'60 Chevrolet Impala HT

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja 1320, 25.2.2015.

  1. 1320

    1320 Gearhead

    Lisää punaista noihin irto-osiin, niin pääsee kasailemaan:
    [​IMG]

    Uusi jakopää löytyi edullisesti US Partsin hyllystä, joten asentelin sen paikalleen... Kyllähän tuosta selvästi huomasi, että se vanha ketju oli aika venynyt kun noita vertaili.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kun motti on nyt maalattu siistiksi niin ruosteiset ja muuten epäsiistit pultit näyttää hieman hölmöltä. Parashan olisi toki viedä noi kaikki sinkittäväksi tai muulla tavalla käsiteltäväksi, mutta nyt aika ja budjettisyihin vedoten putsasin ison läjän pultteja perusteellisesti ja maalasin kannat hopealla Miranolilla. Eikä noihin tarvitse edes juuri paikkamaalauksia asennuksen jälkeen tehdä, vaikka toki maali nyt ei ihan sinkkauksen veroinen olekaan...
    [​IMG]

    Viime perjantaina laitoin myös dampperin ja vesipumpun paikalleen. Dampperia sai jonkin verran lekalla ja puuklapilla mäiskiä ennenkuin se meni perille asti.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ajoitusmerkit maalasin dampperiin ja tuohon osoitinlevyyn niin helpottuu hieman sytkän säätö sitten kun motti on keulilla...
    [​IMG]

    Sitten saikin laittaa noi Power Pack kannet paikalleen. Nyt mennään .039" kansipahvilla, ohuemmallakin kuulemma pärjäisi, mutta noi nyt sattui löytymään hyllystä. Eikä sillä tällaisessa cruisailumotissa taida olla niin väliäkään. Jotain hyötyä noista luulis kuitenkin olevan, kun palotilat on noissa 10cc pienemmät kuin tän motin orkkiskansissa...
    [​IMG]

    Vikat kuvat otin oikein kameralla, niissä toi motin väri on paljon lähempänä todellisuutta...


    Tänään pistin työntötangot ja keinuvivut paikalleen ja säädin venttiilit. Sitten tiputin vielä imusarjan paikalleen, alkaa pikkuhiljaa näyttämään jo moottorilta. :odwink:
    [​IMG]
     
    rekkamies, sleepercooler, artsiracing ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Luckyluke

    Luckyluke 3rd gear

    Hyvältä näyttää. Millä maalasit moottorin?
     
  3. 1320

    1320 Gearhead

    Kiitos! Motti on sutaistu ihan perinteisellä Miranolilla. Kohtalaisen halpaa ja aika kestävää ja voihan tuon maalata ruiskullakin jos ei pensselillä halua sutia.:odcool:
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tässäkinkö on dampperi pelkästään prässäämällä paikoillaan?

    Joskus tein vuosimallia -55 olevan 265:sen, ja siihen tehtiin kampuraan kierteet, että sai tarvikedampperin oikein pultilla kiinni.
    Jotenkin arvelutti että sen paikallaan pysyminen perustuisi ihan vaan vapaaehtoisuuteen!
     
  5. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    No eihän se ihan vapaaehtoisuuteen, pitihän sitä lekalla ja puuklapilla houkutella?:D:D:p
     
  6. fmila

    fmila Gearhead

    Hienoa duunia. Hyvä Niko!

    Meidän tallin (mun ja Pellen) kaikki koneet on maalattu aina Miranolin nro 274:lla (saattaa olla vanha värinumero), eli just tuolla kirkkaan punaisella . Jos nähdään huomenna Stadin Cruisingissa niin kerron lisää...

    Btw, luin tän koko treadin just kerralla, en ollut aiemmin huomannutkaan. Hienoa duunia, saa jatkaa...

    ...ja jos multa kysytään, niin tästä se stockeri pitäis tehdä. Vaikka sillä 283:lla. Toki saa laittaa 409:n jos vaan budjetti riittää ja jostain semmoisen löytää ja tietty Jerico kepitettäväksi. Siitä ei helpolla enää "panna paremmaksi". Vaikka kyllä tuo Cruisnkiin hyvin kelpaa.

    t. AM
     
  7. 1320

    1320 Gearhead

    Kiitos!

