1968 Coronet 440 2D HT -laittelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mopar B-Bodyt', aloittaja TimoN, 4.5.2015.

  1. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Saako vakaajan korvakoita valmiina vai pitääkö askarrella kun omassakaan ei ole ollut ja sellainen löytyy varastosta
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Esim. Adcon vakaajapaketissa tulee iskarin pultin alle pultattavat korvat.
    Silloin käytetään vakioon verrattuna erimittaisia linkkejä.
    Vakiomallisen kopioita on ainakin Smedlund tehnyt levystä. Siitä vaan taittelee levyn alkuperäisen mallin mukaan ja hitsaa kiinni.
    Oma ajatus on ollut, että pitää jossain vaiheessa piirtää levyt ja laikkuuttaa laserilla.
     
    TimoN tykkää tästä.
  3. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Kiitokset vinkeistä vilkkureleen kanssa, voishan sellaisen laittaa, kun ei näköjään maksa juuri mitään.

    Ja totta, ei tässä vakaajaa ole kummassakaan päässä ja kun en asiaan ole perehtynyt, niin olin kuvitellut, että pitää alatukivarret vaihtaa, jos sellaisen meinaa laittaa. Mutta kun se ei vissiin niin olekaan, niin pitääpä ottaa asia harkintaan. Ei sillä nyt kiire ole, mutta jossain vaiheessa sellaisenkin voisi vielä laitttaa.

    Mutta voi saakeli, että noiden jarruputkien kanssa ei ole ollut oikein kokonaisvaltaista menestystä. Vähän kertausta ja uutta dataa:

    Ensin tilasin valmiit putket Moparshopilta etupäähän, sillä ajatuksella, että vaikka ne aika paljon maksavatkin, niin säästän suuren määrän aikaa ja vaivaa, kun saan suoraan sopivat putket ja niistä tulee myös siistit, kun ovat tehtaassa sopiviksi tehdyt.
    Putket saapuivat, ja olivat lähettäneet väärän setin.
    Reklamoin asiasta ja sain uudet putket ja palautin ne vääränlaiset.
    Totesin, että neljästä putkesta yksi sopi suunnilleen ok ja muut eivät todellakaan.
    Sain väänneltyä sitä vasemmalta-oikealle-putkea ja menin korjaamolle lyhennyttämään sitä - ei onnistunut, koska ei se teräsputkelle heillä käynyt.
    Vääntelin lisää ja sain sen lopulta sopimaan ja samoin sain pääsylinterin ja propoventtiilin väliset putket istumaan paikalleen.
    Varoin kiristämästä liittimiä liikaa ja lopulta melkein jokaisesta uusien putkien liitoksesta tiputti nestettä.
    Kiristin hiljalleen vuotavia liitoksia ja kaikki muut alkoivat pitää paitsi etujarruputken liitos pääsylinterillä. Onneksi katsastusmies ei huomannut...
    Kiristin sitä edelleen ja lopulta kävi, kuten pelkäsin. Eli putken nipasta kierre hajosi.
    Menin lähimpään jenkkiautofirmaan teettämään uudet putket pääsylinterin ja propon väliin. Etukäteen varmistin, että onnistuuhan se, ja piti olla ok. No ensin heiltä puuttui yksi puolituumainen nippa, joten otettiin se niistä olemassaolevista putkista.
    Tultuani kotiin rupesin katsomaan niitä putkia ja totesin, että ovat laittaneet takajarrujen putkeen pääsylinteriä varten 9/16-18 nipan, kun sen piti olla 9/16-20. Ja mulla oli vielä siellä mukana lappu, jossa oli oikea kierretyyppi kirjoitettuna hyvin selvästi ja mallikappaleetkin, vaan ei auttanut.
    Kävin sitten tänään lähimmällä yleiskorjaamolla, jossa vaihtoivat nipan niistä edellisistä putkista. Alun perin olisin halunnut kaikki uudet nipat siksi, että noi kertaalleen yllättävän tiukkaan kiristetyt ovat jo saattaneet vähän kärsiä siitä hommasta. No, nyt neljästä nipasta kaksi on kertaalleen paikallaan olleita, mutta ei sentään ruosteisia, kuten ne vielä vanhemmat ovat.
    Saapa nähdä, mitä siitä seuraa, kun pääsen noita kahta suoraa putkea taivuttamaan + sovittamaan + asentamaan + testaamaan. Nämä ovat nyt alumiinipintaista kupariseosta, joka toivon mukaan pehmeämpänä materiaalina taipuu ja tiivistyy helpommin.
     
