Solenoidi oikosulussa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Pexi1979, 30.5.2020.

  1. Pexi1979

    Pexi1979 1st gear

    Moi,

    Ihan oman mielenrauhan takia kaverin puolesta kyselen....

    Startti pyörii laiskasti startin releen kautta. Herätteelle kun antaa akun kautta suoraan virran pyörii hieman paremmin ja lähtee kyllä käyntiin, mutta se omituisin mitä en tajua että kun yhdistän akun miinus navan ja heräte navan yleismittarilla niin väittää että siellä on täydellinen maa.

    Luulin että tuo heräte piuha oli maissa mutta irroitin sen ja kokeilin suoraan solenoidin napaan niin maissa se virtamittarin mukaan on.

    Eli kysymys eihän sen noin pitäis olla vaan solenoidi on rikki ja suora virta vaan jaksaa vielä laittaa sen käyntiin?
     
  2. B68

    B68 1st gear

    Solenoidin sisällä on kela jonka toinenpää on miinuksessa. Kun annat herätteeseen virtaa, niin siitä tulee sähkömagneetti joka vetää männän, ja yhdistää starttivirran. Starttia voi testata kun laittaa solenoidin päässä olevaan mutteriin(mistä menee johto startin sisään) virtaa esim käynnistyskaapeleilla. Mutta jos solenoidi vetää on kela kunnossa, mutta voihan sisällä olevat kärjet olla kärähtäneet. Tai tuo mutteri löysällä ja startti ei saa kunnolla virtaa.
     
    Pexi1979 tykkää tästä.
  3. Bukero

    Bukero Gearhead

    tarkennuksena solenoidin sisässä on kaksi eri kelaa. ns.veto ja pito käämit.
    voimakaampi eli vetokäämi on maadoitettu startinhiilien kautta (siis ankkurin läpi) "maihin". joka siis lakkaa olemasta maa kun startti alkaa pyöriä.
    starttauksen aikana päälle jää vaan toinen heikompi kela joka pitää startin päällä.
    tuossa aloittajan viestissä on esimerkki just siitä kun ei tiedetä mitä ollaan mittaamassa.
     
    Sierra ja Pexi1979 tykkäävät tästä.
  4. Ade62

    Ade62 Gearhead

    Jos mittaat akun miinuksen ja startin solenoidin plussan välistä yleismittarilla, niin toki se näyttää solenoidin kelan vastuksen. Vastusarvo on melko pieni. Eli mittaus kertoo et solenoidin kela on kondiksessa. Jos startti pyörii laiskasti, on mahdollista et akku tai kaapelit ovat huonossa hapessa. Akun kenkä/akun napa välinen kontakti voi olla myös hapettunut
     
    Pexi1979 tykkää tästä.
  5. Pexi1979

    Pexi1979 1st gear

    Kiitos vastauksista. Tätä vähän veikkasin että mun ammattitaidossa oli suurin ongelma. Kaapeli testaukset teinkin jo aiemmin ja ainoa asia mikä muutti tilannetta oli tuo suoran virran antaminen akulta herätteelle. Kokeilin antaa suoran virran heräte piuhan päästäkin niin silloinkin toimii paremmin eli ilmeisesti releen kautta ei virta kulje kunnolla.

    Ja tuo laiskahko starttaus on joko liitoksen aiheuttama tai startti vain tulossa tiensä päähän.
     
  6. Bukero

    Bukero Gearhead

    ...ja siinä muun tarkastelun ohessa kannattaa aina luoda ajatus sille mistäkautta startti saa maadoituksensa.
    samaan aikaan kaverin startatessa voi esim. apukäynnistyskaapelilla yhdistää akun maadoitusnavan moottorinlohkoon yms. ja tarkkailla
    kipinöikö kaapeli yhdistettäessä.
    kertoo nopeesti onko maapuoli kunnossa.
     
    Pexi1979 tykkää tästä.
  7. Essex

    Essex Gearhead

    Jos startin puslat ovat hirveän kuluneet, ankkuri voi ottaa kenttään. Avaamalla selviää. Avaa startti ja tarkista. Yleensä näkyy selvästi hankausmerkkejä kentästä. Jos ei näy mitään merkkejä, voitelemalla ja putsauksella voi parantua. Putsaa staattori ja katso/ vaihda hiilet.
    Avaa samalla solenoidi ja putsaa kontaktipinnat. Joskus näillä toimenpiteillä voi säästyä uuden startin ostamisesta
     
    Pexi1979 tykkää tästä.
  8. fmila

    fmila Gearhead

    ...ja vanha alkuperäinen USA-tekele on parempi kuin pussillinen uusia, muka peruskorjattuja, kiinalaisia

    t. AM
     
    fxsts, pimeroolis ja Pexi1979 tykkäävät tästä.
  9. dpcfani

    dpcfani Gearhead

    Tuo on hyvä muistaa. omastakin kokemuksesta tiedän.. Eräässä 1968 Cadillac autossa oli Kiinan perus-korjattu startti.Eräänä aamuna omistaja ihmetteli kummaa hurinaa moottorista,ja haisi palaneelta. Siinä oli solenoidin päävirta nastat hitsanneet kiinni ja startti pyöri täysiä vaikka virrat sammutti . Onneksi ei käynyt pahemmin..!
     

Kerro tästä muillekin!