1971 chevrolet monte carlo "Del Monte"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Isamu, 13.4.2020.

  1. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Moikka. Tästä alkaa oman harrasteen projektitopic joka toimii samalla itselle sähköisenä huoltokirjana/muistiona ja varmaan joku muukin palstalainen tätä lukee.

    Tuli harrastettua japanin muskelia reilu 8 vuotta reilu 400hv nissanin muodossa ja se vehje kun tuli ns "valmiiksi" niin keksi laittaa sen myyntiin ja etsiä jotain erilaista.
    Vaikka nissan valikoitui ekaksi "oikeaksi" harrastekohteeksi niin amerikan ihmeet silti aina kulkenu taustalla mukana ja miettiny "joku päivä vielä..."
    Ostin tämän lokakuussa 2019, ajelin pari viikkoa ja pistin talvisäilöön, ajoon otettu maalis-huhtikuun vaihteessa joten paljon kokemusta tästä ei vielä ole.

    Erikoismaininnat palstalaiselle Joe Hunt, hän oli mukana hankinnassa ja saanut paljon vinkkiä sekä tehty osatilauksia kimpassa. Lakesteel mäntsälässä myös pistänyt erinomaista vinkkiä ja motivaatiota. Harrastajatoveri Mikael jonka avustuksella näitä autoja on väännetty kohta 10 vuotta, jäisi monet projektit tekemättä ilman hänen apuaan ja tilojaan.

    Auto speksit seuraavat:
    1971 chevrolet monte carlo
    350cid by edelbrock
    TH700 R4
    12-bolt perä jollain lukolla, välityksestä ei tietoa.

    Auto on aikoinaan hot rod magazinen projektina toiminut vuonna 1991 ja lehdet jossa projektia puuhataan ovat kulkeneet auton mukana tähän päivään asti :)
    Tehty sen ajan alustamuutoksia, nämä lähinnä etuakselille, penkit verhoiltu nahalla, maalattu corveten arctic white värillä, vinyylikatto uusiksi, edelbrock antanut uutta henkeä moottorille josta lehdessä penkkitiedot 310hv tuloksesta, kuka tietää mitä siellä tällä hetkellä on, mutta terveen oloinen ja vetää hyvin.
    Ns. california-car joten ruosteen määrä on aivan minimissä, pohja sekä runko on aivan terve ja muutenkin todella hyvin säilynyt.

    Vaihteistoksi on jossain vaiheessa ilmestynyt 7-satanen ylivaihdeloota ja tämä oli iso ostopäätökseen vaikuttanut tekijä koska itsekin olisin harrasteeseen tehnyt tämän modin.
    Mitä nyt itse ajanut autolla niin moottori, vaihteisto, välitys toimii tässä aivan V***N hyvin, pikkulohkokin jaksaa viedä laivaa oikein iloisesti ja maantiellä moottori kiertää 1900-2000 kierrosta kun lukkoturbiinin kytkee päälle. Tämä hoituu käsikytkimellä jonka amerikan Joe on viisaudessaan asentanut rattiputken alle... Tästä lisää myöhemmin.

    Perä on 12-pulttinen jollain lukolla ja välityksestä ei se enempää tietoa tässä kohdassa.

    Ostin auton Mikkelistä mieheltä joka oli maahantuonut sen 2018 ja hän oli pitänyt autoa erittäin hyvin. Löytyi kuittia ja huoltovihkoa tehdyistä jutuista sekä rempoista ja osasi vastata perinpohjaisesti kaikkiin kysymyksiin autosta. Hinta oli aivan oman budjetin yläkintaalla, mutta IMO sai sillä myös todella paljon autoa.

    Ekaan postaukseen muutama kuva autosta siinä kuosissa jossa sen hankin, nyt ekat isommat modit/parannukset on jo tehty, lisää seuraa ekassa remppapostauksessa.
    Tavoitteena on viedä autoa pro-touring suuntaan pikkuhiljaa työmiehen budjetille sopivalla tahdilla. Matkalla myös korjataan asioita, parannetaan sähköjä jne
    Vinkkejä otetaan myös vastaan.

