Plymouth Signet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja poskisolisti, 14.2.2009.

  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    https://www.uusisuomi.fi/uutiset/pa...renkaita/23360e7c-0d3d-37d0-9d81-4698e9e6109a
     
  2. 410421

    410421 1st gear

    Moi
    Eipä ole paljon lisättävää sinänsä, mutta omistin tuon AK-185 Valtterin 1980-1981. Vaihdoin siihen 1961 Corvairini (2,4l F6 ja 2 speed auto Monza Air Coupe). Valtterissa oli jälkiasennetut hieman muotoillut keinonahkaistuimet ja 4s laatikko. Etujarrulevyt olivat ostaessa umpikierot, mutta Kalkkirannan purkaamolta löytyi pari hyviä varsineen napoineen 500 mk - kova raha tuolloin. Muuta merkittävää en sille tehnyt. Yli 150 kph ei motarilla uskaltanut ajaa kun huojui siihen tahtiin että... Kone oli se orkkis 273 4-kurkku Carterilla (johon piti laittaa korjaussarja kiihdytyspumpun mäntävaurion takia) pakosarja oli kuin kaverin 273 perus-Belvederessä. Kone oli oli ilmeisen terhakka ainakin tuolloin jos puristusmittausta ja öljynkulutusta pitää indikaatioina. Niin ja sytkäpuolelle laitoin tutun propelipään tekemän vahvistimen, jotta kärkien kautta meni vain ohjausvirta - en muista miksi... Väri oli verraten ok kuntoinen siniharmaa, mutta alkuperäisyydestä en osaa sanoa. Vähäruosteisuus ja hitsausjälkien puute oli huomattavaa. Alustan palat olivat kai aika finaalissa. Puskurit oli hävitetty ja tilalla korin väriset puskurin muotoiset lasikuitupalat. Konepeltiin oli laitettu feikkiscoopit, joissa olivat sivuissa kromiset V8 merkit. Etupyörien takana kromikirjaimet: COMMANDO - en muista oliko siinä vielä 273 perässä. Vaihdoin opiskelun alkaessa ja tulojen minimoiduttua tuon pois, jotta sain paremmin pidempään talviseenkin matkaan sopivan ajokin. Opiskelukaverin mukaan se seisoi Herttoniemessä (noin 1983 kerrottuna) pitkään parkkipaikalla. Tämän verran muistan tuosta jos jotain iloa jollekin.

    TM muuten testasi ainakin samakoneisen Barracuda Formula S:n (17/1966). SAE-teho oli 235 Hp ja samassa ilmoitettiin, että Timo Mäkisen AK-185:ssä oli 360 Hp. No enpä tiedä, mutta
    omistamassani ei taatusti ollut mitään tuollaista. Liekö kone sitten swapattu Monteen lähteneeseen Barracudaan, kun Valtterin luokitus oli vanhentunut.
     
    Muokattu: 23.8.2021
    MJF tykkää tästä.
  3. Kiitos, kun kerroit historiaa omalta osaltasi. Näitä juttuja on aina mielenkiintoisia lukea.

    Tässä on se juttu:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. TM myös palasi aiheeseen myöhemmin:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Käytiin kattoo tota vallua Tammistossa 80-luvun alussa, puskurit tosiaan poistettu ja umpipelti tilalla, ja tais olla 164 Volvon penkit laitettu. Ku ei ollu orkkiskunnossa ja hintapyyntö oli kuitenkin kohtuu kova niin jäi ostamatta. Signettejähän ei rallissa ollut, vaan tolppamalleja 273 commandolla. Tehdas ei niistä tykännyt vaan olisi halunnut et Barracudalla olis ajettu, mut se oli painavampi ja kömpelömpi. Toi rytätty vallu on nykyään samalla omistajalla jolla se oli jo 80-luvun vaihteessa, ja jos virta omistajalla riittää se tulee takas. Tosiaan oli kiihdytyskäytössä turbokutosella lpuks ja lipsahti mustasta jäästä lepikkoon. Kyl siit viel auton tekee jos haluaa, varaosa-auton vaan tarvii. Tein tos joku vuos takaperin tollasen 273 commandon aika peruskamoilla, nokka oli pienin compin mekaanien laahuri, kansia ja imusarjaa vähän kaivettiin, 500 Edelbrocki päällä, vakiopuristukset jne. Hierominen teki ihan hyvää, dynottiin Santalalla 330/6000 rpm. Se menee Signettiin ja on sen orkkismotti, nelilovinen perässä
    .
     
