Uusi harrastaja ja pari kysymystä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Toimleri, 24.6.2020.

  1. Toimleri

    Toimleri 1st gear

    Moikka!

    Olen uusi täällä ja hankin vasta viime vuonna ensimmäisen amerikanauton. Kysymyksessä on 4-ovinen -71 Coronet 440 koneella. Tiedustelen, että mistä päästä kannattaisi aloittaa säätämään... Auto tekee sellaista, että jos kaasuun ei kosketa ja nopealla polkaisulla painaa kaasun pohjaan, niin ei heti lähde vetämään, vaan miettii siinä ensin tovin ja saattaa jopa pärskäyttää ilmanputsariin päin (tai siltä ainakin kuulostaa).

    Kone on melkein uusi, se on edellisen omistajan toimesta käytetty koneistamolla ja kasattu uusilla osilla. Kaasari on myös melko uusi, joskin täysin tehtaan säädöissä. Nostettu vain paikoilleen. Pyörii todella nätisti tyhjäkäyntiä. Tyhjäkäynti on säädetty tosi pienelle, sitä saa käyttää jonkin aikaa, että jaksaa ilman käsiryyppyä pysyä päällä. Mutta lämmettyään pyörii oikein nätisti. Vaihtelin siihen tulpat, johdot, kannen ja pyörijän alkuun. Missäköhän päin kaasari kannattaisi säädättää Kuopion nurkilla? Ja tarvitseeko sinne jotain jäykempiä jousia hommata suosiolla tai pussillinen erikokoisia suuttimia, että sen saa säätöihin?

    Sytytytksen säätämiseen en ole vielä kajonnut. Moottori ei ole täysin vakio, niin olisin halunnut varmistuksen asiasta, miten se kannattaa säätää. Oliko noissa 440 koneissa niin, että jakajalta otetaan alipaineletku pois ja tukkoon, tämän jälkeen säädetään kokonaisennakko jonnekin 35 asteen hujakoille jollakin 2500 kierroksella ja tyhjäkäyntiennakko palaa sitten sinne, minne se sattuu asettumaan?

    Mietin myös noita mopar performance venakoppia, että miten niiden kuuluisi olla. Viisaat ovat sanoneet, että huohotin kuuluisi olla edestä päin katsottuna moottorin vasemmalla puolella takana. Minulla se on nyt oikealla puolella edessä ja öljykorkki vasemmalla puolella. Onko tällä käytännössä mitään merkitystä? Huohottimelta lähtee kaasariin yksi letku ja toinen paksumpi letku ilmanputsarikoteloon.

    Seuraaaksi... Olen hakenut kyseiseen autoon ovien ja peräkontin tiivisteitä ympäriinsä, vaan en löydä niitä mistään. Liekköhän jostain saisi metritavarana?

    Ps. Jos joku tietää HYVÄN maalarin/pohjientekijän kuopiosta parin sadan kilsan säteellä, joka näitä rakentelee, niin saa vinkata!
     
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Laihalle se taitaa hetkellisesti mennä, minkä merkkinen ja mallinen kaasutin?
    Sytkän säätö juuri noin, jos tyhjäkäynnillä ennakko putooa alle 10 asteen niin voi olla aika hengetön cruisailussa, itse kokeilisin jotain 10-15 astetta tyhjäkäynnillä ja kierroksilla se 35 (tämä voi vaatia keskipakosäätimen limppujen liikkeen rajoittamista).
    Huohottimen paikalla ei väliä, yleensä öljykorkki kuljettajan puolelle edessä helpottamassa öljyn lisäämistä.
     
  3. Jori85

    Jori85 2nd gear

    Kysy noita tiivisteitä konekorjaamo marjamaalta.
    Jos ei löydy niin luultavasti saavat sulle tilattua. Tai sitten suoraan jenkeistä hommaat.
    Katsoppa steelerubber.com jos löytyis sopivat...
     
  4. Turnn

    Turnn Gearhead

    Kärkijakaja? Itselläni (GM) loppui noin empiminen induktiivisen setin asunnuksen jälkeen. Passelin peräkontin tiivisteen (GM) ostin Etralta. Puuilossakin valikoimaa. Jos Marjamaan kautta tilaat USA:sta niin kysy lopullista hintaa s-postilla....
     