    Joo, dampperi on tosiaan vaan "prässätty" tuohon paikalleen puuklapilla ja isolla lekalla.:poff:
    Noitahan on jonkin verran muutettu juurikin pulttikiinnitykselle, se ei olisi yhtään huono vaihtoehto tähänkään. Toisaalta ehkäpä se tässä vakiomotti kestää noin seuraavat 30 vuotta, kun sen verran on edellisestä konerempasta aikaa.

    Tuota samaa Miranolin 274 punaista se on itseasiassa tämäkin, sitä sai vielä sekoitettua paikallisessa K-Raudassa kun pyysi. Stadin Cruisingiin olis tarkoitus suunnata, eli eiköhän siellä törmätä.:odwink:

    Muutamaan otteeseen on puhuttu, että tää olisi todella hieno stockeri, mut toisaalta toimii myös hyvin cruisailupelinä. Mun unelma olisi joskus laittaa pellin alle Dual Quad 409 ja tietysti nelivaihteisella manuaalilla, joka varmaan olisi nimenomaan Jerico.

    Stockeriksi ehkä oma suosikki olisi '63 Biscayne 2D Sedan ja tietysti 409 + 4 Speed.:odcool:
     
  8. fmila

    fmila Gearhead

    On se hyvä, et tuota 274 vielä saa. Kun alkaa olla oma varasto "kuivumaan päin". Jos vielä tekis pari konetta...
    Kun on jotain vielä kokeilematta, mitkä mielen syövereitä kaihertaa :cool::cool:o_O
    ...ja onneksi perinne jatkuu ;)

    t. AM
     
  9. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Jätkät maalailee letukan koneita ihan oldskool-meiningillä, itsellä mennyt usko yksikomponenttisiin maaleihin missä vaan missä vaaditaan kulutuksen kestoa, motit ollaan värjäilty ensin pohjille epoksia ja päälle 2-K akryyli ruiskulla. Saa minkä värisenä haluaa... :)
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Itse vuosia maalattu veneen ja autonkoneet Miranolilla, ei niihin juurikaan kulutusta tule, ja kestävät hyvin vallitsevat lämmönvaihtelut+ kun harrastaja jokatapauksessa pistää koneen lihoiksi 10- 15 vuoden välein, pääsee Miranolista helpommin eroon ;)
     
    Gary Grand, Visa ja LPV tykkäävät tästä.
  11. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Toi mirkku on siitä hyvää, kun ei valu, ja tasoittuu hyvin...
     
    fmila tykkää tästä.
  12. 1320

    1320 Gearhead

    Joo, hyvin on Miranol tosiaan toiminut mullakin aina moottorimaalina. Toki ruiskulla saa aina hyvää jälkeä, mut mä en tykkää yhtään siitä teippaamisesta että saa maalit pysymään poissa sieltä mihin sitä ei kuulu mennä...

    Tässä on ollut vähän muitakin kiireitä niin ei ole ihan hirveästi ehtinyt rakentelemaan. Mut jos tämän nyt saisi kohta nippuun niin pääsis vielä ajelemaankin...:odwink:


    Pakosarjathan tähän ostettiin jokunen vuosi sitten. Kun vanhat putket oli niin mädät, että ne tarvi kuitenkin uusia, päätettiin hankkia Hedman Heddersin peltisarjat sitten samalla. Ne tuli aika edukkaasti US Partsin kautta. Pahvilaatikko oli järjettömän kokoinen, sinne olis mennyt toinenkin satsi pakosarjoja, etenkin kun nämä ei kovin pitkät sarjat edes ole.

    [​IMG]

    Pinnoitus oli sitten seuraavana operaationa, ja tietysti hopeaa väriä piti saada noihin. Pinnoituksen tekijäksi valikoitui Ceramet Oy Viitasaarelta, kun heistä olin kuullut paljon positiivisia kommentteja. Sarjat pinnoitettiin molemmilta puolilta ja lopputulokseen voi olla tosi tyytyväinen.
    [​IMG]

    Yksi osa joka onnistui erittäin hankalaksi löytää, oli imusarjaan tuleva Oil Filler Tube / Breather Tube. US Partsilla oli kyseinen osa loppu ja South West Trade yritti sitä pariin kertaan mulle toimittaa siinä kuitenkaan onnistumatta. Koitin etsiä kaikki muutkin osaputiikit kotimaasta mitkä mulle tuli mieleen, mutta mistään ei näyttänyt saavan kyseistä osaa. Jenkeistä toki olisi voinut tilata, mutta kaikki firmat mitä katsoin, tarjosi joko eioota, tosi pitkää toimitusaikaa tai järjettömiä postikuluja (Summitilla osa $10, postit $60...). Lopulta tämän foorumin kautta löytyi käytetty putki, joten sunnuntaina ajelin Lahteen hakureissulle. Kiitokset vielä nimimerkille Kalu.

