Vika puolassa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Jori85, 17.6.2020.

  1. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuon osien vaihtamisen turhaan voi ottaa oppimisprosessin kannalta eli ei mennyt ihan turhaan. Seuravalla kerralla tulee vaihdettua samat osat mutta toisessa järjestyksessä:rolleyes:
     
    Jori85 tykkää tästä.
  2. Aika harvassa on varmaan kaverit, jotka ei olisi kokeillut vaihtaa noita osia ensin..Ei tuo nyt ihan niitä ensimmäisiä vikoja, josta vikaa aletaan etsii.
     
    Jori85 tykkää tästä.
  3. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Kun kerran aloittajalla vika oli muualla kuin puolassa, niin tärppäisikö näillä oireilla puolavika?
    • Kylmänä käynnistyy mainiosti
    • Näillä helteillä alkaa moottorin lämmettyä pikku hiljaa tehot häviämään, kunnes posauttelee kaasarissa ja loppujen lopuksi sammahtaa
    • Tämän jälkeen ei käynnisty vajaaseen tuntiin, ei edes lupaa
    • Viilentymisen jälkeen saattaa alkaa käydä viidellä, kuudella, seitsemällä pytyllä ja vetää todella huonosti
    • Sitten yhtäkkiä startatessa käy taas äärimmäisen hyvin
    Tuo yhtäkkisyys vian katoamisessa mielestäni johtaisi sähköpuolelle, samoin kuin tuo kuumenemisen kanssa hiipivä tehon katoaminen. Muuten voisi miettiä vapor lock (bensahöyrysulku?), mutta tuo yhtäkkinen elpyminen viittaisi on/off -vikaan. Autoon vaihdettu Pertronix muutama viikko sitten, mutta sen vikaisuuttakaan en jaksaisi uskoa, koska luulisi sen olevan myös vian alkaessa on/off; kertalaakista. Auto on 6 voltin alkuperäissysteemeillä, ja puolassa ei ole erillistä etuvastusta, eikä semmoista aluperin lie ollutkaan. Kondensaattori/kapasitaattori siinä puolan kyljessä on.

    AHi
     
  4. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Jos tää oli mulle tarkoitettu, niin kunpa pääsiskin takaisin siihen jonneikään. Näin vanhana ja väsyneenä ei jaksa enää innostua mistään.
     
    hzemax tykkää tästä.
  5. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ristus... sinä vai, ei ny helevetissä, jonneja tarkotin niitä digitaalipellejä, joita täällä morkkaa niitä kärkijakajia. Ristus sentään.
     
  6. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Kärjetön on kyllä mun valinta. Omissa vekottimissa on kokemusta MSD:n ja Moparin kärjettömistä eikä vielä ole yksikään pimentynyt, vaikka molemmat on Overdrivella todettu useampaan otteeseen romuksi :). Sen sijaan useampaan hajonneeseen HEI-moduuliin oon kyllä törmännyt :p, tosin taitaa kaikki hajonneet olla Kiinan tuotantoa, niin ei kai siitä General Mistakea voi moittia.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kokeilemalla selviää.

    Tuohon viimeiseen riviin "yhtäkkiä startatessa..." mulla oli joskus 80-luvulla kasikoneessa rikkinäinen tulppa, joka läpilöi tai sitten ei. Jos alkoi, niin startatessa just teki sen ja "kävi seitsemällä" niin pitkään kun sitä käyntiä oli. Seuraavalla startilla taas toisin. En oivaltanut syytä, käytin silloisella "Oulunkylän Kesoililla" Naaramon testerissä. Pekkakaan ei mukamas kuullut seitsemällä käyntiä, mutta oskilloskooppi paljasti. Revittiin testerissä tulpan johto kerrallaan piuhoja irti käyvästä koneesta ja saatiin syyllinen kiinni.

    Tulppaa en tietysti epäillyt, koska nehän ne oli just uusittu!

    Aikanaan ensimmäinen slantilla ajorataan jäämisen syy oli "puola halki". Mut sen näki startatessa, että puolan päällä ruuviliittimen ja keskinavan välillä salamoi, joten rouvakandidaatti jäi autolle tien laitaan ja mä liftasin Forssaan josta sain lainattua huoltoaseman pitäjän Saab 96:n puolan jne.

    Ja kun nämä jakajat alkavat käydä vähiin, niin taas teki sen. F-150 rupesi viime talven lumettomilla sateilla tekemään temppuja ja lopulta ei lähtenyt käyntiin lainkaan. Jakajan kansi oli harmaana hiilipölystä. Noita pitää huoltaa eri viisiin kuin suorasytkiä sun muita nykyajan kikottimia.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu ja tulpanjohdotkaan ei ole auton eliniäksi mitoitettu.
     
    AnHie65 tykkää tästä.
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Petronixin modulin piirilevy laajenee lämmetessäään ja huonon tinauksen kontakti katoaa.
     