  5. Jori85

    Jori85 2nd gear

    Tiivisteet saa kyllä osaava kaveri tehtyä metritavarastakin. Etrasta tosiaan löytyy hyvin tai tampereelta ostin korja-kumista itse. Tavarasäiliön tiivistys onnistuikin itse tehtynä ihan ok... mut sit ton neliovisen ht oldsin ovi ja ikkuna tiivisteet... joo:oops:
    Kokeilin ja alkoi tuleen sen näköistä jälkee että... fusick.comista tilasin sit lopulta ja voi vittu sentään mitä asettelua siltikin... vieläkin osa laittamatta:mad::odeek:
    Vaikka on ihan valmiiksi leikellyt ja oikean kokoiset.
     
  6. Toimleri

    Toimleri 1st gear

    Kiitoksia vastauksista. Tässä on kärjetön jakaja paikoillaan. Otanpas yhteyttä kyseiseen puljuun ja kyselen tiivisteitä. Tsekkaan myös puuilon ja etran valikoiman.

    Minkäslaisilla ilmanpaineilla ootte ajellut näillä vehkeillä? Mulla on edessä 235/55-17, takana 275/55-17. 3 barin luokkaa on mulla nyt molemmissa päissä ilmaa. 2,5 Barilla oli eturenkaat vielä aikalailla lytyssä.

    Tässä autossa on Holleyn kaasutin paikoillaan. Itse kaasuttimella ei ole ajettu paljoa, ehkä max parikymmentä tuhatta. Auto pyörii todella nätisti tyhjäkäyntiä lämpimällä koneella. Tyhjäkäynti on niin pienellä, että hyvä kun edessä ollessa kuulee auton olevan käynnissä. Käynnistyksessä auto ainakin saa petroolia varmaan tarpeeksi, kun bensan hajua alkaa tulemaan.. Arvelin vaan, että onkohan noilla seosruuveilla mitään virkaa siihen, kun nopeasti painasee kaasun pohjaan, vai vaikuttaako nuo ainoastaan tyhjäkäyntiseokseen?
     
  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Aika pahan heitit, ite ostin viime talvena jotain tollasta polttoainepumppu kotelon reunaan ja pissapojan säiliön reunaan. Se missä on metallia ei tahdo taipua mutta jos saa taipumaan niin se pysyy ja istuu kyl hyvin. Mutta se missä ei oo metallia ei pysy missään kiinni ihan surkeeta settiä. Kelpaa jos liimaa tms. kiinni.

    https://www.etra.fi/fi/tekniset-kum...732/u-reunasuojanauha-pvc-14-5-10mm-e52073203 tai pienempänä https://www.etra.fi/fi/tekniset-kum...732/u-reunasuojanauha-pvc-9-5-6-5mm-e52073201

    toi oli kait se mitä ostin pysyy kyl hyvin.
     
  8. niclas

    niclas Gearhead

    Etralta tein omaan vastaavaan B-bodyyn takakontintiivisteen. Profiili oli ihan perus D. Hyvin on tiivistänyt jo vuosia. Kannattaa tarkistaa kiihdytyspumpun vivuston välys. Omassa Hollikassa oli ainakin suoraan paketista liikaa välystä, eli tuli aika reippaasti jäljessä kun antoi kaasua reippaamin.

    Saisitko laitettua kuvaa autosta. Kiinostaisi nähdä miltä tuon kokoiset takanakit näyttää autossa?
     
  9. JTE3

    JTE3 Gearhead

  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jakajan alipaine oikeasta paikasta, läpän korkeudelta ;)
     
  11. Nyt sä liikut vaarallisilla vesillä..Ported vs manifold vacuum -keskustelut on melkein öljykeskustelun tasoinen klassikko..
     
    hantta tykkää tästä.
  12. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Aivan. Alipainetta jakajalla pitää olla silloin kun on tarvetta ennakolle. Eli silloin kun läpät aukeaa :D:p
     
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tiedän, mutta ainakin itselläni on Moparin isolohko toiminut eri jakajilla tuolla mainitsemallani tavalla ;)
     
  14. Olikos Moparilla isolohkossakin alunperin ported vacuum? Ainakin Slantissa oli muistaakseni.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eiks ne vakkarina pääosin portattu ole? Se imarista imevä saa helposti nurinkurisen säätöluupin aikaiseksi, käynti huojuu.

    Imusarjaan kytketty vois toimia ränttätänttämosassa;

    Bytheway tein digitaaliohjaimella semmosen kartan, jossa ennakot Ja seos lisääntyy normituhjäkäynti rpm alapuolella - ja paljon. Sillä sai rauhoitettua ärhäkkään slantin tyhjäkäyntiä. Jos meinaa sammua, niin saa sieltä alariviltä taulukkoa ”uutta voimaa”. Toimii koht hyvin.
     
  16. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Oli. Ei hämmennetä tätä malinof höpöhöpöllä.
     

Kerro tästä muillekin!