  4. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Noh joo, vähän päivitystä; vaihdoin laatikkoöljyt. Noilla öljyillä oli menty noin 13 000km ja neljä vuotta. Mielestäni ihan hyvältä näytti öljy ja suodattimen päävärikin oli terveen näköinen. Eikä se laatikon toiminta oikeastaan uusilla öljyillä juuri muuttunut, joten kaipa ne vanhatkin öljyt ja suodatin olivat vielä ihan suht ok kunnossa.
    [​IMG]

    Sitten kävin heittämässä pikku testilenkin. Lähdin täältä länsirannikon tuntumasta ajelemaan itään päin, koska ennusteen mukaan siellä piti olla sateetonta. Päädyin sitten Mikkeliin, kun hyvän sääennusteen lisäksi siellä en ollut koskaan käynyt. Matkalla kyllä välillä satoi todella kovaa, ja esim. Suonenjoen ja Pieksämäen välisellä tiellä varsin syvät ajourat olivat täynnä vettä; se oli aika kamalaa touhua siinä ajella. Vitourit osoittautuivat kyllä yllättävänkin hyväntuntuisiksi renkaiksi sateella. Tuosta kun en oikein tiennyt, että kuinka hyvin kymmeniä vuosia vanha pyyhkimien moottori ja mekanismi kestävät pitempää jatkuvaa käyttöä, niin en juuri pyyhkimiä käyttänyt kuin harvemmin vain. Sen sijaan käsittelin tuulilasin ennen reissua 5 sateesta -aineella (tai sen seuraajalla, jolla on joku eri nimi) ja ihan riittävästi siitä lasista näki sateellakin. Tästä huolimatta kävin Mikkelin Motonetista hakemassa uudet sulat, kun havaitsin vanhat aivan kelvottomiksi.

    Seuraavana aamuna katselin taas sääkarttoja ja totesin, että jos kuivana haluaa pysyä auton kanssa, niin kannattaa lähteä johonkin pohjoisen / koillisen suuntaan ja päädyin sitten Vuokattiin. Sielläkään en ollut ennen käynyt ja matka sinne tosiaan meni ilman sateita.

    Koska isoimmilla teillä ei oikein innosta ajella, yritin suosia teitä, joilla on kaksinumeroinen tienumero, ja niillä se eteneminen menee yleensä kohtuullisesti. Mutta voi saakeli kun reitti meni sitten jossain vaiheessa tielle 580, niin se oli aivan käsittämätöntä pomputusta. Ensin oli liikennemerkissä maininta, että 17km on päällystevaurioita ja jossain noin 10km päässä tuli uusi merkki, jossa todettiin, että päällyste päättyy. Kartan mukaan siinä kyllä piti olla päällystetty tie koko matkan, mutta eipä ollut. Ihmetyttää, että miten tiessä on (aiemman merkin perusteella) päällystevaurioita, jos koko päällystettä ei ole olemassakaan. En varsinaisesti iloinnut hiekkatiepätkästä... No, olihan se ihan suomalaiskansallista meininkiä maiseman puolesta.
    [​IMG]

    En tullut katsoneeksi, kuinka monta kilometriä oli hiekkatietä, aika monta nyt kuitenkin. Sitten kun se ensimmäisen kyltin mukainen 17km päällystevaurioista tietä oli takana, tuli kunnanraja ja uusi merkki, jossa kerrottiin myös seuraavien 10km matkalla olevan päällystevaurioita. Aivan hanurista.

