Totuus moottorien virittämisestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja C5_Z06, 8.1.2020.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No jopas.

    Basiccia minäkin viänsin aikanaan lukiossa, mutta ei se ollut mun juttu. Luin sitten itteni sähköinsinööriksi, mutta en tehnyt päivääkään sen alan töitä. Päädyin lopulta IT-alalle ja siitä sitten Piilaaksoon. Mutta se on eri tarinan aihe se.

    Mennäänpä päivän epistolaan ja se liittyy sinunkin autoosi. Mukavaa kun olet kirjoitellut projektitarinaa Finnsharkin puolelle. Laitan tähän linkin niin kiinnostuneet pääsevät lukemaan:

    http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=27299

    Syy miksi laitan linkin on tietenkin se, että autossasi on eräs asia pielessä. Siis ihan selvästi. Tästä kuvastahan sen jokainen näkee:

    [​IMG]

    No mikä tossa muka on pielessä?

    Se selviää kun unohtaa kaiken aiemmin oppimansa ja noudattaa tätä ohjetta, hieman Smokey Yunick mielessä...

    https://en.wikipedia.org/wiki/Smokey_Yunick

     
    sepi-ukko tykkää tästä.
  2. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Mulla on paljonkin mielessä mitä Vettessä on pielessä mutta ehkä tarkoitat hieman vinossa olevaa rekisterikilpeä :D

    Mielenkiinnolla odotellaan seuraavaa tarinaa.., kenties sen myötä paljastuu mitä tarkoitit.
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    24. "Aatteleppa ite"

    Kauan ennen Internettiä, 80-luvun alussa jenkkiautoista sai tietoa lähinnä V8 Magazinesta, Vauhdin Maailmasta tai Tekniikan Maailmasta.

    Minä olin tottunut lukemaan kirjoja ja kun joskus anno domini 1982 Seinäjoen jenkkiautonäyttelyssä tuli vastaan kirja joka kertoi amerikkalaisen muskeliauton historian, oli se pakko ostaa. Kirja alkoi 30-luvun autoista, jotka nyt varsinaisia muskeliautoja eivät olleet, mutta sopivat kuitenkin kirjan luonteeseen. Sitten siirryttiin 50-luvun rasseihin, joissa mm. Chryslerin kolmesatasista oli aika paljon juttua.

    Mielenkiintoisin aikakausi kirjassa on luonnollisesti 60-luku, jossa vaikkapa nyt scooppien kehitystä avataan. Esimerkiksi Hyrslerillä oli omat scooppinsa ja idea niissä oli se, että suoraan konepeiton päällä kulkeva ilma liikkuu hitaammin kuin vähän korkeammalla oleva ilma, joten laitetaan ilmanottokin hieman korkeammalle. Niinkuin nyt vaikkapa T/A Challengerissa:

    [​IMG]

    GM:n L88-skooppi oli varsinainen ihmetys. Kirjassa annettiin kuitenkin selitys sille. Tuulilasin eteen syntyy korkeapaineisen ilman alue, josta ilma sitten karkaa ikäänkuin väärään suuntaan konehuoneeseen ja kaasuttimeen.

    [​IMG]

    Hm. Lieneekö tottakaan.

    En usko. Kyllä nyt muotoiluosaston ehdotus on mennyt insinöörien esityksen edelle.

    Onhan se toki nätti:

    [​IMG]

    Mutta ei se voi toimia kunnolla. Sehän on selvästi väärin päin.

    Veikkaisin että jotenkin näin ajattelivat Jarkko ja Timo (nimet muutettu) joskus vuonna 1982, kun asensivat Opel Asconaansa L88-skoopin siten, että ilmanotto oli suoraan eteenpäin. Tietenkin; ilmahan virtaa sisään edestä eikä takaa!

    Ja sekös nauratti. Ihan helkkaristi. Siinä se rakenneltu Askoona kiersi kylänraittia konepeltiin kitattu scooppi väärinpäin. Mistälie Finn-Amin postimyyntiluettelosta tilattu. Eihän siitä kuvastosta nähnyt miten päin se pitää konepeltiin laittaa. Karvanopat sentään olivat oikeaan paikkaan laitettuna.

    Harmi ettei kakarana ollut omaa kameraa. Olisi saanut hauskan kuvan. Tässä kuitenkin kuva ihan vakiosta pikku Asconasta.

    [​IMG]

    Aatteleppa sitä.

