Seisontajarrun vaatimus katsastuksessa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja virta, 14.4.2020.

  1. virta

    virta Gearhead

    No auto ei läpäissyt katsastusta seisontajarrun osalta, teho ei riittävä.korjauskehotus myös kahvan pitkästä liikeradasta Nyt ihmetyttää kun auto pukeilla, kolme naksua käsijarrua ja kumpikaan pyörä ei pyöri enää käsivoimin. Sinänsä kumpikin pyörä jarrutti testissä 1.0 kn ja eroa 0%, pyörät eivät lukkiutuneet.
    Auto noin 1100kg citroen käytäis, levyjarrut, jarrut hyväkuntoiset mutta ruosteessa kun auto seissyt jonkin aikaa.
    Mitä pitää tauluun saada että läpi menisi? Sinänsä nuo taitaa vain jumitella ruosteisina.
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Se vaadittu jarruvoima lukee siinä katsastuspäätöksessä, käsijarrun tiedon alla, kokonaisjarruvoima sulla todennäköisesti toteutunut 2,0kN/ se mitä kokonaismassa vaatii.... Siitä sen näkee, mitä vaaditaan...
     
  3. TransSami

    TransSami Gearhead

    Eikös tuon olisi pitänyt riittää jos tuolla kaavalla laskee. Tosin aika hilkulla, että paljon ei parane lukuja pyöristellä.
     
  4. 1100 kg×9,81 m/s2=10791 N

    10791 N ×0,18 = 1942,38 N => 2 kN

    Eli ei lähelläkään. Ja tuo 1100 kg lienee omamassa eikä kokonaismassa.
     
  5. TransSami

    TransSami Gearhead

    Totta, sehän oli kokonaismassa. Eli ei riitäkään.

    Eikös se sentään katsota seisontajarrun kokonaisteho joka oli 1+1kN,eli aika tarkkaan tuon 2kN.
     
  6. On muuten tainnut tulla pieni virhe tuossa lopputyössä. Trafin arvosteluperusteissa:

    https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/FI Ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteet.pdf

    Kokonaisjarruvoima alle 16% auton kokonaismassasta, ellei pyörät lukkiudu.

    Jotenkin mä ite muistelin tuota 16%, mutta kun on sama pää kesät talvet, niin ajattelin että se on tuo isompi.
     
  7. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Miten voima voi olla prosentteja massasta, fysiikanopettajani näkisi punaista. Varmaan pitää kertoa vielä jollain maan vetovoiman kiihtyvyydellä, että laskutoimitus alkaa täsmätä.
     
  8. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Tuo on juurikin aika outo asia,toiset katsurit narisee,jos kahvan liikerata on pitkä ja sitten löytyy niitä,jotka kertoo miten hyvä pitkä liikerata on,ei käsijarru jumitu niin herkästi,kun joutuu enemmän vetämään.Eka kerta kun kuulen,että tuosta annettu oikein korjauskehoitus.
     
  9. virta

    virta Gearhead

    No löytyi se paperista se vaadittava jarruvoiman, se on 2.6kn ja toteutunut 2.0kn.
    Muutaman kerran olen nähnyt korjauskehoitukset kahvan pitkästä liikeradasta se menee kiristämällä vaijerista. Vaikka toki se vaijerin kiristäminen on se viimeinen vaihtoehto mutta joskus tehtävä
     
  10. passerby

    passerby Gearhead

    Mulla paraikaa päällä kehotus samasta asiasta. 2003 Focus.

    Muokkaus. Ennenkin tainnut olla aiemmassa autossa kun muistan purkaneeni muovista keskipaneelia että saa vaijeria kiristettyä.
     
  11. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Laittaa seisontajarrun kuntoon niin ei siinä tartte sitten mitään voimia ihmetellä;).
     
    maxvo2 tykkää tästä.
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Vaijeria kiristetään vasta kun kengät on riittävän lähellä.
     
    Gary Grand ja Sounderi tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!