Buick Roadmaster 1995 keulan korkeus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja gunslinger, 9.5.2020.

  1. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Buickin keula tuntuu todella matalalta:
    [​IMG]
    Tuon alamuovin korkeus maanpinnasta on n. 8 senttiä, nämähän on Corveten lukemia:
    [​IMG]
    Korkeus maanpinnasta jousikupin alareunaan n. 10 senttiä. Iskarin nokkaan sama 8:
    [​IMG]
    Sama tukivarsi etupuolelta:
    [​IMG]

    Kuuluuko tuon keulan olla nuin matala? Jouset on edellisen omistajan mukaan vakiomittaiset. Voiko tuo olla joku madaltava tukivarsi, tai voiko tämä olla joku droppi spindle:
    [​IMG]
    Nuo kesärenkaathan on 'matalaprofiiliset', mutta ei nekään ole kuin n. 4cm pienemmät halkaisijalta, kuin vakiot, eli laskee keulaa sen pari senttiä.
     
  2. Muokattu: 9.5.2020
  3. fenix

    fenix 3rd gear

    Kun katsoo saman ikäisen Roadmasterin kuvia netistä, niin kyllä tuo matalempi on.
    81mm. on minimi katsastuskorkeus, joten vahvasti haiskahtaa madalletulta.
    Mutta hyvältähän tuo näyttää!
    Toivottavasti siellä suunnalla ei pahoja töyssyjä.
     
  4. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Pitänee käyttää rengas irti, sillähän sen helpoiten näkee..
     
  5. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Hyvältä näyttää, mutta on hieman turhan matala omaan makuun ajettavuuden puolesta, kun ei hidastetöyssyistä pääse yli ilman että joku raapii. Ja täällä on hieman joka suunnalla tietöitä, sekä motarilla että pienemmillä väylillä. Kulkemin on välillä todella tuskaista..
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mulla oli roadmasterin keula tolla korkeudella linttaan painuneilla vakiojousilla, laitoin siihen lopulta uudet "HD" jouset ympäriinsä ja kyllä sopi mun ajeluun niin paljon paremmin sen jälkeen. Ei ollu hidastetöyssyistä moksiskaan eikä näyttänyt niin apaattiselta vaan oli ryhdikkään näköinen! :rotfl:
     
  7. ossa250

    ossa250 Gearhead

    Tehtaan Service Manualin mukaan Buick ( sedan ) etulokarin alareunasta maahan on 737 mm ( 29.0 " ) ja takalokarin 546 mm ( 21.5 " )
     
  8. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Muistelen, että edellinen omistaja sanoi vaihtaneensa uudet vakiojouset tuohon juuri siinä toivossa, että keula olisi noussut, mutta muutosta ei tullut. Muistatko, että oliko sulla nuo tukivarret silloin yhtä matalalla? Sillä epäilen ite, että ois 'vika' jossain muualla ku jousissa.
    Kiitos tiedosta, pitääpä koittaa mittoa tuota!
     
  9. ossa250

    ossa250 Gearhead

    Noi mitat alkuperäsillä 235 -70-15 renkailla.
     
  10. Jeppe93

    Jeppe93 1st gear

    Moro! On tosiaan miun vanha auto, pakko oli vastailla kun huomasin tutun pirssin.

    Löyty sähköpostista vanha tilaus 19.11.2018 päivämäärällä. Nämä jouset ovat alla tällä hetkellä: https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=4410585&cc=1022184&jsn=2230 . Alunperin siellä oli noin tuuman lyhyemmät edessä, ei kyllä paljoa noilla noussut. Samalla vaihtui perus KYB:in etuiskarit alle. Rokkiauton mukaan olisi kuitenkin vakio ei-HD etujouset, kun mukavaa kyytiä ja vakiokorkeutta itsekin hain. Onko auto muuten pelittänyt?
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    En tutkinut ikinä niiden tukivarsien asentoa varsinaisesti, mutta ei ne tukivarret voineet olla tossa asennossa vaan ennemmin vähän alaviistoon kohti rengasta.

    Ohessa pari kuvaa buickista jolla pystyi ajamaan sorateitä ja routaheittoihin ilman huolta. Vanhassa duunissa joutui ajamaan välillä ihme paikoissa maaseudulla. Ja oli toi muutenkin pirun mukavaa kun ei ota mikään kiinni vaikka vähän ajeleekin miten sattuu. Hitto tässähän tulee kohta ikävä kunnon autoa!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Noissa jousien jäykyyksissä voi olla todella isoja eroja valmistajasta riippuen.
    Joskus nousee vakio jousilla keula pystyyn ja joskus voi roikkua tuollalailla alhaalla.
    Voi olla tuuri peliä saada sopivat.
     
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Sieltä kataloogista pitää ettiä kaikki HD, taxi, police, ambulance, FBI, export, suomi YMS. merkinnät niin alkaa jousiin tulee ryhtiä. Hitto kun en muista mitkä jouset noi omat oli, sähköpostissakaan ei ollu mitään, varmaankin olen tilannut ne puhelimella usparts tai southwestistä.
     