    410421 tykkää tästä.
  6. MJF

    MJF Double Gearhead

    Jykähän sen tietää mikä tuo AK-Valiantti on myöhemmin ollut? 340 on otteessa, kaks paikkanen yms. Eli kisapelille vaikuttais. Ite en oo keksiny kun en tiedä myöhempiä kilpiä. 98 leimattu viimeksi ja 2001 poistunut vuosipoistona kilvistä, Halikossa ollut silloin.
    Tapio Mäkinen muisteli penkeistä: "Kun se tuli timolta isäanterolle niin punanen sohvapenkki. Volvo 142 tuli markkinoille ja siinä oli hyvät penkit niin sellaiset tilattiin ja asennettiin siihen ja ne olivat mustat?"

    Se kadulla rutattu tuli välitettyä entiselle pitkäaikaiselle omistajalle takaisin. Tekemistä tosiaan riittää, mutta onhan sitä surkeista lähtökohdista muitakin tehty...

    BBD-1 on vielä jossain "hukassa". Trafi ei sitä tunne, NC-218 on tuorein kilpi tiedossa tällä hetkellä. Vihreä mustalla katolla on ollut ainakin jossain välissä 70-lukua.
     
  7. Millainen toi Compin nokka on arvoiltaan vs alkuperäinen Commandon nokka?
     
    Muokattu: 23.8.2021
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Selkeesti kovempi. Orkkishan on hyvin mieto. Nyt ku katoin ni eise ollutkaan kesyin, vaan toiseks kesyin. Jostain syystä ei silloin osunu silmään toikesyin, oisin ehkä muuten valinnut sen. Toi nokka siihen tuli. https://www.summitracing.com/parts/cca-20-233-4 . Ihan hauskan pirtee ja kierrosherkkä motti siit tuli numeroiden mukaan. Tää siis ei todellakaan ollu mikään kilpamoottori mist oltais hierottu kaikki yksityiskohdat, vaan kevyesti viritetty ulospäin vakion näköinen commando. Peltisarjoja lukuunottamatta, neoli TTI:t.
     
  9. Jäin vielä miettii, että millaisella välyksellä tuo alkuperäinen nokka on mitattu ja kuinka vertailukelpoinen se on esim. noihin Compin nokan arvoihin?

    Intake Opens BTC ...... 14*
    Intake Closes ABC ...... 54*

    Exhaust Opens BBC .... 56*
    Exhaust Closes ATC .... 12*
     
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Nosto siit kertonee jotain, vaikka toi laittamani kaiketi aikalailla aggressiiisempi nousu per aste kun orkkis. En tiedä voiks noit oikeen muuten verrata jos eroavat mittaustavoiltaan
    .
     
  11. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Tässä Barracudassa on tuo harvinainen puolivinyylikatto. Omassa 66 Formula S:ssä on ollut myös tuo vaihtoehto, mutta edellinen omistaja oli heittänyt nuo lista epähuomiossa pois. Joten jos jollakun löytyy ylimääräisenä niin yhteyttä.
     
  12. Tämä ei kamalan paljon liity aiheeseen, mutta sivuaa silti. Löysin netistä muutama päivä sitten Iskyn oppaan nokkien ajoitukseen 60-luvun alusta. Se alkoi tämmöisellä tarinalla:

    [​IMG]
    Pitää suht hyvin paikkaansa näiden ralli-Mopareiden kanssa. Tuo vakio nokka aika lähellä tuota vakio ja se luokittelunokka tuota kisanokkaa.
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Voiskos tosta iskyn kuvasta vetää johtopäätöksen että stock on 245 astetta ja racing 280 astetta. Samat astemäärät imu ja pakopuolella. Kun en ole nokka-asiaa teoriassa ennen miettinyt pahemmin vaan asentanut nokan paikoilleen ja ihmetellyt sitten paraneeko kulku vai ei.
     
  14. Juurikin näin. Tuohon aikaa ei tarjontaa ollut samalla tavalla, niin kai tuo kuva kuvasi aika hyvin tilannetta.
     

Kerro tästä muillekin!