1963 Impalan Cadillac 500 vaihtuu Chevyyn.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Seevu, 26.6.2020.

  1. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Muilla osastoilla olen kolmisen vuotta ihmetellyt cadillacin ominaisuuksia/omituisuuksia ja kahden caddy-rempan jälkeen päätin lopulta siirtyä chevyn moottoriin. (cadillac-taivasteluja löytyy topicista Cadillac 500 cid "optimointi")

    Alustusta :

    Koppa mihin chevyn isolohkoa olen laittamassa on joitakin vuosia sitten kait Floridan suunnalta uitettu tyypillinen,
    jenkkifiksattu 1963 Impala 2dHT Sport Coupe. Alkuperäinen tekniikka luultavasti kutonen ja PG. Ameriikkalaiset olivat tunkeneet koriin 1974 cadillacin 500 cid moottorin ja TH400 laatikon. Hatarien tietojeni mukaan auton on tuottanut Turun naapuripaikkakunnalta kotoisin oleva entinen katukisakuski.

    [​IMG]

    Alustaan oli laitettu Energy Suspensionin polypuslat ja takana myös Hotchkissin tukivarret. Varsin mukava alusta 120 mph.. öö.. km/h nopeuksillakin.
    Ohjauksen vaihdoin CPPn tehostettuun simpukkaan. Kallis, mutta ehdottomasti suositeltava.
    Takana ilmaiskarit. Etuiskarit on. Jousista ei muuta tietoa, kuin että silpasin takaa kiekan pois.
    Renkaat edessä kiinalaiset ja takana halvahkot 275. Vanteet Rally Wheels China. Edessä kait 6" ja takana 8" 4" backspacella.
    Jarrut vakkarit yksipiiriset.
    Laatikko TH400 B&M modulaattorilla, syvällä alupohjalla, TransGon kitillä ja viritetyllä governorilla. Lokarin kick-down solenoidilla.
    Perään vaihdoin 3.55 välityksen ja Auburnin lukon. Hauska sessio sekin. Muutaman sivun saisi tekstiä aikaiseksi. Koskaan ollut aiemmin avannut kymppipulttia, saatika mitään muutakaan perää. Toimii, eikä pidä ääntä!

    Cadillaciin laitoin Holley Sniper- ruiskun. Ja voin sanoa, että jos jotenkuten kunnolla haluaa tehdä, niin sitä täyttä settiä ei kannata ostaa. Mulla jäi käyttöön itse yksikkö handheldeineen, johdot, lambda ja yksi suodatin . Manuaalikin kannattaa printata netistä.
    Tällä hetkellä on 10mm. kova linja bensansyötölle, joustavissa kohdissa AN-liittimet ja punosletkut. Holleyn vi*un kallis in-tank pumppu, joka on juurikin 63 Impalan vakkaritankkiin tehty (paluuta ei tarvita), johdotukset huolella väännetty ja EfiSystemProlta tilatty johdotuksen y-haara, jolla saa läppärin kiinni handheldia irrottamatta. Pakoputkiin hitsasin kolme eri lambdaholkkia varmuuden vuoksi.
    Holleyn mainososasto kehuu helppoa viikonlopun asennusta. Ja netti täynnä vinkumista, kun pas*a ei tomi..

    Nyt Sniper on helppo työntää chevyn päälle kun pohjat on kunnolla tehty.

    Pakoputkisto on 2½" ja yllättävän hyvin joskus laitettu. Jykevät kannakkeet kumeineen . Pientä säätöä joutui tekemään, etteivät hakkaa runkoon.

    Täsmän avauksen jälkeen koitan päivitellä aihetta.

    Ja heti alkuun sanon, että tästä (tai mistään muustakaan) projektista ei olisi tullut mitään ilman ystäviä, pankkia ja hyvähenkisiä ja avuliaita harrastajia. Erityiskiitos oman kylän Jenkkiosalle.

    -Jake-
     
    Muokattu: 26.6.2020
    Roberto, teippi-mikko, rekkamies ja 15 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Konetta ei vielä ole hyppysissä, mutta osien hommaaminen oli tietysti pakko aloittaa.

    Eilen kotiutui eka satsi:

    [​IMG]

    Cadillaciin ei saanut HyperSparkia, mutta nyt kun tulevassa chevyssä ei ole virranjakajaa, niin valinta oli helppo. Hinta pyörii samoissa, kuin MSD:n jakajissa, mutta tuon saa suoraan Sniperin ohjattavaksi ilman kikkailuja. Tosin Holleyn oma ohjausboxi ja puola olisivat nostaneet hintaa, mutta valmiina onneksi oli MSD 6AL ja puolaksi käy vaikka Blaster.

