Järkee vai ei...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Petteri-65, 11.5.2020.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Fordin Atlaksen perässä sama juttu, perä hajoaa jos ei ole lukkoa ja polttaa kumia. Se tappi roiskii öljyt pois ja hitsaa itsensä runkoon.... Kun tehdään vähän vahvennuksia ja paremmasta materiaalista vetarit niin escortissa kestää 500 heppaa renkailta ja eturenkaat nousee vielä ilmaan paikalta lähtiessä. Oisko atlaksen rataspyörän koko 7,5" tai jotain sellaista luokkaa se on. Toki osassa autossa vakio vetoakselit on tehty niin huonosta kamasta että ne vääntyy/katkeaa tai boorit leviää ja samalla vaurioittaa perän rattaita... Niin ja se on totta, että iso osa ei ikinä tarkista onko perässä öljyä ollenkaan ja jotkut laittaa väärää öljyäkin vielä.... siellä perässä kuuluu olla jäykkää tavaraa!

    Mitä tulee perään niin kuulemma se 9" on ainut mikä kestää. (Jos itseltä hajoaa toi Atlas niin taidan seuraavaksi teettää sinne sen 9" perän siihen saa vaikka mitä palikkaa ja saa sen 3.0:1 välityksenkin...
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä oon "laittanu" volvoon 9" akselia kohta 20v...!
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hakuninmaalla kun jonotti leimalle varhaisella 80-luvulla ja lopulta pääsi jonkun "natsin" kohteeksi, toivoi tietysti, ettei tulisi jälkinäyttöä. Tai jos tulisi, niin jostakin helposta.

    Mututuntumalla ne sen aikaiset 9" sorvattuine rumpuineen ja Kitkaliimauksen ties minkälaisesta hihnasta tekemine kenkineen olivat ongelmallisimpia jarruja, mitä mulla kuunaan on ollut. Miksi sitten vanhasta roinasta kootut jarrut? USA-osat olivat muinoin ihan toisissa hinnoissa varsinkinkaan kun niitä ei kovin monesta lähteestä saanut. Nythän noita ei viitti enää parsia vaan tekee uudesta tavarasta sitten kun siltä tuntuu.

    Ja mikä nyt kellekin on normiliikennettä? Me ollaan lasketeltu jarruttomalla a-kopalla mäkeä alpeilla ja kotosuomessa. Ei niitä 9" enää mulle.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ja mulla on särkemättä ensimmäinenkään 7-vartti. Nyt on lukkokin, niin mahdollisuudet senkun huononee. Ja ITALIALAISET välityksetkin on siellä sisällä. Ja on hiljainen.
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. Eilen WD-Antti asensi PV-Volvoon jotkut jarrukengät, jossa oli kevlaria jne. Siinä selitteli, että alkuperäisen kitkakerroin 0,2, sitten uudempien 0,3 ja niiden kevlar hihnojen 0,4. Onkohan moisia edes Suomessa saatavilla?
     
  6. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    No joo, ite oon vuosimallia '81 ni ei oo kokemusta miten niitä jarruremppoja on joutunut soveltaa, nykyään ku tosiaan saa uutta ja jopa hyvää käytettyä.

    Mut tulipa tän keskustelun myötä mieleen, kun faijalla noita valiantteja oli sillon ollessani pieni, ni tätini joskus kertoi, että toinen tätini veljistä (eli setäni jolta ostin nykyisen valianttini) oli siihen aikaan suvun paras autokorjaaja, ja ainut asia jossa faijani hänet rempoissa päihitti, oli nimenomaan valiantin jarrujen purku ja kasaus.

    Eli ilmeisesti niitä on siihen aikaan saanut varmaan aika tiheästi olla aukomassa.

