Vika puolassa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Jori85, 17.6.2020.

  1. Jori85

    Jori85 2nd gear

    No nyt käy, kaverilta löytyi joku ikäloppu jakaja tallin perältä ja johan toimii!:):)
    En vaan ymmärrä mikä siinä jakajassa se vika oli.
    No sama se, asennuskaljaa meni jo sen verran ettei itse tarvi ajaa metriäkään tänään:D
    Kiitos kaikille vinkeistä taas kerran ja hyvää jussia!:cool:
     
    Kalu tykkää tästä.
  2. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Oisko sulla vaan jakajan pyörijä ollut vastuksellinen ja se vastus lanka palanut siitä, eli kipinä joutuu jo pyörijän kautta kulkiessaan hyppäämään. Vaihtaa uuteen tai tinaa kuparilangan pätkän sen vastuksen/häiriösuojan tilalle.
     
  3. Jori85

    Jori85 2nd gear

    Jaa
    No se pyörijä on aivan pakasta vedetty nyt. Eli ei vika ollut siinä. Mutta nyt käy ja hyvä niin. :)
     
  4. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Joskus on käyny niinkin, että ko kärjet on kiinni siinä levyssä, mitä alipainesäädin liikuttaa, ni maadotus ei onnistu, ts ei vaan saa maita kärjet.

    Helpoin tapa testata kärkijakaja on , et virta päällä avaa kiinni olevia kärkiä vaik puutikulla ja kattoo et napsahtaako puolanpiuhasta 3mm päähän vaikka moottorista.

    Eipä onnistu kärjettömällä sytkällä tuo.

    80luvulla nitrodragsterit käytti kahta 2 kärki jakajaa ja pannut pyöri 10 tonnia, et mitäs vitun vikaa niis kärkijakajissa on Jonnet?
     
  5. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Ilman minkäänlaista kokemusta asiasta väitän tätä paskapuheeksi, kunnes todistat toisin :). Oma veikkaus olis, että magneettosytytystä siellä on käytetty jo aikojen alusta asti.
     
  6. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ilman omaakaan kokemusta ko asiasta nojaan tiedon tollaseen Uncle Tonys Garage youtube kanavaan, jossa karju on ihan itte ajanu ja turannu noitten nitrovehkeitten kanssa.

    En ihan ensikädeltä menis äijää sanomaan paskanpuhujaksi. Olen kyllä ennenkin erehtynyt joissakin vähemmän merkityksellisissä asioissa. Yleensä tarkistan taustat, ennenku alsn väittää asioita todeksi.
     
  7. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Vielä vähän tarkistan, että onhan sulla tarkka tieto siitä miten tollaset magneettosytytykset yleensä noin niinku toimii?
     
  8. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Muotoilin asian hiukan väärin, eli tavallisella kärkijakajalla en usko että olisi ikinä nitropeleillä ajettu. Magneettojakaja voi tietysti toimia kärjilläkin, ja näin se vanhemmissa vehkeissä yleensä onkin. Siitä ei ole mitään käsitystä milloin on siirrytty crank triggeriin, tai muuten korvattu kärjet.
     
  9. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Lähdit kuitenkin tollai vähän agressiivisesti kertomaan ,että olen paskanpuhuja ilman että vaivaudut tarkistamaan asian totuusperiä. Vähän olen vittuuntunut tollasesta.

    Fakta on faktaa, ja paska on paskaa . Crank trigger my ass.
     
  10. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Koko keskustelu on alkanut PUOLASTA, ja sinä tuot magneettosytytykset mukaan juttuun mainitsematta kuitenkaan asiasta :D. No eipä tästä sen enempää muuta kuin hyviä jusseja.
     
  11. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Hienosti väistit itse asian, propsit siitä. Lähinnä kerroin miten asiat oli kauan sitten.
    Sittemminhän koko asia ratkesi niin ettei puolassa ollutkaan vikaa.

    Loukkaannuitko siitä jonne osiosta, vai siitä että kärkijakajat tai 2 kärkijakajat on niin vaikeita, vai siitä, ettei se vika ollutkaan puolassa, vaan sen hallituksessa (tavallaan)

    Vittuuntunut olen yhä. Magneettoa en mielestäni ole tätäennen maininnut sanallakaan.

    Hyvää juhannusta sinnekkin.
     
  12. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Oletin että väitit nitroautojen ajaneen tavallisilla kärkijakajilla juurikin sen takia, että et maininnut sitä magneettoa, eli mun moka. En loukkaantunut yhtään mistään, enkä ottanut mitään kantaa itse aiheeseen. Varmaan parempi että en kerro omaa mielipidettä oikeanlaisesta sytytyksestä.
     
  13. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Tavallisia kärkijakajiahan ne . Virta tuli eri reittiä. Homma on niin että purkeissa vipatti kahdet kärjet, joilla ohjattiin "ajoitusta" analogisesti.

    Toki ehkä 90 luvulla,,, pitää kysyy Leppäsiltä saattaa olla digitaalisia stendejä.

    Ittellä on 2 60luvun moparia joisson 2 kärki jakaja. Hirmu kätevä EMPn sattuessa, Työ sahaatte autoja käyntiin, ko myö ollaa jo lapissa.
     
    kerkko tykkää tästä.
  14. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    80 luvulla kyllä.
     
  15. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Koko topic ratkesi siihen , että vehkeen kärkijakaja oli viallinen. Toinen kärkijakaja hoiti homman himaan ja matka jatkuu.
     
  16. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Jonneille, että kärkijakaja on virranjakaja, josson katkojankärjet.:odeek:
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Yleisen osaamisen takia sen poispuretun kärkijakajan voisi tutkia ja kertoa raadille täällä, mikä siellä oli pielessä. Nehän kärjelliset osaavat oikutella herkemmin myös akseliväljän takia, koska kärkiväli ja samalla ajoitus vaeltaa. Katoavaa kansanperinnettä, kärjet.
     
  18. Jori85

    Jori85 2nd gear

    No siinä tuntuu akselilla pieni väljyys kun sivusuunnassa kokeilee. Mutta siis hyvin pieni liike, 1-2 milliä.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos se liikkuu sivusuunnassa edes millin kymmenyksiä siitä kohdasta, missä on "nokat" kärkiä varten, peli on menetetty. Kärkivälin pystyy kyllä säätämään mieleisekseen, mutta pyöriessä akseli vemppaa mihin sun sattuu ja sytytysajoitus on samalla tasolla.
     
  20. Jori85

    Jori85 2nd gear

    Siinähän se vika todennäköisesti oli... mutta tyhmänä taas vaihdoin osia paljon turhaan. No onpahan uusia nyt sitten.
    Sitä vaan ihmettelen kun ei kipinää antanut ollenkaan kai se hiukan väljäkin akseli jonkunmoista kipunaa antais vaikkei kovin tasaiseen? Tai ei itse akseli tietysti anna mutta ymmärtänet mitä tarkoitan...
     

Kerro tästä muillekin!