  14. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Noniin, pääsin viimein mittomaan keulaa. Lokasuojan keskeltä maahan 67 - 67.5 senttiä, eli onhan tuolta nyt semmonen 6 - 7 senttiä hukassa.
    Moro! Joo, muuten on auto toiminu hienosti! Ei oo tarvinu ku bensaa tankkiin, ja ajoa. Verhoilutin ne aurinkolipat uusiksi, ei pistä enää ajaessa silmään niin pahasti :)

    Kyllähän tuo profiili vaikuttaa nyt vahvasti 2" drop spindleltä.
    [​IMG]
    Kuvankäsittelyn ammattilaisen tekemä vertailukuva:
    [​IMG]
    Kuvan perusteellahan tuo vakio näyttää siltä, että napa on suunnilleen samalla korkeudella tuon raidetangonpään kiinnikkeen kanssa. Edestäpäin kun kattoo, niin tässä on selvä korkeusero:
    [​IMG]

    Seuraava kysymys: haluaako joku vaihtaa omat vakiot 2" pudottaviin?
     
    Jeppe93 tykkää tästä.
  15. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Tuli ensiapuna vaihdettuna vakiorengastus (tai tyhjänsä korkeampi, jopa), ja silläkin oli jo aika radikaali vaikutus.

    Lippa nousi 8 -> 15cm.
    [​IMG]
    Jousikupin alareuna 10 -> 13cm
    [​IMG]
    Ja on tuo koko keula nyt ryhdikkäämmän näköinen
    [​IMG]

    Lokasuojan alareunasta maahan oli n. 72 senttiä, näkee sen kyllä kuvastakin, ettei tuo vieläkään ihan normaalikorkeudella ole. Vaan varaston hyllyssä on vakiot olka-akselit odottelemassa inspiraatiota!

    Mielenkiintoisesti, renkaan halkaisija kasvoi 56mm, eli keulan olisi pitänyt nousta 28mm. Jousikupin alareuna nousi suunnilleen "oikean" määrän, mutta lippa nousi melkein 7 senttiä? o_O
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Onko auto vaan laskettu alas pukeilta / tunkilta, silloinhan se jää korkeammalle ennenkuin autoa hieman liikuttaa.. Lisäksi lippa nousee enempi koska se on tavallaan vivun päässä… kun koko korin asento muuttuu. vrt keinulauta jossa sarana on taka-akselin kohdalla.

    Näyttää kyllä helvetin paljon paremmalta tuo vakiorengas. Mutta miksipäs tuohon tuning vanteellekkin ei vois laittaa jotain korkeampiprofiilista rengasta, aina ihmetelly miks niihin pitää tunkea jotain 40 sarjan "ratarengasta"..
     
  17. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Joo, kuva muuten oli heti pukeilta laskemisen jälkeen. Vaan ei se (onneksi) paljoa tuosta laskenut liikkellelähdön jälkeenkään. Totta, tuossa keula nousi tyhjänsä enemmän kuin takapää, niin kyllähän se nokka sitten nousee suhteessa enemmän.

    Nuo "Torque Thrustit" oli minusta ihan tyylikkäät vanteet, harmitti vain ku ne ei mittojen puolesta ollu autoon hyvät. Takapäässä 235 kumit raapi kaareen, ja etupäässä ET0 vanne oli huono, kun ohjattavuus meni levottomaksi. Totesin, että pääsee halvemmalla parempaan lopputulokseen, kun hommaa kokonaan uuden setin, ja myy nuo entiset myös settinä pois.
     
  18. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Hieman tahtoo homma vastustaa. Se varmistui, että ne on nuo olka-akselit jotka keulan pudottaa. Löysin purkuautosta vakiot tilalle. Vaihto tyssäsi siihen, että jarrut ei sovi. Droppaavissa olka-akseleissa ilmeisesti "police" mallin jarrut, ja orkkis olka-akseleissa vakiot, kun droppaavasta spindlestä purettu satulan liukutappi ei mennyt orkkikseen paikoilleen, oli liian paksu. Nyt yritän selvitellä, että saisko nuo "police" mallin satulat menemään siihen orkkis olka-akseliin pelkästään uudet liukutapit hommaamalla. Rockauton katalookin mukaan sekä 'regular' että 'police' mallissa on sama liukutapin hela, joten halkaisija saattais olla muuten sama.
     
  19. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Täytyypä uteliaisuuttaan käydä aamukahvin jälkeen omaa tiemestaria mittailemassa, sitä on kyllä madallettu jollain keinolla.

    Olikos sulla nuo 5-puolaset vanteet minkä kokoset ja millä rengastuksella?

    Omassa on 235/60-18 rengastuksella edessä ja takana eikä raavi mihinkään, takavanteet on 9” ja edessä 8” tai 7,5” leveet, ET lukuja en kyllä muista.
     
  20. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Nuo 5-puolaset oli 8x17. Edessä 225/55 ja takana 235/55 kumit. Vanteiden ET oli tasan 0, ja takana tuo 235 kumi tuli niin ulos, että se raapi kaareen kiinni jos oli perä alaalla ja porukkaa kyydissä. Vaihdoin tuohon alkuperäiseen rengastukseen, niin siinä on kumin leveys sama 235, mutta vanteen ET 15, niin nyt on hyvin tilaa.
     

Kerro tästä muillekin!