    No joo, paluumatka oli sitten parempia teitä ja vaihtelevaa keliä. Mielenkiinnosta vertailin yhtdelle noin 360km pätkälle Google mapsin ja matkamittarin kertomia lukemia, ja noilla aiempaa isommilla renkailla näyttäisi olevan niin, että noin 5% saa laittaa lisää siihen, mitä mittari näyttää, niin saa todellisen ajetun matkan selville. Kokonaismatkaksi tuli reilu 12ookm ja mielenkiinnosta laskin polttoaineenkulutuksen. Tankkasin tossa lähiasemalla lähtiessä ja saapuessa, ja vaikka tuon tankkaaminen tarkasti samaan tasoon on aika mahdotonta, niin ei sitä oikein tuon tarkemmin saa mitattua. 14,1 litraa / 100km oli keskikulutus, joka on mielestäni yllättävänkin kohtuullinen, kun kuitenkin suuri osa matkasta oli satasen rajoitusaluetta ja niissä ajelin kyllä ihan reipasta vauhtia. Tämmöiseen touhuun tuo 2,76 -välitteinen perä on tietysti tosi hyvä juttu.

    Pari teknistä kyssäriä vielä loppuun. Liittyvät kolahteluun, jota kuuluu töyssyissä.

    - Edessä jarrusatulat kolisevat ainakin. Kuuluuko tuo asiaan ja onko sille joku näppärä lääke olemassa? Niissä on siis sen verran väljää liukupinnoissa, että pääsevät liikkumaan kehän suuntaisesti juuri sen verran, että saavat kolahduksia aikaan.

    - Jotain kolahduksia edestä kuuluu töyssyissä muutenkin, onko siellä joku tyypillinen kohta, joka pitäisi tarkastaa? Siellähän on nyt kaikki nivelet ja puslat uutta ja kaikki ainakin pitäisi olla momenttiin kiristetty jne. Voi se tietty olla, että kaikki kolahtelu tosiaan tulee noista pomppivista jarrusatuloista, mutta erikoiselta sekin kuulostaisi jotenkin, ehkäpä.

    - Takaa kuuluu kolahduksia myös. Molemmat takapyörät heiluvat jonkun verran, kun auton nostaa ylös ja heiluttaa pyörää ylös-alas -suunnassa. Jarrurumpu tietysti heiluu pyörän mukana, ja akselissa tiukasti kiinni oleva jarrukilpi ei heilu. Heiluminen ei tietysti mitään älytöntä ole, mutta sen verran, että sen huomaa ja siitä tulee ääniä heilutellessa. Aksiaalivälys on säädetty lähelle minimiä vielä uudestaan muutaman sadan ajokilometrin jälkeen, että siitä sen ei pitäisi olla kiinni. Eli kuuluuko tuokin asiaan vai ovatko laakerit hajalla vai mistä tuo nyt johtuu? Mitään silmämääräistä vikaa en laakereissa havainnut, eikä niistä mitään ääntäkään kuulunut. Tietty kartiolaakeriin jos jätetään aksiaalivälystä, kuten korjauskäsikirja neuvoo, niin väkisin sinne pystyvälystäkin jää aina.
     
    K_Sa, Kalu ja Inlinee tykkäävät tästä.
  5. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Itä-Suomessa ja Kainuussa tietää ajavansa asvalttitietä kun on tuo päällystevaurioita merkki.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kiva lukea kun joku viitsii näillä oikeesti ajellakkin, isot peukut.
     
  7. SK-

    SK- 2nd gear

    Tulipahan lukaistua koko topikki läpi ja kyllä on viimosenpäälle tehty joka osa-alue.. Mitä tälle autolle kuuluu nykyään?
     

Kerro tästä muillekin!