    6AL:lle olin jo talvella tehnyt levyn, johon saa yksikön ja jakoblockin samaan. Eilen törkkäsin kiinni:

    [​IMG]
    Johdot ovat hässäkkänä toki vielä..

    HyperSparkin ja 6AL:n naittamiseen ohje löytyy ainakin täältä:

    https://www.efisystempro.com/efi-pro-hangout/demystifying-holley-terminator-sniper-ignition-wiring

    Aluksi suunnitelmissa oli ostaa ammattilaisen tekemä laatikko, mutta kun TH400 on laitettu (paitsi perkeleen vaihteensiirtoakselin stefa aina vaan tiputtaa!) ja turbiinikin soveltunee (JN-Trading vahvistettu 2400stall), niin hommasin vaan adapterin caddy-laatikon ja koneen naittamiseksi. Mutta omasta laiskuudesta johtuen tuli pellin palalle aikamoinen hinta! Jos olisi jaksanut kaivella mitat jostain, niin olisin moisen käikäleen leikannut plasmalla ja viimeistellyt parissa tunnissa. Otan tuosta mitat talteen ja teen halukkaille..

    Thermoteccia ostin sen takia, että saisi vähennettyä starttausongelmia lämpimänä. Suunnitelmana oli laittaa nauhaa ainoastaan startin kohdalle ja olin tilaavinani kaksi 4.5m pakettia (toinen Harrikaan). Jenkkiosaan olikin tullut kaksi 15m. pakettia, niin otin sitten molemmat. Katsotaan tuleeko käyttöön, vai jääkö hyllyyn pölyttymään. Paikallista kauppiasta pitää koittaa tukea.

    Pakosarjojen hommaaminen vaikutti aluksi haastavalta ja mielessä kävi jopa valusarjojen laittaminen ainakin aluksi. Caddyn kanssa aina harmitti, kun peltisarjoja ei saanut ja olisi kyrsinyt nyt vielä enemmän. Toki jenkkilästä rahalla saa joskus, mutta tarkoitus olisi tänä kesänä vielä ajaa.
    Takavasemmalta viestitteli yht´äkkiä harrastaja, jolle oli jäänyt Hookerin sarjat käyttämättömiksi! Sarjat eivät ole enää niin nätissä kunnossa, mutta eivätpä olleet pahan hintaisetkaan! Kolhut saa aina oiottua, mutta toki pinnoituksen puuttuminen harmittaa. Keraaminen pinnoitus firmassa näytti maksavan tuplaten-triplaten pakosarjojen hinnan, joten muuta pitää keksiä. Yhden minin sarjan olen amiksessa viime vuonna pinnoittanut keraamisesti, mutta nyt ei oikein ole tiloja siihen hommaan.

    [​IMG] [​IMG]

    Moottorin kiinnikkeiden hankkiminen oli myös olevinaan työlästä, mutta Jenkkiosan Petriltä sain vinkin, että SouthWest Tradesta kannattaa kysellä. Kannatti! Sieltä olis nyt tulossa.
    Impalassa oli cadillacin kiinnittämiseksi tehty ömeriikassa järkyttävän kokoiset, sentin paksuiset levyt joilla kone törötti korkealla ja keula pystyssä. Kaikki alkuperäinen siis poistettu. Ei ollut kuin palkissa reiät. Nostelin talvella caddya sisään-ulos, kun tein kovalla vaivalla sirompia kiinnikkeitä, joilla sain koneen samalla alemmas ja taaemmas. Jätän hyllyyn, jos joskus vielä tarvitsisi..

    Rungon etupalkki on kalvettu kuopalle, joten senkään puolesta chevyn tunkeminen ei pitäisi olla ongelma.

    [​IMG]

    Keväällä hommasin Frostbiten alumiinijäähdyttäjän, joka ei heittämällä mennytkään paikoilleen. Ajelin alkuun Impalan omalla jäähdyttimellä, mutta mekaanisen siiven ja kahden motonetti-flektinkin kanssa se oli aivan alitehoinen. Onneksi omalta kylältä löytyi pitkän linjan harrastaja jonka kautta sain alujäähyn ammattilaiselle muokattavaksi. Itekkin osaan jonkin verran alua hitsata, mutta en uskaltanut alkaa kokeilemaan kalliiseen jäähdyttäjään.

    [​IMG]

    Tykkään kiillotella kaiken mahdollisen, niin pitäähän tuohonkin saada kiilto takaisin, mutta vaikka mitä hienoa kiillotusainetta käyttää (koneellisesti), niin aina jää naarmua. 3000 vesihionta, huopaa, vahaa, rättilaikkaa, kiillotusnestettä..