    AnHie65 tykkää tästä.
  10. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Kiitos kaikille vastanneille.
    Puolaa epäilen; Uusi Rockautosta tulossa kondensaattorin kanssa. Tulpat, virranjakajan kansi ja tulpanjohdot uudet uusittu talvella, mutta pistin uudet tulpat samasta paikasta tulemaan, kun niiden hinta ei sieltä tosiaankaan hirvitä...

    AHi
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    No onhan se halvempi kokeilu kuin petronixin vaihto, kannattaa toki kokeilla se ensin.
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Hiukan samanlaista vaivaa oli minun pojan uushankinnassa, joka haettiin ennen juhannusta. Ajettiin reipas 200km se kotia ilman ongelmia, myyjä sanoi, ettei se lämpimänä starttaa, minkä sitten kyllä huoltsikalla heti alkumatkasta totesin. (minä siis ajoin, kun poika on 16v...) Pidettiin ruokatunti ja sen jälkeen taas lähti iloisesti käyntiin.
    No juhannuksena ajateltiin käydä rannassa sillä kääntymässä, siis kilometrin matka. Mutta ei onnistunut, 300m ajon jälkeen se simahti. Eikä millään käyntiin, iloisesti pyöri. No toisella autolla hinaten käyntiin, kävi hetken ja kierroksilta sammui.
    Sen jälkeen hinattiin taas ja ~50m hinauksen jälkeen taas käynnistyi ja sain ajettua sen loppumatkan takaisin katoksen viereen. Jäähtymisen jälkeen taas lähti käyntiin vajaan puolen minuutin ajaksi mutta hiipui vaan käynti pois vaikka yritti kuinka kierroksia pitää. Kaasari ei tulvinut ja kärjetkin oli järjissään.
    Mitattiin puristuspaineet, 5.5-7bar. Minulla kun toisessa samanlaisessa koneessa oli 11-12bar kuitenkin.
    Joten väljyyden syyksi pistettiin tämä, toinen kone on jo keulilla ja samoilla sähkövermeillä toimii nyt ihan ok.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  13. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Juuri näin ajattelin itsekin...
     
  14. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Montakohan kärkijakajaa oot sitten kokenu, ko oot sitte päätyny noihin MSD purkkeihin?

    Kärkijakajiin tarttee vaan vähän perehtyy. Ei hajoo purkit eikä muut, paitti konkat, 1e kpl.

    Ei tuu MSD jakajia mulle. Ei ne kärkijakajat mitään voodoota ole.
     
  15. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Varmaan se jakaja menee väljäksi yössä. Usein , ainaki omissani niissä vanhuksissa (mopar) on jakajan jalassa semmonen jousitetulla kannella varustettu "kuppi" johon pitäs tiputtaa 6 tippaa öljyä / 10km ja se voitelee laakerit.

    Vähän on, et mitäs miä sanoin fiilis.

    Ei vanhoja jenkkejä voi/pitäs myydä kelle tahansa.
     
  16. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Tää on ihan sama kuin alkais väitteleen siitä miks siirtyä kansiventtiileihin kun lättäpäätkin toimii o_O. Uskotko tosiaan, että autotehtaat siirtyi ihan tyhmyyttään kärjettömiin jakajiin? Vai senkö takia, että saavat myydä kuluttajille uusia "purkkeja" ? :D
     
  17. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    En usko. Uskon sensijaan , että autotehtaat keksivät "paremman" sytytysjärjestelmän joka on halvempi tuottaa, mutta kalliimpi korjata .

    siksi mopar siirtyi kärjettömään vasta jossain puoli 70 lukua.

    Vähän olen väsynyt, tähän painiin semminkin olen ollut hulluna juovuksissa kokoajan näitä asioita tarkistellessa, että tiedän yhtä jos toista juuri näistä asioista 80 luvulta lähtien. Arvelen sinun olevan itseäni nuorempi, vaan enpä tiedä.
     
    Muokattu: 3.7.2020
  18. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Mä taas uskon, että kärjistä luovuttiin ihan samasta syystä kuin myöhemmin luovuttiin koko virranjakajasta, eli haluttiin vähentää kuluvia osia ja samalla lisätä kipinän tehoa. Mun mielestä Mopar siirtyi kärjettömiin sytytyksiin melko aikaisin, eli vuonna 1972.
     
  19. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Auts, Minä vielä hulluna juovuksissa taas kerron , että kärjettömiä jakajia käytetään edelleen jossain päin maailmaa. Niin myös kärjellisiäkin. Ajoin tänään piirun yli 200 mailia 62 mallin imperiaalilla, korjaan eilenhän se oli. Lintassa on 2 kärki jakaja. Ei ne tullu avaruudesta, ihmiset ne teki.
     
  20. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Ja mä kun luulin, että ne kärjet lakkas toimimasta silloin kun transistori keksittiin...
     

Kerro tästä muillekin!