Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    ^Fokker C.X , tunnus FK-100...109, harmillisesti ei näy kokonaan.
     
  2. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tätä ei nyt enää pysty tarkistamaan mutta muistan isäni kertoneen että talvisodan aikaan Sarvanto oli tehnyt hätäskun/pakkolaskun tms Somerolle johonkin niin lähelle isäni kotipaikkaa että kymmenkesäiset naskalit olivat menneet katsomaan. Ilmavoimien miehiä oli ollut paikalla fixaamassa konetta kuntoon ja sieltä se oli sitten joltain pellolta noussut takaisin taivaalle jossain vaiheessa.
     
  3. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Ebayssa oli myynnissä Hasegawan tekemää pienoismallia Ilmari Juutilaisen Mersusta. Mukana oli myös Juutilais- figuuri, joka ainakin kuvan perusteella muistutti enemmän Korkkarin perus japsi sotilasta harottaine hampaineen
     
  4. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Vintagevaltakunnan kolmannen tuotantokauden kakkososassa materiaalihamsterin tiloista löytyy sivuvaunumoottoripyörä jonka sivuvaunukotilon hamsteri kertoo olevan Messerschmittin (oletettavasti 109)
    lisäpolttoainesäiliöstä muokattu.

    https://areena.yle.fi/1-50203305
     
  5. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Tästä tuli mieleeni, että tämmönen "taidonnäyte" mullakin on hyllyssä, mittakaavassa 1/72

    [​IMG]

    -JJ-
     
  6. max

    max Double Gearhead

    Tuli tehtyä vuosikymmeniä sitten Jemcon sarjasta Mersu G2. Radio-ohjattuna mallina.
    Se ei koskaan edennyt puuvalmiista pidemmälle vaan meni sit kaverille.
    Vaikka se ei ollut aivan pieni,kärkiväli 130cm.niin veikkaan että se ei olisi ollut aivan helpoimmasta päästä lennättää.
    Harmi että siitä luovuin,sillä sen kanssa olis voinut itsensä todella haastaa ja arvioida kuinka hyvin se lähetin olis käsissä todella pysynyt.
    Todennäköisesti nousukiidossa todella harkittuja ja rauhallisia komentoja kaasun ja sivuperäsimen kanssa,aivan kuin täyskokoisen esikuvan kanssa.
     
  7. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

    Kävin alkukuusta, isäni ja poikieni kanssa Tikkakosken ilmailumuseossa.
    Suosittelen, oli luettavaa katseltavaa, harvinaisuuksia
    Myrsky ja pyörremyrsky hävittäjät.
    Sekä Lauri Pekurin Brewster.
    Laittaisin kuvia, mutten osaa
     
    rane58 ja dart -66 tykkäävät tästä.
  8. max

    max Double Gearhead

    Ahaa,Myrsky onkin sitten Tikkakoskella.Minä kun luulin että sitä väsätään Vantaan museolla.
    Mikä sen vaihe on vai onko jo valmis?

    Sitä voiskin ihan sillä töin lähteä Tikkakoskelle,kun pakkolomallekin kohta potkaisevat niin olis aikaa tutustua kaikenlaiseen vähän tarkemmin.

    Olen hyvin epäuskonnollinen ihminen,vois jopa pakanaksi mainita.
    Nämä asiat voi mun mielestä hoitaa myös toisin,jos jotain yhteyttä haluaa tuntea,tai luulla tuntevansa.
    Viime keväänä menehtynyt isäukko on lentänyt Tikkakosken Mersua,ja uskon että tämän Mersun vierellä tulee vietettyä hieman pidempi ja hiljaisempi hetki.
     
    Muokattu: 21.3.2020
    ari vw, Dataviilaaja, maxvo2 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Tikkakosken museo on Super. Vieläköhän ylijäämämyymälä Kasinhäntä on olemassa? Hieno museo on myös Helsinki Vantaalla, ainakin toistaiseksi.
     
  10. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

    Myrsky on kunnostuksen alla, omiin silmiin vaikutti että alle puolivälin ollaan.
     