    ***

    To be continued...
     
    sepi-ukko, isalmela ja Herje tykkäävät tästä.
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Off topic, mutta tollanen A-mallin Ascona 1.9 S oli joskus haaveena ensimmäiseksi autoksi...eipä vaan koskaan saanut hankittua.
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    A-Ascona kuului kalustoon viimeisenä euroautona ennen jenkkeihin hurahtamista.
    Mutta jo silloin alettiin harjoittaa stroukkaamista, ja Cih-koneesta tuli dieselin kampuralla 2.4 litrainen tykki!

    Tämän topicin jutut on palauttaneet mieleen omat ensikosketukset myös V8-autoihin, kiitos siitä mainioiden tarinoiden kirjoittajille.
    Laitan jossain kohtaa tarinaa tulemaan niistä omista unohtumattomista hetkistä.
     
    12345678910, kuula, isalmela ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Punainen kaksiovinen 1.9 Ascona oli meillä perheen autona jostain ehkä vuodesta 1978 alkaen. Perheen vanhimmalle kakaralle eli Jukalle ei aiempi Rellun R8 kelvannut ja toisaalta olihan se jo varmaan aikakin vaihtaa Rellu johonkin enemmän ajettuun, öljyä syövään ja vaikkapa nyt kaasuttimeltaan kuluneeseen Ooppeliin... :)

    Kuvituskuva eli vastaava Renault R8:

    [​IMG]

    Ala-asteen maailmassa hämmästeltiin kovasti meille tullutta punaista nättiä Asconaa. Olin tuolloin varsin rankasti koulukiusattu ja kun kerroin, että meidän ooppelin takaluukussa on numerot 19, nauratti se kovasti kaikkia muita. Vai että 19-litrainen moottori.

    En sitten haastanut maajussien kersojen vanhempien ladoja, joissa oli ilmeisesti 1200-litrainen moottori...

    Ascona sai velipojan toimesta nätit SR-raidat sekä lisävalot keulalle. Pakoputkenpäähän se tunki 10-millisiä pieniä putkia; olisiko saanut idean jostain silloisesta Clint Eastwoodin länkkäristä.

    Sattumoisin putkien lisämisen jälkeen Opelin kaasutin taas piiputti ja isäni mukaan käyntihäiriöt johtuivat tietenkin pakoputken tukkimisesta pikkuputkilla. Isoveli taas vakuutti ettei se voi siitä johtua. Eikä välttämättä johtunutkaan. Ehkä se Finn-Amista tilattu kärpässilmätyyppinen "vapaavirtaus-pesusieni-ilmanputsari" oli se juurisyy. Hmhm...

    Opelista viimeiset muistot on kesältä 1981 tms. Maalla kun asuin ja kun silloin meillä ei ollut kissaa eikä koiraa niin ajattelin että varis olisi varmaan mukava. Niinpä pöllin aikani kuluksi lähistöllä ollesta variksenpesästä itselleni elätettävän.

    Rääkkä
    se oli nimeltään ja muistan ruokkineeni sitä teelusikalla viikosta toiseen. Tässä Rääkkä Opelin konepellillä vesisateen jälkeen:

    [​IMG]

    Kuvassa näkyy hyvin muoviset suojat, joita tuolloin oli tapana laittaa tuulilasin etuosassa olevien ilmanottoaukkojen päälle.

    Kirjoittaminen on oikeasti helkkarin hauskaa puuhaa.

    Anna mennä vaan.
     
    stinnes, sepi-ukko, Inlinee ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Harvemmin tällä foorumilla kukaan puhuu lemmikkivariksista..Niinpä on pakko kysyä, että mitä sille sitten tapahtui?
     
  8. Larry

    Larry Double Gearhead

    Minullakin on nuorna ollut parina kesänä kesy varis. Syksyn tullen ne sitten häipyivät johonkin.
    Oli ne vaan hauskoja kavereita.
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No, minäpä kerron.

    Rääkkä kasvoi tosiaan ihmisten kanssa, joista kukaan ei luonnollisestikaan lentänyt. Niinpä Rääkkäkään ei lentänyt. Toki kun se oli pieni, niin ei tarvinnutkaan. Vein sen aina männynoksalle nukkumaan, jossa se laittoi nokkansa siiven alle. Ja siitä minä sen sitten aamuisin hain, ellei se ollut jo hypännyt maahan.

    Jossain vaiheessa kesää äitini oli sitä mieltä, että nyt Rääkän on syytä oppia lentämään. En vastustanut ja niin se lentokoulu sitten alkoi. Saattoi kyllä jo olla alkusyksykin eli niin, että vilja oli jo leikattu ja treenasimme pellolla vapaasti.