    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 13.4.2020
    laakkius, aamake, rekkamies ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. faffeli

    faffeli Gearhead

    Kivan oloinen peli....:)
     
  3. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Iso peukku tällaisesta topikista. Todella mukava ja mielenkiintoinen luettava ihan kaikkia auton modifioinnista ja ajofiilistelyistä kiinnostuneita silmälläpitäen.
    Ennen/jälkeen kokemukset, asennuksen ihanuudet - autoharrastusta parhaimmillaan jopa näin netin välityksellä.
    Jo lähtökohta olisi monelle ollut aivan riittävän hyvä mutta voihan sitä "ihan hyvääkin" aina parantaa.
    Ekat parantelut alustaan on hyvä tapa aloittaa homma ja erinomainen muistutus sellaisesta tosiasiasta että autolla voi ajaa muullakin tavalla kuin tahkota sitä neljänsadan metrin pätkää.
     
    Isamu ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  4. Make500

    Make500 Gearhead

    Hieno on yksilö ja tuosta se vain paranee!
     
  5. isalmela

    isalmela Gearhead

    Mukava kun aloitit topikin. Minun silmää auto miellyttää juuri tuollaisena. Tekisi mieli sanoa että älä Pro touringia rakenna ;) Toisaalta nuorena miehenä ne hurjimman näköiset autot pitääkin rakentaa. Kaveri rakensi aikanaan Focuksen tuning autoksi. Sanoi että piti nyt rakentaa tämmöinen kun vielä kehtaa ajella :D Tsemppiä projektille!
     
  6. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Kiitokset palautteesta :) Tuolta japsiharrastuksen ajalta jäi mieleen oma mantra, että ensin auton käsiteltävyys sekä pysähtyminen kondikseen, sitten katsellaan tekniikkaa ja tällä mantralla lähden nyt tätäkin väsäämään. Tästä lisää seuraavassa postauksessa.

    Ensimmäisenä piti vanteistus ja rengastus laittaa omaan silmään sopivaksi ja toveri Lakesteel vinkkasi vintage motorsin kimppatilauksesta vanteille. Erittäin hyvän palautteen ja palvelun seurauksena laitoin tilauksen vetämään Timolle ja Anskulle US mags vanteista joiden speksit ovat 18x8 ET+1 eteen ja 18x9.5 ET+1 taakse. Näille camskilliltä kaveriksi hankook renkaat joihin tykästyin nissanin alla koossa 235/45 edessä ja 255/45 takana.
    Vanteille heitin keraamisen pinnoitteen tuossa olohuoneen pöydällä kissojen valvonnan alaisuudessa! Toisaalta taisivat ne haluta vaan ruokaa...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Taputtelen itseäni selkään erittäin onnistuneesta vannevalinnasta kun tovin tuskailin 17" vai 18" ja onhan isompi parempi tässä tapauksessa.

    Tässä nyt tutkaillut autoa ja tutustunut sen oikkuihin ja tutustunut pitkän omistajahistorian aikana tehtyihin "korjauksiin" ja kaikenlaisiin väkerryksiin niin muutama asia on osunut eteen.

    Kuka stnan idiootti käyttää ryöstöliittimiä autosähköissä? Sellaiselta tyypiltä pitäisi evätä oikeus omistaa mitään kolmipyöräistä isompaa.
    Niitä löysin useamman konepellin ja kojelaudan alta, nämä korvasin puristusapicoilla ensi tilassa jotta olisi edes jotain varmuutta sähkön kulkemisesta.
    Sitten se rundikello... Rattiputkessa klemmarilla nökötti autogagen kiekkamittari ja olihan se stnan ruma siinä. Vilkaisin myös signaalijohtoa puolan suunnalla joka näytti kärsineeltä.
    No eiku uutta piuhaa kiepit, liittimiä, pihdit yms työkaluja ja siirtämään kojelaudan alle!
    Avasin rattiputken alla olevan paneelin ja noiduin kaikki tietämäni kirosanat sillä sekunnilla kun näin johdotukset ja kytkennät.
    Johdot jotain ala-arvoista, rotansyömää lankaa jossa eristeet halki paikoitellen, sokeripaloilla tehty kytkentä jossa kuparit törrötti esillä, huonosti puristettu rengasliitin puolalla jne.
    Harmi kun tästä ei tullut napattua kuvia, lupaan sen olleen juuri niin hirveä rotanpesä kuin voitte kuvitella.
    Nyt rundari on kojelaudan alla siististi ja tukevasti, kaapelointi tehty värikoodatulla AJ-johdolla, puolalle menevässä signaalijohdossa on suojaus.