    Ja ite en oo ollu laskemassa valiantilla mäkeä alpeilla tai muuallakaan. Enimmäkseen tässä pks pyörinyt...
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No kato ku silloin aikanaan kun nää jermut on ollu voimansa tunnossa, niin suomessa ei ollut edes nopeusrajoituksia. Silloin ajettiin 427 tripower veteillä, 426 Hemeillä yms laitteilla pitkin pikiteitä niin että hippulat vinkui. Ja rummut. Ne vinkui kans.
     
  8. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja nämä 9" perä kestää mitä vaan, no kestäähän ne kun niissä ole mitään alkuperästä jäljellä :D
     
  10. MJF

    MJF Double Gearhead

    Itse sain tarpeekseni 9" rummuista kahden ensimmäisen Valiantin kans vuosituhannen alussa. Uusia rumpuja kun ei saanut, tai ei ainakaan raaskinut ostaa niin ei tahtonut tulla mitään. Toiseen laitoin tehostimen ja siihen tulikin ihan ok jarrut kylillä ajeluun. Kunnes piti jarruttaa 170 vauhdista ja vastassa oli vain kivikova poljin eikä hidastuvuudesta ollut juuri tietoa. No onneksi oltiin lentokentällä ja jarrutusmatkaa oli reilusti :)
    Nyt vuosia myöhemmin tein Rambleriin jarruremonttia, 9" rummut siinäkin. Tähän tuli nykypäivän tarjonnasta kaikki muu uutta paitsi vähän ajetut rummut jäi vanhaa. Koskaan ei ole ollut niin hyviä rumpujarruja missään autossa, ei edes vedellyt mihinkään suuntaan :eek: Ehkä ne siis kunnossa ollessaan on asialliset jarrut tasamaalla normaalinopeuksissa :D
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hommahan alkoi sillä, että käydään levyleikkurilla tekemässä millin pellistä sentin leveitä soiroja. Niistä saa taivuteltua ruuvimeisseliä paremman työkaluparin, joista toisella työnnetään automaattikiristimen vaijerin päässä oleva pellinlirvake rattaalta syrjään ja toisella ruuvataan automaattisäädin lyhyeksi. Nääs, kun rummuissa on "pikkuisen olkapäätä" kulumisen takia, niin ei tule rumpu pois. Jos sen olakkeen hioo pois, niin ne seitinohuet rummut joustavat entistä enemmän.

    Kitkaliimaus oli tuolloin Pakilassa. Setä siellä, mä olin vasta vähän päälle amisviiksinen, pisti rummun sorviin ja haki sitten leveän mustan kuminauhan, jonka venytti rummun päälle. "Seksivyö" esti rummun kiljuntaa sorvissa ja ilmeisesti sen vuoksi sorvijälkikin oli parempi.
     
    isalmela ja FuryIII '71 tykkäävät tästä.
  12. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Olihan 1970 R/T Challengerissakin rumpujarrut vakiona.
    Oli kuitenkin suhteellisen ripeä auto siihen aikaan.

    Katsoin joku aika sitten jonkun Wheeeler Dealer -ohjelman, Jossa "hujoppi-China", kunnosti jonkun sporttisen auton rumpujarrut nykyaikaisilla palikoilla. Tuli kuulemma hyvät?
     
  13. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Niin no, ite ku ei oo tarttenu niitä seitinohuita rumpuja sorvailla eikä olla liimauttamassa kitkapintoja, ni kenties siksi mun kokemukset ysituuman rummuista on paremmat?

    Ei oo jarrut vedelly jos kengät on ees suurinpiirtein säädetty oikein, ja motarinopeuksista ku on liittymästä poistunut, ni ei oo myöskään jarrut hävinny vaikka ois joutunu jarruttelee vähän reippaamminkin.
     
  14. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Eipä siinä, on mullakin alapalloja ja pääsylkkyä vaille levyjarrukamat hommattuna, mut mun rojektointi on niin hidastempoista, että ehkä sitten joskus eläkkeellä, mikäli henki vielä pihisee, ja semmoiselle ylipäätään pääsee...
     

Kerro tästä muillekin!