  11. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Myrskyn siivet on Vantaan museon entisöintipajalla työn alla, tai ainakin oli vielä viime vuonna
     
  12. Larry

    Larry Double Gearhead

    Kasinhäntä on muuttanut Jyväskylään ja nimi vaihtui samalla SA-kaupaksi.
     
    rane58 tykkää tästä.
  13. Kuunneltavaa:

    Hävittäjät idästä ja lännestä

    Osa 1: Köyhä Suomi joutuu tyytymään vanhoihin hävittäjiin

    Toisen maailmansodan jälkeen Suomen ilmapuolustus oli surkealla tolalla. Sodanaikaisilla saksalaisilla Messerschmitt-hävittäjillä sinniteltiin vielä kymmenen vuotta sodan päättymisen jälkeen. 1950-luvulla yhdysvaltalaiset tiedustelukoneet käyttivätkin Suomen ilmatilaa surutta hyväkseen. Suomi hankki ensimmäiset suihkuhävittäjät, De Havilland Vampiret, 50-luvun puolivälissä. Miksi ne ostettiin Englannista? Miksi Suomen oli 60-luvun alussa oikeastaan pakko hankkia neuvostoliittolaisia MiG-hävittäjiä?

    Osa 2: Suomi hankkii kunnon hävittäjiä idästä ja lännestä

    Neuvostoliittolaisten MiG-hävittäjien hankkiminen 60-luvun alussa herätti lännessä kysymyksiä Suomen asemasta kylmässä sodassa. Suomi pyrki puolueettomuspoliitiikkansa mukaisesti tasapainoilemaan myös hävittäjähankinnoissa idän ja lännen välillä, ja seuraavaksi ostettiin Draken-hävittäjiä Ruotsista. Miten Suomi onnistui hävittäjähankinnoissaan kylmän sodan loppupuolella? Mikä merkitys hävittäjillä oli Suomen ilmapuolustukselle? Millaista niillä oli lentää?

    Haastateltavina ilmavoimien entinen koelentäjä Jyrki Laukkanen ja valtiotieteen tohtori, eversti Pekka Visuri sekä Suomen Ilmavoimamuseon johtaja Kai Mecklin.
     
    Dataviilaaja ja rane58 tykkäävät tästä.
  14. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead


    Kasinhännästä juolahti mieleen 88 (ei viski vaan saksalainen monikäyttötykki WW II ajalta) joten ajattelin etsiä Youtubelta jonkun filminpätkän missä 88 syytää rautaa taivaalle. No en löytänyt mutta löytyi tämmöinen missä esitellään suuren sodan aikaisia saksalaisia ilmatorjunta vehkeitä. Enpä ollut aikaisemmin tiennytkään että jo siihen aikaan tehtiin 88 ylösampuvia laitteita. Eikä kenenkään tarvitse nyt pahoittaa mieltään kansallissosialismin ihailusta koska nämä ovat keisarillisen Saksan sotavermeitä.

     
  15. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Siellähän se on Seppälänkankaalla, käyty on.... :cool:

    https://www.sa-kauppa.fi/yhteydet#jyvaskyla

    -Onhan myös Hämeenlinnassa ja Oulussa....;)
     
  16. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Perjantai-illan hulluttelua

     
    rane58 ja superbird tykkäävät tästä.
  17. max

    max Double Gearhead

    Lähtee muuten Mersu pirun hyvin käyntiin eikä yskähtele tai oikuttele lainkaan,niinkuin isoilla lentokonemoteilla usein on tapana.

    No eipä se kyllä ole ihme,sillä onhan kyseessä kuitenkin laatutuote vanhoilta hyviltä ajoilta.
     
    Muokattu: 28.3.2020
    rane58, Bowtie ja kerkko tykkäävät tästä.
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Totta, videon Mersu oli ns. laakin peli. On tuo DB vaan upea laite äänimaailmaltaan, etuvinkkelistä kuuluu hienosti ahtimen ääni ja koneen ohittaessa pakoääni peittää käytännössä kaiken muun äänen... Merlinissä on myös hieno ääni mutta mielestäni DB peittoaa senkin, johtuneeko suuremmasta iskutilavuudesta tuo ero soundissa vai mistä.
     
    kerkko ja rane58 tykkäävät tästä.
  19. max

    max Double Gearhead

    Vähän kyllä vaikuttas siltä,että videon Mersun motti olis esikäytetty/lämmitetty,sillä niin nöyrästi se tulille lähtee ja ei savuta lainkaan.
    No,kyllähän Horst fiksumman motin suunnitteli kuin David Rolls-Roycella.
    Kyllä ruiskumotin pitäis hyvin käyntiin lähteä jos se vaan tikissä on kuten tuo DB.
     
    rane58 tykkää tästä.
  20. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Olen itsekseni ajatellut miksei ME-109 tehty toisinpäin aukeavia laskutelineitä, kuten Focke-Wulf-hävittäjissä oli....? o_O
    Olisikohan ollut helpompi nousta/laskeutua....? ;)
    -Vähemmän koneen romuja ja ehjempiä lentäjiä... :D
     

Kerro tästä muillekin!