    [​IMG]

    Pyyhkijän moottori myös lopetti toimintansa menneellä viikolla ja nyt odottelen rockautosta uutta osaa. Toinen paketti myös tulossa jossa uudet apulaitehihnat, moottoriöljyt odottavat vaihtoansa, lootaöljyt on uusittu viime kesänä joten niitä en ala tähän hätään vaihtamaan. Peräöljyistä lisää ensi kerralla :)

    Ajomatka Mikkeli-Hyvinkää imaisi polttoainetta 14.4L/100km ja nyt tässä ajellu nurkissa sekalaista ajoa niin lukemat oli 17.8L/100km joka on mielestäni varsin kohtuullinen tällaiselle laitokselle :)
    Fiilikset on hienot kun nyt ajelee autolla jota mietti jo teinipoikana reilu 20 vuotta sitten "vielä joku päivä":cool:
     
    Muokattu: 13.4.2020
    1purehell, rekkamies, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Minä kun ostin autoni, siinä oli kans rundari joka oli a) saatanan ruma,ja b) toimi miten sattuu.
    Amerikasta juuri uitettu. Ratkasin homman nakkaamalla rundarin roskiin. Piuhat jätin kojelaudan alle.
    Pari vuotta myöhemmin sitten asensin itelleni rundarin ( rattiputkeen, vanha oli keskikonsolissa :p ), niin selvisi miksei vanha rundari ikinä toiminu kunnolla: signaalipiuha oli kolmesta eri johdonpätkästä kasattu, jatkot lattaliittimin :odconfused:

    Ei o kyllä paha kulutus ainakaan mun mielestä tuo, ihan suhtkoht normi. Polta tarra pois takakumista :odwink:
     
    Isamu tykkää tästä.
  8. Visa

    Visa Gearhead

    Hyvä vannevalinta. Näitten sähköt on monesti enemmän ja vähemmän tulipalo alttiita jo muutenkin tässä iässä. Suosittelen vahvasti ostamaan vaikka painless wiresin tms. Auton sähkösarjan. Säästyy vielä monelta murheelta.
     
    Isamu tykkää tästä.
  9. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Painlessin sarja on unelma joka toteutuu sitten kun on paikka jossa pitää autoa projektina. Itsellä kun ei ole tallia vaan värkkään kaverin nurkissa niin tekee sellaisella viikonlopputahdilla.

    Sähköille on itse asiassa jo tehty jotain pientä :) Tämä pitkä viikonloppu on mennyt tiukasti harrastuksen parissa josta teen oman postauksen tässä joku ilta. Paaaaljon kerrottavaa.
     
  10. rötkö

    rötkö Gearhead

    Hieno auto. Tuosta on mukava lähteä rakentelemaan kun ei tarvitse heti täysremonttiin alkaa.
     
    Isamu tykkää tästä.
  11. Akit

    Akit 2nd gear

    Moi
    Komian ja hyvän Carlo olet hankkinut:). Onhan tämän malliset MC:t hionoja autoja. Miten päädyit juuri Carloon? Malli kun ei ole kovin yleinen/tunnettu, kuten esim. Chevelle.

    Mielenkiintoinen tuo 4 vaihteisen laatikon vaikutus pa kulutukseen. Mulla MC 3-vaiht. laatikolla kulutukset oli suurinpiirtein samaa luokkaa, mikäli piti nopeuden max 100km/h. Kun ajoi lujempaa niin kulutus nousi. Onkohan sun autossa se 2.73 perävälitys mikä mulla oli?