    Sanokaas muuten tietävämmät millä hakusanalla haen "kampaa" jolla oikoa noita lamelleja.

    Tunneli tuli tehtyä wanhaan jäähdyttimeen suorasta pellistä ja se sentään menee tuohon heittämällä. Tunnelissa olevat munuaisen malliset reiät on nyt täytetty ohuella muovilevyllä, mutta pitäiskö ne poistaa? Tuo muotohan ei optimaalisin ole, mutta koitin vaan mukailla orggista.

    [​IMG]

    -Jake-
     
    rekkamies ja Visa tykkäävät tästä.
  3. Meinasitko leikata noi peltisarjan lyttyyn menneet putket pois ja korvata uusilla vai mikä on sun metodi?
     
    Seevu tykkää tästä.
  4. max

    max Double Gearhead

    Ei noi länässä olevat peltisarjat mitään vaikuta pervormanssiin,ainoastaan kosmeettinen ongelma.
     
    Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  5. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Niinku max sano, niin kosmeettinen haitta ja varmaan ajan ne samanlailla soiroksi itte. Vois koittaa siistiä niitä eka vaikka liukuvasaralla. mietin, et jos se ei auta, niin leikkaisko siivua pois ja hitsais uutta tilalle, mut näkee nyt sitten, kun saa ne käsiin.

    Sain myyjältä kuvia, miten sisäloksut pilkotaan, että irtoputkelle tulee tilaa kiertää runkopalkki.

    [​IMG] [​IMG]

    Huuhtasin juuri konehuonetta ja suunnittelen, miten operaatio sujuu kivuttomimmin.

    Näppäsin samalla kuvan tekemästäni rattikarahkan vivustosta. Alkuperäinen oli tietty väljä PG-aikainen. Kakkosomistaja (vaimo) ei halua lattiakeppiä, niin jotain piti kehittää. 10mm. tankoa ja uniballit päihin. Rungossa oleva holkki on tehty tiukemmaksi. Pitäisi joskus vielä rattiputken mekanismit purkaa ja ottaa väljät pois. Parempi tuo on ja jopa hyvähkö, mutta ei tarpeeksi. Governorin viritys liittyy myös tähän rattikeppipakkoon. Jousien ja painojen kanssa kikkailemalla sain vaihdot aika napakoiksi. Modulaattorin säätö yksinään ei riitä.

    [​IMG]

    -Jake-
     
    rekkamies tykkää tästä.
  6. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Tälläistäkö tarkoitat: GPD 5811425 Fin Comb
     
  7. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    No just! Kiitos! Jos joku keksii vielä mikä vois olla suomen kauppiaalle taikasana.
     
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kokeile niinkin rajua sanaa kuin lamellikampa jos sillä tulee oikea työkalu.
     
    Seevu tykkää tästä.
  9. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Oo hiljaa! :D
    Tää on brinstormingia parhaimmillaan! Jos ei itellä leikkaa (yleensä ei) , niin voi paremmiltaan kysyä! Thanks.
     
  10. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tarkoitushan ei ollut vittuilla :D
    Jotenkin muistan joskus nähneeni jotain kampoja bilteman valikoimissa kyseiseen tarkoitukseen.

    Kyllähän nyt chevy miestä pitää auttaa ja impala fani itsekin vaikka ei tällä hetkellä ole omistuksessa kun möin just oman - 62. - 63 belair farkku olisi tulossa jossain vaiheessa liikenteeseen ja ls1 tietenkin..
     
    Visa ja Seevu tykkäävät tästä.
  11. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Vilpitön kiitos. Tsekkaan löytyiskö jostain paikallisesta.
    Topicin aiheeseen palaan kohta..
    -J-
     
  12. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Tänään kotiutui lisää osia. Pakosarjat hain Mikalta matkahuollosta ja samalla sain koneen kiinnikkeet.
    Pakosarjat olivat sellaiset, kuin oli sovittu, mutta koneen kiinnikkeet eivät "ihan" :

    [​IMG]

    Pyysin _puhelimessa_ 1963 Impalaan koneen kiinnikkeitä sekä runkoon (neljällä pultilla, pulttijako neliö), että koneeseen. Koneena chevyn isolohko jne. Mielestäni pääsimme yhteisymmärrykseen.
    Nää on nyt sitte 6.2 D 83-87..

    Koitan maanantaina _puhelimella_ selvittää asiaa. Eiköhän se lutviudu. Vahinkoja sattuu. Pahoittelumme. Sori siitä. Vituttaa vaan, että autohommissa "vahingot" ovat enemmän sääntö kuin poikkeus.

