Rakentelusäännöksiin muutosehdotus Trafilta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Slant Sickness, 7.9.2019.

  1. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Päteeköhän tuo myös toisin päin eli ruiskun vaihto kaasuttimeen laskee tehoa 20%?
     
    Inlinee ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Esittele se flexfuel-muunnoksena.
     
  3. Keme

    Keme Gearhead

    Pykälissä se on ollut aina 10%.
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Hulvatonta että ruisku nostaa tehoa, kun on monissa paikoissa todistettu, että se laskee tehoa. :D Ainut missä se ehkä nostaa tehoa, on jos tekee 8 piste ruiskun ja saa säädettyä joka pytyn.
     
  5. plagu

    plagu Gearhead

    mitkä ne tälläset paikat on missä moista on todistettu? ja mihin tieteelliseen ilmiöön moinen tulos mahtaa perustua?
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Imuilma jäähtyy kun bensasumu höyrystyy imusarjassa. Joskus nähny kuvia kun dynovedossa tunnelram imusarja on kuurassa ulkopinnalta, vaikka ihan lämpimällä kelillä ajavat sitä moottoria. Sitä kautta se sylinterin täytös voi olla parempi ja enempi siis tehoa. En ole itse mittaillut tuommoista moottoria, mutta tämmösiä juttuja lukee vaikka missä. Googlaa aihetta niin kylllä sieltä tulee proo stock ukkojen parran pärinää aiheesta. :)

    Ei sinänsä liity katuliikenteessä oleviin autoihin, molemmilla bensansyöttötavoilla saa tehoa ihan tarpeeksi ja tollanen prosenttilasku että jompi kumpi on aina tehokkaampi on täysin hatusta vedettyä.
     
    Gary Grand ja Fuselage tykkäävät tästä.
  7. MJF

    MJF Double Gearhead

    Justiin uusimmassa Holdenerin juutupevideossa tulikin tämä esille. Motorhome turbo 440, ei laittanut välijäähdytintä koska blow through kaasari. Hetken piti raapia päätä että mitä se nyt vaikuttaa, mutta kyse oli tästä bensasumun jäähdyttävästä vaikutuksesta.
     
    Gary Grand ja Fuselage tykkäävät tästä.
  8. plagu

    plagu Gearhead

    no juu ehkä jossain urkuauki ajettavassa noin, vaikkapa eihän mikään estä niitä sumuja laittamaan läppärunkoon ja pitämään tunnelramin paikallaan

    toki monipisteruisku ja vesiruiskutus imariin ei varmastikkaan häviä suorituskyvyssä, american joelta vaan kun loppuu aina järki kun autossa on yli 5 sähköjohtoa
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Yleensä huipputehot mitataan urkuauki. Vesiruiskutus vaparissa lienee aika tehotonta, mutta suuttimet on tuotu runnerien ulkopuolelle esim jossain kuuden piuhan formula ettan autoissa.
     
  10. Yleensä ne oli vain lisäsuuttimet tähän tapaan:
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. T5

    T5 Gearhead

    Itse kyllä uskon, että teholappua pitää jatkossakin kiikuttaa konttorille, vaikka uudet säädökset tuleekin voimaan.

    Mutta kertoi paljon inssienkin tiedoista näitä uusia pykäliä kohtaan, kun suoraan minulle sanoivat, että koneen ahtaminen tulisi olemaan omalla kohdallani lähes mahdotonta. Nyt kun @xarper väänti tuon rautalangasta, niin tuohan helpottuu älyttömästi.
     
  12. Kun tuli mietmi-3:n kanssa tätä aihetta sivuttua, niin onko tämän lakimuutoksen tilanteesta jolla kulla tietoa, että missä mennään. Se määräysehdotuskin oli kadonnut Trafin sivultä, mutta Bemarifoorumilta löytyi vielä:

    https://www.btcf.fi/forum/attachmen...44a4e4d8b4fc&attachmentid=154765&d=1568049354

    GTI-magazinessa oli juttu vähän aikaan sitten. Tämä oli mielenkiintoinen heidän arvio:

    Sopivasta vertailumallista ei aikaisemmin ole ollut selviä säädöksiä ja käytäntö onkin ollut kauniisti sanottuna kirjavaa. Ehdotuksessa määrättäisiin, että vertailumallin tulee olla samalta markkina-alueelta kuin muutoksen kohteena oleva auto.

    Rajoitus iskee ikävästi varsinkin japanilaisiin autoihin, joiden osalta on tavallista, että kotimarkkinoilla on samoista autoista aika paljon tehokkaampia versioita. Virasto on ilmeisen huolissaan siitä, että ”saman mallisarjan” määrittelyssä voi olla ongelmia, jos vertaillaan kokonaan eri markkina-alueen autoja.
     
  13. kaierkki

    kaierkki Gearhead

    Silloinhan viritys on onnistunut
     
    Swinger71 tykkää tästä.
  14. Kun tota ehdotusta lukee, niin:

    Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20
    prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi, vaikka ajoneuvoa ei muuteta vertailuajoneuvoa vastaavaksi.
    .
    .
    Ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei kuitenkaan saa muutoksen jälkeen
    alittaa seuraavia raja-arvoja:

    Niin kyllä tuossa minusta lukee selvästi, että tuo 20% sääätö on yhä voimassa ja sen lisäksi on täytettävä tehopainoluokat. Eikä joko tai..
     
    pecu_83 tykkää tästä.
  15. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Mitään en tiedä, mutta itse tulkitsen ton lainaamasi niin, että 20% on voimassa mikäli ajoneuvoa ei muuteta vertailuajoneuvoa vastaavaksi ja jos muutetaan, niin sitten mennään pelkän tehopainosuhteen mukaan.
     
  16. Voit kyllä olla oikeassa. Ehkä tulkitsin liian tiukasti.
     
  17. T5

    T5 Gearhead

    Kävin tänään konttorilla hoitamassa katsastuksen loppuun yhden auton osalta ja samalla kyselin näiden pykälien voimaantulosta. Mitään tietoa ei ole Trafilta tullut (ellei tänään jotain putkahda iltapäivän aikana). Myöskään jatkosta ei ole mitään hajua.

    Ei siinä muuta, pitäisi tuo pikkari leimata seuraavaksi. Vanhoilla pykälillä teho saisi nousta 220hv -> 264hv. Ja koska autossa on nyt kiinni remmi ja ruisku, niin kyllähän tuommoinen 44hv nousu on aikamoista pelleilyä paperilla. Uusillä säädöksillä tuo taas menisi helposti leimaan ilman mitään sen kummempia kikkailuja.

    Inssikin tätä asiaa naurahti, mutta mitäs sekään tälle voi.
     
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Alkuviikosta kävin itsekin konttorilla ja siellä inssi sanoi, että tulisi kuitenkin voimaan nyt maanantaina, vaikka ei ole mitään ohjeistusta tullut.
    No toisaalta, toisen katsastusinsinöörin suusta:"paskapuhetta, ei tule vielä voimaa".
    Joten, kai se maanantaina selviää, kumpi oli oikeassa. :)
     
  19. Keme

    Keme Gearhead

    Ei tule.
     
  20. XJR

    XJR 3rd gear

Kerro tästä muillekin!