Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Ei ne ymmärtäneet näköjään TM:n toimituksessakaan, voi harmi...:poff:
    Saatoin mainita samasta asiasta pariinkin kertaan myös omissa sepustuksissani, siis huom. pelkkä arvonalenema ilman vakuutuksia, latauspaikkaa ja sähköä, jne, elämä on....

    IS
     
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuo arvonalenema riippuu sähköautoissa aivan merkistä ja mallista kuten muissakin autoissa riippumatta millä se liikkuu.
    En ole seurannut Leafin arvonalenemaa mutta esim Tesloissa se on ollut hyvin pientä viime ajat.

    Itse vertailin vain niiden autojen välillä mitkä oli itselle vaihtoehtoja. Minulle vaihtoehtona ei ole mikään vanha kinneri vaan tuore auto jolla voin melko huolettomasti ajaa sen 65 - 70 000km per vuosi nauttien samalla ajamisesta.
    Siinä ryhmässä Teslan kolmonen on täysin lyömätön, pitää arvonsa todella hyvin.
     
  3. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Kuinka paljon säästät vuodessa kuluissa verrattuna dieseliin?
     
  4. TM:ssä on juttu Fordin uudesta sähkömoottorisesta Mustang Cobra Jetista kiihdytysautosta, tai markkinointiautohan tämä. Laittaa vain kysymään, miksi, oi miksi Fordi tämänkin teit..

    [​IMG]
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    "Mustang Cobra Jet dominoi 1960-luvun loppupuolella kiihdytysradoilla." juuei ja pyörii nauraen pois... :D
     
    1purehell tykkää tästä.
  6. Ei kai ne kovin huonostikaan pärjännyt?

    THE 1968 COBRA JET
    In the late ‘60s, Ford built the Cobra Jet, a factory-produced drag racer. Six of these Mustangs entered into the National Hot Rod Association’s (NHRA) Winternationals in February of 1968. Of these, four of the cars made it to finals, proving the impressiveness of the Cobra Jet engine.

    Unveiled to the world on April 1, 1968, the original Mustang Cobra Jet was a monster equipped with a 428 cubic inch displacement engine (7.0L) that could easily reach 410 horsepower. Ford’s official stated horsepower figure was 335, prompting a decades-long discussion about what the actual horsepower output of the original Cobra Jet’s engine was, but also befuddling NHRA rules and insurance adjusters. What we know for sure was that the final elimination run of the “Super Stock” Class at the NHRA’s Winternationals came down to Cobra Jet vs. Cobra Jet, and when the dust settled a new NHRA record had been set: 11.49 seconds.
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Hmm... Hemi Dart/Cuda yms... ai miten niin luokiteltiin ulos... NHRA ja Nascar on niin täys missä on joku luokiteltu ulos, ettei ole tosi....
    Rehellisyydestä 60-00 ei voi edes puhua.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Fordin moottoreiden takia ne poisluokittelut vissiin alkoi? Mut jos ne tällä kertaa tuolla sähköautolla onnistuu?
     
  9. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Selvähän se, jos on massia niin että sitä voi heittää vaikka nuotioon. Mulla ei ole. Mielestäni auton ajamisessa ei ole mitään nautittavaa/nautintoa. On vaan pakko siirtyä paikasta toiseen.
    Toisaalta on pakko kyllä myöntää että esim. Tesla Model S arvonalenema on ollut maltillista. esim 2014 mallista on pudonnut hintaa pois vain n.70k€ 6:n vuoden aikana. Nämä luvut löysin Googlaamalla , esim. Nettiauto ja Autotalli.com
     
    Muokattu: 2.5.2020
  10. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Ja lehmät lentää. Aika harva kuitenkaan sitä välirahaa laittaa rahastoon ja sitten eläkepäivillä nauttii niistä rahoista, jos siellä mitään on. Kyllä se raha palaa siihen muuhun elämiseen.
     
    Catiska tykkää tästä.
  11. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Tulee EU:sta siten, että auton WLTP testisyklin voi ajaa vain kaasulla, kunhan auton bensatankki on alle 14 litraa. Jos tankki on isompi, niin myös bensa vaikuttaa päästöihin (lue: korottaa CO2-päästöjä)

    -JJ-
     
  12. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Mulla ei ole Ibizaa tai Aronaa, mutta kurvailen näitä hiukka isommalla kaasu-Octavialla, jossa on se, lähteestä riippuen, 9-11 litran bensatankki. Ja mää ton otin ihan perheen ns. ykkösautoksi eli kiesiksi, jolla ajetaan pääosa talouden kilsoista, mukaan lukien pitkät matkat.

