Moottoriöljy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja homer, 23.6.2020.

  1. homer

    homer Double Gearhead

    Sattui päivänä eräänä niin että tarkastin öljyn määrän. Ja kuinka ollakaan lisätä pitikin monen vuoden jälkeen. No, kaivoin ohjekirjan esille ja katsoin että millaista öljyä tarvitaan. Eikun lähimmälle Shellille ja 30 euroa tiskiin. Tänään kävin Puuilossa ja vastaava öljy (tällä kertaa Teboilin) maksoikin vain kympin. Liekkö tuo Shellin voiteluaina sitten kolme kertaa parempaakin? Taitaa vaan olla hinnassa hieman katetta?
     
  2. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ei saatana, ei moottoriöljykeskustelua... :webmaster::poff:
     
    bootsi, Seevu, maxvo2 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Juu, shellin öljyhän on siitä hyvää, että sitä ei tarvi sit taas vaihtaakaan tai lisätä moneen vuoteen. Nuo halvat markettiöljythän ei kestä koneessa kymmentä vuottakaan kun pitää alkaa miettimään öljyn vaihtoa.
     
  4. kuutio

    kuutio Gearhead

    Mä olen mahdollisimman paljon laittanu erilaisia teboilin ölppiä erilaisiin härveleihin eikä voitelun puutteeseen oo hajonnu ykskään
     
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Jeesh tästä saa hyvät sodat aikaiseksi!

    Yritin joskus selvittää onko teboilin öljyissä kuinka paljon ZDDP:tä, sain 3 puhelun jälkeen vastaukseksi että se on salaisuus. Kun kysyin että jos ette kerro mitä öljyssä on niin saatan laittaa väärää moottoriin ja hajoaa osia. Mitä suosittelette sitten? Sieltä tuli joku öljy suositus vanhempaan autoon. Kysyin sitten että mitäs jos mulla viriosaa jonka maksaa 1000$ ja sen valmistaja vaatii tällästä öljyä, että taku pysyy. Vastaus oli että laita vaan sitä mitä suositeltiin. Kysyin että korvaatteko uudet keinuvivut jos menee rikki? Puhelimen toisesta päästä hörähdettiin että ei öljyvalmistaja takaa mitään. Noh en oo sen jälkeneen ostannu muuhun teboilin öljyä kuin ruohonleikuriin....

    Mobil/Castrol/Shell sentään antaa tarkempaa infoa ja kertovat, että onko heillä sopivaa ainetta. AM-soil on toinen hyvä öljy, mutta hintalappu liian kallis itselle että käyttäisin. Royal Purple ois kait vielä parempaa mutta sekin on liian kallista. Jos öljyihin pitää upottaa 100€ vuosi yhden auton osalta niin joku hintaraja menee siinä kohtaa itsellä ainakin rikki.

    Katoitko vastaako kaikkia samoja luokituksia ja API-SN yms luokituksia? Vaikka siinä lukee 5w-30 tms se ei tarkoita että olisi samaa... Mineraali/puoli synteettiset on normaalisti paljon halvempia kuin täyssynteettiset. Täysynteettisissä nykyään vaan ei oikein ole sinkkiä ja sen vuoksi ei sovi vanhempiin autoihin. (ZDDP lyhentää kait katalysaattorin elinikää. ford clubilla joku väitti että rikkoo myös jakoketjuja," tähän en usko")
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kyllä Teboilin 10w-60:n sinkkimäärä löytyy netistä, 0.1-1%

    Sinkkialkyyditiofosfaatti >=0.1<o,3%
     
  7. Keme

    Keme Gearhead

    Kannattaa melkeen lopettaa autoilu, jos sata euroa vuodessa tuntuu isolta rahalta.
     
    Jori85, three hundred ja Inlinee tykkäävät tästä.
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    1tkm vuodessa ja öljyjen vaihto 2 vuoden välein noin 30€ litra (royal purple/amsoil) , siis 180€ per öljynvaihto. Siis öljylle tulis 10snt per kilometri hintaa.... joops jos ostaa jotain Castrol edge super caria ja laittaa siihen lisäaineet niin pääsee siltikin 1/3 hinnalla..... eikä meinaan ole kaupan huonointa tavaraa...
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mulle voi antaa satkun aina kun ajokausi alkaa, jos on iso raha niin paree lopettaa ja ajaa fillarilla.

    :D
     
    xarper tykkää tästä.
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kysyin että mulla tarvii olla 1200ppm jatkuvassa käytössä vastaus oli että heitä tätä meidän teboil diamond 10w-60 extremea se pelaa...

    100€:lla saa 100litraa viinaa....


    edit: muutenkin vähän sama kuin ostais V-poweria autoon ja maksais siitä aina 10snt/litra ylimääräistä vaikka et huomaa mitään eroa tai sitten ostat 40€ pullon oktaaniboosteria joka on täyttä huijausta. + öljyyn se ihme venäläis käsittely aine joka korjaa melkein kuluneet laakeritkin.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Toi 1200 ppm on rosenteiks muutettuna 0.12
     
    Vermilion tykkää tästä.
  12. Herje

    Herje Double Gearhead

    Tuolta AMS oilia vähän halvemmalla.
    https://www.ato24.de/en/amsoil-z-rod-10w-30-synthetic-motor-oil-0-946-l.html

     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Laittoivat korjaamolla mun hoppaan jotakin melkein 4o€/litra Castrolia tiivisteiden vaihdon jälkeen. Kuus ja puoli litraa! En ole kahteen vuoteen raaskinut vaihtaa sitä öljyä mihinkään. Tiivisteetkin kyllä pitää!
     
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Joo toi alkais olemaan jo oikeessa suunnassa, postit tohon päälle vielä, mutta on halvempaa kuin 20€ litra + postit. Vois jopa harkita...

    ohoh kova on hinta.... Puuilossa
    https://www.puuilo.fi/Castrol-Edge-Super-Car-10W-60-4L

    5l siis about 50€ 10€ litra siis.

    Jos haluis oikein pihistellä niin mobil peaklifessa/rallyformulassa 5w-50 niin sitä saanu välillä 26,90€/4L, ja tossa on vielä normaalia enemmän ZDDP. Joskus muinoin käytin ennen kuin siirryin Castrolliin.
     
  15. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Onko.... Delvaccia mainittu vielä??:eek:
     
    Karck tykkää tästä.
  16. 69

    69 Gearhead

    Asia topicci . Täytyykin lukea oikeen ajan kanssa.
    Ettei pelkkä offlineri ni kysymys onko 1330 öljy 136cid Fordiin hyvä?
     
  17. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Joo on kyllä puuilossa halpoja noi TB öljyt. 15-40 diiselkuraa oon sieltä välillä 318:siin ostanut 20l kannu niin jotain 2,60 euroo litra. Motonetissä kans jotkut isommat kannut aika jees hintaisia. Hyvin on halppis öljyt rokannu mun jenkeissä. Vaihtanut oon aika usein. Näissä vanhoissa noin 5000km välein viimeistään.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  19. Ravinteliin ei saa tuoda omia juomia, mutta korjaamolle voi viedä omat öljyt..;)
     
    kuutio tykkää tästä.
  20. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Viinaa polttavissa autoissa pitääkin vaihtaa öljyt 5tkm/2 vuotta. Uudemissa normi autoissa 10tkm-15tkm/3v
     

Kerro tästä muillekin!