    No niinhän se ryökäle oppi lentämään! Eikä tarvittu koko paikallista Ilmasotakoulua opettamaan lentämistä...

    Jossain määrin variksillakin lienee synnynäistä reviiritietoisuutta, joten ns. kylänraitille ei tämä nuori varis uskaltanut tulla.

    Ja jokusen viikko myöhemmin kävi sitten kuten kesyille eläimille yleensä käy.

    Rauha Rääkän muistolle.

     
    stinnes tykkää tästä.
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Rääkästä onkin helppo aasinsilta jäniksen poikaseen, jonka pelastin varisten kynsistä.

    Bongasin vuosikymmeniä sitten eräänä kesänä pihan laidalla kaksi aivan pientä jäniksen poikasta, jotka näyttivät olevan emoltaan kateissa, tai ehkä emopupulle oli sattunut jotain.
    Seurailin pitkin päivää niitten touhuja, mutta näytti tosiaan sille, ettei ne osaa oikein mennä minnekään.
    Jossain vaiheessa sitten kuulin varisten ääntä, ja kun menin katsomaan niin siellähän ne oli jäniksen poikasten kimpussa! No toisen ne oli hakanneet jo hengiltä, mutta toinen oli kunnossa, paitsi että senkin päällä oli jo muurahaisia. Otin poikasen kämmenelleni, putsasin sen murkuista ja vein sisälle turvaan.
    Sille syötettiin ensi alkuun pipetillä maitoa, ja niinhän se alkoi virkistyä ja kasvaa. Isäni syötti sitä usein ja kun pupu tiesi ruoka-ajan tulleen, se kipusi isäni lahjetta pitkin syliin istumaan.
    Oli selvää että tämän luontokappaleen täytyi oppia selviytymään normaaleissa olosuhteissa, ja aloinkin opettaa sitä ulkoilemaan. Aluksi se vaan kyyristyi matalaksi ulos joutuessaan, mutta pian alkoi rohkeus ja voimatkin kasvamaan, ja voi sitä vauhtia mitä se pisteli ympäri pihaa ja peltoja.
    Pian se tutustui lähi metsiinkin, mutta tuli välillä vielä pistäytymään sisälläkin, kunnes pikkuhiljaa vieraantui ihmisistä ja onnistui ilmeisesti saamaan kiinni sille luonnollisesti kuuluvasta pupun elämästä ja ympäristöstä.
     
    Seevu, stinnes, maverick999 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Alkoholilla ei tainnut olla osuutta asiaan. Eli ei mitään nykypäivän E85:sia siis, saatikka metanolia.

    Millaisella bensalla tuolloin ajettiin?
     
    sepi-ukko tykkää tästä.
  12. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Rääk rääk vaan. Niin oli minunkin nuoruudessani naapurin jäbällä kesytetty varis, joka sitten kerran sai ajettua serkkuni polkupyörällä pellon ojaan kun laskeutui sen olkapäälle tiukan ajosession aikana. No mitäs tuosta ny sitte muutaku serkulta vaan käsi rantehesta poikki ja Varis sai elää. Sen variksen kesytti painija joka oli taistelus aikoinaan Suomen mestaruus tasolla.
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    "Kissamies" mpowerin kautta päästäänkin takaisin autoilla hurjastelun pariin, ja Kissa-Makena tunnetun kaverin kyytiin, joka tarjosi minulle elämäni pelottavimman kyydityksen.