    Ihquista pakosarjoista vielä kuva:

    [​IMG]

    -J-
     
    rekkamies tykkää tästä.
  13. gm dealer

    gm dealer Gearhead

    Kyllä nuilla kumityynyillä on X-runkoiseen laitettu sb/bb.Vastapuolet kiinni mottiin ja lasket nuitten kanssa paikoilleen.Katot että on kohdillaan/suorassa ja pikku hitsitäpit kumityyn/palkkiin.Motti+vastakappaleet ylös ja poralla reijät etupalkkiin uusiks.
    Ei nää aina oo mitään bolt on juttuja.Nuo on paljon lujemmat kun 60 luvun orkkiskiinnikkeet.
     
    LPV ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  14. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Saanhan mä nyt tehtyä kiinnikkeet vaikka mistä, mutta kun maksoin soivista.

    Tässä kuva caddyn koneen kiinnikkeistä:
    [​IMG]

    Sovittelin noita viikkotolkulla, mutta nyt ei jaksa/viitsi/ei nappaa/viddu/ihasama.
    Maksoin sopivista kiinnikkeistä ja haluan ne.

    -J-
     
    rekkamies tykkää tästä.
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ei vaan tahdo löytyä niin koneen puolen vastakappaleita mistään. Pitäisi olla camaron että on ne matalemmat. Noita vastakappaleita on sitten myös monenmoista riippuen mihin autoon se alunperin kuuluu.

    Orkkikset kun laittaa ei tarvii sovitella konetta edes takas ja yhtä hyvät. Jos kumityyny repeää on tuo squarebodyn tyyny on parempi kun se jää lepäämään rautojen varaan niin se on suunniteltu. Uretaanikumityynyt jos laitat niin se tuo jonkun verran värinöitä koppaan koneesta. Ne on niin kovat.
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Tänään kaivelin pakosarjoille koloja sisälokareihin. Ihan tarkkaanhan ei tiedä, miten ne asettuu, mutta jotain holea siellä nyt on. Ei menny autokorikorjaajan opinnot hukkaan, kun amiksessa oppi vasta tuota puukkosahaakin käyttämään. Sillä silpoi parissa sekunnissa lokasuojat.

    [​IMG]

    Sit vähä maalia päälle:

    [​IMG]

    Kuskin puoli:

    [​IMG]

    Siivosin talliakin ja vastaan tuli tämä talvella modaamani spaceri:

    [​IMG]

    Käyttääkö joku 2" spaceria omissa vehkeissään? Onko siitä mitään apua?

    -J-
     
    rekkamies tykkää tästä.
  17. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Eilen jatkoin sähköhommia: Starttireleen paikan siirsin ja tälläsin virranjakajalle ja MSDlle releen viereen. Perushommaa.

    Hiukan tehty alkuillasta:
    [​IMG]

    Kello taisi olla kaksi yöllä, kun vaimo haki nukkumaan:

    [​IMG]

    -J-
     
    LPV, Inlinee ja Herje tykkäävät tästä.
  18. Cam69

    Cam69 2nd gear

    Hyvää tarinaa!
    Tämä osu silmään: paitsi perkeleen vaihteensiirtoakselin stefa aina vaan tiputtaa!
    Olet varmaan kaivanut vanhan stefan pois, se on aika syvällä siellä poterossa, eikä oikeen onnistu irrottamatta vaihteensiirron akselia. Ja kun akseli on irti niin sen kiillotus tuukilla.
    Itse kun oivalsin noi, niin vuodot loppui siihen! Se stefa pitää olla poteron pohjassa, reikä pienenee pohjalta.
     
    Seevu tykkää tästä.
  19. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ihmettelin hetken miks msd noin päin; itel meinaa samas paikas. Sit hoksasin et tuo ei o AL-2- ite käänsin nurinpäin et kuuminta hottia 2020 olevan serial portin lähtö on helpommin saatavilla :odbiggrin:
     
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuota...onko jokin erityinen syy miksi MSD:n sytkäboxi tulee juuri tuohon ?

    Meinaan aika lähelle tulee pakosarjoja ja nuo CDI-boxit eivät tykkää lämmöstä, pitäisi olla mieluiten hyvin tuulettuva paikka tai vaikka auton sisäpuolelle...aika usein sisälokarin päällä noita on konehuoneessa.
    Tuon yläpuolella, lokarin päällä olevan sulakkeen luona olisi paljon parempi paikka, ehkä alumiinilevy vielä koneeseen päin lämpökilveksi.

    Älä ota wittuiluna, kunhan tuli mieleen mainita asiasta...
     
    Seevu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!