    Silti, jälkimmäinen kappaleesi pitää täysin paikkansa; kaasuautoilu vaatii hieman enemmän suunnittelua, verrattuna perinteisiin käyttöihin, mutta ei mitenkään mahdottomia. Samalla on toki sanottava, että ajoprofiilini sopii kaasu-infraan, kuin nenä päähän: mä kun en ole niitä, jotka ajaa kaikki kilometrinsä lapissa, suksiboksi katolla ja Hartwall-areenan kokoinen asuntovaunu perässä, vaan asun pk-seudulla ja ajan n. 60% kilometreistäni kehä III:n sisällä, 35% kilsoista tulee alueella, missä on kaasuasemia lähellä ja loput 5% kilsoista menee alueilla, joissa joutuu sitten suunnittelemaan hieman reittejä. Joten mulle ei ole ongelma uhrata hiukan aikaa reittisuunnitteluun, koska se koskee käytännössä yhtä tai kahta kesän ajoreissua. Eikä sekään mitenkään haastavaa ole, koska Octavialla olen parhaimmillani kurnuttanut kesäajossa 600km kaasulla ja tämä riittää mun kohteisiin paremmin kuin hyvin.

    Miksi päädyin kaasuun? Puhtaasti mulkaisin Exceliä ja tämä oli mulle ja mun ajoprofiilille paras saatavilla oleva paketti kustannustehokkuutta ja huolettomuutta. Ja vertailuna edelliseen diesel-Octaviaan, jolla siis ajoin liki identtidellä ajoprofiililla, niin dieseliin nähden olen säästänyt kokonaiskuluissa n. 3€/100 km eli noin 700€/v mun ajoilla. Alunperin oli tarkoitus pistää sivuun noi ns. säästöt, mutta mokasin ja unohdin koko asian. Eli de facto säästöt on menny elämiseen

    Otanko uudelleen kaasuauton? En tiedä, katson kun liisari-soppari loppuu 3 vuoden päästä ja otan sen, joka taas tarjoaa parhaan paketin - oli se sitten bensa, diesel, sähkö, kaasu tai Saimaannorpan kuuttien veri.

    -JJ-
     
    jpalvima, impala-63 ja Catiska tykkäävät tästä.
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Hieman henkilökohtainen valinta, joillain on samanhintaiset stereot tai Harrikka.
     
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    n. 4700,- per vuosi.
    Vastaavan kokoluokan nelivetodiesel 2.0 diesel koneella, eli tehoissa ei siis olla edes siellä päin. Jos dieselistä ottaisi tehokkaimman saatavilla olevan koneen, ero kuluissa olisi huikea.

    Mitä minun pitää sitten tehdä ylimääräistä säästääkseni tuon summan. Ei juuri mitään. Joskus hyvin harvoin joudun tekemään ylimääräisen latausstopin, siis sellaisen mitä en muutoin tekisi tai joudun poikkeamaan reitiltäni sen vuoksi.
    Toisaalta, minun ei tarvitse mennä huoltoasemille tankkaamaan koska valtaosa "tankkauksista" hoituu nukkuessani.
     
    Turbiini, Stang_81, Isamu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Aika moni, joka ajaa työkseen, eli autolla on pakko liikkua pitkiä matkoja, ympäri suomen, on hyvät ja kalliit autot, meidän näkökulmasta. Ei missään kalliimmassa audissakaan se arvo pysy loputtomiin, meni se bensalla tai tupaöljyllä.

    En tiedä mitenkä kova riemu ja ilo olisi ajaa vanhoilla autoilla läpi suomen, moneen kertaan vuodessa ja sen päälle vielä muita työajoja. En ainakaan itse siihen lähtisi.
     
  16. Catiska

    Catiska Gearhead

    Enkä minä. Ajan autoa (se ei ole varsinainen työni) n. 1000 tuntia vuodessa. Sen on oltava kunnossa pitkällekin reissulle aina. Saan korvauksen tuosta tuntimäärästä ja siitä syystä miellän senkin työksi. Niin pihi en ole että työkaluistani alkaisin liikaa tinkimään. Laitan omalle kohdalleni rajan johonkin, minkätasoiset/hintaiset työkalut miunlla on ja siitä sitten koetan löytää sopivan auton alleni.