    Elettiin 80-luvun loppupuolta ja Motoparkin ensimmäisiä vuosia. Oli kisaviikonloppu ja lauantaina olin tietenkin kisoja seuraamassa. Iltapäivän mittaan tuli pari oluttakin otettua ja oma auto jäikin sitten Motoparkkiin ja menin jonkun kyydissä Pieksämäelle iltaa jatkamaan.
    Ohjelmassa oli tietysti baarikierros ja pilkkuun astihan se meni.
    Seuraavana päivänä oli aika heikko ja säikky olo, mutta Parkkiin piti jollain päästä, kun oma autokin sinne edellispäivänä jäi.
    Kaupungilla tallustellessani huomasin kun Kissa-Make (en edes tiedä kaverin oikeaa nimeä, enkä myöskään mistä tuo lempinimi tulee) ajelee B-mallin Kadetillaan, ja vinkkaan tyyppiä pysähtymään. Kissa-Make sanoo että kyllä hän vois motoparkiin lähtee, hyppää kyytiin!
    No samantien alkoi aivan älytön ooppelin huudattaminen, ja kaistan vaihdot oli niin villejä että auto tuntui välillä menevän kahdella pyörällä. Ajattelin jo tässä vaiheessa että nyt taisin lähteä väärään kyytiin!
    Selvittiin sentään kaupungista tien päälle, eikä 1100 kuutionen kadetti niin kovaa kulkenut että enää olisi kovinkaan paljoa pelottanut.
    Sitten käännyttiinkin Virtasalmen mutkikkaalle tielle, liikennekin oli jo vilkastunut ja Kissa-Make kepittää kadetin täyteen vauhtiin ohitellen koko ajan hitaampia. Alkaa taas pelottaa, eikä krapula mitenkään auta olotilaa kun tullaan kaikkein syheröisimmälle osuudelle.
    Kissa vetää enemmän vastaantulijoiden kaistalla kuin omallaan ja tekee aivan sairaita ohituksia täysin pimeissä mutkissa! Olin aivan varma että ilman kolaria tämä matka ei pääty, en muista yritinkö hillitä kaverin näyttämishalua, mutta ei se ainakaan kuunnellut!
    Kuin ihmeen kaupalla selviämme kuitenkin kisapaikalle ehjinä, ja muistan vieläkin helpotuksen tunteen kun vihdoin pääsen nousemaan Kissa-Maken B-Kadetista pois.
    Tämän kokemuksen jälkeen olen katsonut vähän tarkemmin kenen kyytiin nousen.
     
    Dataviilaaja, Inlinee ja Herje tykkäävät tästä.
  14. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Eihän sulla ollu hädän päivää. Hulluilla ja humalaisilla on oma suojelupyhimys ja kadetissa taisi olla kummankin lajin edustaja läsnä.:)
     
  15. Siinä taisi olla litrahinta kohdillaan..

    Piti hiukan googlailla, että mikä se oktaaniluku on:

    VP C16 Cross Reference

    VP C16 is manufactured by VP Racing Fuels. In this cross reference tool, PSC offers Racing fuels that have similar performance levels.

    VP C16 has the following reported performance levels:

    Leaded Oxygenated: No Specific Gravity: 0.735

    Octane (RON+MON/2): 120+ Research Octane Number (RON): 120+ Motor Octane Number (MON): 117
     
  16. Ihan varmasti oli hieman tolueenia tai muita "lyijyjuttuja". Voitelee hyvin ja nousee helposti MON luku tarpeeksi korkealle. Tuolla RON luvulla ei ole mitään merkitystä.
    Rallycross ukot (B-ryhmän autot) sekoitti 92oct + tolueenia. saivat paremman puristuskestävyyden. Tolua jos laittaa hiemankaan liikaa, nokeaa ja sotkee aivan perkeleesti.

    Itse vein Nesteelle parilitraa C14 bensaa. Eivät hirveästi kehuneet sitä. Tekivät meille 3tynnyrillistä saman MON luvun lyijytöntä "omaan käyttöön". Sitä ei saanut mainostaa eikä myydä muille.
     
  17. RON ja MON mittaa eri asioita:

    The Research octane number (RON) describes the behavior of the fuel in the engine at lower temperatures and speeds.. This octane number is posted on pumps in Germany…. It generally lies between 95 to 98….

    The Motor octane number (MON) describes the behavior of the fuel in the engine at high temperatures and speeds – a full-throttle range, comparable to driving fast on a highway.
     
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Joskus kultaisella 80-luvulla oli Veekasissa juttu valkoisesta jenkkiluksusautosta, jonka kotipaikka taisi olla Seinäjoki. Kaksiovinen se muistaakseni oli, ja jutun kuvissa vaalea mimmi istuu autossa, tai sitten oli nousemassa autosta. Saattoi olla Lincoln merkiltään, mutta en tosiaan enää muista.

    Mutta sen muistan kyllä, että olin käynyt panemassa kyseisen kuvan muijaa. Tämä oli ennen auton/mimmin kuvauksia ja siksi se jäikin mieleeni.

    Omia kuvia en nyt tähän hätään löydä..
     
    Muokattu: 29.5.2020
  19. tapsah

    tapsah 2nd gear

    tjaa, itse olen yhtynyt Alibin sentään kansikuva vosuun jos tää nyt mitenkään mihinkään liittyy...
     

Kerro tästä muillekin!