LQ9+LS3 kannet, nokka arvuuttelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja wallu64, 29.2.2020.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tässä pitää muistaa se että mekaanista ja hydraulista nokkaa ei oikein hyvin voi verrata toisiinsa .050" arvoilla.
    Se kun mitataan nostajan .050" nostolla, niin välys jää huomioimatta, ja näin joku isovälyksinen mekaaninen onkin käytännössä välys huomioiden sen 20 astetta miedompi kuin miltä paperilla näyttää.
    Lähes välyksettömässä hydraulisessa tuota "virhettä" ei tule läheskään niin paljon.
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tässä eräs tapaus menneiltä vuosilta.

    Samalla muuten vertailu jenkkien ilmoittamiin tehoihin, eli tyypillisesti maan magneettikenttä, dynoa häiritsevät poltergeistit sekä muut olennaiset parametrit täällä kotimaassa ovat niin erilaisia että jenkkitehoihin ei päästä vaikka olisi tankissa jenkkibensaa ja auto rakennettu jenkkilässä...

    - LS3, 6.2 litraa
    - TFS 255 sylinterinkannet, virtaus 363 cfm@0.600
    * https://www.trickflow.com/parts/tfs-3261t002-c01
    - 230/238, 113 LSA nokka
    * https://www.trickflow.com/parts/tfs-32603001
    - jotkut peltisarjat
    - 6-vaihteinen manuaali
    - muuten vakio tekniikka

    AJTechin takapyörädynossa +530 heppaa kampuralta muistaakseni noin 6300 kierroksella.

    Jenkki lupaa tietenkin vähän enemmän (583 heppaa).

    https://static.trickflow.com/global/images/chartsguides/t/tfs dyno genx 255 2014c.pdf

    Säädöt tehtiin talvella, joten en päässyt kokeilemaan kadulla. Kerroin että todennäköisesti nykii ja että ottaa yhteyttä sitten kun autoa pääsee kadulle hienosäätämään.

    Asiakas otti yhteyttä ja kertoi että moottori nykii pintakaasulla. Moottorijarrutuksen käyttö pienemmissä nopeuksissa ja kaupungissa toivotonta. Ei kelpuuta kuutosvaihdetta alle satasessa. Ei ollenkaan kivaa.

    Ilmoitin alkuviikosta että olen Hesassa loppuviikosta.

    Tein yhteen taulukkoon etukäteen hieman muutoksia ja kävimme kokeilemassa. En vaivautunut edes ottamaan lokia.

    No autohan toimi kuin vakioauto. Testilenkki tehtiin Hesan keskustassa (mm. Mannerheimintie) ja Turun motarilla.

    Ei minkäänlaista nykimistä missään tilanteessa kaupungissa ja isommalla tiellä kuutosella veti jo 1000 kierroksesta nykimättä. Kakkosella pintakaasulla ajo alamäkeen ei aiheuttanut mitään ongelmia ja vauhti hidastui kaasua nostaessa sen minkä tuossa tilanteessa vakioautokin tekee.
     
    Volvo_5.7, Diktaattori ja Inlinee tykkäävät tästä.
  3. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    HR ssä oli juuri topikin aloittajan kokoonpanoa vastaava dynottu, Compin nokkia EFI ja kaasutin versioina.
    https://www.hotrod.com/articles/hrdp-0909-gm-ls-engine-cam-test/

    tuloksia tiivistettynä;

    LQ9 with LS3 heads and Intake
    XR269HR-14
    216° Intake / 220° Exhaust
    Lift w/1.7 .525'' Intake / .532'' Exhaust, LSA 114°
    torque 470.7 lb-ft at 4,800 to 4,900 rpm, power 483.9 hp at 5,900 rpm
    Idle vacuum 14.5 in-hg at 950 rpm

    XFI RPM HI-LIFT XR275HR-12
    222° Intake / 224° Exhaust
    Lift w/1.7 .566'' Intake / .568'' Exhaust, LSA 112°
    torque 478.2 lb-ft at 5,000 rpm, power 506.9 hp at 6,100 and 6,200 rpm

    XER273HR-14
    224° Intake / 230° Exhaust
    Lift w/1.7 .581'' Intake / .588'' Exhaust, LSA 114°
    about 12.5 inches of vacuum at 900 rpm.
    torque 474.7 lb-ft at 5,000 and 5,100 rpm, power 518.2 hp at 6,200 rpm

    Chevron 91-octane unleaded pump gas, with EFI, 29 degrees of total; the carb setup 31 degrees.
    A late-model 90mm MAF sensor let us run all the cams with minimal recalibration.
    Dynatech headers with 1 3/4-inch primaries and 3-inch collectors into 2.5-inch pipes and Borla XR1 mufflers.
     