    Tsemppiä harrastukseen:D
     
  12. SARKERI-71

    SARKERI-71 Gearhead

    Chevrolet Monte Carlo (NZ-385) King Street Cruisers of Lappeenranta 1996

    [​IMG]

    Chevrolet Monte Carlo (NZ-385) King Street Cruisers of Lappeenranta 1997

    [​IMG] [​IMG]
     
    Muokattu: 16.4.2020
    Isamu ja isalmela tykkäävät tästä.
  13. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Lähtee kuitenkin pikkulohkollakin ihan kivasti joten saattaisi olla edes hieman tiukempi kuin tuo 2.73 joten tiedä häntä tuosta välityksestä, kun jotain siellä perässä on sörkitty. Tosin käsittääkseni tuo 700 lootan ykkönen on kohtuu tiuha ja varmasti auttaa siihen. Mikä kone ja polttoaineen ruokkija sulla on?

    A-body on tottakai kiinnostanut jo ihan junnusta lähtien koska 1970 chevelle :) Se on vaan kun chevellet, cutlassit ja le mansit on hinnoiteltu niiden haluttavuuden mukaan eli erittäin jyrkästi niin myös budjetti oli mukana kuten tavan palkansaajalla yleensä tuppaa olemaan.

    [​IMG]

    Monte carlo on siinä joukossa hieman outolintu ja väliinputoaja vaikka onkin periaatteessa tekniikaltaan ja alustaltaan tasan sama auto. Tämä on myös ehkä hieman väärinymmärretty auto siinä joukossa kun ei tämä ole ihan muskeli, mutta ei silti ihan full size cruiseri... Ihmiset eivät oikein tiedä mitä mieltä olla tästä kun ei tästä ikinä samalla tavalla puhuta kuin juuri noista muista.

    Kun viime kesänä sai edellisen harrasteauton myytyä ja alkoi vakava uuden harrasteen etsintä niin monte carlo jotenkin nousi sieltä pinnalle ja antoi kipinää enemmän kuin muut :) Ekassa postauksessa mainitsinkin, että tässä saa paljon autoa ja jopa huomattavasti halvemmalla kuin muut A-bodyt. Äärimmäisen laaja aftermarket tuki myös väänsi päätöstä tähän suuntaan kun kaikenlaista osaa on tarjolla ja voi viedä autoa juuri siihen suuntaan kun oma maku ja lompakko antaa myöden.

    Multa meni sivu suun eräs kuparin värinen josta olin ollut jo yhteydessä myyjään, mutta hän oli ehtinyt myydä sen just samana päivänä kun soitin uudestaan ja olisin sopinut tapaamisen ostoa varten.
    Tämä oli aiemmin myynnissä, mutta katosi nettiautosta joten oletin menneen kaupaksi. Sitten ilmestyi takaisin myyntiin ja tarinan mukaan oli kyseessä vaihtokauppa jossa vastapuoli alkoikin lopulta nihkeilemään ja homma kaatui siihen.

    Olin itsekin jo bongannut tämän ilmestyneen uudestaan myyntiin ja sitten Joe Hunt heitti vielä viestillä "katoppas tätä" ja olin aika pitkälti myyty.

    [​IMG]
     
    rekkamies, 1purehell, Akit ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Akit

    Akit 2nd gear

    Mun ensimmäinen -71 MC minkä toin Suomeen oli ihan alkuperäskuntonen ja 350 koneella. Katsastin sen myös museorekisteriin. Olen kuitenkin enemmänkin autojen rakentelia, kuin korjaaja niin myin tämän rahoittaakseni seuraavaa. (Koitin laittaa kuvan, en osannut/onnistunut)
    Kun kerran oli tykästynyt tähän malliin niin ostin toisen -71 MC:n. Se tuli projektikuntoisena Californiasta. Tämän laitoin muttereiksi ja työnalle. Homma on edennyt, että nyt on toiveissa päästä ajamaan tänäkesänä.:)

    Itse päädyin tämänikäiseen Monte Carloon, kun niihin ei törmää joka autotapahtumassa.:D
     
    Isamu tykkää tästä.
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jos kone kerran pyörii luokkaa 2000 rpm maantie vauhdissa eli kaiketi n. 100km/h, niin välitys on silloin varmaankin luokkaa n. 3.55 - 3.73:1 joka on oikein sopiva Th700r4 laatikon kanssa jossa 0.70 loikkari + TCC.
     