    Vanhat maalit pois ja vähän tuoretta maalia tilalle:
    [​IMG]
     
    Gary Grand, LPV, sleepercooler ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mä en taas jaksa sitä pensselillä töpöttelyä, samassa ajassa suojaa muut paikat ja huitasee ruiskulla värin pintaan kun koittaa epätoivosesti saada pensselillä kaikki paikat peittämään... :) Monien mielestä Miranol on hyvä moottorimaali, itsellä ei oikein ole hyviä kokemuksia siitä missään käytössä, tuntuu että se on pehmeä vielä kuukausia maalauksen jälkeenkin.

    Hyvän näköiset sarjat, kehtaatko valottaa enempää miten homma toimii tuolla Cerametillä? Laitoit vaan sarjat sinne ja tulivat pinnoitettuna takaisin, vai pitikö tehdä itse ensin maalinpoistoa ym?
     
  14. 1320

    1320 Gearhead

    Itse taas olen käyttänyt Miranolia aika monessakin paikkaa ja tuntuu toimivan. Eihän siihen teippaukseen toki älyttömästi aikaa mene, mut mielummin töpötän pensselillä kun teippaan...:odbiggrin: Toki pari päivää tarttee antaa kuivaa ennenkun voi asentaa Miranolilla maalattuja osia.

    Pakosarjoille ei tarvinnut tehdä mitään, sen kun kiikutti vain pinnoitettavaksi ja Cerametillä hoitivat kaikki työvaiheet varastomaalin poistosta pinnoitukseen. :odwink:
     
  15. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Tosi usaveneharrastaja purkaa koneet vuoden välein vaikkei ne veneessä olis välillä käynytkään
     
  16. 1320

    1320 Gearhead

    :rotfl:


    Jottei tämä olis ihan liian helppoa, niin pitää välillä ottaa pari askelta taaksepäinkin. :poff:

    Tuossa joku päivä tuli mieleen, että prkl, mähän unohdin asentaa imusarjan alle Road Draft Tuben "Bafflen" (mikähän toikin on Suomeksi...). Ilman sitä tuo systeemi ei kuulemma toimi, vaan alkaa imeä öljyä kampikammiosta koneen käydessä. No eihän siinä auttanut kun tänään illalla/yöllä ottaa imusarja irti ja rapsutella tiivisteliimat pois.

    [​IMG]

    Tuon näköisestä palikasta on siis kyse:
    [​IMG]

    Asennuksen jälkeen uusiin tiivisteisiin ei ollut paketissa kuin yksi lämpökanavan blokkaukseen tarkoitettu peitelevy. Dyykkasin roskiksesta toisen vanhan tiivisteen, ja otin tämän metallisen peitelevyn siitä. Pikku entrauksen jälkeen sen sai asennettua uuteen tiivisteeseen ja sitten vaan uutta liimaa ja tiivistettä kehiin ja imusarja paikalleen.
    [​IMG]
    Jonkin verran sai taas tehdä remonttia ja ulkoisesti ollaan täsmälleen samassa pisteessä kuin aikaisemmin...
     
    rekkamies, Seevu, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Onko toi se huohotukseen liittyvä putki, joka vie ulkoilmaan. Järjestelmä ajalta ennen PCV-venttiiliä.
     
  18. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Juu, auton alle.
     
  19. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Siihen lohkon roadraft tuben reikään käy mr-gasketin pvc-venttiilin läpivientikumi venakoppaan. Kumen reikään 90 asteen kulmalla oleva pvc venttiili ja siitä letku imusarjaan. Tuoreen ilman kone imee sitten tuon täyttöputken päässä olevan suodattimen läpi. Eipä pyöri käry enää auton ympärillä liikennevaloissa :D
     
    artsiracing tykkää tästä.
  20. 1320

    1320 Gearhead

    Joo, tuollaisesta systeemistä tosiaan on kyse mitä Miguelos epäili.:odwink:

    Saishan tuon tietysti korvattua uudemmanaikaisella systeemillä, mut laitetaan nyt orkkis systeemi paikalleen kun siihen kaikki osatkin löytyy. Pysyypähän motti ainakin kohtuu tehdastekoisen näköisenä jos ei muuta.:odwink:
     

Kerro tästä muillekin!