla tästä ongelmasta lopulta päästiin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja nyt, siis vihdoin kaikki toimii hienosti.. ja on kylmä!

    Tätä episodia ennen Mobilisti-Lehti kävi tekemässä Jutun autosta. Se ilmestynee jossain vaihessa loppuvuoden aikana. Löysin myös jonkinaikaa etsimäni EVO-2 vanteet. Toki nämä oli ne 7,5x17 ET37 versiot, eli ei evon 8,25x17 ET34. Tätä ohuempaa versiotahan on saanut mersulta lisävarustevanteena ja tehtaalta näitä on asennettu SLK:hon. Vanteet on nyt puhallettu ja ovat maalattavana. Lisää kuvia sitten kun ovat valmiit. Sitä en sitten tiedä tuleeko nämä alle koskaan.

    [​IMG]

    ...Ai niin ja Caddykin kaivettiin talviunilta ja öljynvaihdon jälkeen tuli sillä ajeltua muutama sata kilsaa. Jopa Seinäjoen cruisingissakin tuli pyörähdettyä.

    https://buickadi.kuvat.fi/kuvat/VUODEN+2020+TAPAHTUMIA/Seinäjoki+Cruising+12.6/IMG_4232+(2).JPG
     
    Muokattu: 21.6.2020
    rekkamies, FuryIII '71, A.J. ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. splitti

    splitti 2nd gear

    Kyllä ss guntherinkin tekele teettää hommaa, ei ainoastaan Detroitin painajaiset. :) hienosti käyty voitokas pala asemasotaa jälleen kerran!
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  14. EVO X

    EVO X Gearhead

    Joo ei nämä aina niin hienosti ole suunniteltu.. mutta joo, tämä oli viimeinen juttu mikä oli korjaamatta. Nyt sitten tehdään vaan niitä juttuja mitkä porsii käytössä, mutta toivotaan nyt että hetken sais mennä ilman vikoja, ja vois keskittyä seuraavaksi seppimään ton Caddyn paraatikuntoon. Ai niin, ja Lahden suunnalta saa tarjota autotallia! Vuokra/osto. Mun täytyy siirtää romut pohjanmaalta tänne niin oma talli käy vähän pieneksi.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  15. LPV

    LPV 3rd gear

    Mobilisti 6/2020. Sivulta 28 alkaen! BET-816. Ei taida olla 17" pyörät alla... Hienoa!
     
  16. EVO X

    EVO X Gearhead

    Jees, Mobilistin toive oli originaali ulkoasussa, joten vanteineen päivineen se sinne lähti vakiona :)
    Onnistunut juttu aiheesta 2.3-16 ainakin omasta mielestä.
     
  17. EVO X

    EVO X Gearhead

    [​IMG]

    Itse en ole vielä lehteä saanut, vaikka tekstin olenkin toki lukenut. Eiköhän se ensi viikolla kolahda. Viimeisimmässä MB-klubin Tähdelliset-lehdessähän tämä oli kannessa ja osana M3 vs. 16v vertailua. Päätoimittaja Niemisen Markushan kävi kesälomani aikana lainaamassa auton tuonne Ahvenistolle kun olin itse mökillä.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]


    Kun tätä nyt ei ole hetkeen päivitetty, niin kerrottakoon, että auto on ollut hyvin ajossa ja viimeksi torstaina kävin sillä töissä. Mitään ihmeempää ei ole ollut, mitä nyt ilmastoinnin kompura leikkas kiinni tuon Ahveniston keikan aikoihin, päätin silloin että vaihdan sen vasta talvella. Kilsoja on tullut joku 2500-3000km ja ihan pitkiäkin lenkkejä mm. Pohjanmaalle ja takasin olen tehnyt.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG]
     
    rekkamies, isalmela ja repas-90 tykkäävät tästä.
  18. EVO X

    EVO X Gearhead

    Onhan noita tapahtumiakin kierretty, mitä nyt on järjestetty. Itätähdessä tuli käytyä ja samalla kertaa Kouvolan Swap Meetissa, mistä irtosikin Top5 autot pysti. Ensimmäinen laatuaan tälle kamppeelle. Myös Kangasalalla ”Mersut” tapahtumassa kävin.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    Kohta alkaa ollakin talviunien aika, ja auto pääseekin vuokraamaani talliosakkeeseen loikoilemaan talveksi kun Cadillac siirtyy Pohjanmaalta kotitalliin. Osake piti toki sisustaa teemaan sopivaksi.

    [​IMG][​IMG]

    [​IMG][​IMG]

    Niin, tulihan se seuraavakin auto jo hommattua, 1991 300D. Sen rahoittamiseksi molemmat EVO vannesarjat meni myyntiin ja vaihtoivat omistajaa. Totesin että en ehdi neljää vannesarjaa tässä käyttämään, joten turhaan hilloan niitä hyllyssä. Silti voisin joskus ostaa toiset 16” EVO:t vielä jemmaan, jos joskus sattuu tulemaan vastaan. Myös Fifftin mustat takavalot lähti Kemijärvelle, mutta enpä olisi niillä mitään tehnytkään.

    Kolmesatkusta voin kirjoitella vähän lisää tähän jatkoksi jos on kiinnostusta? Se on mulla ollut nyt parisen viikkoa.
     
    rekkamies, Gary Grand, FuryIII '71 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. ...tai sitten teet oman projektiketjun. Mutta kirjoittele siitäkin. Mersufoorumin perusteella mielenkiintoinen projekti sekin.
     
    1purehell tykkää tästä.
  20. auburn

    auburn Gearhead

    Kolmesatkusta voin kirjoitella vähän lisää tähän jatkoksi jos on kiinnostusta? Se on mulla ollut nyt parisen viikkoa.[/QUOTE]

    On kiinnostusta, tee vaan oma projekti topikki niinkuin Miguelos ehdotti, noista sun tarinoista saa hyviä vinkkejä, kun jaksat selostaa niinkin tarkasti, ja kerrot mteriaaleista ja aineista millä korjaat mitäkin.
    Varsinkin noi nahka, tekstiili, muovi ja paikkamaali jutut kun ovat sellaisia harvemmin tehtäviä, joista saa hyviä vinkkejä.
     
    1purehell tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!