    Lisäksi työtehtäväni ja edustamani yritys vaatii autolta tiettyä tasoa ja siisteyttä. Työsuhdeauto on toinen vaihtoehto, mutta mieluummin ajan omalla ja se on firmalle ok kunhan autoni täyttää kriteerit.

    Joku kirjoitti ettei autolla ajamisessa ole mitään nautintoa. Tiedän että osalle näin on. Auto on heille merkityksetön. Sen heille suon (ja usein heidän autonsa onkin sellaisia ettei siinä minullekaan olisi mitään nautintoa tarjolla) mutta minulle hyvä auto on ilo ajaa. Tuolla nykyisellä suorastaan odottaa että pääsee tien päälle.
    Huomenna taas heittämään hyvä työreissu, itseasiassa kolme päivää putkeen. Näin paljon en ole millään autolla odottanut että pääsen tien päälle. Ja suorastaan toivon että olisi ohitettavia rekkoja matkalla...
     
    Muokattu: 4.5.2020
    jpalvima, impala-63 ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä ajelin LT1 koneisella buick roadmasterilla noin 160tkm, aika iso osa siitä työajoa. Se oli ihan nautinto päästä sillä tienpäälle vs esim työkavereiden työsuhdetirrit. No syksyllä buickin paskat valot ei naurattanu, ainakaan niinpaljoa kuin nyt jälkeenpäin. Sittemmin hemijeepillä ajellut noita työreissuja ja kyllä silläkin mielellään tienpäälle lähtee vs esim HiAce millanen mulla oli aikanaan kans. Varmaan laadukkaalla sähköautolla sama vaikutus vs halpa pommi. Tosin buick oli 5tonnin auto joten ei se kyyti silti hinnasta riipu.
     
    impala-63, Stang_81 ja Catiska tykkäävät tästä.
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei se hinnasta riipu vaan autosta. Tiedän paljonkin autoja joilla olisi kiva ajaa työmatkat. Mutta useimmilla niistä ei lompakko kestäisi ajaa tuota n. 70 000km ajomäärää vuosittain.
    Ja monet niistä on tuolla minun budjetilla jo niin vanhoja, että ylläpito muutekin tekisi hankaluuksia kun auto ei voi pitkiä aikoja seistä.

    Autot jotka menee vartilla alle 12s tuppaa olemaan kalliita ajaa, mutta hauskoja. Siksi mainitsin että ohituksia suorastaan odottaa. Uudestaan ja uudestaan. Samoin motarin rampit, mitä lyhyempiä, sen parempia. Mutkatiet on myös parhautta. Patteriauto tarjoaa tuon lompakkoystävällisessä muodossa. Sekä hankintahinnan, huoltojen että käyttökulujen osalta. Eli, tuodaan Audi RS4 ja BMW M3/M4 luokka hinnaltaan ja kuluiltaan tavallisemman kansan ulottuville, eikä haittaa vaikka kilometrejä tulisi paljon kun se ei vaikuta käyttökuluihin.
     
  19. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Kustannuspuolelle tämmöinen juttu Kauppalehdestä:
    Sähköautojen todelliset käyttökulut puhuttavat. Tesla Model S:n osalta kaksi aktiivista sähköautoiluvuotta maksoivat tämän verran.
    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...i-pyorre/6c3895e4-0618-4275-8928-54a6815bff6b

    Aikamoisia korjauksia liikkeen tekemänä ja silti 0,22 € per km. Ei paha mielestäni.

    Esim. oma ex '02 Chrysler Sebring muutaman vuoden omistuksella, kylläkin pienemmällä ajosuoritteella, ja pitkälti itse ropaten kustansi 0,26 € per km.
     
  20. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Erityisesti ilahduttaa se tosiasia sähköautoista, että kun ne syttyy palamaan, ni ne upotetaan vettä täynnä olevaan konttiin kahdeksi päiväksi. Ei vissiin enää salvation cars,, huh?
    Vissiin se sammutusvesi tosi YMPÄRISTÖYSYÄVÄLLISTÄ. Vittu.
     
    Zejk1 tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!