    Isamu tykkää tästä.
  16. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Tämä on kyllä hyvännäköinen laite vaikka omat mieltymykset painottuvatkin GM:n -60-luvun tuotantoon.Mielenkiintoinen proggis ja selkeätä tarinaa kuvilla höystettynä niin täytyy pistää seurantaan.:)
     
    Isamu tykkää tästä.
  17. max

    max Double Gearhead

    Mulle tulee näistä autoista mieleen aikakone,ja mitä oli meininki Suomessa 1971.
    Fiat 600,olikohan Ladat jo tällöin kaupassa?
    Meillä oli tähtiperä Cortina.....Joo ei se lotus vaan aivan karvalakkimalli.
    Tällaisen kun olis päräyttänyt uutena kotia surkeiden euroviritysten joukkoon parkkiruutuun,ja sattunut vielä olemaan 454 versio.
    Voi sitä kateellisten kommarien ja muun rahvaan ihmettelyä.
    Parasta sit kun olis pelti pystyssä aivan muiden kiusalla,ja vahingoniloisin olisi sitten saanut tietää kuinka paljon se 454 bensasta tykkääkään!
    Hyvillä mielin olis Mutikainen mennyt katsomaan Peyton Place- sarjaa.......
     
    maxvo2 ja Miguelos Poropeukalos tykkäävät tästä.
  18. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Tämä siis HotRod lehden Econo-Project?
    Tätä tuli skidinä seurattua lehdestä.Oli aikaa jolloin nuo Edelin Elite-venakopat oli joku "must" juttu...
    Hienoa että sekin säilynyt ja vielä Suomessa.Hienon ja hyvän kuuluisen laitteen oot hommannut,onnittelut ja tervetuloa "Road of no return"....

    Matkakulutus kuullostaa hiukan isolta,luulisi saavan pienemmällekkin koska tämä motti oli aikoinaan (jos edelleen samassa kuosissa) päästölaillinen ja taisi mennä 14sek puolelle vartilla.
    Toki iso auto ja pieni kone ei ole se paras yhdistelmä mutta pitäisi mennä pienemmälläkin.Varsinkin kun ylivaihdekkin käytössä ja kierrokset ihan hyvällä alueella.

    Joka tapauksessa,kulutusta liikaa tai ei,Helvatun hyvä hankinta!
     
    Isamu tykkää tästä.
  19. Sitten pai vuotta myöhemmin tämä olisi dieselöyty joko Peugeotin tai Indenorin dieselillä..:D
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Joo, just tuo juttu kun lähtivät hakemaan vanhasta autosta pienempää kulutusta ja parempaa suorituskykyä sen ajan osilla ja tietämyksellä tavoitteena täysi smog-laillisuus. Yritän muistaa napata lehdistä muutaman kuvan ja laittaa tänne, unohtuivat vaan huoltokirjan kanssa kaverin tallille.

    Tarkoituksena on käyttää tämä lambdan päässä ja sillä hakea kaasarin säädöt pilkulleen kohdalleen, Lakesteel jo vinkkasikin tämän olevan kannattava veto, kertoi paikasta jossa käyttänyt omia autojaan ja sillä luultavasti saa nipistettyä piirun kulutustakin pienemmäksi.

    Tosin nyt auto ei kuluta yhtään mitään kun seisoo kämpän edessä ilman pyyhkijän moottoria :D Hieman epävakaiset olosuhteet ajella.
     

Kerro tästä muillekin!