    Muokattu: 6.3.2020
  4. wallu64

    wallu64 3rd gear

    No niin päädyin sitte tuohon summitin 8707 akseliin. Pienoinen yllätys oli että dynossa päästiin viitosella alkaviin lukuihin ja vääntökin lähtee mukavan alaalta. Nokka on myös suht hiljainen. Mielestäni onnistunut valinta kun en paremmastakaan tiedä
     
    Gary Grand, SBChevy, fenix ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. Keme

    Keme Gearhead

    Aika makee! Minkä näkönen dynokäppyrä siitä tuli?
     
  6. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Mä tänne mitään käppyriä osaa liittää...450nm2000rpm, 631nm4665rpm ja 550nm6500rpm tollai pääpiirteissään. Ja r-motorsport dynossa mitattu
     
  7. fenix

    fenix 3rd gear

    Nämä LS moottorit on kyllä melkoisia.
    Nokka on asteiltaan hieman miedompi kuin gen1 280xfi (230/236, 280/288, 0.575",lsa113). Mutta nostoa hieman enemmän.
    Tilavuutta 0.3l. enemmän ja silti tehoissa eri sata-luvuilla.
    Kansien virtauskaan ei selitä tuota eroa (350ci, afr195, 280cfm 10.22:1).
    Omaa ei vielä dynottu, mutta edes jenkkidynot ei ole noin armeliaita.

    https://www.summitracing.com/parts/sum-8707
     
    Muokattu: 9.5.2020
  8. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Kyllä mun mielestä paljonkin selittyy kansien virtauksella. Se kun on LS3 kansissa pitkälti yli 300cfm pikkasen portattuna. Jos vanhan liiton kaasariin vertaan niin kyllä se monipiste ruisku ja digitaalinen sytytyskin auttaa asiassa.

    Onneksi olkoon vaan tavoitteiden täyttymisestä ihan hyvät lukemat. Mulla kotiportattu LS1 ja 1 7/8 sarjat 228R nokalla antoi automaatin läpi motista 550nm@5000rpm ja 437hp@6150rpm
     
    Roc tykkää tästä.
  9. Roc

    Roc Gearhead

    Millä imusarjalla?
     
  10. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Mulla on LQ4 levällään tallissa männänrenkaiden, ym. vaihdon takia(varmuuden vuoksi) ja tuo nokan vaihtokin alkoi yllättäen kiinnostaa kovasti..
    Ei pitäis lukea kaikenmaailman juttuja.:confused:

    Nostajat ja vakiojouset tsekattu ja näyttävät olevan kaikinpuolin kunnossa, niin voisi laittaa pihistysbudjetilla pelkän nokan..
    Tuota kattelin Summitilta:
    https://www.summitracing.com/oh/parts/sum-8701/make/chevrolet

    Vaikuttaisi toimivan asiallisesti vakio turbaanin kanssa, jota ei ole halua vaihtaa..
    Näkeekö joku viisaammista jotain negatiivista tuossa vaihtoehdossa?o_O
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Negatiivista voisi olla että tuo on aika mieto noston osalta, jää voimaa ehkä saamatta. Toki säästyt jousien vaihdolta. Mihin käyttöön/autoon moottori on tulossa? muut muutokset koneeseen? Mä kysyin comp camsilta suositusta omaan maasturikompinaatioon ja ne suositteli vähän miedompia asteita mutta reilusti enempi nostoa tohon verrattuna:
    "For your build...we are going to go with the 54-455-11...1300-6500 RPMs...
    215/223 duration @ .050" and .604/.610 lift with a LS of 112...This is a very
    strong torque and excellent response..."
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  12. Roc

    Roc Gearhead

  13. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Jos/kun jousia alan vaihtamaan, niin nostoakin tulee sitten samalla laitettua lisää..

    Eihän noille vietereille paljon kyllä hintaa jää.

    "Vastaava" nokka kovemmilla nostoilla:
    https://www.summitracing.com/oh/parts/sum-8720/make/chevrolet
    Nostoa vaan jo liikaa em. jousille.

    Loppusijoituspaikka koneelle on vielä hieman hakusassa, mutta iso ja raskas joka tapauksessa..
     
    Muokattu: 11.5.2020
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  14. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

Kerro tästä muillekin!